Miinuskalorit: liikunta vs. syöminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maree
  • Aloitettu Aloitettu
Tähän saattaisi löytyä etsimällä vastaus, mutta nopasti eri puolien laihduttamiseen liittyvät stickyt selailin eikä osunut silmään.

Onko sillä väliä vedänkö 45min aerobista päivässä noin -500kcal ja syön enemmän, että päivän energiavaje pysyy siinä -500kcal paikkeilla vai onko laihtumisen kannalta ihan sama jätänkö tuon vetämättä ja pidän muuten syömisen -500kcal pinnassa ? Liikuntahan yleisesti nostaa aineenvaihduntaa, mutta mulla on joku mutu takaraivossa, että tällä ei pitäisi olla väliä miten tuolla miinuksella pysyn ?

Kiitos jo etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kalori on kalori, niitä laskemalla on helpompi päästä miinukselle kuin liikunnalla, mutta jälkimmäinen nyt epäilemättä kannattaa muista syistä. Ja kun kunto kasvaa, niin kropan lepokulutuskin nousee -> saa syödä enemmän :dance:

Imo liikunta auttaa, olkoonkin niin että kalori on kalori mutta kun liikkuu niin laihtuu nopeammin. Érityisesti kun on ensimmäiset palikat esillä, en itse ainakaan saa enää pois yhtään ilman liikuntaa. Suosittelen siis liikkumaan

Aerobisen osalta näen ettei ole väliä, mutta lihastreeni kannattaa vetää usein ettei tule lihaskatoa. Itse en ole käynyt lenkillä kertaakaan ja 6 kg / 6 viikkoon lähtenyt helposti voimatason pysyessä entisellään.

Liikunnan avulla voit tosiaan syödä enemmän, joten saat myös enemmän vitamiineja ja hivenaineita. Varsinkin jos kalorimäärä jäisi todella alhaiseksi, esim. kevyillä naisilla, ruokavalio voi olla todella köyhä. Liikunta buustaa aineenvaihduntaa ja XXL sanoikin jo lihaskunnon osalta. Ja mun mielestä on helpompi laihduttaa silloin kun liikkuu paljon, koska A. voi syödä enemmän B. liikunnasta tulee energinen olo ja se vie näläntunnetta C. liikunta vie myös aikaa pois sieltä jääkaapilta. Ja onhan sitä nyt paljon timmimpi olo ku liikkuu, ku et vaa jättäis jonku yhen annoksen syömättä...
Luin jostain lehdestä hyvän kirjotuksen juuri kyseisestä aiheesta, en vaa kuollakseni muista mikä lehti oli kyseessä..ja minkä vuoden :D mutta siinäkin painotettiin liikkunnan avulla hankittua kalorivajetta!

Omien kokemusten perusteella kevyt aerobinen ja rasvaapolttava liikunta yhdistettynä oikeanlaiseen kalorivajeeseen ja painoharjoitteluun on toimivin kombo, vaikkakin hyviä tuloksia saa pelkällä kalorivajeella. Liikunnasta tulee hyvä olo ja vaikka tyhjän vatsan aamuaerobisista on ristiriitaista tietoa, nii hlökohtaisesti homma toimii.

Nimenomaan kevyt aerobinen. 500kCal/45min alkaa olla jo melko rasittavaa. Liikuntaelimistön kannalta suosittelen kyllä liikuntaa, mutta jos puntti on muutenkin mukana niin aika sama. Pari-kolme 45-60min reipasta kävelylenkkiä viikossa on hyvä

Nimenomaan kevyt aerobinen. 500kCal/45min alkaa olla jo melko rasittavaa. Liikuntaelimistön kannalta suosittelen kyllä liikuntaa, mutta jos puntti on muutenkin mukana niin aika sama. Pari-kolme 45-60min reipasta kävelylenkkiä viikossa on hyvä
Minkä takia kevyt aerobinen? Itse olen lisännyt viikko-ohjelmaani 2-3 ylämäkijuoksutreeniä, ja silläkin tuntuisi tulevan tulosta. Kulutus on kovempaa joten ei tarvitse olla 45 minuuttia lenkillä ja intervallityyppinen treeni tekee peruskunnolle ihmeitä.

Vaikka kalori on kalori niin totta helvetissä liikkumalla se vaje. Tiedä vaikka saisit kuntoa tai jopa raitista ilmaa...

Minkä takia kevyt aerobinen? Itse olen lisännyt viikko-ohjelmaani 2-3 ylämäkijuoksutreeniä, ja silläkin tuntuisi tulevan tulosta. Kulutus on kovempaa joten ei tarvitse olla 45 minuuttia lenkillä ja intervallityyppinen treeni tekee peruskunnolle ihmeitä.

Puhuttiin nyt rasvanpoltosta, ei lihasten. Kunnon puolesta ilman muuta kovempaa aerobista, silloin 20-30 minuuttia kyllä riittänee. Itse olen näin dieetillä ottanut tehotreenit salilla ja rasvanpolttelut pitänyt kevyinä, vaikkakaan ero ei liene merkittävä lihasten häviämisen suhteen. Kalorivajeella kuitenkaan ei tarvitse rasittaa itseään hirveästi, vaikka dieettiasennetta löytyisikin juosta 170 sykkeellä tunnin verran räntäsateessa

e. Sori, aloituspostissa puhuttiin laihtumisesta eikä rasvanpoltosta, jos tarkkoja ollaan

Omien kokemusten perusteella kevyt aerobinen ja rasvaapolttava liikunta yhdistettynä oikeanlaiseen kalorivajeeseen ja painoharjoitteluun on toimivin kombo, vaikkakin hyviä tuloksia saa pelkällä kalorivajeella. Liikunnasta tulee hyvä olo ja vaikka tyhjän vatsan aamuaerobisista on ristiriitaista tietoa, nii hlökohtaisesti homma toimii.

Mä kannatan myös aamuaerobista ennen aamiaista; toimii kuin ajatus. Itse on tullut ennen lenkkiä juotua iso kupillinen kahvia, mikä lisää vielä hieman rasvan polttoa (mutu). Huonona puolena tuossa kahvissa on että joskus alkaa vatsa toimia vähän turhan hyvin.

Kunhan ei nälkäisenä tee liian kovaa, jotta ei ole enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos on hiilarit loppu ja sykkeet niin korkeat, että rasvaa ei ehdi polttaa, niin mistäs se energia sitten otetaan...

Ja vielä kun muistaa että laihtumisen kannalta vain syömisellä on väliä :)

Varmaan moni muukin kuin minä on täällä vaihdellut painoa 10-15 kg, ja treeni on ollut enemmän vähemmän kovaa koko ajan. Bulkin ja dietin ero on kaloreiden määrä, ei treenaamisen määrä.

(kai kaikilla on kavereita jotka tulee dietillä taputteleen olalle että "jätkä on tainnut alkaa treenaamaan kovasti kun oot noin laihtunut". Väärin :) )

Ja vielä kun muistaa että laihtumisen kannalta vain syömisellä on väliä :)

Varmaan moni muukin kuin minä on täällä vaihdellut painoa 10-15 kg, ja treeni on ollut enemmän vähemmän kovaa koko ajan. Bulkin ja dietin ero on kaloreiden määrä, ei treenaamisen määrä.

(kai kaikilla on kavereita jotka tulee dietillä taputteleen olalle että "jätkä on tainnut alkaa treenaamaan kovasti kun oot noin laihtunut". Väärin :) )

Täyskomppi.

Ei vastaa varsinaiseen kysymykseen, mutta kuitenkin:
Itse olen huomannut että päivän mittaan toteutuvalla aktiivisuudella on valtavasti merkitystä. Puhun lähinnä työn ja muun arjen rasittavuudesta. Harvalla varmaan on sitä luksusta että voisi noin vain vaihtaa työpaikkaa mielensä mukaan mutta nilkkapainot ja rappustenkävely ynnämuut auttaa laihtumaan työn ohessa ihan huomaamatta. Ite joudun duunissa ravaamaan rappuja pitkin päivää usein ja usean kerroksen verran ja kyl vaikuttaa :D Niit rappujahan voi tauoilla juosta vaikkei tarttiskaan jos ei oo aikaa/huvitusta lenkkeillä vapaa-aikana. Näitä on tosin vaikea syömisessä huomioida.

Kunhan ei nälkäisenä tee liian kovaa, jotta ei ole enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos on hiilarit loppu ja sykkeet niin korkeat, että rasvaa ei ehdi polttaa, niin mistäs se energia sitten otetaan...

Tota mites, jos vedän ketolla ja kalorit -500 paikkeilla? Ei siis ole nälkä, mutta hiilarit kuitenkin alhaalla niin voiks sillon vetää liian kovaa ?

Varmaan olennaista on silloin niiden vähien hiilareiden ajoittaminen ennen ja jälkeen treenin. Muuten en ota kantaa ketoosiin ja treenitehoihin ketoosilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom