Mielipiteitä vyön käytöstä...

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ite en käytä vyötä ollenkaan. Oon alusta asti reenannu ilman vyötä, enkä ole kokenu tarpeelliseksi ottaa vyötä käyttöön, vaikka siitä varmaan hyötyäki olisi.

loops sanoi:
Ite en käytä vyötä ollenkaan. Oon alusta asti reenannu ilman vyötä, enkä ole kokenu tarpeelliseksi ottaa vyötä käyttöön, vaikka siitä varmaan hyötyäki olisi.

Jos on aina treenannut ilman vyötä, niin tuskin siitä mitään hyötyä pahemmin ole. Itse käytin joskus alkuaikoina, mutta sitten heivasin pois. Kyykyssä ja vedossa ei ole ollut keskikropan kanssa mitään ongelmia, puhti loppuu kyllä muualta sitten.

Itse käytän vyötä esim. pystypunnerruksessa, koska muuten alaselkä menee liikkeen ylävaiheessa notkolle. Pitää hyvin paketin kasassa.
Tuli joskus hommattua vyö kun kerran jalkojen-nostossa loukkasin selkäni jotenkin. Seuraavissa reeneissä vyö oli enemmän kuin tarpeen.

Ite käytän aina vyötä mavessa, SJMV:ssä ja kyykyssä. Tuntuu paljon turvallisemmalta selälle vyön kanssa noi liikkeet.

aion luultavasti hankkia Schliekin vyön mallia 2006 koko m, perustreenivyöksi, johon se lähinnä tarkoitettu onkin :)

Olen kohta vuoden ajan totutellut nostelemaan ilman minkäänlaista vyötä. Suosittelen. Keskikroppaan on tullut selvästi lisää voimaa ja kontrolli esim. kyykyssä on parantunut selkeästi. Näin mennään jatkossakin.

Tarkoitus on tosin kokeilla vielä ennen joulua pääliikkeitä (kyykky lähinnä) toistoalueella 1-3:een, joten noissa sitten lienee paras vetää vyötä päälle. Saas nähdä josko vyöstä sitten on apua, turvallisuuttahan se tietenkin noihin tuo...

Raven sanoi:
Jos on aina treenannut ilman vyötä, niin tuskin siitä mitään hyötyä pahemmin ole. Itse käytin joskus alkuaikoina, mutta sitten heivasin pois. Kyykyssä ja vedossa ei ole ollut keskikropan kanssa mitään ongelmia, puhti loppuu kyllä muualta sitten.

Minäkään en käytä vyötä muuta kuin silloin jos on selkä kipeänä. Ja silloin sitä täytyy pitää koko ajan, eikä keskikroppaa vahvistavia liikkeitä oikein voi tehdä. Varmaan ykkösissä voisi olla avuksi vedossa ja kyykyssä, mutta kun en tee ykkösiä, niin aika tarpeeton se on.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Käytän vyötä maksimiyrityksiä tai kovia kakkosia tehdessäni, pidemmissä sarjoissa joissa painot ovat alle 90% maksimista en käytä vyötä koskaan.

Vyötä tulee käytettyä SJMV:n raskaammissa sarjoissa. Etukyykyssä otan tarvittaessa mukaan joskus, nyt mennään niin pikkupainoilla ja selkää yleensäki kuunnellen, että siihen en vyötä tässä vaiheessa vielä sotke.

Itse kanssa olen alusta asti treenaillut ilman vyötä. Ilmeisesti kyykky ym. painoni ovat vielä sen verran kevyitä että huolellisella stintillä ei kipeytymisiä ole tullut. Joskus kuitenkin kun otan viimeisiä irti vyön kanssa kun kaikki keskittyminen menee ojennukseen. Ei sillä ettei vyön käyttö ole hyväksi tai kannattavaa. Joillekin se saattaa olla ruuniinrakenteesta tai aikaisimmista vammoista riippuen miltei pakollista. Uskon kuitenkin, että puhtailla suorituksilla ja maltilla pääsee vielä aika suuriin painoihin ilman tarvetta vyöttämiseen. Intoa syystreeneihin!

:offtopic:
Alaselkä muuttuu kivikovaksi (ihan lukkoon) kun teen kyykkyä, SJMV, Mave tai prässiä. En tiedä onko normaalia, tämä tapahtuu kuitenkin riippumatta siitä käytänkö vyötä vai en.

En ole tarvinnut. Oppiipahan paremmin käyttämään keskivartaloaan.

Yleensä mm. kyykyn, maven ja penkin maksimipainoissa käytän ja juuri noissa em. tiukoissa kakkostoistoissa jne.
Mutta samalla lailla treenaus onnistuisi kyllä ilman vyötäkin.
Pakko mainita, että hanskat on miljuuna kertaa tärkeämmät ja hyödyllisemmät kun olen niitä tottunut pitämään. Ei ilman hanskoja tule hommasta mitään.

aloitellessani pystypunnerruksessa alaselkä joutui rasitukselle, mutta vahvistui nopeasti, kun en käyttänyt.
mä oon sitä mieltä että ei kannata käyttää eikä myöskään rannesiteitä, ellei järky isoilla painoilla riehu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom