Mikä mättää kun paino ei nouse?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaupunki
Tampere
Näin aluksi perustietoja:
Ikää minulla on melko pian 17vuotta.
Pituutta noin 190cm.
Painan tällä hetkellä 82kg.

Olen ollut bulkilla nyt 6 vikkoa. Ensimmäisen kahden viikon aikana painoa tuli suunnitelmien mukaan, noin 1kg viikossa. Kun sain painoni tuonne 82kg niin tuntuu että paino ei nouse siitä millään. Junnannut tuossa 82-82,5 välillä pian 4 viikkoa, enkä keksi mikä voisi olla syynä.

Jokapäiväiset ruokailut:
Aamupala: Kaurapuuro n.1dl(hiutaleita), mustikoita 1dl ja maitoa n.5dl. +vitamiinit, kalaöljy ja kreatiini.
Välipala: Tonnikala 90g, raejuusto 150-200g, tummaa riisiä ~70g ja mehua 5dl.
Kouluruoka: Mitä sielä sattuukin olemaan, vähä salaattia ja n.4-5dl maitoa.
Välipala: rahka 250g, ananas purkki ~200g, vanilja jugurtti 1dl ja oliivi öljyä pari ruokalusikallista.
Ruoka kotona: Kanaa ~150g, tummaa riisiä ~70g ja maitoa n.4dl
Välipala: rahka 250g, ananas purkki ~200g, vanilja jugurtti 1dl ja oliivi öljyä pari ruokalusikallista/Salipäivinä tässä on Massblast 2dl, hera 1dl, kreatiini ja vettä 5dl.
Iltapala: Tonnikala 90g, raejuusto 150-200g, tummaa riisiä ~70g ja mehua 1l.

Kalorilaskuri näyttää että kaloreita tulee melkein 4000 tuolla setilla ja peruskulutus+ päivittäiset liikunnat olis ~3300 eli tulisi päivässä melkein +700 kaloria eikä paino silti nouse. :wtf: Heittäkää viisaammaat vinkkiä missä olisi vika.
Kiitos jo etukäteen. ;)

PS. En tienny meneekö aloittelijoiden osiaan vai ruokavalioon, joten laitoin tänne.

Viimeksi muokattu:
syklittele vaikka päivittäin tai muutaman päivän välein tuota kalorimäärää nostamalla ja laskemalla hiilarimääriä. Jos tuon ruokavaliosi sisältämät kalorimäärät ovat hyvinkin lähellä sitä todellista kulutusta mikä päivänaikana tulee, voi kroppa tottua jo muutamassa viikossa siihen energiamäärään, keho pyrkii ns. balanssiin eikä enää nosta tai laske painoa (jos siis olet syönyt koko + -jakson päivittäin noi samat eväät).

Kuinka paljon pitäisi lisätä hiilareita? Ja mistähän sais otettua helpoiten, koska nyt jo on vaikeaa änkeä itseensä noi kaikki päivän aikana. Ittellä tuli mieleen että jos yrittäis vedellä riisiä enemmän vai saisko jollain muulla helpommin?

no yksinkertaisimmillaan voit lisätä joinakin päivinä aamupalan kaurahiutalemäärää hieman(esim. 0,5dl) ja vaikka noihin lämpimiin aterioihin molempiin riisimäärää 70g->100g. Tuolla saa jo sitä kalorimäärää heiluteltua noin 400kcal edestä ja pääosin lisäys koostuu hiilareista. Jos syöminen tuntuu vaikealta niin sitten vaan käyttöön esim. Mass Blast tai joku muu painonlisääjä.

Yritän näillä ohjeilla. Ihmetyttää vain, että voiko mun peruskulutus olla niin korkea että ei jo näillä syömisillä mitä nyt syön tule painoa. Olen kyllä huomannut semmosen asian että mun paino ei lähde helposti mihinkään suuntaan. Kesällä tuli paljo päiviä niin että ei tullu syötyä ku aamupala, muutama leipä ja kunnon ruoka eikä silti liikkunu paino mihinkään suuntaan. Toisena ääripäänä taas viime joulu. Silloin tuli syötyö kinkkua ja muita herkkuja kauheat määrät ja suklaatakin söin yhteensä varmaan kilon eikä viikon päästä ollut painossa juuri mitään muutosta.

Ei hiilareita tartte pelätä. Reilusti enemmän hiilihydraatteja ruokavalioon esimerkiksi aamupalalle, sillä 1dl kaurahiutaleita = ainoastaan 33 g, joka sisältää alle 20g hiilihydraatteja. Ainaki 3-4dl hiutaleita rahkan sekaan olisi hyvä. Välipalalle kans kaurahiutaleita tai leipää. Hiilareita siis vaikka ruisleivästä, kaurahiutaleista, täysjyväriisistä tai vaikka perunoista.

Bulkilla nyt kannattaa vetäistä hiilareita ainaki se 3-4x oma paino mun mielestä. Rasvaakin vois ehkä olla enemmän? Kuitenkin että ravinnon energiajakauma olisi p/hh/r 40/30/30 tai 40/40/20. Yksi vaihtoehto 30/40/30 - olettaen että kovastikin kikkailet tuon kalorilaskurin kanssa.

Paras vinkki tosiaan on, että lisää puhdasta ruokaa naamariin. Leipää, leikkeleitä, pähkinöitä yms.

Mä laitan tän saman tekstin minkä laitoin punttimimmeihin. Itse kun olen laihtunut siirtyessäni syömään 4-5 krt /pv kun ennen söin ison satsin harvemmin. Mulla ilmeisesti on nopea aineenvaihdunta muutenkin ja kun syö monta krt päivässä aineenvaihdunta tekee kokoajan töitä ja polttaa energiaa. En kuitenkaan kehoita sinua siirtymään syömään samalla tavalla kuin itse nyt aion -eli mättää enemmän kerralla ja harvemmin.
http://www.terveysinfo.net/current.php?id=459

Kolmantena on proteiini. Yllätys, yllätys proteiini nopeuttaa aineenvaihduntaamme. Sen lisäksi, että proteiini pitää nälän kauan loitolla, sen sulamiseen tarvitaan enemmän energiaa kuin minkään muun ruuan sulamiseen. Ja mitä enemmän energiaa ruuansulatuksemme käyttää, sitä kovemmin ja kauemmin aineenvaihduntamme toimii.

Proteiini ja rasva kulkevat usein käsi kädessä. On kuitenkin hyvä muistaa, että rasva tai rasvainen ruoka ei edistä aineenvaihduntaa vaan pikemminkin lisää läskiä Rasvoista kannattaa siis pysyä erossa ja valita proteiininlähteeksi aina se vähärasvaisin vaihtoehto.

Näiden yllämainittujen ruoka-aineiden lisäksi myös sillä, milloin me syömme, on merkitystä. Asiantuntijoiden mukaan on parempi syödä pieniä aterioita pitkin päivää kuin vain kolme isoa ateriaa päivässä. Näin me emme anna aineenvaihdunnalle lepoa vaan sen on pakerrettava ja kulutettava kaloreita kokoajan. Tutkimusten mukaan niillä, jotka syövät neljästä kuuteen ateriaan päivässä on vähemmän rasvakudosta kuin kolme ateriaa syövillä, vaikka syötiin sama kalorimäärä päivässä.

Myös liikunta kiihdyttää aineenvaihduntaa. kaikenlainen liikunta on hyvästä, mutta jos haluaan erityisen upeita tuloksia, niin kävely, hölkkä, uinti tai pyöräily aamulla ennen aamupalaa, on tutkimusten mukaan se kaikkein tehokkain keino pistää keho ja kalorikulutus liikkeelle.

mikäli aamuisin ei oikein ruoka maistu/ei meinaa tulla kalorit täyteen, lätkäise seuraava nassuun: (ohje löytyi jostakin reseptitopicista)
1 purkki ehrmannia
1 banaani
2 rkl kaakaojauhetta
2dl kaurahiutaleita
2-3dl maitoa

n. 750 kcal, hh 110g,p 47g,r 11,4g

Ota huomioon myös että nouseva massa nostaa myös kaloritarvetta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eli...meinasitkos että painon pitäis kokoajan lineaarisesti nousta 1kg/viikko?? Tossahan ei ole mitään järkeä koska silloin painaisit puolen vuoden jälkeen noin 25-30kg enemmän. ja vaikka kuinka treenais ni tosta määrästä ei lihasta kyllä ole paljoakaan. Mutta jos 3-4 viikon aikana ei mitään tapahdu painon suhteen, ni sit kyllä kannattaa lisätä kaloreita.

Joo no ei mulla sellasta tavotetta ollu että 30kg enemmän. Jonku 15kg näin alkuun ja sitte kattella paljoko siitä on fläsää.
Ja ongelmanahan mulla tässä olikin ku on jo vaikea lisätä kaloreita, koska syön itteny iha täyteen jo muutenki, mutta on auttanu ku vaihdoin ton aamupalan parempaan ja vetelen niitä hiilareita enemmän.

Jos välillä vaihtelis ruokavaliota elikkä kana --> härkä riisi --> perunaan kaurapuuro --> riisipuuroon... enpä tiiä tästä.. pelkkä heitto :david:

Mulla on melkein päinvastainen tilanne. Pitäis ehkä vähentää syömistä kun paino on noussu alta puolessa vuodessa 67kg --> 92kg. Tietysti siitä on yli 90% pelkkää lihasta :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom