Mikä helvetti tuli ku taju melkein lähti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Omskakas sanoi:
Aamen. Itse olen kahteen kertaan kärsinyt kyseisestä vaivasta. Molemmilla kerroilla se ilmaantui aivan loppuun vedetyn penkkisarjan päätteeksi. Vaiva lähti itsestään ensimmäisellä kerralla parissa viikossa ja toisella kerralla kului melkein kuukauden päivät. Yleensä punnerrusliikket laukaisivat kivun uudestaan ja pahimmillaan treenit loppuivat siihen.

Edit: Huvittavaa on se, että tuo Juffen kuvaus kivusta on miltei tarkalleen samanlainen kuin omalle kohdalleni sattunut.

Tutulta kuullostaa!! Ekalla kerralla se meni tosiaan parissa viikossa ohi mutta tämä toinen kerta on kestänyt jo pian 2kk. Treenit menee niin, että tuntia ennen Burana tms. huiviin, muuten ei tule mitään. Ihme juttu, kun siitä kivusta ei ole tietoakaan salin ulkopuolella. Ja salilla se lyö heti ekassa sarjassa, liikkeessa kuin liikkeessä, jos lääkettä ei ole otettu. Lääkkeenkin kanssa päässä tuntuu aina kovan sarjan jälkeen ylimääräistä "painetta", ja vois vaan kuvitella miltä tuntuis ilman Buranaa.

Ainakin mun tapauksessa oireet viittaa niin selvästi ponnistuspäänsärkyyn (jolle ei voi tehdä oikein mitään), että en ole kiirehtinyt lääkärin kanssa. Jos särkyjä alkaa olla treenien välissäkin, pitää miettiä uudelleen.

Nekroman sanoi:
Itellä meinaa taju meinaa välillä lähteä kun niskat on jumissa.. Pitäs venytellä enemmän :P
"Ponnistussärky/huimaus" iskee harvemmin..

tästä löytyy siis useita threadeja, eli on siis erittäin yleinen vaiva. Mulla oli aikoinaan about joka syksy niskat niin jumissa, että rankat liikkeet sitten laukaisivat ponnistuspäänsäryn. Vi**umainen vaiva. Eli vaikka niskat oli tulehtuneet jne, niin kipu tuntui vasemmalla puolella päätä, tuossa ohimon kohdalla. Lääkärin mukaan tämä johtuu siitä, että niskassa olevat lihakset kiinnittyvät tuonne ohimon seutuville. Outoa oli siis se, että vaikka niskat oli kaiken pahan alku ja juuri, niin niitä ei pahemmin särkenyt.

Oireet lähtivät tulehduskipulääke & relaxantti -kombolla.

Ittellä on kans melkeen lähteny taju ku tein vinopenkkiä pikkasen liian reippailla painoilla. Mulla vaan ilmeni rusahdus selässä ja sitten käveltiin pari päivää kaksinkerroin. Kiitokset vaan siskolle loistavasta ammatinvalinnasta (fysioterapeutti/hierjoa), niin saatin tämäkin poika sitten kuntoon :)

Mulla oli samoja kipuja about kuukauden verran. Yritin tehdä vinopenkkiä liian kovilla painoilla ja niskasta kuulu kunnon rusahdus ja sen jälkeen tuli prkleen kipu... Menin lääkärille ja se antoi relaxantteja ja kipulääkkeitä, mut ei nekään auttanu kunnolla. Eikun hierojalle ja fysioterapeutille, niin viiden hoitokerran jälkeen (+ kuukausi lepoa), oireet lähti.. vieläkin vähän jännittää toi kovaa penkkaaminen.

hubbaa sanoi:
Vaikuttaa aika lailla ponnistuspäänsäryltä.

Tämä vaikutti aika lailla mun ongelmalta:

"Ponnistuspäänsärky

Nuoret bodausta harrastavat urheilijat potevat sitä nostellessaan puntteja ja havaitsevat tällöin, että kova punnerrus aiheuttaa räjähtävän säryn. Särky tuntuu usein takaraivolla ja keskeyttää urheilusuorituksen. Kipu on kovaa ja hetkellistä sellaisellakin nuorella urheilialla, joka ei yleensä pode päänsärkyä.

Ponnistuspäänsärkyä esiintyy myös yhdynnässä orgasmin aikana. Nämäkin ovat yleensä nuoria miehiä, mutta sitä on myös naisilla ja he saavat samanlaisen, erittäin kovan päänsäryn. Yleensä kipu on niin kovaa, että se keskeyttää seksuaaliset toiminnot. Makuuhuoneesta on saatettu lähteä jopa ambulanssilla päivystykseen tämän takia. Ilmiö ei ole edes kovin harvinainen, ja siinä epäillään aivoverenvuotoa. Tämä on kuitenkin hyvälaatuinen sairaus, ja useimmiten tämä särkylaatu loppuu, kun parisuhteelle karttuu ikää, partnerit tasaantuvat ja innostus laantuu. Sairaus paranee itsekseen."

Lähde: http://www.migreeni.org/Pages/migreeni.html

Punttikaverilla oli joskus aikoinaan tuo kyseinen ongelma, ponnistuspäänsärky, kesken kovan sarjan 'napsahti' takaraivossa / niskassa ja rupesi päätä särkemään. Taitaa vaan mennä pois ajan kanssa. ko. kaverille kesti joku about 3-4vks kun pystyi taas treenaamaan 'kunnolla.'
Viisaampi korjatkoon tai sitte jos sait jo neuvoa, en meinaan jaksanut ajatuksella lukea kun joka toisen postauksen.
Kyllä se siitä. :thumbs:

Orfeus sanoi:
Et sitten leikannu tätä osaa pois, vai vaivaako sekin :hyper:
Joo, ei sais nauraa :jahas:

Kuuluu hyvin olennaisesti ponnistuspäänsäryn oireisiin. Ja ei juurikaan naurata.

Itse en aivan vastaavaa ole kokenut mutta..
Olisi mielenkiintoista tietää löytyy yhteys kaula/rintarangan asentovirheeseen tai hetkelliseen rasitukseen liikkeen aikana.
selkäranka
Suosittelen käyntiä naprapaatilla/kiropraktikolla/osteopaatilla tms.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Orfeus sanoi:
Et sitten leikannu tätä osaa pois, vai vaivaako sekin :hyper:
Joo, ei sais nauraa :jahas:

Voi lollo, en sit tajunnu leikata sitä.. :) noh, eiköhän siitäkin liene apua jonkun sänkymysteereille :kippis1:

Orfeus kyseli tuota päänsäryn toispuoleisuutta... Varmasti nuo sinun oireesi saattavat liittyä tähän sali- ja sänkymysteerioon, eli ponnistuspänsärkyyn, mutta myös tavallisessa migreenissä päänsärky on yleensä toispuoleista.

Jos epäilee sairastavansa migreeniä, voi migreenitestin tehdä tuolla Juffen laittamassa linkissä www.migreeni.org , joka on lähes samanlainen, kuin minkä avulla lääkärit diagnosoivat potilaan.

Itselleni migreeniä aiheuttavat kovan fyysisen rasituksen lisäksi verensokerin laskeminen, nestetasapainon järkkyminen, auringonvalo, stressi, lihasjumit, tietyt ruoka-aineet, alkoholi, aikoinaan tupakka, kuukautiset, väsymys...

Piti vielä sanoa, että syytä tuolle toispuoleisuudelle en tiedä. Minulla migreeni vaivaa yleensä oikealla kallonpuoliskolla ja joskus harvoin vasemmalla. Tuo toispuoleisuus on todella selkeä, ihan kuin kallo olisi halkaistu ja jyskyttävä kipu on ainoastaan toisella puoliskolla. Migreenin sanotaan olevan jonkinlainen kemiallinen (muistaakseni) häiriö aivoissa, jonka alkuperäistä syytä ei tiedetä.

Migreenikohtaus aiheuttaa hirvittävän päänsäryn ja valonarkuutta, jota ei voi verrata tavalliseen päänsärkyyn. Joilakin ihmisillä näkyy silmissä sellaista sahalaitaa, mutta ei minulla. Minulla itselläni ei auta tavalliset käsikauppalääkkeet, vaan tarvitse täsmälääkkeitä. Jossain vaiheessa kohtausta tulee huono ja oksettava olo. Oksentaminen helpottaa kohtausta. Pahimmillaan kohtaus on joskus vienyt minulta hetkeksi puhekyvyn ja on tuntunut, että pää räjähtää.'

Tulipahan eksyttyä aiheesta...

juffe kannattaa vaa niskoja venytellä PALJON ja muutenki ottaa iisisti muutama viikko :) Meikäl tuli kyykys kesäl sama juttu ja sit siitä levis penkkii ja kaikkeen.. Hauistakaa ei voinut tehdä ilman päänsärkyä :P... Mutta ku venytteli kunnol nii oli taas parin viikon päästä kunnos.

Onhan tota ponnistupäänsärkyä ollut itelläkin, ei tosin onneksi noin kovaa mitä Juffe kuvaili. Lääkärillä käynti tuskin paljon auttaa, määrää vaan lepoa salilta ja buranaa kipuun.

Venyttely varmasti auttaa, mutta vielä tärkeämpi on käydä hierojalla säännöllisesti, itse käyn n. kerran kuukaudessa.

mulle tuo ponnistuspäänsärky on tullut aina antibioottikuurin jälkeen ekassa loppuun asti vedetyssä sarjassa. oletko ollut kipeä? niska päässyt jäätymään? ylikunto kolkuttelee?

viimeksi tuosta kärsin muutaman kuukauden kun ei voinut tehdä mitään raskaampaa kun aina alkoi kuumottamaan.

Arnolti sanoi:
juffe kannattaa vaa niskoja venytellä PALJON ja muutenki ottaa iisisti muutama viikko :) Meikäl tuli kyykys kesäl sama juttu ja sit siitä levis penkkii ja kaikkeen.. Hauistakaa ei voinut tehdä ilman päänsärkyä :P... Mutta ku venytteli kunnol nii oli taas parin viikon päästä kunnos.

Joo pitää muistaa venytellä niskoja.. tänään tein hauista salilla ja heti ekassa sarjassa alkoi kauhea jyskytys otsan vasemmalla puolella :(

Timba79 sanoi:
Onhan tota ponnistupäänsärkyä ollut itelläkin, ei tosin onneksi noin kovaa mitä Juffe kuvaili. Lääkärillä käynti tuskin paljon auttaa, määrää vaan lepoa salilta ja buranaa kipuun.

Venyttely varmasti auttaa, mutta vielä tärkeämpi on käydä hierojalla säännöllisesti, itse käyn n. kerran kuukaudessa.

Kävisinkin mielelläni hierojalla, mutta paniikkihäiriö estää.. :nolo:

nevahood sanoi:
mulle tuo ponnistuspäänsärky on tullut aina antibioottikuurin jälkeen ekassa loppuun asti vedetyssä sarjassa. oletko ollut kipeä? niska päässyt jäätymään? ylikunto kolkuttelee?

viimeksi tuosta kärsin muutaman kuukauden kun ei voinut tehdä mitään raskaampaa kun aina alkoi kuumottamaan.

A'haa! Tuli muuten niskat varmaan jäädytettyä, kun perjantaina sitten yöllä tuli käveltyä baarista umpijäässä kotiin pakkasessa ku ei kyytiä löytyny, eikä taksillakaa päässy ku ei ollu enää rahaa =)

Niin, ei saa sit mua sanktioida baarireissusta, ku viimeks ollu baarissa 2.6.2004 joten piti nyt sit kaverin seuraksi lähteä =)

Juffe, aattelin kysyä näin nyt kun on jo vähän aikaa vierähtänyt, mites sulla päänsäryn kanssa nyt? Särkeekö vielä päätä vai pystytsä jo treenaan ihan normaalisti?
Jep, epäilin tämän ketjun alussa nestehukkaa, mutta valitettavasti ponnistuspäänsärky on. On nyt sitten päänsäryt jatkunu kivasti 1½viikkoa, aattelin treenata vielä tämän viikon loppuun, ja sitten jos vielä päänsärkyä niin viikon tauko, ja jos viikon tauon jälkeen vielä päätä treenatessa jomottaa niin kait se on lääkärin paikka? Voishan sitä tietenkin kokeilla notkon tyyliäkin, buranaa nassuun ennen jokasta treeniä! :P

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom