Mikä on mielestänne riittävä fyysinen kunto?

Kun kansalaisia niin paljon morkataan huono kuntoisuuden takia kysynkin missä vaiheessa perustallaaja voisi olla itseensä luvan kanssa tyytyväinen.? Riittävä kunto ei mielestäni voi tarkoittaa urheilullista kuntoa. Vaan sellaista että sillä suorituskyvyllä ei todennäköisesti sairauksien takia tule rasittamaan kansantaloutta sairauksineen. Onko mitää arvauksia mitä urheilu tuloksia tähän pisteeseen päättymiseen vaaditaan?Röökitön ja kohtuudella Alkoa käyttävä on selviö. Entäs ylipaino? Jos on 5kg ylipainoa bmin mukaan ,sallisitteko tämän vai pitäiskö jokaisen pystyä kiristää sinne normi painon puolelle? Entäs jotain urheilu suoritteita onko esim 2700m Cooper liian huono 30v perusterveelle miehelle? Vai oisko se 3000m terveen miehen merkki? Mielestäni 3000 on jo todella hyvä kunto ja sen allekkin saisi ihan rauhassa jäädä. Entäs lihaskunnon puolelta vaikka oma paino penkistä onko liian vähän? Maastaveto 1,5 kertaa oma paino? Jos nyt liikuntaa vihaava henkilö päättää ottaa itseä niskasta kiinni ja treenaa itsensä näihin tuloksiin niin onko tarpeeksi hyvä kansanterveyden puolesta ja tätä tasoa kun ylläpitää yhtään ei pidä tuloksia parantaa. Mikään "on itseensä tyytyväinen ja jaksaa duunit ja duunipäivän jälkeen hoitaa lapset ja kusettaa koirat " ei taida riittää kun tämä onnistuu varmaan monelta sairaaloisen ylipainoiselta tupakoitsijsltakin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sellainen että on fyysisesti ja henkisesti hyvä olo, jaksaa kävellä useamman kilometrin ilman että puuskuttaa, salituloksilla ei ole mitään väliä vaan siinä että kroppa toimii arjessa hyvin eikä tule mitään ongelmia jos vaikka joutuu siirtämään kevyempää huonekalua tai tekemään lumitöitä, lisäksi liikkuvuus pitäisi olla hyvää eikä olla kankea kuin rautakanki.

Sellainen että on fyysisesti ja henkisesti hyvä olo, jaksaa kävellä useamman kilometrin ilman että puuskuttaa, salituloksilla ei ole mitään väliä vaan siinä että kroppa toimii arjessa hyvin eikä tule mitään ongelmia jos vaikka joutuu siirtämään kevyempää huonekalua tai tekemään lumitöitä, lisäksi liikkuvuus pitäisi olla hyvää eikä olla kankea kuin rautakanki.
Liikkuvuutta lukuunottamatta nuo täyttyy varmaan suurimmilla osalla ylipainoisilla henkilöillä. Cooper tulos 1800m riittää tuohon varmaankin. Ei voi olla riittävä kun varusmiesten Cooper tuloksia kauhistellaan niin paljon.

En tiedä mikä on riittävä fyysinen kunto, mutta kauhistuin juostessani Cooperin n. 10 vuoden tauon jälkeen, juoksin 2650 metriä ja olin ihan poikki hyvä ettei tullut lämpöhalvausta. Lisäksi takareisissä kiristi juostessa ja muutenkin vitutti kirmata. 10 vuotta sitten meni 3000 m. Ikää 45 vuotta. Puntti onneksi sujuu. Tuli fiilis että en olekaan ihan nuori poika enää. Pitää varmaan hypätä kaatopaikalle jo, vaikka lapset varmaan ikävöisivät.

Asiaan liittyen omasta mielestä puntin suhteen penkki 1,3X oma paino, MV 2X oma paino ja kyykky 1,8X oma paino on hyvä suoritus. Noihin vielä yllänkin nippa nappa.

^

Cooper.jpg

Asiaan liittyen omasta mielestä puntin suhteen penkki 1,3X oma paino, MV 2X oma paino ja kyykky 1,8X oma paino on hyvä suoritus. Noihin vielä yllänkin nippa nappa.
Veikkaan, että kaikki ei saa näitä edes omistautumalla kuntosali harjoittelulle. Olin treenannut vuosia ja hirveällä vuosien panotuksella penkissä ei noussut edes se 100kg vaikka bulkkasin 75 kilosta 80 kiloon enimmillään nostin 97 ja pomppuakin oli varmasti mukana.

No en ota tohon ''riittävään kuntoon'' kantaa, koska turhan heikko standardi imo. Haluun silti kommentoida jtn, joten... mun mielest sit voi sanoo olevansa oikeesti hyvässä kunnossa, jos ei omaa selkeitä rajotteita, heikkouksia. Eli taittuu käytännössä mikä vaan(kaikki on jossain paskempia luonnostaan, mut silti) vähintään sellasella intermediate tasolla. Vaihtelevat urheilulajit, fyysinen työ(esim. muuttohommat), perus voimanosto yms, oman kehon hallinta, kyky uida, kiivetä, juosta, puolustaa itteään 🤷‍♂️. Ihan liikaa pyydetty suurimmalta osalta monestaki syystä, mut mun mielestä ihan kohtuulliset standardit silti. Ja olennainen pointti mulla on myös se, että esim. noi urheilulajitki sujuis, vaikkei olisi panostanut niihin useita vuosia. Jos on oheistuotetta kertyny monipuolisella liikunnalla mukavasti, ni synergiat mahollistaa sillon sen intermediate tason monesti. Joku heittää keihästä, ja lähtee harrasteleen vaikka frisbee golfia--->potentiaalisesti pelkkä hyvä heittokäsi nostaa alotustasoa. Toinen kisaa vaikka leuanvedossa, ja huomaa että boulderoinnissa vetelyn tuomat ominaisuudet boostaa kivasti. Kolmas siirtyy vittu sirkuksesta skeittauksen pariin, ja tajuu että jo hyvä tasapaino kantaa aika pitkälle. Pidän itteäni erittäin hyväkuntosena, ja luulin täyttäneeni nuo omat kriteerini. Mut sit kävin uimassa matkaa ehkä ekaa kertaa 15 vuoteen tyyliin. Joku 50-100m ja oli lavat, kädet, rinta, aivan kaikki ihan saatanallisen hapoilla. En mä hukkuis, ja toki voisin grindata paljo pidemmälleki. Mut silti tajusin että oon aivan vitun surkea uimaan, tekniikka järkyttävä(koira on aika raskas tyyli 😅), ja hapenottokyky kusee tossa. Oon aina ollu tossa paska, mut en sentään noin paska lapsena. Asialle voisin hakea pientä kehitystä. Mahtava fiilis ku tietää että suoriutuu käytännössä mistä vaan.

Pahoitteluni, jos oli off-topic.

Hyvä kunto on semmoinen, että voi liikkua ja tehdä aina kun haluaa eikä kunto lopu kesken. Näin mä sen koen. Ite liikun aika monipuolisesti maastossa, pyörällä, joskus salillakin. Työkin on fyysinen. Mut voi herättää vaikka kolmelta yöllä ja kyllä mä silti jaksan varmaan 10km juosta.

Mutta joo.. oon miettinyt tätä monesti. Todella hankala sanoa mitään yhtä tiettyä juttua. Pitäs vetää rajat ensiksi millä meinataan mitäkin. Mikä on riittävä..riittävä kaupassa käymiseen ja perus talouden askareiden hoitamiseen sekä ehkä vaikka auton renkaiden vaihtoon?

Vai tunnin reippaat kävelylenkit 3 krt vkossa helposti, oman 5 vuotiaan kiinni juokseminen jos se karkaa ja saa jo hieman etumatkaa?

Vähän luulisin, että helpoin se olis määrittää vaan sen mukaan mitä tykkäät/tykkäisit tehdä omassa elämässäsi, niin hommaat semmoisen kunnon, että selviät niistä ilman hirveämpää tuskaa ja pitkän aikavälin vaivojakaan. Jos et saavuta sellaista kuntoa kuin se vaatii, niin vaihtaa yhden vaihteen pienemmälle harrastuksiin yms..

Riitta voi harrastaa joogaa ja venyy laajasti ja voi hyvin, mutta ei hänestä ole renkaiden vaihtoon. Raksa-Pena jaksaa painaa raksalla fyysistä työtä ja renkaat vaihtaa vaikka toinen käsi paketissa, mutta on muutoin kankea kuin rautakanki, voi kuitenkin hyvin.

Esimerkkejä olis satoja.. päätä siitä sitten mikä on hyvä kunto ja vielä suhteutettuna ikään ja omiin rajoitteihinsa.

Riittävän hyvä kunto on sitä, kun selviät päivittäisistä toimista omin avuin elämäsi loppuun asti. Tämä siis keskivertohenkilöllä, ääritapaukset sitten erikseen (jalat/kädet poikki tms.).

Kakspiippuinen juttu.
Mä olen käsittääkseni monellakin mittarilla ikäisekseni hyväkuntoinen.

Silti mä en voi mennä pihalle leikkimään muksujen kanssa hippaa tai mitä kirkonrottia onkaan kun on paikat niin romuna. 30min lämmittelyä ja sit ehkä. Kaikki ennakoitavissa oleva liikkuminen onnistuu, lenkki, portaat, puntti jne.

Mutta jos pitäis yht’äkkiä pitäis lähtee juoksemaan frisbeen perään tai potkimaan jalkapalloa niin moro.

Eli mä kokisin sen hyväkuntoisuuden sellaisena että fyysinen terveys kestää tsemppaamisen.
Siihen vielä korkeintaan maltillinen ylipaino niin meidän ikäluokka, ’70 syntyneet, jotka junnuina pääasiassa leikki ja pelaili pihoilla sekä kiipeiltiin puissa ja kallioilla, pystytään kyllä tekemään aika paljonkin.
Seuraavana päivänä särkee kyllä mutta sitähän ei kysytty.

Rasvaprosentti alle 15%, pitää pystyä juoksemaan 10km, uimaan 2km, tekemään 10 leukaa, nostamaan 100kg kyykystä, 120kg maasta

Sydän ja verenkiertoelimistön sairauksien ehkäisemisen kannalta 10 MET:in (35 ml/kg/min; 2000 metriä 12 minuutin juoksutestissä) kuntotaso on riittävä, jos henkilöllä ei ole riskitekijöitä. 13 MET:in (46 ml/kg/min; 2600 metriä 12 minuutin juoksutestissä) kuntotasolla saadaan hyvä suoja sydän- ja verisuonitauteja vastaan, vaikka riskitekijöitä olisikin.

Lähde, sivu 19

Ite oon tyytyväinen, jos päkki näkyy ees vähän ja muna pysyy kovana. Tällä hetkellä aika laiska suorituskyky noin yleisesti, mut kyl ne sarjapainot mielellään pitäis isoissa liikkeessä 100-150 kilon välillä. Ykkösiä vähän hankalampi mittailla ympäri vuoden. Kestävyydessä riittää itelle noi työikäisten mittarit.

"Riittävä fyysinen kunto" -määritelmä myös muuttuu koko ajan.

Mitä pidemmälle aika kuluu, niin muuttuu nimenomaan sinne alaspäin.

Ken elää, se näkee 👍

Rasvaprosentti alle 15%, pitää pystyä juoksemaan 10km, uimaan 2km, tekemään 10 leukaa, nostamaan 100kg kyykystä, 120kg maasta
Ja tuo alle 15% tarkoittaa käytännössä , että sixpäk pitää näkyä. Taitaa tää olla se vaikein jos on 180 ja 75 niin ei taida sixpäk näkyä noilla edellämainituilla salituloksilla ? 70kg:na vois näkyä?

Meikäläinen on ihan vitun hyvännäköinen ikäisekseen, lisäksi olen vahva ja kaikinpuolin mukava luonteeltani.

Niin joo ainoa vika on että en pidä ihmisistä vaan viihdyn itsekseni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom