Mikä mussa on vikana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MJ45
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli treenivuosia on jo kohtuu paljon takana, mut tulokset on kohtuu surkeat lähinnä sen takia että treeni on yleensä ollut pätkittäistä.
Eli 3kk treeniä ja sit oon tullu esim. kipeeks ni sit onki taas sen jälkeen ollu hankalaa alottaa uusiks ja tauko venyy vaiks 5kk. mittaseks. Ni ei ihme ettei tuloksia tuu...

Mut sitten itse asiaan. Eli koitan treenata suht tasapuolisesti jalkoja ja yläkroppaa. Mutta esim. tällä hetkellä penkissä sarjapainot on n.100kg.(2x6). Kun taas kyykyssä samalla 2x6 nousee 95kg. Eli noiden suhteethan on ihan päin persettä!! Nyt en ole tehnyt mavea, mutta täytyyhän sekin ottaa mukaan taas. Muistelisin että mavessa sarjapainot ollut n.110kg. silloin kun kohtuu paljon mavetin.

Kuitenkin tulee harrastettua aerobista liikunta jonkin verran koripallon ja jalkapallon muodossa. Oma paino on yli 90kg. vaikka pituutta on vain 182cm. Ja olen kohtuu nopea, eli vois kuvitella että jaloissakin olis voimaa... mut ei sitä näköjään ole. Varmaan keskivartalo myös aika heikko.

Eli mitä mun pitäis tehdä... kyykkyä kolme kertaa viikossa?? On vaan kohtuu noloa kun kaikenmaailman rimpulat nostaa kyykyssä 150kg.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mitä tohon nyt oikeen voi sanoa? Jalkoihin ruutia monipuolisella ja progressiivisella harjoittelulla. Ei noi kyykyn ja penkin painosuhteet aina ole mitään kiveen hakattujakaan.

Kovaa ja monipuolista treeniä jaloille, sekä kunnolla kunnon ruokaa(tuskin tarvitsee edes mainita asiasta sen kummemmin) ;) Kyllä ne tulokset nousee :)

Eli mitä mun pitäis tehdä... kyykkyä kolme kertaa viikossa?? On vaan kohtuu noloa kun kaikenmaailman rimpulat nostaa kyykyssä 150kg.

Tämä. Kyykkytulos paranee kyykkäämällä, mutta jos kyykyn kanssa on ongelmia, niin aina on prässi ja hack. Kyllä se kyykky joka tapauksessa nousee, kun on malttia ja tekniikka kunnossa. Tuon muiden painojen kyyläämisen suosittelen lopettamaan aivan samantien, koska itseäsi varten sä sitä treeniä teet.

Kyykyn kanssa tappelu on aika yleistä ja johtunee voimanpuutteen lisäksi lähinnä koordinaation sekä liikkuvuuden puutteesta. Keskikropan kontrollointi on yksi tärkeimmistä asioista ja tuo tukevuutta nostoon.

Ensivaikutelma on tosiaan keskivartalon heikkous. Toinen ajatus, joka tuli mieleen on rohkeus lisätä sarjapainoja kyykkyyn ja maveen. Kun tekee raskaita sarjoja ko. liikkeissä ne tuntuu aina pahalta, vaikkei oltais ihan maksimisarjassakkaan.

Tekniikat kuntoon ja joka treeniin lisää rautaa tankoon niin kauan, että ne rajat tulee ihan oikeasti vastaan. Tää kaikki tietysti mutuilua, paha sanoa mitään rakentavampaa, kun ei ole suorituksia nähnyt.

Otsikon perusteella odotin, että taas on joku jolla on jonkinsortin identiteettikriisi menossa. Rupesi masentamaan kun muutenkin masentanut viime päivinä ihan helvetisti. Ketjun avattuani huomasin että kyse olikin ihan muusta :) Piristi.

Mutta itse asiaan. Varmaan vaan tekniikat kuntoon kyykyssä ja mavessa ja fiksua treeniä. Voi myös olla että sulla on vaan hyvät välitykset penkkiin. Eikä noi suhteet musta ees oo mitenkään kauheen radikaalit.

Kiitos hyvistä vastauksista! :)

Kyykkytekniikka pitäis olla ihan kondiksessa. Täytyy tosiaan katsoa että onko siitä mitään hyötyä kun otin myös jalkaprässin ohjelmistoon, nyt on vasta pari prässi kertaa takana niin ei oikein voi sanoa vielä mitään.
Keskivartalon heikkoudesta kertoo varmaan myös rinnalleveto maksimi joka taitaa olla vain 75-80kg.
Tuo kordinaation sekä liikkuvuuden puute on todennäköisesti myös yks joka hidastaa kyykkytuloksen nousua.

Smithkyykky on tietty ihan eri liike mut siinä pystyn ottaa vaikka 110kg:llä 20 toistoa. Normi kyykyssä mun sarjapituudet on yleensä 6-8 toistoa. Tietty jollain ihan lämmittelypainoilla teen 10-12 toistoa.

Tulee vaan vähän epätoivoinen olo kun lueskelee vaikka sitä ketjua missä on ihmisten tuloksia 6kk. treenamisen jälkeen. Tuntuu että sieläkin kaikki ketkä penkkaa 80kg niin ne kyykkää vähintään 130kg.

No mut ei kai siinä auta muu kuin lähteä kyykkäämään!!! :rock:

Mitkä sun tavotteet on ja millä systeemillä tai logiikalla lisäät painoja/sarjoja kyykkyyn? Miten konkreettisesti takaat sen, että treeni on progressiivista? Itse esim. teen 3x10 sarjoja, ja kun vikassa sarjassa meneekin 12 toistoa, niin lisään kyykkyyn seur. kerralla sen huimat 2,5kg lisää. Tai sitten progressiota voi lisätä volyymillä, eli lisäät pikkuhiljaa esim. sarjojen määrää. Jos keskivartalon pito ei riitä, niin tee lyhyempiä eli juurikin noita 6 toiston sarjoja. Ja jos tolla 95kg:lla menee kaksi sarjaa, niin sitten voi olla tarpeen kolmanteen sarjaan vähentää niitä painoja. Ei ehkä kannata kokeilla ykkösmaksimeja turhan tiuhaan. Jotta kehityt, niin treenikertoja salilla ois hyvä tulla se kolme viikkoon säännöllisesti. Treenin progressiivisuutta voi lisätä varmasti monella muullakin eri logiikalla, täällä varmaan noi isot pojat ja pro-treenarit osaa neuvoa. Ja suosittelen treenivihkoa, tms. kirjanpitoa, niin pystyt seuraamaan kehittymistä.

Mutta jos tosiaan tulee noita 5kk salitaukoja, niin voisi olla järkevää ottaa ensin tavoitteeksi sen, että salitreenistä tulee rutiini ja tapa, aivan kuten hampaiden pesusta. Silloin 5kk tauko ei tule kyseeseen, ellei lääkäri niin määrää ;)

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse väittisin, että saatat treenata kyykkyä liikaa mukavuusalueella. Itse aikanaan kyykkäilin juurikin liian kauan siellä 80kg paikoilla, kunnes eräänä päivänä päätin nostaa enemmän. Eihän se mukavaa ole, siksi kyykky onkin kuningasliike. Ei tietenkään tekniikan kustannuksella nostella painoja, mutta usein paketin koossa pitäminen on myös omasta uskosta ja asenteesta kiinni.

Suosittelen myös kysymään voimailupuolen 3x4 -> 6x6 keskustelun, avartaa kummasti maailmaa.

Smithkyykky on tietty ihan eri liike mut siinä pystyn ottaa vaikka 110kg:llä 20 toistoa. Normi kyykyssä mun sarjapituudet on yleensä 6-8 toistoa. Tietty jollain ihan lämmittelypainoilla teen 10-12 toistoa.

Off topic, tein ekaa kertaa smithiä, niin kyykkyyn verrattuna likkeestä joutui ottamaan n. 100 kiloa painoa veke ( sarjatkin olivat kyllä pidempiä ). Mä todella vihaan tätä liikettä, eikä siihen vaadittu kuin yksi treeni. Ainakin totuus paljastui itselle: perus-takakyykky ei todellakaan ole mikään etureisi-liike ( eipä niin ole kukaan tosin väittänytkään ). Sitten kun kyykkää pystymmässä asennnossa smithissä, niin sitä voimaa ei yhtäkkiä olekaan, kun ei pystykään runttamaan painoja ylös alselkä-perse kombolla. Sad.

Voima kyykkyyn tulee kropan takaosastolta ( takareidet, peppu ja alselkä ) ja tietty keskivartalo. Näitä lihaksia kannattaa aktivoida, itse löysin takareidet aikoinaan, kun aloin katsoa kohti lattiaa kyykyn ala-asennosta noustessa. Sit kun oppii, miltä takareisien käyttö tuntuu, niin ei edes enää tarvi tuijottaa lattiaan kyykätessä. Lattiaan katsominen Rippetoe-tyyliin vain teki niiden käytön helpommaksi aloittaessa.

pitäs nähdä video sun kääkistä. kyl kaikille tulee kyykkyyn voimaa, se on tullu nähtyy monia kertoja. mulla on ollu muutamia sun kaltasia asiakkaita, joilla noi liikkeiden voimasuhteet on hieman... kieroutuneita. kyl ne siitä sit paranee. oiskohan yks parhaita kyykkykehityksiä ollu jotain 5*90 --> 5*160 vuodessa hieman sua vastaavalla tyypillä.

Loppuuko sulla kyykyssä etureidet vai koko paketti? Mulla oli ongelmia kyykyn tuloksen kanssa ja vika löytyi suhteessa heikommasta selästä ja keskivartalosta. Ei oo paljon iloa tynnyrijaloista ja ruoto ei jaksa kannatella tankoa... Mikä on prässissä maksimi?

prässi ei kauheesti kyykkyyn korreloi. etukyykky, penkkikyykky mittasyvyyteen... ne kertoo enemmän.

Mitkä sun tavotteet on ja millä systeemillä tai logiikalla lisäät painoja/sarjoja kyykkyyn? Miten konkreettisesti takaat sen, että treeni on progressiivista? Itse esim. teen 3x10 sarjoja, ja kun vikassa sarjassa meneekin 12 toistoa, niin lisään kyykkyyn seur. kerralla sen huimat 2,5kg lisää.

Mutta jos tosiaan tulee noita 5kk salitaukoja, niin voisi olla järkevää ottaa ensin tavoitteeksi sen, että salitreenistä tulee rutiini ja tapa, aivan kuten hampaiden pesusta. Silloin 5kk tauko ei tule kyseeseen, ellei lääkäri niin määrää ;)
Teen normaalisti 3x6 ns."kovilla" painoilla. Ja jos pystyy tekee niin sit seuraavaan treeniin sama 2,5kg lisää niinkuin sinäkin.
Ykkösmaksimia kyykyssä olen kokeillut varmaan viimeeksi joskus 15 vuotiaana, eli siitä on hieman aikaa!:hyper:

Joo olen päättänyt ettei enää tulee mitään taukoja, ei sitä muuten oikeen mihinkään pääse kehittymään.

Itse väittisin, että saatat treenata kyykkyä liikaa mukavuusalueella. Itse aikanaan kyykkäilin juurikin liian kauan siellä 80kg paikoilla, kunnes eräänä päivänä päätin nostaa enemmän. Eihän se mukavaa ole, siksi kyykky onkin kuningasliike. Ei tietenkään tekniikan kustannuksella nostella painoja, mutta usein paketin koossa pitäminen on myös omasta uskosta ja asenteesta kiinni.
Ei kyl vaan pysty vetää kovemmilla painoilla. Välillä tuntuu et taju meinaa lähtee! :)

Voima kyykkyyn tulee kropan takaosastolta ( takareidet, peppu ja alselkä ) ja tietty keskivartalo. Näitä lihaksia kannattaa aktivoida, itse löysin takareidet aikoinaan, kun aloin katsoa kohti lattiaa kyykyn ala-asennosta noustessa. Sit kun oppii, miltä takareisien käyttö tuntuu, niin ei edes enää tarvi tuijottaa lattiaan kyykätessä. Lattiaan katsominen Rippetoe-tyyliin vain teki niiden käytön helpommaksi aloittaessa.
Mulla on varmaankin toi alaselkä kohtuu kohtuu heikossa hapessa. Itse oon aina katsonut eteenpäin hiukan yläviistoon, joskus junnuna joku valmentaja opetti noin. Onkohan mitään merkitystä että mihin kattelee??

pitäs nähdä video sun kääkistä. kyl kaikille tulee kyykkyyn voimaa, se on tullu nähtyy monia kertoja. mulla on ollu muutamia sun kaltasia asiakkaita, joilla noi liikkeiden voimasuhteet on hieman... kieroutuneita. kyl ne siitä sit paranee. oiskohan yks parhaita kyykkykehityksiä ollu jotain 5*90 --> 5*160 vuodessa hieman sua vastaavalla tyypillä.
Olisin kyllä todella tyytyväinen jos sais joskus edes sarjapainot johonkin 120 paikkeille. Täytyy sit vaan alkaa panostamaan kyykkyyn oikein kunnolla. Varmaan pitää alkaa tekee 3 krt/viikos. luulis et sit alkais rauta nousee!!

Loppuuko sulla kyykyssä etureidet vai koko paketti? Mulla oli ongelmia kyykyn tuloksen kanssa ja vika löytyi suhteessa heikommasta selästä ja keskivartalosta. Ei oo paljon iloa tynnyrijaloista ja ruoto ei jaksa kannatella tankoa... Mikä on prässissä maksimi?
Kyllä mulla taitaa koko paketti loppua. Tiedän että selkä on kohtuu heikko, mave tuloskin kertoo siitä jotakin. No siis prässiä olen nyt kolme kertaa vasta tehnyt, enkä oikeastaan koskaan ennen ole sitä tehnyt. Viimeeksi tein 170kg:llä 2x10. Ja ne oli kyl niin tiukkoja sarjoja ettei yhtään enempää toistoja olis menny.

prässi ei kauheesti kyykkyyn korreloi. etukyykky, penkkikyykky mittasyvyyteen... ne kertoo enemmän.
Etukyykkyä en ole koskaan edes kokeillut mutta sitä vois kyllä testata sitten kun/jos takakyykyssä alkaa sarjapainot olemaan yli sadan. Etukyykky taitaa olla aika tekninen liike, ainakin mitä olen lukenut niin monella ollut jonkinlaisia vaikeuksia sen kanssa.

Voi olla, että jollain muulla toimii, mutta itse en ainakaan kyykyssä vetäisi 2x6:sta. Kunnon lämpät ja sarjoja vähintään 3-4 imo. Tuntuu ainakin itellä, että 2 sarjan jälkeen alkaa vasta kunnolla olla paikat lämpimät. Hakisin myös noissa painoissa ennemmin just jotain 4x8-10 tyylistä alkuun, jotta saa tekniikat ja muut hiottua paremmin kuntoon. Yksi hyvä apuliike, jonka luulen auttaneen itselläni paljon on ollut julle. Tuntuu tuovan hyvin alaselkään ja takareisiin voimaa ja lihaa, jotka auttaa tosi paljon kyykyssä.

e: en myöskään tekisi pelkkää takakyykkyä 3x/vko. Vaan jos aiot tehdä 3x viikkoon niin mielummin takakyykky/etukyykky/hack kyykky. Ite tein noin aikanaan 1-jakosessa, ja toimi paljon paremmin mitä 3x viikkoon takakyykky. Sillä vaan ajaisi ittensä jumiin, näin ainakin alkuun itelle kävi kun koitin noudattaa (arskan golden 6 aikanaan siis).

Voi olla, että jollain muulla toimii, mutta itse en ainakaan kyykyssä vetäisi 2x6:sta. Kunnon lämpät ja sarjoja vähintään 3-4 imo. Tuntuu ainakin itellä, että 2 sarjan jälkeen alkaa vasta kunnolla olla paikat lämpimät. Hakisin myös noissa painoissa ennemmin just jotain 4x8-10 tyylistä alkuun, jotta saa tekniikat ja muut hiottua paremmin kuntoon. Yksi hyvä apuliike, jonka luulen auttaneen itselläni paljon on ollut julle. Tuntuu tuovan hyvin alaselkään ja takareisiin voimaa ja lihaa, jotka auttaa tosi paljon kyykyssä.
Joo no kyllä mulle niitä sarjoja aika paljon tulee. Jos teen ne kovat sarjat 2x6 tai 3x6. Niin sitä ennen olen tehnyt hieman pienemmillä painoilla 6-12 toistoa. Jotka on myös kohtuu tiukkoja kun aletaan lähentelee niitä mun maksimi sarjapainoja.
Mulla voi joku kyykkytreeni olla esim tällänen;
2x12x40kg
2x10x60kg
1x8x70kg
1x8x75kg
1x8x80kg
1x6x85kg
1x6x90kg
3x6x95kg

Tosin yleensä kyllä toi toisiks viimeinen sarja jäis tosta välistä kokonaan pois. Mutta välillä teen näinkin...

Voisihan sitä tietty ihan vaihtelun vuoksikin kokeilla tehdä vähän pidempää sarjaa, vaiks 4x10x80kg. Tuntuu vaan noi "pitkät" sarjat niin pahoilta!! :)

Itsellä toimi se kun kyykkäsi useasti 3-4 kertaa viikkoon vaihtelevilla sarja/toisto määrillä. Esim 5x5, 6x3, sarjoja paljon sinne viikkoon niin rauta alkaa tuntuu kevyeltä, eikä tietenkään mitään failure sarjoja.

Mulla voi joku kyykkytreeni olla esim tällänen;
2x12x40kg
2x10x60kg
1x8x70kg
1x8x75kg
1x8x80kg
1x6x85kg
1x6x90kg
3x6x95kg
Tossa on mun mielestä jo liikaakin lämppää. Ei noin pienin välein kannata nostella, vaan jos tekisit esim. 3x6x95kg niin esmes parempi (omasta mielestä) voisi olla 8-15xtanko (tuntumalla, hitaasti ja nopeasti ylös), 8-10x40kg->6-8x60kg->3-4x70kg->1-2x80kg->1x90kg ja sitten sarja tai muu ton tyylinen. Ja noi viimoset voi olla esim. alas->stoppi ja tauko->ylös. Eli tossa sun lämppäreissä tulee ihan kunnon sarjojakin mikä ei oo ihan lämpääreitten tarkotus, vaan ne olis jo työsarjoja sitten.

Voisihan sitä tietty ihan vaihtelun vuoksikin kokeilla tehdä vähän pidempää sarjaa, vaiks 4x10x80kg. Tuntuu vaan noi "pitkät" sarjat niin pahoilta!! :)
Tosta tekstistä saa sen kuvan, että tekis sulle pirun hyvää pidemmänt sarjat:). Kyllähän ne tuntuu, ja se on hyvä koska sen jälkeen kun oot tehnyt jonkun aikaa kymppejä niin 6 toistot tuntuu tosi iiseiltä.

e: ja sanotaan vielä sen verran, että itellä on juuri päinvastanen tilanne suhuun verrattuna. Eli penkin sarjapainot ovat ihan naurettavat kyykkyyn ja maveen verrattuna. Kyllähän niillä geeneillä/välityksillä ja muilla jutuillakin on vaan luontaista vaikutusta vaikka ei niin halutakaan sanoa:).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom