Mikä mättää liikenteessä?

Ironbutt

Mode/Punttimimmit
Liittynyt
17.2.2003
Viestejä
2 510
Ikä
48
Liikenneasiat ovat lähellä sydäntä sattuneesta syystä ja minua kiinnostaisi tietää mikä mättää liikenteessä Pakkislaisten mielestä?

Mistä löytyy täysin älyttömiä liikenneratkaisuja tai todellisia ongelmakohtia ja missä pahimmat ruuhkat mihinkin aikaan. Voisiko näille tehdä jotain?

Toivoisin myös kannanottoja jalankulkijoiden ja julkisen liikenteen merkeissä. Esim. lumikasta estävät pysäköinnin Helsingin keskustassa, hiekottamattomat kadut katkovat luita tms.

Myös pk-seudun ulkopuolen asiat kiinnostavat. Pistäkäänhän vastausta niin katsotaan jahka saataisiin asiat kuntoon...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vilkun käyttämättä jättäminen,
järjetön ohittelu,
perässä roikkuminen, ( varsinkin pimeällä )
liikenneympyrässä osaamattomuus, monta kertaa joku meinannut tulla kolmion takaa kylkeen.

:kuvia:
 
Ihmiset jotka eivät uskalla ajaa heti kun sataa vähänkin vettä tai lunta.
 
Aikaisemmin ihmettelin, että mitä ne ihmiset valittaa yleisöpalstoilla tuosta vilkun käyttämisestä tai siis sen käyttämättä jättämisestä. Siis silloin kun asuin pohjoisessa. Kun muutin pk-seudulle huomasin mistä on kyse. Luulis, että täällä missä liikennemäärät on vähän eri luokkaa kuin siellä meillä oli, osattais villkua käyttää mutta ei. Mutta kyllä muuten liikenne on sujuvampaa, esim. liikennevaloista lähdetään liikkeelle kunnolla, niin että takana tulijatkin ehtii samoista valoista, kun taas lapissa porukka kuhnailee niin, että hyvä jos seuraava ehtii samoista valoista. Sellaisen eron olen myös huomannut, että täällä ei paljoa välitetä suojateistä tai yleensäkkin jalankulkijoista. Liikennesäännöissähän sanotaan, että jos jalankulkija on astumassa suojatiellä autoilijan pitää pysähtyä. Tuolla jossain se toimii jotenkin mutta ei PK-seudulla. Täällä jalankulkijatkin on tottunut siihen mutta kun täällä on tottunut ajamaan ja menee kotukonnuille niin saa olla varovainen, ettei tapa ketään kun siellä ihmiset kävelee alle.
 
-vilkkua ei käytetä kaistaa vaihdettaessa, tien reunasta lähdettäessä eikä liikenneympyrästä poistuttaessa
-turvavälejä ei pidetä edes umpijäällä
-autoja pysäköidään paikkoihin jossa ne tukkivat liikennettä (selviä pysäköintikieltoalueita)
-(paketti)autoja pysäköidään alle 5m päähän suojatiestä
-ihmiset eivät tiedä väistämisvelvollisuudesta eri tilanteissa
-panikointi ja hätäiset rarkaisut liikenteessä

-Helsingin kaupungin saamattomuus lumikasojen kanssa

Jne.. onhan noita....
 
Unohtui vielä mainita tuo peileihin katsomattomuus.

Meinasinpa tuossa toissapäivänä taas suihkasta yhen saabin kylkeen moottoritiellä, kun ei äijä vaivautunu vilkaseen onko siinä ohituskaistalla ketään. :curs:
 
Alinopeutta ajavat kuskit, jotka eivät huomio muita tiellä liikkuvia. Nämä tientukot aiheuttavat jonoja peräänsä, josta aiheutuu vaaratilanteita liikenteessä mm. turhien ohituksien ja riittämättömien turvavälien muodossa.
 
Net Virgin sanoi:
Unohtui vielä mainita tuo peileihin katsomattomuus.

Meinasinpa tuossa toissapäivänä taas suihkasta yhen saabin kylkeen moottoritiellä, kun ei äijä vaivautunu vilkaseen onko siinä ohituskaistalla ketään. :curs:

Näitä tosiaan sattuu. Kyse ei välttämättä ole peileihin katsomattomuudesta vaan kuolleesta kulmasta ja siitä että päätä ei jakseta kääntää. Ajatellaan vain että kun ei siellä peileissä ole ketään eikä hetkeä aiemminkaan ollut, niin ei siinä vieressä ketään ole. Ja sitten kolisee.

Parin läheltä-piti tilanteen jälkeen on alkanut katsella niitä oikeaa kaistaa ajavia ihan eri tavoin, arvioiden sitä että näyttääkö tuo kanssa-autoilija siltä että se saattaisi ponkaista vasemmalle kaistalle ykskaks..
 
Mikä mättää kiikenteessä?
-No kaikki vanhat jäärät jotka luulevat tietävänsä liikennesäännöt kun ne on opittu joskus 30-50luvuilla.
-Kaikki ne eläkeläis mummot/papat jotka ovat ylivarovaisia. Jos aamulla radiossa sanotaan että lapissa on huono ajokeli niin se ei tarkoita sitä että Kuopiossakin pitää varoa kaikkea salamaniskusta lottovoittoon ajaessa.
-Kaikki ne jotka ajavat hyvin vähän, sillä autolla ajossa pätee se sama kuin kaikessa muussakin että harjoittelemalla oppii. Jos on piru epävarma ajamisestaan niin silloin pitäsi ajaa lisää, mutta kun ei vaan sitä vaan lähetään just silloin jännittämään sitä ajamista kun on huono ajokeli.

Tähän loppuun pieni ajatelma mihin en ole saannut viellä ratkaisua:
On tosi paha lumipyry, näkyväisyys tosi huono. Ajelen moottoritiellä, rajoitus 100km/h. Kuinka minun on turvallisinta ajaa? Ajanko 100kh/h koska luotan ajotaitooni, mutta sitten on riski että joku kesäautoilija yllättäen ilmestyy pyryn keskeltä eteen kun köröttelee sitä 40km/h ja mä pamahdan sen perään.
No jos sitten ajelen sitä 40km/h itse niin kohta on joku joka uskaltaa ajaa sitä satasta minun perässä. Elikkä tämä on venäläistä rulettia koko liikenne kuin vai voi olla.
 
japa sanoi:
Mikä mättää kiikenteessä?
-No kaikki vanhat jäärät jotka luulevat tietävänsä liikennesäännöt kun ne on opittu joskus 30-50luvuilla.
-Kaikki ne eläkeläis mummot/papat jotka ovat ylivarovaisia. Jos aamulla radiossa sanotaan että lapissa on huono ajokeli niin se ei tarkoita sitä että Kuopiossakin pitää varoa kaikkea salamaniskusta lottovoittoon ajaessa.

:lol2:
 
Veeti sanoi:
Alinopeutta ajavat kuskit, jotka eivät huomio muita tiellä liikkuvia. Nämä tientukot aiheuttavat jonoja peräänsä, josta aiheutuu vaaratilanteita liikenteessä mm. turhien ohituksien ja riittämättömien turvavälien muodossa.

Niin mutta oletko miettinyt koskaan:

-että edellä oleva auto on vanha paska raato jolla ei pääse kovempaa sen suitstumatta tieltä, tai sen mittari näyttää mitä sattuu.

-Tai että autoa ajaa henkilö joka ajaa autoa muutaman päivän vuodessa.

-Tai että autoa ajaa vanhus jonka havaintoaistit ovat jo iän myötä heikentyneet. Kyllä, suomessa saa toistaiseksi vahuksetkin liikkua autolla jos ajokortti on voimassa.

-Tai että autoa ajaa henkilö joka on ollut autoonnettomuudessa ja haluaa välttää saman kohtalon joka mahdollisesti johtui omasta tai toisen kuskin ylinopeudesta.

-Tai että hirvi on kiimassa hypännyt eteen metsästä.

-Tai että autoa ajaa henkilö joka on saanut ylinopeussakot ja haluaa välttää kohtalon uudestaan.

-Tai että jäällä/lumella/sateella/pimeällä/huonolla kelillä/varoitusmerkin jälkeen joku voi kokea järkeväksi ajaa hiljempaa kuin suurin sallittu nopeus tiellä sallii.

-jne....

-Oletko tullut ajatelleeksi että jotkut tajuavat lähteä tarpeeksi aikaisin liikkeelle tai että kaikkilla ei ole niin kiire mihinkään kuin sinulla.

Oletko ylipäätänsä ajatellut että jotkut haluavat päästä turvallisesti autolla sinne minne ovat menossa ja että omassa asenteessasi saattaa olla jotain korjattavaa..

Ja lopuksi, ajan varmaan monen mielestä täälläkin alinopeutta, monesta yllämainitusta syystä.
Tämä nyt oli vaan minun mielipide asiasta, ei kannata vetää hernettä nenään.
Vaan annan vinkin; lähde aikaisemmin liikenteeseen tai mene ohi jos on kiire tai muuten jää kotiin jos koet olevasi tien ainoa käyttäjä..
 
Kolme asiaa tulee mieleen:

-Ramppikäyttäytyminen: liittyjä ei osaa tulla liikennevirtaan tarpeeksi kovaa ja liittyjälle ei osata antaa virrassa tilaa.
-Oikealle kääntymisen kielto(valvominen): Tarkoitan tätä siis jenkkimalliin, jossa oikealle saa kääntyä aina valoista riippumatta. On jossakin Suomessa jo käytössä, mutta että siitä saisi vakinaisen ja toimivan käytännön...:suomalaisenkylkeenajamisoikeus:
-Liikaa "Jack-of-all-trades"-autoja. Miksei kaikilla voi olla tehokkaita ja tyylikkäitä menopelejä tyyliin BMW M3?:nolo:
 
Isommilla autoilla ajettaessa on mulla ollut v**utuksen aiheena seuraavat:

1. Ne jotka ajavat syystä tai toisesta (isoja teitä eritoten) 10-15 km/h alle rajoitusten.

2. Jonoissa ohittelijat jotka vaarantavat liikennettä ja haittaavat toisten ajoa saamatta kuitenkaan itse mitään aikaan... Volvot yms. kalliimmat autot kunnostautuvat tässä keskimääräistä enemmän.

3. Autoilijat joille on kunniakysymys olla ajamatta rekan, kuorma-auton tai linja-auton perässä.

4. Autoilijat jotka ajavat esim. rekan edessä hitaanpaa kuin rekka, mutta ajoittaisilla kiihdytyksillä (joita seuraa vauhdin hidastus takana tulevaa haittaavalle tasolle, tietenkin) estävät rekan mahdollisuudet ohittaa ja päästä ajamaan omaa vauhtiaan.

Tässä neuvot miten ajaa kuton kunnon :david:


:arvi: ajaa matkaa paremmin; :arvi: päästää nopeammat ja kiireisemmät ohi eikä lähde turhiin ohituksiin. :arvi: muistaa myös turvavälit :thumbs:
 
screwdriver sanoi:
Niin mutta oletko miettinyt koskaan:

Vau - ihana että joku ottaa huomioon myös syyt ja seuraukset!
Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin välistä näyttää.

Hidastelijoillakin on syynsä, joskin voidaan aina toivoa että huomaisivat välillä katsoa taustapeiliin ja huomata kasvavat jonot takanaan - tilan antaminen lämmittää aina mieltä. Tai kädenheilautus kiitokseksi jos joku "kiilaa" eteesi Helsingin ruuhkassa...
 
Mua ottaa päähän täällä pk-seudulla ne, jotka ruuhka-aikana änkeevät siihen keskelle risteystä, vaikka näkevät, että edessä on liikenne jumissa. Sitten, kun toiselta puolelta tuleville vaihtuu vihreä, niin he eivät pääse eteenpäin, koska se yks tukkii sen risteyksen. Siis voi s**tana. Tota näkee koko ajan liikenteessä.
 
Stadin normaaleissa aamu- ja iltaruuhkissa joka päivä taistelevana mua ärsyttää yksi tohelointi ylivoimaisesti eniten:

Ihmiset, jotka jossain tupaten täynnä olevassa monitasoristeyksessä ajavat väkisin niillä omilla vihreillä sinne risteyksen keskelle ja kappas vaan, sitten tyssääkin matka siihen eli se oma kaista ei enää vedäkään mutta sen sijaan muille vaihtuu vihreät ja sitten nämä "väkisinänkijät" seisovat poikittain KAIKKIEN kaistojen päällä ja näin ollen estävät 100%:n tehokkaasti myös muista suunnista tulevien etenemisen!!

Siis tätä tapahtuu joka jumalan päivä, ja mitä suurempi ja vilkkaampi risteys, niin sitä suuremmalla varmuudella joku tukkii sen just pahimpaan ruuhka-aikaan. Mä en, hitto vie, tajua miten se voi olla NIIN ylitsepääsemättömän vaikeaa arvioida, ehtiikö joko a) alta pois tai vastaavasti b) jonkun toisen rinnalle, mutta sinne omalle kaistalle.

EDIT: hehe, ai joku muu ehtikin jo ensin!! Kansanliike pystyyn vaan, ja kortti pois niiltä, jotka ei tätä simppeliä juttua opi :-)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom