Miesten ja naisten palkkaeroista

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ongelmahan on helppo ratkaista. Lisätään verotusta sopivasti ja jaetaan rahat siten, että kaikista työtehtävistä saa saman palkan. Näin saadaan yhteiskunta täysin tasa-arvoiseksi.

Originally posted by Dean Kuntz
http://www.jippii.fi/uutiset/kotimaa/?aid=89518

Menipä kauan että joku sanoi tämän oikein ääneen :worship:

Eihän toi vielä selitä mitään! Siis toihan on ollut selvää aina. Miesten ja naisten palkkaerot nimenomaan johtuu tosta, mutta ne alat jotka ovat perinteisesti olleet ja ovat edelleen naisten aloja, ovat huonommin palkattuja kun ne alat, jotka ovat perinteisesti miesten, vaikka työn laatu tai vaativuus olisivatkin samalla viivalla. Ei kuitenkaan voida olettaa, että tuo jako kovin äkkiä muuttuisi, tyyliin naiset alkaa putkimiehiksi ja miehet sairaanhoitajiksi, vaan alojen palkkaeroja on tasoitettava.

Luuli toi setä kai tuossa uutisessa keksineen jonkun hämmästyttävänkin jutun. On ollut vissiin vähän ulkona tästä tasa-arvo keskustelusta hetken aikaa...

Re: Re: Miesten ja naisten palkkaeroista

Originally posted by Maiju28
Eihän toi vielä selitä mitään! Siis toihan on ollut selvää aina. Miesten ja naisten palkkaerot nimenomaan johtuu tosta, mutta ne alat jotka ovat perinteisesti olleet ja ovat edelleen naisten aloja, ovat huonommin palkattuja kun ne alat, jotka ovat perinteisesti miesten, vaikka työn laatu tai vaativuus olisivatkin samalla viivalla.

Juuri niin! Tuotahan minäkin jo yritin sanoa. Piirrän havainnollisen kuvan:

|
|
| |
| |
| |
M N

M symbolisoi miesten keskimääräistä palkkaa, N vastaavasti naisten. Miten palkkaerot sitten tasataan? Vastaus on tässä:

| |
| |
| |
M N

Jos ihmettelette mihin kaksi tolppaa katosi, niin kerrottakoon sen menneen valtion palkkaerontasausviraston kustannuksiin, joka kaikeksi onneksi on naisvaltainen ala. Palkkaeroja tasaamalla pääsemme varmasti kohti valoisampaa huomista :)

Re: Re: Miesten ja naisten palkkaeroista

Originally posted by Maiju28
Ei kuitenkaan voida olettaa, että tuo jako kovin äkkiä muuttuisi, tyyliin naiset alkaa putkimiehiksi ja miehet sairaanhoitajiksi, vaan alojen palkkaeroja on tasoitettava.

jos palkkaeroja aletaan tasoittelemaan, sehän ois täysi katastrofi..
esim. jostain todella raskailta (sekä henkisesti, että fyysisesti) aloilta, joilla on nykyään kova palkka, lähtis työntekijät vittuun, ihan vaan sen takia että joku konttorisiivooja saa saman palkan, oli sitten kyse miehistä tai naisista..
vai miten itse tekisit?
jos valittavana ois sukellushitsaajan ja vaikka pankkineidin virka, kumman ottaisit, jos palkka ois sama 1500e/kk.:rolleyes:
sen takia joillain aloilla on kovat palkat, että ei sinne kukaan lähtis, jos ei siitä maksettais tarpeeks..
ja sitä paitsi, kyllähän esim. lääkäriksi, poliisiksi tai vaikka palomieheksi pääsee tänäpäivänä ihan yhtä hyvin sekä miehiä että naisia..

Mä en ole ikinä ollut duunissa, jossa naisille maksettaisiin huonompaa palkkaa. Mun mielestä toi 'selittämätön' ero naisten ja miesten palkoissa johtuu siitä että a. miehet pyytävät agressiivisemmin lisää palkkaa b. miehiä on enemmän korkeammissa asemissa. A-kohta on mielestäni täysin yksilöiden omalla vastuulla ja b-kohta nyt tasoittuu koko ajan itsestään, joskaan en usko ikinä täysin tasoittuvan luonnollisista syistä. Siksi mitään ongelmaa ei ole ja olisi typerää ja tasa-arvon vastaista jotenkin lakien avulla pakottaa tuo tuloero poistumaan. Toivottavasti ei kuulosta liian sovinistiselta? :)

Originally posted by Phat
Mä en ole ikinä ollut duunissa, jossa naisille maksettaisiin huonompaa palkkaa. Mun mielestä toi 'selittämätön' ero naisten ja miesten palkoissa johtuu siitä että a. miehet pyytävät agressiivisemmin lisää palkkaa b. miehiä on enemmän korkeammissa asemissa. A-kohta on mielestäni täysin yksilöiden omalla vastuulla ja b-kohta nyt tasoittuu koko ajan itsestään, joskaan en usko ikinä täysin tasoittuvan luonnollisista syistä. Siksi mitään ongelmaa ei ole ja olisi typerää ja tasa-arvon vastaista jotenkin lakien avulla pakottaa tuo tuloero poistumaan. Toivottavasti ei kuulosta liian sovinistiselta? :)

Ongelma A) Aika monilla aloilla ja työpaikolla palkka maksetaan suoraan listojen mukaan, ei sen mukaan kuka uskaltaa pyytää enenemmän palkkaa, joten ei ihan yksilön omalla vastuulla.

Joo mutta sellaisilla aloilla ei mitään palkkaeroa olekaan, juuri tuollaisia töitä olen itse tehnyt :)

Edit. Kuka muuten sanoi että kumpikaan kohta olisi ongelma?

Minä olin entisessä työpaikassa ainut nainen ja firmassa oli tapana antaa valmistuneille palkankorotus, kun minä valmistuin palkankorotusta ei tullut automaattisesti vaan jouduin tappelemaan siitä monta kuukautta ja vasta lakimiehellä uhkailulla. (Olin täysin samoissa hommissa kuin firman miehetkin.) Yllättäen korotus ei tullut voimaan takautuvasti. Työkaverit olivat onneksi avoimia ja kertoivat omat palkkansa ja korotukset, muuten en olisi tajunnut olla asiassa niin aggressiivinen. Nykyisessä paikassa palkoja ei juuri huudella joten enpä tiedä olenko palkkakuopassa vai en...

Minähän en mitään tiedä, kun en ole työelämään vielä kunnolla ehtinyt, mutta kun katselee vaikka osoitteesta http://www.mol.fi/webammatti.cgi palkkatietoja huomaa miesten ja naisten palkoissa kylläkin eroja

Esim. Proviisori

valtiolla kunnalla yksityisellä
naiset 0 2804 2849
miehet 0 3491 3380

Re: Re: Re: Miesten ja naisten palkkaeroista

Originally posted by gold
jos palkkaeroja aletaan tasoittelemaan, sehän ois täysi katastrofi..
esim. jostain todella raskailta (sekä henkisesti, että fyysisesti) aloilta, joilla on nykyään kova palkka, lähtis työntekijät vittuun, ihan vaan sen takia että joku konttorisiivooja saa saman palkan, oli sitten kyse miehistä tai naisista..
vai miten itse tekisit?

Siis ongelmahan on nimenomaan siinä, että millä perusteella työt arvotetaan. Onko henkisesti raskas työ raskaampaa kun fyysisesti raskas työ vai toisinpäin. Kuinka paljon laitetaan painoa sille, että montako vuotta pitää opiskella kyseiseen ammattiin. Täydelliseen tasa-arvoon tässä asiassa ei varmasti koskaan päästä.

jos valittavana ois sukellushitsaajan ja vaikka pankkineidin virka, kumman ottaisit, jos palkka ois sama 1500e/kk.:rolleyes:
sen takia joillain aloilla on kovat palkat, että ei sinne kukaan lähtis, jos ei siitä maksettais tarpeeks..
ja sitä paitsi, kyllähän esim. lääkäriksi, poliisiksi tai vaikka palomieheksi pääsee tänäpäivänä ihan yhtä hyvin sekä miehiä että naisia..

Juu, pääsee pääsee, mutta et voi sinäkään kiistää, etteikö selvästi olisi olemassa ns. miesten ja naisten aloja. Ja kaikissa tutkimuksissa on sama lopputulos; miesvaltaisilla aloilla on keskimäärin paremmat palkat ihan ruohonjuuritasolta alkaen. Tämä on historialinen ongelma, eikä varmasti ratkaistavissa tosta noin vaan.
Ns. naistentyöt, kuten hoitotyö, on palkan suhteen tavallaan vähemmän arvostettuja kuin esim ns. miesten työt esim teollisuudessa, vaikka liukuhihnalle ja moniin alempiin hommiin pääsee ilman koulutusta, kun taas esim. sairaanhoitajan ammatti vaatii tietääkseni väh 3-4 vuoden koulutuksen ja on fyysisesti ja henkisesti raskasta...

Mies saa siksi isompaa palkkaa, koska elää lyhyemmän ajan.

Sellaisen näkökulman haluaisin tuoda tähän keskusteluun, että ns. naisten aloilla työnantajien kustannuksia lisää se, että naiset jäävät hoitovapaille. Ei ihme, ettei ole varaa nostaa naisten palkkoja, kun rahaa menee todella paljon sijaisten palkkoihin ja muihin järjestelykuluihin, kun vakituisessa virassa oleva nainen on parhaimmillaan (tai pahimmillaan) jopa kymmenen vuotta duunista pois.
Yksi avain tuloerojen tasoittumiseen olisi, että miehet alkaisivat suuremmassa määrin jäädä hoitovapaille. Mikä taas tätä rajoittaa on se, että yleensä se jää pois töistä joka tienaa vähemmän... eli nainen. Yksi suuri este on myös se, että miesvaltaisilla aloilla ei ole hoitovapaiden kulttuuria muodostunut, ts. kotiin lapsia hoitamaan jäävää miestä katsotaan kieroon.

Yksi asia on kyllä se että Suomen talous on aika pitkälle sidoksissa teknisiin aloihin. Siis paperi, metalli ja elektroniikka teollisuus. On aivan luonnollista että noilla aloilla jotka tuottaa eniten niistä maksetaan myös eniten palkkaa. Ja nuo tosiaan on aika miesvaltaisia aloja, mutta sou not. Ei minun käsittääkseni monikaan nainen edes hakeudu tuollaiseen ammattiin, mutta mikäli nainen haluaa hakeutua niin hänellä on samat mahdollisuudet menestyä siellä kuten miehilläkin.

Suomalaisen luonteenpiirteet tuntien voisin sanoa , että mielenterveystyöhön pistetään liian vähän rahaa.

hemmmo: elektroniikka-alalla ei tosiaankaan ole hyvät palkat. Lisäksi naisia on alalla paljon, ei ainakaan mun tietääkseni miesvaltainen ala. Siis tuotannon työntekijätasolla, insinööreistä varmasti enemmistö miehiä.

On aloja joissa miehillä ja naisilla on sama palkka. Mutta on myös paljon aloja joissa on palkkaluokistus miehillä ja naisilla eri . Mielestäni tämä asia pitäisi nyt näitten uusien kansanedustajien saada kuntoon. Tasa-arvoa palkkaan samoissa työtehtävissä:curs: :curs:

Originally posted by Nate
Sellaisen näkökulman haluaisin tuoda tähän keskusteluun, että ns. naisten aloilla työnantajien kustannuksia lisää se, että naiset jäävät hoitovapaille.

Aivan. Eräs yrittäjäkaverini sanoi suoraan, että hänellä ei olisi varaa palkata naista, koska tämä saattaa tulla raskaaksi :(

Re: Re: Re: Miesten ja naisten palkkaeroista

Originally posted by Nat_Ural
Jos ihmettelette mihin kaksi tolppaa katosi, niin kerrottakoon sen menneen valtion palkkaerontasausviraston kustannuksiin, joka kaikeksi onneksi on naisvaltainen ala. Palkkaeroja tasaamalla pääsemme varmasti kohti valoisampaa huomista :)

Nat_ural, sun kirjoituksesi muuttuvat entistäkin ja kierommiksi ja.. ja .. jollain sairaalla tavalla kuitenkin kiinnostaviksi.

;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom