Microsoft Word... Apua, kiitos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 41shots
  • Aloitettu Aloitettu
Käyttelen Wordissa alaviitteitä. Word haluaa tehdä poikkiviivan ennen viitteitä. Minä en halua. Word haluaa myös tehdä poikkiviivan, kun viitesivu vaihtuu. Minä en halua. Tiedän, että sen saa pois jotenkin, mutta en muista mistä. En jaksa enää etsiä sitä toimintoa. Muistaako kukaan mistä se löytyy? :wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Copypastea Wordin ohjetiedostosta (käytössäni Word 2000, en tiedä onko muissa versioissa erilainen):

Viite-erottimien muuttaminen tai poistaminen
1. Siirry normaalinäkymään.

2. Valitse Näytä Alaviitteet.

3. Jos asiakirja sisältää ala- tai loppuviitteitä, siirry vaiheeseen 4.
Jos asiakirja sisältää ala- ja loppuviitteitä, näyttöön tulee sanoma. Valitse Näytä alaviitealue tai Näytä loppuviitealue ja valitse OK.

4. Valitse luettelosta Kaikki alaviitteet tai Kaikki loppuviitteet.

5. Jos haluat muuttaa asiakirjatekstin ja viitteet erottavaa erotinta, valitse Alaviitteen erotin tai Loppuviitteen erotin.
Jos haluat muuttaa edelliseltä sivulta jatkuvien viitteiden erotinviivaa, valitse Alaviitteen jatkumiserotin tai Loppuviitteen jatkumiserotin.

6. Halutessasi voit muokata erotinviivaa.
Poista erotin valitsemalla se ja painamalla DEL-näppäintä. Voit palauttaa oletuserottimen valitsemalla Palauta-painikkeen.

Huomautuksia

Viiteteksti ei ole näkyvissä muokattaessa erottimia.

Näet jatkumishuomautuksen sellaisena, kuin se tulee tulostettuun asiakirjaan, napsauttamalla vaakavierityspalkin Asettelunäkymä-painiketta. Voit muokata huomautusta siirtymällä normaalinäkymään, valitsemalla Näytä-valikosta Alaviitteet, valitsemalla Alaviitteen jatkumishuomautus tai Loppuviitteen jatkumishuomautus ja tekemällä haluamasi muutokset. Lisätietoja muista ala- ja loppuviiteasetuksista.

Ollos hyvä vain.

Jatkokysymys seuraa, tulee näitä ongelmia vastaan koko ajan. Yritän vääntää gradua täällä ja viitteiden pitäisi tulla heti tekstiosan jälkeen. Olen yrittänyt vaikka mitä, enkä saa luotua uutta osaa viitteiden jälkeen, vaikka olen valinnut "Loppuviitteet osan loppuun" ja "Alaviitteet tekstin jälkeen" ja kaikki muut mahdolliset vaihtoehdot. Viitteiden jälkeen pitäisi saada kirjoitettua vielä lähteet ja liitteet. Onko apuja tähän?

Sorry, lainan trediä, kun on word ongelma täälläkin. Onko kenelläkään vinkkiä kuinka saan sivunumeroinnin alkamaan sivulta 4 mutta niin että numero olisi 1 ja aikaisemmilla sivuilla ei näkyisi numeroita? Olen yrittänyt etsiä ohjeesta ja luonut vaihtotoiminnolla asiakirjasta kaksi osaa, joista vain jälkimmäiseen koitin sivunumeroita tehdä. Muuten onnistui hyvin, mutta sivunumerot tulivat myös ekaan osaan.

Osaisko kukaan jeesaa?

wippe sanoi:
Sorry, lainan trediä, kun on word ongelma täälläkin. Onko kenelläkään vinkkiä kuinka saan sivunumeroinnin alkamaan sivulta 4 mutta niin että numero olisi 1 ja aikaisemmilla sivuilla ei näkyisi numeroita? Olen yrittänyt etsiä ohjeesta ja luonut vaihtotoiminnolla asiakirjasta kaksi osaa, joista vain jälkimmäiseen koitin sivunumeroita tehdä. Muuten onnistui hyvin, mutta sivunumerot tulivat myös ekaan osaan.

Kun olet luonnut asiakirjasta kaksi osaa, siirryt siihen 2. osan alkuun. Tästä sivulta otat ylätunnisteen valikon auki ja otat pois "Linkitä edelliseen" napin pois päältä. Näin sivunumerointi alkaa omanaan tässä 2. osassa ja 1. osan sivunumeroiden poistot eivät vaikuta sinne.
Tuon voi joutua tekemään kahdesti. Ainakin minun Wordi ei suostunut uskomaan suoraan, että noin haluan tehdä, vaan päätti palauttaa "Linkityksen" takaisin automaattisesti, kun lisäsin sivunumerot.

Pistetään pieni pähkinä purtavaksi. Itse mietin tätä ongelmaa hetken aikaa ja aika monimutkaisesti sen loppujenlopuksi sain ratkottua. Katsotaan saako joku oikeaa vastausta. Enpä kyllä taida itsekkään varmasti muistaa enää :D

eli sivunumerointi alkaa sivulta neljä (eli kansilehtiön, sisällysluettelon,... jälkeen) mutta numerot tulee näkyviin vasta sivulla neljä. eli eka numero joka näkyy on sivulla neljä ja numero on kolme(kansia ei lueta numerointiin mukaan) ja sitten sivusta 70 (lähdeviitteet) eteenpäin ei taas näy numeroita. hetki meni tuon kanssa, mutta kyllä sen lopuksi sain kuntoon.

Toki tuon voi tehdä siten, että tekee eri dokumentteista koko työn, mutta miten saada toimimaan samassa dokumentissa? En ole 2003:sta käyttänyt mutta 2000:ssa en ainakaan mitään yksinkertaista löytänyt.

Tulipa monimutkaisesti selvitettyä :jahas:

Jakob sanoi:
Toki tuon voi tehdä siten, että tekee eri dokumentteista koko työn, mutta miten saada toimimaan samassa dokumentissa? En ole 2003:sta käyttänyt mutta 2000:ssa en ainakaan mitään yksinkertaista löytänyt.

Homma toimii kuten aiemmin tuossa on selitetty, eli tässä tapauksessa dokumentti vain jaetaan kolmeen eri osaan. 1. osa sisältää kansilehdet, sisällysluettelot jne. eikä omaa sivunumerointia. 2. osa sisältää itse tekstin alkaen sivulta 4, sivunumerointa mukana ja voi itse määrittää mikä on alkava numerointi (kunhan vain muistaa poistaa linkityksen 1. osaan). 3. osa sisältää loppumateriaalin, eikä ole sivunumerointia (taas pitää poistaa linkitys, nyt osaan 2.).
Eli käytännössä tuossa on yhden ja saman dokumentin sisällä kolme "erillistä" dokumenttia toiminnoiltaan.

Mulla on kanssa ongelma sivunumeroiden kanssa. Eli gradussa myös pitäisi numerointi alkaa vasta ekalta tekstisivulta numerolla neljä. No sen sain laitettua oikein tuolla Insert-Break -jutulla, eli jakamalla sen dokumentin kahteen osaan.

Ongelmana on se, että niillä edellisillä sivuilla eli sisällysluettelosivuilla on myös ne vanhat sivunumerot, jotka ovat ihan väärinkin, ja jotka pitäisi siis saada pois. Jos ne poistaa ihan vaan ns. pyyhkimällä niin ne oikeinkin olevat numerot häviävät.

Eli miten saan ne pois?

Ratkaisin tuon, kun sain poistettua ensin sen "Same as previous" -systeemin.

Kuinka saan Wordin tavuttamaan tekstin, joka molenpiin reunoihin tasattu. Tavutus on päällä (työkalut-teksti-tavutus) ja jossain vaiheessa tavuviivojakin oli näkyvissä. Aluksi ne häipyi ja jostain syystä ne tuli takasin, kun "maalasin" koko asiakirjan ja otin pykälän leski- ja orporivien esto pois ja laitoin takaisin. Tämä toimi muutaman kerran mutta nyt ei tapahdu enää mistään mitään..

Olisiko kellään lääkettä tähän.:itku:

edit: Niin ja samoin ne viivat häipyy, kun laittaa sen "näytä R" päälle. Sen siis, joka näyttää välit ja kaikki napin painallukset sellasilla merkeillä tekstin välissä...

Back
Ylös Bottom