Kyllähän tuo hintojen vaihtelu on ihan normaalia. Esimerkiksi lähimmässä S-Marketissa jossa itse käyn on banaanien hinta kilolta vaihdellut 1,79€ ja 1,29€ välillä ja kyseessä ei ole ollut tarjous. Tarjouksessa ne ovat halvimmillaan olleet kilolta 0,99€ kun taas Lidlissä hinta on halvimmillaan 0,69€.
Pitää kuitenkin muistaa, että vaikka hinnat laskivat väliaikaisesti tuon alv-alennuksen myötä, niin normaalin inflaation myötä on normaalia että hinnat pikkuhiljaa nousevat. Esimerkiksi siis tuo jamppax:n mainitsema hinnan nousu 1,13€:sta 1,15€ on todennäköisesti pikemminkin ihan vaan normaalista inflaatiosta johtuvaa, kuin kauppiaan suuri salajuoni asiakkaiden koijaamiseksi.
Tässä linkki siihen kuinka paljon hinnat ovat keskimäärin vuodesta 2000 nousseet.
http://tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_hinnat.html. Vuonna 2009 maksoitte siis elintarvikkeista ja alkoholittomista juomista 14,6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2000.
Tämä selittää osaltaan hintojen nousun, mutta en kiistä sitä etteivätkö kauppiaat hintoja voisi nostaa muuten vaankin. Tuppaa vaan olemaan aina niin, että asiakkaat huomaavat helpommin sen jos jonkun tuotteen hinta on noussut kuin että jos saman tuotteen hinta olisi laskenut. Tuotteiden hinnoitteluun vaikuttaa kuitenkin niin moni tekijä (inflaatio, tuotantokulut, kysyntä, toimituskulut yms. yms.) että turha tästä on suoraan kauppiaita syyttää.
Ja mitä tulee siihen, että kyseistä hinnan vaihtelua olisi pelkästään S-marketissa, niin varmasti parin kuukauden erotuksella tehtyjen ostosten kuiteista löytyisi myös K-ketjun kohdalla vaihtelua.
Yleensäkin on hyvin huvittavaa tämä tietyn kauppaketjun fanitus. Mikään kauppaketju ei ole halvempi kuin muut (lukuunottamatta Lidl joka joutuu halpaimagonsa puolesta pitämään hintojaan alhaalla, mutta tekee sen myös toki vauhdittaakseen kilpailua ja säilyttääkseen asiakkaansa) kun puhutaan laajasta otteesta. Tiettyjen tuotteiden välillä voi olla suurtakin vaihtelua mutta sitä on ketjujen välillä molempiin suuntiin. Toki voitte juosta tarjousten välillä kaupasta toiseen, mutta siihen kuluneen ajan voisi ehkä käyttää hieman paremminkin. Kuitenkin voi sanoa, että keskittäminen tiettyyn kauppaketjuun kannattaa noiden bonusten/etujen porrastuksen myötä. Samalla tavalla ne kaikki kaupat on voittoa tekemään perustettu ja varmasti kaikki ottavat jokaisen sentin irti joka kuluttajista lähtee.
Kiitos nam.