Mikä paras älypuhelin, joukkotappelu, kaikki kaikkia vastaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ossipena
  • Aloitettu Aloitettu
Nykypäivän juttu on...
Mistä tietää aina kulloisenkin päivän jutun? Ei sillä että tommosessa bulkki-Android-näkymässä mitään vikaa olis, mutta miksi se on nykypäivän juttu? Oli miten oli, tuossahan jo todettiinkin että noissa bokseissa pyörii sitä informaatiota. Varmaan siihen säänkin saa, jos joku sellaista kaipaa. Itse en.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mistä tietää aina kulloisenkin päivän jutun? Ei sillä että tommosessa bulkki-Android-näkymässä mitään vikaa olis, mutta miksi se on nykypäivän juttu? Oli miten oli, tuossahan jo todettiinkin että noissa bokseissa pyörii sitä informaatiota. Varmaan siihen säänkin saa, jos joku sellaista kaipaa. Itse en.
No kyllähän useat mukautettavat "screenit" on ns.nykypäivän juttu. Sellaiset, joihin voi laittaa shortcutteja, widgettejä, taustakuvia(animoituina tai ilman).
Itse uskon, että wm7-käyttis näyttää tulevaisuudessa suurinpiirtein samalta kuin Androidin vastaavat, koska tuo ei tällä hetkellä näytä kovin myyvältä tuotteelta. Toimiva se voi olla, muttei varmaankaan massan mielestä hieno. Tämä tosin lienee vaatinee Microsoftilta hieman löysempää kontrollia käyttiksen muokattavuuden rajoittamiseen.

Sillä Microsoftilla on varsin eri lähestyminen käyttiksen muokattavuuteen, joka hankaloittaa valmistajien customoitavuusmahdollisuuksia. Kun minimispecsit hyväksytylle wm7-puhelimelle on tällä hetkellä lähesttulkoon parasta mitä valmistajat kohtuu hintaan saa ulos, eikä käyttistä saa muokata rajusti, niin eri valmistajien on hyvin hankala erottua joukosta. Toki Android/Google painii tällä hetkellä juuri päinvastaisen ongelman kanssa; valmistajat ovat muokanneet käyttistä niin paljon ettei mikään android-päivitykset mene sukkana puhelimeen ilman puhelimen valmistajan "muokkausta". (itse en tiedä mitä ne joutuvat muokkaavaan päivityksiensä kanssa, mutta yllättävän kauan niissä kestää vs. Googlen natiivi Androidilla pyörivät puhelimet.

Oli miten oli, mutta minun mielestä WM7 ei näytä myyvältä tuotteelta. Toimiva se voi olla, mutta ei näytä sellaiselta joka ns. ois kiva omistaa, tai puhumattakaan mistään wau-ilmiöstä. Sama ongelma näyttää olevan Meegon varhaisilla versioillakin. Kaipaavat enempi karkkia.

Aika monella alkaa olemaan jo Android ja iphone. Nyt alkaa myös kiristymään kilpailu näistä käyttäjistä. Suurin osa Android tai iPhone käyttäjistä oli ns. uusia älypuhelinkäyttäjiä, joilla oli joku Nokian, Samsungin, LG:n peruspaskakännykkä. Miksi vaihtaa iPhone tai Android-kännykkä WM7:aan? Loikkaukset voisivat tapahtua jostain Symbian tai WM6-piireistä. Jälkimmäinen ryhmä on tosin vaihtaneet jo I:n tai A:n. Ehkä noi WM7:t kiehtoo joittenkin firmojen insinööritaustaisia työntekijöitä, jotka eivät halua mennä massan mukana tai jokin serverin säätöohjelma toimii vain wm-pohjalla.

Sillä Microsoftilla on varsin eri lähestyminen käyttiksen muokattavuuteen, joka hankaloittaa valmistajien customoitavuusmahdollisuuksia. Kun minimispecsit hyväksytylle wm7-puhelimelle on tällä hetkellä lähesttulkoon parasta mitä valmistajat kohtuu hintaan saa ulos, eikä käyttistä saa muokata rajusti, niin eri valmistajien on hyvin hankala erottua joukosta.

Tuo on imo pahin ongelma WP7:ssa valmistajan kannalta, käytännössä menee rauta-/hintakisaan.

Mua taas design-nörttinä viehättää suunnattomasti toi GUI, joka on pitkästä aikaa jotain omanlaista, pelkistettyä ja toimivalta vaikuttavaa. Ja ohan tossa karkkia enemmän kuin missään muussa GUIssa tällä hetkellä. Ei Androidissa sinänsä vikaa ole, mutta toivon että MS pitää kiinni tuosta tyylistä joka nyt on näkyvillä. Käyttistä ei ole tarvetta muuttaa rajusti jos se on toimiva. Tällä hetkellähän markkinoilla ei ole kuin Symbbaria, joka ei oikein kiinnosta muokattunakaan, lukkoon lyötyä iOsia, joka on ihan kiva sekä toki Androidia, jota sitäkään ei ole kovin rankasti muokattu. En laske jotain taustakuvien vaihtoa ja puhelinvalmistajan pikkukilkkeitä "rajuiksi muokkauksiksi".

Ehkä noi WM7:t kiehtoo joittenkin firmojen insinööritaustaisia työntekijöitä, jotka eivät halua mennä massan mukana tai jokin serverin säätöohjelma toimii vain wm-pohjalla.

Jotenki tuntuu, että WP7 vetoaa samoihin henkilöihin, joihin myös iOS vetoaa. Insinöörit valitsee Androidin, Sympparin tahi Maemon/Meegon.

Onhan toi Windows tavallaan ihan hieno, mutta tyhjää tilaa paljon varsinkin jos ei niitä puheluita/viestejä niin paljoa tule. Sama juttu kuin kokeilin SlideScreeniä. Näkeehän siitäkin kätevästi kaikki, mutta missatut puhelut/viestit 99% ajasta tyhjää, kalenteri merkinnät johonkin ensi viikolle ja facebookissa jotkut kaverin krapulavoivottelut :D

Ei ollut Desire HD. Kaverilla on se perus ja näyttää isolta. Ehkä se on niin, että musta hoikentaa tota iPhonea ja ruskea isontaa Desrieä ;). Rautapuolihan tossa Desiressä hakkaa iPhone 3gs:n mennen tullen.

symbian on todistettu vanhentuneeksi jo aikapäiviä sitten, miksi pitää kynsin hampain kiinni vanhasta ja uudistaa sitä?
"Vähän" huvittavaa verrata Symbiania ja Androidia ja todeta Symbian vanhentuneeksi. Käyttöjärjestelmäarkkitehtuurina kuitenkin alkupiste on Adroidilla (ja Meegolla) 25 vuotta kauempana historiassa. Ovat parempia, kyllä, mutta käyttiksenä Unix/Linux on aivan ikäloppu Symbianiin verrattuna.

Japin ollessa ilmeisesti joululomalla toimin vara-Japina ja linkitän hänen puolestaan laatulehtien uutisia

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101252949

Loppukesästä Nokian N8-älypuhelinta flopiksi epäillyt analyysipalveluyhtiö Inderes korjaa nyt rajusti arviotaan. Inderes laskee, että Nokia on voinut myydä jopa neljä miljoonaa laitetta vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Vara-Japina sanoisin, että todistetusti N8 myy hyvin.
Lainemiehenä totean, että kuka näistä analyytikkojen veikkauksista ottaa yhtään selvää. Tuntuu, että juhannuksen sää ennustetaan luotettavammin puoli vuotta etukäteen kuin edellisen neljänneksen kännykkämyynti.

Japina sanoisin että sun jutut on vitun tyhmiä. Jos haluat välttämättä linkittää uutisia joita muiden linkittäessä haukut, jätä minut niiden ulkopuolelle. Jos nää sun jutut olisi yhtään huonompia niin tää palsta vaikuttais ihan suomi24selta.

Japina sanoisin että sun jutut on vitun tyhmiä. Jos haluat välttämättä linkittää uutisia joita muiden linkittäessä haukut, jätä minut niiden ulkopuolelle. Jos nää sun jutut olisi yhtään huonompia niin tää palsta vaikuttais ihan suomi24selta.

Ihan meitsinä vaan vastaan, että ehkä sun kannattaisi katsoa peiliin?

No ehkä tällä kertaa tuo viestini huumoripläjäys ei osunut ihan nappiin, pahoittelut siitä. Mutta idea oli osoittaa kaikenlaisten analyytikkojen tuuliviirimäinen luonne.

Komppaan, aika ihmeellistä jos Japi ei pysty näkemään itsessään mitään vikaa...

Ymmärrän jos joku ei tue kauppalehden uutisia ja kritisoi minua siitä, mutta sitten itse linkittää niitä tänne, vaikka vaan huumorin voimin. Vie vähän terää siitä kitinästä että miksi niitä pitää tänne linkitellä.

Japi: Ei tuollasesta voi edes suuttua, älä ota niin vakavasti kaikkea. Sitä saa mitä tilaa. Ite suomi kaksnelostelet aina.

Lisää mukaansatempaavia linkkejä puolin ja toisin :)

Istuttiin seminaarissa työkaverin kanssa ja aiheen tylsyydestä johtuen päätettiin kokeilla kummalla aukeaa nettisivut nopeammin 3G yli. Mulla iPhone 3GS ja työkaverilla N8. Lyötiin eri nettisivujen osoitteita hakuun ja enter. Lueskelin suurinta osaa sivuja jo pidemmän aikaa kun N8 vielä lataili sivua.

Samoin avattiin sähköpostista sama -pdf tiedosto ja selailin iloisena dokkaria kun N8 vielä availi hädissään jtn Adoben readeriä, lataili ja tökki. Kyllä tollaset "pienetkin" asiat vaikuttaa suoraan siihen puhelimen käyttömukavuuteen. HTC:n luureista en sano mitään kun ei ole kokemusta mutta Nokia on kyllä menettänyt statustaan mun silmissä. Suuresti.

EDIT: HTC:n luurista pitää mainita sen verran että Berliinin reissulla kaveri nappaili parempia kuvia puhelimellaan kun mitä mä Ixuksen digikameralla. Joka ei ole kuin reilun vuoden vanha.

Istuttiin seminaarissa työkaverin kanssa ja aiheen tylsyydestä johtuen päätettiin kokeilla kummalla aukeaa nettisivut nopeammin 3G yli. Mulla iPhone 3GS ja työkaverilla N8. Lyötiin eri nettisivujen osoitteita hakuun ja enter. Lueskelin suurinta osaa sivuja jo pidemmän aikaa kun N8 vielä lataili sivua.

Samoin avattiin sähköpostista sama -pdf tiedosto ja selailin iloisena dokkaria kun N8 vielä availi jtn Adoben readeriä, lataili ja tökki. Kyllä tollaset "pienetkin" asiat vaikuttaa suoraan siihen puhelimen käyttömukavuuteen. HTC:n luureista en sano mitään kun ei ole kokemusta mutta Nokia on kyllä menettänyt statustaan mun silmissä. Suuresti.

Tuo nettiselain on tällä hetkellä varmasti se suurin kompastuskivi N8:ssa, vanhaa perua S60 ajoilta. Tajuttoman hitaasti renderöi sivuja, vaikka olisi hyvä yhteys, edeltävällä sympparilla vielä kaatuilikin aika usein.

Vaimolla on nyt N8 ollut pari päivää. Selain on todellakin huono, N900 selain on vielä vuoden vanhanakin reilusti parempi. Muutenkin alan arvostaa Nokia-maailmassa N900 entistä enemmän, sillä en pidä N8 yhtään sen mukavampana käyttää kuin omaa puhelintani. Siitä olisi voinut tulla N97-muotoilulla ja paremmalla markkinoinnilla todellinen hitti, luulen. Ei se mitenkään nörttimäiseltä vaikuta.

N8:ssa OVI tuntuu toimivan kivasti samoin kuin kauppa. Ohjelmien lataaminen on helppoa, ja koko systeemi - siis uusi Symbian 3 - on ihan siedettävä.

N8:n exchange-asetukset menivät sisään aivan yhtä helposti kuin N900:llekin, aikaa koko operaatioon meni noin kaksi minuuttia, josta suurin osa nimien ja serverin osoitteen naputteluun. Ensi kerran synkronisointi toimi nopeammin kuin odotin, vajaan minuutin. Sähköpostikäytöstä on paha sanoa mitään, kun sitä ei juuri ole vielä käytetty.

Kameraa ei ole vielä juuri testattu. Vaikuttaa kuitenkin hyvältä. Videon jälki on hienoa, sen voi kertoa saman tien ihan pienen iltahämäräkokeen perusteella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom