Mihin armeijaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aarne
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuosta rannikkojääkäri koulutuksesta vielä. Onko kellään kokemuksia?
(tuolla mil.fi:ssä nimittäin aika niukasti asiaa aiheesta).

Jos palataan vuoteen miekka ja kivi, oli Rannikkojääkärikoulu yhtalainen erikoisjoukko suomen puolustusvoumissa, kuin Laskuvarjojääkärikoulu ja Sukeltajakurssikin. Rannikkojääkärikouluun haettiin samalla lailla, kuin noihin edellämainittuihinkin. Pääsykoiden kautta siis. Vaatimukset fysiikan osalta oli vertailukelpoiset noiden edellämainittujen kanssa. Ja voisi sanoa, että siellä ANSAITTIIN se aito vihreä baretti, aika kun oli vielä kultaista kasaria (varusmiehen kannalta ei niin kultaista nykypäivään verrattuna), eikä valintakokeen kautta tulleiden äidin pikku talttahampaiden auttanut kitistä jokaisesta puuttuvasta poolopuserosta. Koulu lopetettiin joku reilu 10 vuotta perustamisensa jälkeen, eli oli toiminnassa käytännössä -80 luvun ajan. Siihenaikaan, kun muissa aselajeissa ei esim. harjoiteltu juurikaan toimintaa rakennetuilla alueilla, rannikkojääkärit iskivät kallioilta, suoraan rakennuksiin ovet säpäleiksi räjähdellen. He saivat myös pintaraapaisun veden päällä (tai alla) liikkumisesta, ilman venettä. MUutoin veneet olivat varmasti lähes päivittäinen näky. Ja toiminta tapahtui siis upinniemessä.

Sitten se siirrettiin osaksi UudPr, enkä osaa sanoa muuta nykypäivästä, kuin se, että se porukka on yhtä tavista, kuin missätahasa muuallakin. Joku barettimarssi niille järjestetään ja ruotsia kuuluvat puhuvan...riittää minulle nämä tiedot. Niin, ja niillä muuten on 100% varmasti poolopuserot.

II/06 Santahamina kaartjr , BC-kortin omaavana ne sano "selvä kuljettaja"
että jengi saa sit siel nauttii mun kyydeistä :rolleyes:
samaa ne mulle sano, mutta SPOL:liks pyynnöstä merkkas...Nyt odotan sitä fucking kirjettä himaan

Jos vaan kulkuyhteydet on ok, niin kannattaa mennä Riihimäelle (viestirykmenttiin), ja sieltä sitten keskuspuolelle, niin tulee helppo intti!

Ite olin Riihimäes kyl, mut siirtojärjestelmäl, me sykittii mettäs nii nää keskusjannut 40 henge joukkueel, yli puolet otti arskaa, hohhoijjaa.

Nyt kun ketju nostettu ylös, niin kokemuksia meripioneerin hommista? Upinniemeen laittoivat I/08 ja meripioneeriksi ehdottelivat. Mitä hommiin kuuluu ja vietetäänkö paljonkin aikaa laivoilla (siis maaorganisaatioon olen menossa, en aku ankaksi - ainakin näin ymmärsin) vaiko ollenkaan?

Käytännön esimerkit hommista lämpimästi tervetulleita!

Edit. tai muuten yritän mennä spolleksi, jos ei tuo nappaa eli kokemuksia jakoon. :D

Nyt kun ketju nostettu ylös, niin kokemuksia meripioneerin hommista? Upinniemeen laittoivat I/08 ja meripioneeriksi ehdottelivat. Mitä hommiin kuuluu ja vietetäänkö paljonkin aikaa laivoilla (siis maaorganisaatioon olen menossa, en aku ankaksi - ainakin näin ymmärsin) vaiko ollenkaan?

Käytännön esimerkit hommista lämpimästi tervetulleita!

Edit. tai muuten yritän mennä spolleksi, jos ei tuo nappaa eli kokemuksia jakoon. :D

Terve,
itse olen tällä hetkellä spol varusmiesjohtajana upinniemessä ja meripioneerit majoittuvat samassa yksikössä. Meripioneerien hommia seuranneena tehtävät/harjoitukset liittyvät yleensä erilaisiin miinoihin (tela-, putki-, sakara-, pohja- ja kylkimiinat + viuhkaräjähdepanos) sekä räjähteisiin ja erilaisiin rakennustehtäviin. Laivoilla meripioneerit eivät vietä aikaa, tosin eivät ketkään muutkaan. Laivoilla ovat vain matruusit ja talvisin nekin hinkkaavat jotain ruostetta aluksista irti ;))

Terve,
itse olen tällä hetkellä spol varusmiesjohtajana upinniemessä ja meripioneerit majoittuvat samassa yksikössä. Meripioneerien hommia seuranneena tehtävät/harjoitukset liittyvät yleensä erilaisiin miinoihin (tela-, putki-, sakara-, pohja- ja kylkimiinat + viuhkaräjähdepanos) sekä räjähteisiin ja erilaisiin rakennustehtäviin. Laivoilla meripioneerit eivät vietä aikaa, tosin eivät ketkään muutkaan. Laivoilla ovat vain matruusit ja talvisin nekin hinkkaavat jotain ruostetta aluksista irti ;))

Eli ei pahemmin eroa noku pioneeriin (paitti nimi).. Kuulostaa ihan mukavalta tuo niitten homma, mutta spollekin kiinnostaisi.

Mites Upinniemi muuten, onko hyvä paikka?

nostetaan tätä:
eli huomenna on kutsunnat, ja nyt pitäisi päättää mitä aion pyytää palveluspaikaksi.
haen erikoisjoukkoihin, mutta haluan varmuudenvuoksi jonkin hyvän varapaikan.
Haussa on koulutus, joka on:
-haastavaa (mitä fyysisempi sen parempi)
-mielenkiintoista (toimintaa pitää olla, leirit yms. ei oo mikään ongelma)
-arvostettua
ja jossa muu porukka on motivoitunutta.(ehkä tärkein pointti)

Mielessä on pyörinyt kaupunkijääkäri, rajajääkäri, rannikkojääkäri (pärjääkö tuolla, jos lukion ruotsi on sellasta 7-8 tasoa, kannattaako mennä jos ei oo ruåtsalainen), tiedustelija yms yleinen sisseily. Tiedustelukoulutustakin annetaan ilmeisesti monessa paikassa, mikä näistä varuskunnista olisi kaikkein paras?

Kertokaa kokemuksianne näistä ja muista samanlaisista, asialla on vähän kiire :D

Ja vielä kysymys: Jos haluaa RUK:iin, niin onko pääsymahdollisuuksiin vaikutusta sillä, että missä koulutuksessa on/on ollut?

Kaikki info on tervetullutta. kiitokset jo vastauksista:thumbs:

Edit: vielä tuli mieleen, että kun jossain sanotaan, että "nykyään pääsee moottoripyörälähetiksi vain motocrossin sm-sarjalaiset", ja jossain taas: "kerran oon kokeillu kaverin skootteria ja pääsin mp-lähetiksi", niin voisiko joku selventää, että kuinka helposti tonne nyt sit pääsee?? Itellä siis A-kortti ja ajokokemusta suht paljon.

Dragsvik :|

Unohtakaa noi kaikki rambohaaveet ja pyrkikää sellaisiin tehtäviin, jotka teitä kiinnostaa. Paljon mukavampi suorittaa asevelvollisuus, kun on kiinnostunut omasta tehtävästään ja tahtoo suorittaa sen hyvin. Eivät kaikki voi mitenkään olla laskuvarjojääkäreitä tai taistelusukeltajia.

Upinniemi oli osote ja tarkemmin miinalaiva Pohjanmaa. Tuli tuossa vierailtua kotiutuksen kynnyksellä aina suuren sinisen toisella puolella koulutuspurjehduksen merkeissä. Matkan varrella Irkut, Azorit mennentullen ja Britit. Vastaavaa ei taidakaan metsässä kokea. ;)
Itsellänihän on vielä vuosi kutsuntoihin, mutta kai sitä voi jo miettiä mihin haluaa. Mihin pitäisi pyrkiä ja I- vai II-erään, että tällaiselle reissulle olisi suurin mahdollisuus päästä? Ja laivoille ylipäänsä?

Unohtakaa noi kaikki rambohaaveet ja pyrkikää sellaisiin tehtäviin, jotka teitä kiinnostaa. Paljon mukavampi suorittaa asevelvollisuus, kun on kiinnostunut omasta tehtävästään ja tahtoo suorittaa sen hyvin. Eivät kaikki voi mitenkään olla laskuvarjojääkäreitä tai taistelusukeltajia.
no mitä jos nää sun rambohommat on ainoot kiinnostavat hommat??:david: Huolto, viesti, tykistö, spolle, laivasto, ilmavoimat yms kun ei nappaa, niin ei siinä hirveesti jää vaihtoehtoja

ImAJ: äidinkielenä ruotsi, vai??

no mitä jos nää sun rambohommat on ainoot kiinnostavat hommat??:david: Huolto, viesti, tykistö, spolle, laivasto, ilmavoimat yms kun ei nappaa, niin ei siinä hirveesti jää vaihtoehtoja

ImAJ: äidinkielenä ruotsi, vai??

ei ole äidinkieli, mutta osaan ruotsia melkein yhtä hyvin kun suomea (ruotsinkielisessä lukiossa.) Käskythän annetaan suomeksi joten ei kai siellä mitään hätää ole vaikka ei osaisi hyvin ruotsia, siellä ainakin oppii. Mulla saattaa kyllä vielä vaihtua paikka kun kelasin että suoritan kaikki opiskelut ennen inttiä, tällä hetkellä paperissa lukee 2010 Nyland Brigad :rolleyes:

Mee vaikka sivariin.

:D

yks tuttu oli aikoinaan innoissaan armeijaan menosta, ja kertoi odottavansa sitä.
no, se armeija kesti alle 2 viikkoa ja tällähetkellä suorittaa siviilipalvelusta:piis:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom