Mies uhkaa syrjäytyä yhteiskunnassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dear_a
  • Aloitettu Aloitettu
lIhaa sanoi:
Itse ainakin ymmärrän "hyvä veli" -järjestelmän niin, että miehet suosivat tuntemiaan henkilöitä eivätkä miehiä. Korruptiosta tässä ei ole kyse.

Niin siis varmaan aikanaan tarkoittanut miehiä, mutta nykyään kuten kommentoit, suositaan omia tuttuja. Sen en usko poistuvan koskaan, vaikka miten tasa-arvoinen maa(ilma) olisi. ... ja toisaalta, tarvitseekokaan...? :evil:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin kauan kun miehet elävät vain 80% siitä mitä naiset, niin perkelesaatana.

Koulumaailmahan on rakennettu periaatteessa tyttöjä suosivalla tavalla. Varsinkin peruskoulussa ja monessa muussa sen jälkeisessä laitoksessa pidetään tytöiltä useimmin esiintyviä luonteenpiirteitä ihailtavina, kuten rauhallisuus, "kiltteys", pitkäjännitteisyys, jne. Tämä sen vuoksi, että pojille nämä luonteen piirteet saattavat tulla esille vasta myöhemmällä iällä. Poikien syrjäytyminen saattaa saada alkunsa jo peruskoulussa, jos on pikkusen vilkkaampi ja kaipaisi enemmän toimintaa pelkkien ulkoapänttäämisen ja hiljaa paikallaan olojen sijasta. Useimmiten tämmöisestä toiminnasta seuraa sitten huonoa palautetta, jonka oppilas saattaa tulkita, että ei pärjää koulussa. Syrjäytyminen on voinut saada siis alkunsa jo peruskoulusta asti, jolloin oppilas saa itsestään vääränlaisen kuvan oppijana. Näillä mielikuvilla voi olla pitkäaikaisia tai jopa pysyviä vaikutuksia.

dear_a sanoi:
Paskapuhetta, niin kauan kun samasta työstä saa nainen (keskimäärin) 80& vähemmän palkkaa, on jossain ihan :curs: vikaa.

Esimerkkejä?

Usein palkka määräytyy työkokemuksen ja työsuhteen iän myötä. Tämän vuoksi äijäytyneet miehet saavat parempaa palkkaa keskimäärin ja tämä vääristää tilastoja. Miessiivooja ei saa varmasti sen parempa palkkaa, mitä naissiivooja. Jossain IT-alalla taas palkka määräytyy osaamisen, ei sukupuolen mukaan. Ja yleensä akateemista osaamista tarvittavilla aloilla se palkka määräytyy työnantajan ja työntekijän sopimuksesta, ei sukupuolesta.

Ihan aloituspostiin viitaten, on tietenkin luonnollista että kun ollaan päästy edes hieman eteenpäin tässä tasa-arvoasiassa ilmenee sitten liuta uusia ongelmia. En nyt ihan heti usko että tässä miehet sen enempää syrjäytyisivät tasa-arvoistumisen takia kuin ilman sitä, on kuitenkin olemassa niin paljon muitakin tekijöitä jotka vaikuttavat siihen.

Yksi suurimmista ongelmista on tää nykypäiväinen tapa voivotella ja paisutella ihan normaaleja ihmisyyteen ja yhteiskuntaan liittyviä ilmiöitä, ja paremman puutteessa tehdä niistä sitten ihan "oikeita" ongelmia. Jos ei ole halukas toimimaan osana yhteiskuntaa tavalla tai toisella, on olemassa mahdollisuus että syrjäytyy, oli sitten mies tai nainen. Kouluttautuminen Suomessa on muihin maailman maihin verrattuna sekä helppoa että edullista, ja kaiken lisäksi vielä ihan oikeasti kaikkien ulottuvissa. Täällä se on vielä ihan viitsimisestä ja haluamisesta kiinni, kun monessa muussa maailman valtiossa ainoa ratkaiseva tekijä on raha.

Tietyissä asioissa, kuten yleisessä suhtautumisessa tasa-arvoon, ollaan päästy jo pitkälle. Minun mielestäni tärkeintä on ihmisten palkkauksessa (oli se sitten duunariksi tai pörssiyhtiön hallituksen jäseneksi) löytää pätevyydeltään paras henkilö kulloisenkiin tehtävään. Sukupuolella ei tässä ole paskan vertaa.

Suomessa ollaan jo sorruttu todella paljon ns. Ruotsin malliin, jossa ei enää nähdä metsää puilta, vaan tasa-arvoa edistetään niin kuin se olisi itseisarvo. Tasa-arvon tarkoituksenahan on taata pätevimmälle/osaavimmalle henkilölle mahdollisimman sopiva tehtävä yhteiskunnassa sukupuoleen katsomatta.

Oli miten oli, minulla ei henkilökohtaisesti ole ongelmia näiden asioiden kanssa (varmaan koska olen mies), mutta tietyissä asioissa ollaan jo Suomessa taannuttu käänteiseen sovinismiin, oikean tasa-arvon edistämisen sijaan.

Meni vähän aivo-oksennukseksi, anteeksi siitä. Oli pakko tehdä vähän töitä välillä :david: . Koittakaa silti saada selvää.

VelttoV sanoi:
Esimerkkejä?

Jaksaisko joku kaivaa tilastoja aiheesta tehdyistä tutkimuksista... Anyone...?

Jos palkka määräytyy työkokemuksen, työsuhteen iän (no vähän tyhmä kriteeri), vastuun tai osaamisen mukaan, silloin ollaan hyvässä tilanteessa. Niinhän se pitää/pitäisikin mennä, että pätevin/osaavin/paras mahdollinen henkilö sen työn saa ja sitä tekee.

En valitettavasti voi kommentoida palkkaluokka -aloja koska niistä ei omaa kokemusta ole, käsittääkseni siellä kuitenkin tehtävät on luokiteltu vaativuuden mukaan, tietyt kriteerit pitää henkilön täyttää ja jos palkataan, on palkka tietty summa, riippumatta sukupuolesta. Eikö ole totta? Tämä on k malli.

Yksityisellä sektorilla yleensä on VelttoV:n mainitsema sopimuspalkka. Hyvä juttu. Kukin sopikoon palkanmaksajan/pomon kanssa palkan, jonka tuntee vastaavan osaamistaan ja työpanostaan. Suuri(n?) ongelma tässä on naiset itse: naiset eivät uskalla pyytää/vaatia tarpeeksi palkkaa.

Myyntipäällikkö Mies: palkka 6700 euroa/kk + bonus myynneistä 15%
Myyntipäällikkö Nainen: palkka 5200 euroa/kk + bonus myynneistä 10%

Tyhmähän se pomo olisi jos maksaisi naisellekin 6700 euroa/kk kun tämä tyytyy vähempään, selvää säästöä firmalle... :rolleyes:

Naisten suosikkivalhe, we meet again.

SAMASTA TYÖSTÄ nainen saa Suomessa tutkimusten mukaan muutaman prosentin huonompaa palkkaa kuin mies. Tuon eron merkittävyyttä vähentää miehiä koskettava asevelvollisuudesta johtuva tulojen menetys.

Tuo "naisen euro on 80 centtiä" -bullshit ei perustu tutkimuksiin joissa vertailtaisiin SAMASSA TYÖSSÄ olevia, vaan tutkimuksiin joissa naisten palkkoja raa-asti verrataan miesten palkkoihin.

Vale ei muutu todeksi, vaikka sitä kuinka toisteltaisiin.

Edit. Ammatinvalintakysymys. Turha itkeä palkan pienuutta vaikkapa lääkäreihin verrattuna, jos hakeutuu esim. naisvaltaiselle sosiaalialalle.

dear_a sanoi:
Paskapuhetta, niin kauan kun samasta työstä saa nainen (keskimäärin) 80& vähemmän palkkaa, on jossain ihan :curs: vikaa.

Niin kauan kuin naisten matemaattinen osaaminen on tätä, ansaitsevatkin vain 20% miesten palkoista;)

Miehet ovat vähän enemmän sillä hälläväliä-linjalla, ja annetaan naisten ottaa päättävät paikat, koska olemme naisten kasvattamia hyvin pitkälti. Eikä nykyajan pehmomiehistä ole iskostamaan pojilleen vallanhimoa ja pyrkyryyttä. Naisille tuolllaista maailmankuvaa ja vallanhimoa kyllä tyrkytetään äitien ja median toimesta.

Ahneita ja kunnianhimoisia miehiä Suomen talous sekä politiikka kaipaisi, sanokaa ketä mitä haluaa, mutta miehet ovat ketkuilussa ja päättämisessä naisia parempia.

Itse olen juurikin tuolla "hälläväliä"-linjalla, ei jaksa napata mikään yhteiskunnallinen, siinä mielessä olen syrjäytynyt yhteiskunnasta. Muuten en ole syrjäytynyt, olen vain järkeillyt että koska maailma on pahuuden paskaviemäri, miksi jaksaisi välittää mistään mikä ei suoraan koske itseä tai lähimmäisiä?

flagellum dei sanoi:
Naisten suosikkivalhe, we meet again.

SAMASTA TYÖSTÄ nainen saa Suomessa tutkimusten mukaan muutaman prosentin huonompaa palkkaa kuin mies. Tuon eron merkittävyyttä vähentää miehiä koskettava asevelvollisuudesta johtuva tulojen menetys.

Tuo "naisen euro on 80 centtiä" -bullshit ei perustu tutkimuksiin joissa vertailtaisiin SAMASSA TYÖSSÄ olevia, vaan tutkimuksiin joissa naisten palkkoja raa-asti verrataan miesten palkkoihin.

Vale ei muutu todeksi, vaikka sitä kuinka toisteltaisiin.

Edit. Ammatinvalintakysymys. Turha itkeä palkan pienuutta vaikkapa lääkäreihin verrattuna, jos hakeutuu esim. naisvaltaiselle sosiaalialalle.

Oon ihan samaa mieltä, jos mietitään vaikka duunarihommia. Nainen on kaupan tiskillä mies sorvaamassa, kummassakohan mahtaa olla parempi palkka? Tai sitten nainen on sairaanhoitaja, mies ingenjööri, kummassa tällä kertaa on parempi palkka?

Voi olla, että esim. tekniikan puolella naisella ei ole niin kunnianhimoa kuin miehellä edetä urallaan ja nostattaa palkkaa, kun tyytyy vain olemaan omassa turvallisessa asemassaan. Ja muutenkin huomaa esim. koulussa (amk) naiset on niillä aloilla mistä ei niin tule tienaamaan, opiskelevat joksikin tradenomeiksi, mitä Suomi on jo pullollaan.

Oli oikeasti shokki miten surkea liksa esimerkiksi sairaanhoitajilla on.

Ihan suotta duunareita dissataan. Iso osa heistä tienaa enemmän kuin rivi-inssit.

dear_a sanoi:
Jaksaisko joku kaivaa tilastoja aiheesta tehdyistä tutkimuksista... Anyone...?

No minä itseasiassa joskus jaksoin, kun lehdessä julkaistiin palkkatilastoja isoilla "naisen euro on 80 senttiä" otsikoilla. Kyseisessä tutkimuksessa meidän alalla todettiin, että naistyöntekijä saa keskimäärin 78 % (tai jotain, en lähde valalle että muistan prosentin tarkkuudella) prosenttia siitä, mitä miehille maksetaan. Tämä oli sikäli hämmentävä tieto, että tällä alalla on palkkataulukot aika pitkälle viilatut, ja ns. "henkilökohtainen osa", jolla jonkunlaista kotiinpäinvetoa saisi aikaiseksi, ei ole lähellekään tuota puuttuvaa 22 %:ia. Tarkempi selvittely osoitti, että kyseessä olikin kaikkien naistyöntekijöiden keskipalkka vs. miestyöntekijöiden keskipalkka. Selittää paljon.

En lähde sanomaan etteikö jollain aloilla saattaisi pitää paikkaansakin. Aikamme erään mielipidejohtajan sanoin: Näin meillä, en tiedä miten muilla.

Mä luin tuon "miehen paikalle" päätymisen ja siinä viihtymättömyyden siten, että moni nainen saattaa johtavaan asemaan päästyään huomata, että ei se niin herkkua olekaan tehdä vaikeita päätöksiä ja kantaa niistä vastuu. Paljon kivempaa oli silloin mammalomalla kotona vaihdella Riikka-Piian ja Jani-Petterin kakkavaippoja. Ei stressannut yhtään niin paljon kuin "miehen paikalla" oleminen.

Ja menestymistäkin on niin monenlaista.

Mutta näin syrjäytyneen näkökulmasta voisin kommentoida sen verran, että siinä vaiheessa kun mies tosiaan syrjäytyy ja alkoholisoituu, niin hän kohtaa yhteiskunnan hoitokoneiston uumenissa pelkästään naisia: sossun tädit, sairaalan hoitsut, katkon tytöt. Tilanne on omiaan herättämään vieraantumisen ja toiseuden tunteita. Miten voisimme suojella syrjäytyneitä miesparkoja joutumasta naisvaltaisen sortokoneiston henkisen väkivallan armoille?!?!

reino sanoi:
Mä luin tuon "miehen paikalle" päätymisen ja siinä viihtymättömyyden siten, että moni nainen saattaa johtavaan asemaan päästyään huomata, että ei se niin herkkua olekaan tehdä vaikeita päätöksiä ja kantaa niistä vastuu.
Sanotaan vielä, että sinne johtavaan asemaan pääseminen vaatii miehiltäkin aika helvetisti työtä. Jostain syystä miehet ovat keskimäärin halukkaampia tekemään töitä vaaditut 60-100 tuntia viikossa sinne päästäkseen.

Kyllä vaan, mutta ei se mitään. Sitä saa mitä tilaa. Jos nyt vaihdettaisiin uskonnoksi Islam, saataisiin varmaan aika hyvin toimiva muslimimaa aikaiseksi! :david:

Olen pannut merkille sen että siinä missä siskoni ja äitini vannovat opiskelun nimeen ja tykkäävät istua vuositolkulla yliopistoissa, minä haluan ennemmin oppia tekemällä. Tämä tarkoittaa sitä että saan olla loppuikäni siellä suorituspäässä, mutta ei se mitään, suoritan hyvin.

Äiti sanoi aina pentuna että fiksumpi antaa aina periksi ja että tyttöjä ei saa kiusata. Äiti ei ole selvästikkään ollut päivääkään mies.

reino sanoi:
Mä luin tuon "miehen paikalle" päätymisen ja siinä viihtymättömyyden siten, että moni nainen saattaa johtavaan asemaan päästyään huomata, että ei se niin herkkua olekaan tehdä vaikeita päätöksiä ja kantaa niistä vastuu.
Kyllä toi on monelle miehellekin kova paikka. Ei niinkään vaikeita päätöksiä, mutta sen katsominen että kaikki tulee tehtyä kun on monta alaista eikä kenelläkään muulla ole kokonaiskuvaa. Kun vielä alaisilla on monta eri tehtävää kerralla niin se priorisointi menee helposti tehtävän tilanneen projektipäällikön auktoriteetin mukaan. Sitten saa soitella ja ihmetellä miksei joku ole viikossa saanut viiden minuutin hommaa tehtyä.

Olen vähän saanut makua tuosta ja olen ihan helvetin huono noissa hommissa. Vähän miehekkäämmät äijät roikkuvat puhelimessa hengittämässä niskaan kunnes joku duuni on tehty, kun taas pienemmillä testotasoilla varustetut meilaavat kohteliaasti ettei vaan häiritsisi jotain tärkeää. Ei se välttämättä mene ihan sukupuolirajojen mukaan; nainen joka haluaa ja pyrkii pomoksi kyllä hanskaa tilanteen. Sellainen joka vaan ajautuu siihen ei pärjää ja stressaantuu kunnes luovuttaa.

reino sanoi:
Mä luin tuon "miehen paikalle" päätymisen ja siinä viihtymättömyyden siten, että moni nainen saattaa johtavaan asemaan päästyään huomata, että ei se niin herkkua olekaan tehdä vaikeita päätöksiä ja kantaa niistä vastuu. Paljon kivempaa oli silloin mammalomalla kotona vaihdella Riikka-Piian ja Jani-Petterin kakkavaippoja. Ei stressannut yhtään niin paljon kuin "miehen paikalla" oleminen.

Sepäs se, "miehen paikalle". En todellakaan väitä, että johtajan - ei siis miehen - paikka olisi helppo, läheltä useaakin tapausta seuranneena tiedän tästä jo jotakin. Paska paikka ja duunihan se on, oli siinä sitten mies tai nainen. Mutta silti, ei helvetti ne 80/100 -tilastot voi perustua siihen, että naiset keskimäärin tienaa vähemmän kuin miehet, eihän??!!?? :eek:

Timi..kuulostaa ihan koiran nimeltä..

ei vaan,sitä on niin paljon keskitytty huolehtimaan naisten asioista että ei oo huomattu että mies-sukupuoli tulee rytinällä alaspäin

EDIT Suomessa naiset pääsee presidentiksi,pääministeriksi,korkeimpaan oikeuteen,Suomen pankin johtokuntaan...voi vittu tätä epätasa-arvon juhlaa!

Suositut

Back
Ylös Bottom