Mikä ottaa päähän salillanne?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SirVili
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei mikää. "Mun" salilla,joka sijaitsee paikallisen uimahallin vieresä on kaikki tarvittavat laitteet, sopiva ilmanvaihto,ilmanen ja kaikista parasta on se et siellä ei ole koskaan yhtään treenaajaa mun lisäksi.

Saliyrittäjänä luen aina todellisella mielenkiinnolla näitä asioita, jotka salilla ärsyttää, ja koitan tietysti itse ottaa ne huomioon. Jotkut asiat vaan on niin, että niille ei voi mitään.

Esim. 1. Musiikki:

Kun jokainen ihminen tykkää vähän eri musiikista. Joku tykkää suomipopista, joku taan NRJ:stä ja joku raskaasta metallista. No mitäpä se yrittäjä sitten tekee: se pistää asiakkaille lapun, että: ollos hyvä, siinä on kaukosäädin, soittakaa sitä musiikkia, mitä haluatte kuunnella.

Kun on sekasali, ei voi miehet olettaa, että mimmit haluu kuunnella Iron Maidenia. Onko pojat järkeen käypää?

Esim. 2. Ilmastointi:

Varmaan aika moni yrittäjä on tiloissaan vuokralla. Eli ilmastointi ei kuulu hänen nk. velvollisuuteensa, vaan vuokranantajan. Sellaisen kokonaan uusiminen vaatii helvetisti rahaa ja pitäis kyllä myydä aika hiton monta salikorttia, että ois varaa maksaa ite ilmastoinnin uusiminen. Sitä kun et mukaas ota, jos satut vaihtaan toimitiloja. Mutta kalusto eli siis salivehkeet taas on aina myytävissä.

Jos vuokranantajat olis niin kultaisia, että ne sanois automaattisesti vaihtavansa ilmastoinnin uusimpaan ja parhaiten toimivaan, niin avot: ette varmaan epäile, ettei yksikään yrittäjä kieltäytyisi. Tosin sittenhän vuokranantaja heti perään ilmottaisi, että vuokra nousee 200 egellä ensi kuussa. YES!!! Ja taas pitäis myydä korttiloita hullun lailla. (Ja ettenkö muka jo nyt yritä myydä niitä mahdollisimman paljon :curs: )

Esim. 3. Paljon ihmisiä:

Salit kun ei tahdo millään pyöriä ilman asiakkaita; uusia laitteita ja asiakkaitten toiveita ei voi millään toteuttaa, jos kassaan ei kilise rahaa. Eli tälläkin asialla on kääntöpuolensa: toisen menetys on toisen ilo, valitettavasti. Ja koska palkkakin täytyisi itselleen maksaa, tulee se aina ensimmäisenä menoeränä joka kuukausi, tietysti tärkeiden laskujen jälkeen. Yrittäjä ei voi tinkiä kuin omasta palkastaan. ja koska ilman leipää elämä on yhtä helvettiä, pidän sen maksamista tärkeänä "puhuu kokemuksen rinta-äänellä, kun palkka on jäänyt maksamatta".

Esim. 4. Lapset:

Mua ei niinkään hirvitä lasten paikallaolo, kun itelläkin niitä on niin monta, mutta mikä mua kauhistuttaa ihan älyttömästi, on vanhemmat, jotka ei todella katso pentujensa perään. Monesti oon ollut nykimässä tenavia hihasta, kun ovat meinanneet jäädä alle. Olen siis ratkaissut asian niin, että oon ite salissa vahtimassa niitä kakaroita, ettei ne mee kenenkään tielle. Vaikka tietysti loppukädessä vanhemmat on jokainen vastuussa omista tenavistaan. Ja sitä paitsi, täytyy olla pissiä päässä, jos tunkee ilta-aikaan salille lasten kanssa, koska silloin on niin täyttä aina. Oonkin aina sanonut vanhemmille, että tulkaa tenavien kanssa päiväsaikaan, kun on hiljaista. Nooh, onneksi meillä ei nyt käy ees montaa "lapsellista". (Omilta lapsilta on nimittäin salille pääsy ehdottomasti kielletty :D )

Tota jäin miettiin, kun Marek kirjoitti, että salin säännöt kieltää kännyyn puhumisen: en oo koskaan huomannut itse missään salilla moista kieltoa.:confused:

Mutta mitäpä mieltä ootte siitä, että mä oon päättänyt olla laittamatta mitään kieltoa mihinkään seinille, eli ei ole "laita puntit paikoilleen", "meillä ei saa käyttää magnesiumia", "pese vessa, kun oot kussut" tms lappuja. Oon ajatellut, että ite kuskaan painot ja siivoon, kun en viitti kiusata asiakkaita kaiken maailman käskyillä. Ja kyllähän sitä hommaa tietysti riittää, mut ei oo salikaan mikään halli, joten hyvin oon jaksanut siivota. Joskus tietysti tekis mieli sanoo isoille ukoille, että voiskos ne herrat kantaa noi viiskymppiset siihen telineeseen, mistä ottikin, kun viimesillään raskaana olevan naisen ei suositella niitä kantavan. Mutta en valita. Itehän oon ammattini valinnut. Ja onneksi vielä toistaseks painot on pyöreitä, joten kulkee ne pyörittämälläkin :)

Oliko ihan hirveitä kommentteja? Ottakaahan kantaa. Kuitenkin kun katson asiaa ihan eri vinkkelistä (vaikka ukko aina käskeekin painua pääovesta pihalle välillä, kävellä sisään ja katsoa asiakkaan silmin, miltä mikäkin näyttää), niin siksi nämä kommentit aina kiinnostavat kovasti.

(toivottavasti en hermostuttanut ketään)

Originally posted by Äiskä

Tota jäin miettiin, kun Marek kirjoitti, että salin säännöt kieltää kännyyn puhumisen: en oo koskaan huomannut itse missään salilla moista kieltoa.:confused:

Tulee käytyä Matinkylän sulkishallin salilla jossa säännöt todella kieltää kännykät. Mielestäni se on ihan perusteltua. Joku yrittää penkissä ennätystä tms. niin jollain rupeaa vieressä pirisemään, ei hyvä.

oottaa päähän,päähän ottaa:
rintapäivänä penkki ei oo koskaan vapaana
jotkut mulkut on pölliny kaikki vyöt

-ylimieliset rinta/hauis ikätoverit
-musiikki,se on joko kiss fm tai joku paikallisradio jossa kuuluu suggestio harjoituksia(tosi juttu!)...yritä siinä repiä treeniagressiota!
-kesäisin huono ilmastointi

Katto. Työpaikkani kellarissa sijaitsevassa salissa katto on niin matalalla, että en tälläisenä 190 cm pitkänä ja pitkäkätisena pysty tekemään pystypunnerusta seisten. Pelkällä tangolla vielä onnistuu, mutta levyt tangossa jo osuvat kattoon.

Myös mankka on vähän huono.

- huono ilmastointi
- ihmiset jotka tulevat pitämään marttakerhoa salille
- lapset
- ihmiset jotka eivät osaa käyttää deodoranttia
- musiikki
- etc...

Mutta mitäpä mieltä ootte siitä, että mä oon päättänyt olla laittamatta mitään kieltoa mihinkään seinille, eli ei ole "laita puntit paikoilleen", "meillä ei saa käyttää magnesiumia", "pese vessa, kun oot kussut" tms lappuja. Oon ajatellut, että ite kuskaan painot ja siivoon, kun en viitti kiusata asiakkaita kaiken maailman käskyillä. Ja kyllähän sitä hommaa tietysti riittää, mut ei oo salikaan mikään halli, joten hyvin oon jaksanut siivota. Joskus tietysti tekis mieli sanoo isoille ukoille, että voiskos ne herrat kantaa noi viiskymppiset siihen telineeseen, mistä ottikin, kun viimesillään raskaana olevan naisen ei suositella niitä kantavan. Mutta en valita. Itehän oon ammattini valinnut. Ja onneksi vielä toistaseks painot on pyöreitä, joten kulkee ne pyörittämälläkin :)

Oliko ihan hirveitä kommentteja? Ottakaahan kantaa. Kuitenkin kun katson asiaa ihan eri vinkkelistä (vaikka ukko aina käskeekin painua pääovesta pihalle välillä, kävellä sisään ja katsoa asiakkaan silmin, miltä mikäkin näyttää), niin siksi nämä kommentit aina kiinnostavat kovasti.

minua eivät kiellot ja säännöt haittaa. mielestäni ne vain lisäävät kaikkien viihtyvyyttä ja selkeyttävät asioita. etenkin aloittelijoilla on usein, IMHO, vaikeuksia laittaa painoja takiasin paikkoilleen tai tehdä vain yhtä laittetta kerrallaan.

lapsien tuomisen kieltäminen salille on mielestäni täysin hyväksyttävä ja mielekäs kielto. lisää turvallisuutta, viihtyvyyttä, what have you. sen sijaan välillä ihmetyttää magnesiumin käyttämisen kieltäminen, perusteluina sen aiheuttama likaaminen. laiskuutta sanon minä.

Oliko ihan hirveitä kommentteja?

Ei mun mielestä.

Ja nykyiseltä salilta ei löydy oikeestaan mitään pahaa sanottavaa. Miesten pukukoppi on joskus ruuhka-aikaan aivan tukossa ja ilma paksua, mutta soon pientä. Reenimahdollisuudet huippuhyvät, musana heviä ja/tai rankemman puoleista rokkia siellä vapaiden painojen puolella, hilavitkutinpuolella KissFM tms., mut ei jaksa haitata sekään.

Kemissä kesätöissä ja täällä ei oo tällä hetkellä tietääkseni toiminnassa ku 2 kohtuullista salia. Toisen kk-maksu on liikaa jopa määräaikaisen paperimiehen (opiskelijan) kukkarolle, näin jäljelle jää vain yksi vaihtoehto. Tässä toisessa vaihtoehdossa sali on pieni ja täynnä voimanostajia, jotka naureskelevat keskenään kehoilulle ja käyttäytyvät kuin siat. Jos joku tästä porukasta esim treenaa habaa niin toiset alkaa ilmottaan kovaan ääneen, että "onkos jampastakin tullu joku bodari *röhönaurua*". Toinen asia mikä hieman etoo on että nämä ´urokset´ pierevät tauotta myös naisten läsnäollessa :urjo: ...pientä rajaa.

Terveisiä vaan perämeren persereiästä! :jahas:

Eniten mua ärsyttää, kun porukka ei voi laittaa painoja ja lukkoja oikeille paikoilleen. Jos salilla on vain kaksi samanlaista lukkoa, niin miten on mahdollista, että toinen löytyy toiselta puolelta salia ja toinen toiselta puolelta. En voi käsittää miten porukka onnistuu roudaamaan ne lukot aina minne sattuu. Jengi voisi laittaa ne lukot samaan telineeseen, niin ei tarvitsisi etsiä sitä toista kappaletta ympäri salia.

Ja ne painot. Eikö voisi laittaa ne painot jotenkin järjestykseen. Esim. 20- ja 15-kiloiset alempiin pidikkeisiin, 10- ja 5-kiloiset keskelle ja 2,5- sekä 1,25-kiloiset ylös.
Porukka tunkee ensin vaikkapa keskimmäiseen pidikkeeseen 5-kiloisen, sitten perään 2,5-kiloisen ja vielä päälle 20-kiloisen. Vituttaa aina poista muutamia painoja tieltä, että saa sen haluamansa sieltä alta.

Olin toukokuun lopulla treenaamassa toisella salilla ja siellä oli aina painot tasan tarkkaan samoilla paikoilla ja järjestyksessä. Tosin porukkakin oli sellaista, että he olivat treenanneet jo muutamia vuosia ja salikäyttäytyminen oli tullut tutuksi.

Eniten ehkä kismittää ilmastoinnin puuttuminen. vaikka akkunat on selällään, ei ilma vaihdu minnekkään kuumana päivänä ilman ilmastointia, sehän on selvä.
Nämä "peak performanse" jannut kieltämättä vähän kismittää. Ja eräät "kung-fu-kaverit" jotka ottavat salilla lämmittelymatsia ennen treeniä ja joka välissä pitää tehdä jotain liikesarjaa ja varjolyöntiä/potkua (joo ihan oikeasti).

Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä musiikkia radio soittaa, tai ovatko kympit ja 20kg painot oikeassa järjestyksessä, kuhan ovat jossain tangon lähettyvillä :)

lapset :curs: :curs: :curs: :curs: mikään ei vituta enempää kuin pennut juoksentelemassa ympäri salia. Yritänkin aina luoda murhaavia katseita niiden vanhempiin

Tosi monet ovat ärsyyntyneitä lapsista salilla. Varmaan oma syyllisyys saa kirjoittamaan pienen puolustuspuheen... Niin tai näin, mutta tässä tulee:

En ikinä ottaisi lasta salille, ellen tietäisi, että hän osaa siellä käyttäytyä. Säännöt on tehty hyvin selväksi: Ei juoksentelua, pysyy poissa tieltä, antaa tilaa jos joku tarvitsee penkkiä jolla istuu, ei tule juttelemaan kesken sarjan, laittaa tavarat paikoilleen kun ei enää niitä tarvitse... Mun poika on käynyt satunnaisesti (lue: lähinnä sunnuntaipäivisin kun on hiljaista) salilla meidän kanssa noin vuoden ajan. Talvisin meillä on lapsenvahti kerran viikossa hänen kanssaan kotona, koska iltaisin en häntä ruuhkaiselle salille ota. Välillä todellakin tunnen vihaisia katseita selässäni kun tulen hänen kanssaan salille. Silloin tekisi mieli jotenkin tehdä tiettäväksi, että tämä tenava ei teidän treenejänne häiritse, se on saletti. Ehkä ihmisillä on huonoja kokemuksia lapsista, ymmärrän sen toki, mutta pelkästään sen takia ei aina kuitenkaan voi jättää omaa, todella hyvin käyttäytyvää ja salilla käynnistä aidosti tykkäävää naperoa kotiin. Poika vetelee vatsarutistuskoneessa sarjoja ja tekee alataljasoutua sekä olkapääpunnerruksia 2 kg:n painoilla, ja aikoo isona "voimamieheksi"... Näin äidin silmissä tosi hellyyttävää, vieraiden silmissä ehkä naurettavaa ja ärsyttävää. Olkoon niin, mutta minä ainakin lupaan pitää omalta kohdaltani huolen, että meidän jäbä ei häiriköi ja taatusti oppii salietiketin ennen kuin menee edes kouluun.

Saliyrittäjänä luen aina todellisella mielenkiinnolla näitä asioita, jotka salilla ärsyttää, ja koitan tietysti itse ottaa ne huomioon. Jotkut asiat vaan on niin, että niille ei voi mitään.

"saliyrittäjänä"....Wau, miten loistava toimiala yritykselle. Kun minä joku päivä v***uunnun lopullisesti nykyiseen toimialaani, alan minäkin pitämään salia. Eihän yrittäminen millään toimialalla (paitsi asianajajana / kiinteistövälittäjänä) ole pelkkää ruusuilla tanssimista (vaan myös yhtä juhlaa), niin olisi mahtavaa yhdistää harrastus ja bisnes. Vähän rönsyilee alkuperäisen otsikon viereen tämä kommentointini, mutta...

(toivottavasti en hermostuttanut ketään)

Fiksuja mielipiteitä oli äiskällä.

Salien musiikkitarjonnasta sen verran, että itsekin yrittäjänä toimisin ihan samallalailla, vaikka pidänkin raskaammasta musiikista salilla, suurimmat euromäärät tulee kuitenkin niiltä, jotka siitä eivät pidä. Oman soittimen kanssa kuitenkin jokainen osapuoli on tyytyväisin.

Lapset eivät meikäläistä ärsytä, mutta toki soisi vanhepien sen verran katsoa, etteivät jää minkään painojen alle.

Noi laput salilla tekee kieltämättä vähän negatiivista sävyä, käyttäytyjää on kyllä salilla jos jonkinlaista, mutta ainakin Kuopiossa Kuntostudiolla & Jiipeellä käydessäni paikat oli aina kondiksessa asiakkaitten toimesta jo.
Pääkaupunkiseudulla varsinkin tahtoo sitten asiakasmäärät olla niin suuret, ettei saliyhteisöstä tule niin tiivis, ja ne painotkin ilkee sitten moni jättää levälleen.

- Helvetillinen kuumuus
- Tiettynä aikana kuin ammuttu täyteen pikkulapsia
- Suurimmissä käsipainoissa 5kg:n harppaukset ylöspäin, joka on liikaa ainakin mulle.

Kerran kun salilla tein kaikessa rauhassa penkkiä, kuulin jonkun kysyvän kesken sarjan: "Onko kuuma?". Silmäkulmasta huomasin pikkunaskalin, joka seisoi ihan penkin vieressä. En vastannut mitään vaan työntelin tankoa. Kohta tunsin kun poikaviikari kiipesi vatsani päälle istumaan! Onneksi ei ollut ennätysrautoja tangossa. Pojan isä nauroi vaan ja komensi poikaansa pois. Samaa häirintää pentu jatkoi lopputreenin ajan: kyseli koko ajan ja roikkui laitteissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom