Metsuri Pessinen haastaa vahvoja miehiä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Markku
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ Toi tukki painaa max 150kg. Pituus lienee 430 ja keskipaksuus 20cm. Ja vain harvoin kaadettu puu uppoaa veteen. Tuore tukki painaa n 800-900 kg/m3

Edit: Eli noiden mittojen mukaan painoa olisi 115kg.
 
Käsittämätön äijä!

Hauska nähdä tämän ketjun alkupäästä, miten vuosina 2003-2004 monet tuomitsivat Pessis-jutut urbaanilegendoiksi :D Voi niitä aikoja ennen Youtubea...
 
Joo kyllähän tuo noissa oloissa ja tuon muotoisena varmaan tuntuu yli 200kiloiselta mutta tosiaan lienee lähempänä sataa tuo oikea paino.
 
Ei muutaku ukot kokeileen kuinka paljon tollanen oikeasti painaa ja kuinka helposti se liikkuu.
Sittenpähän tietää, eikä tarvitse arvuutella.
 
Ei muutaku ukot kokeileen kuinka paljon tollanen oikeasti painaa ja kuinka helposti se liikkuu.
Sittenpähän tietää, eikä tarvitse arvuutella.

Ei ollut arvuuttelua. Kymmeniä tuhansia tukkeja olen liikutellut. Yleensä noita vaan nosteaan saksilla päistä ja siiretään pois ajoradalta. Vaikka noihin puiden painoihin onkin lisätty lapinlisää, niin Pessinen kyllä omaa rautaisen selän.
 
Juu uskon että tiedät kokemuksen syvällä rintaäänellä todellisen painon.
Kaikki ei asiaa kuitenkaan usko. Joten typerä vanha viisaus sopii tähänkin, että "kokeile itse". Sitten ei tarvitse kenenkään muunkaan arvuutella.
 
minä vuonna tuo ladan kaato on kuvattu. tosi paljon porukkaa yleisössä. siitä päätellen vois kuvitella että joskus 90luvulla?
 
minä vuonna tuo ladan kaato on kuvattu. tosi paljon porukkaa yleisössä. siitä päätellen vois kuvitella että joskus 90luvulla?


Vuonna 91 oli tuo ladavideo kuvattu. Hullun vahva jätkä kyllä kokoisekseen.

Edit: Väkisinkin käy mielessä että onkohan noita autoja painotettu? eli lisätty painoa esim. oviin että kallistuu helpommin toiseen suuntaan? No ehkä ei. Kun eikös tuo vaihtanut kaikki renkaat joissain näytöksissä. Tukki tuskin painaa 240kg.
 
Voisiko joku fyysikko/matemaatikko sanoa nopeesti paljon tuossa kohdistuu nostettavaa painoa kun 1000kg ladaa aletaan nostamaan toisesta reunasta? Aika vihaisesti irtoaa ensimmäiset sentit.
 
Voisiko joku fyysikko/matemaatikko sanoa nopeesti paljon tuossa kohdistuu nostettavaa painoa kun 1000kg ladaa aletaan nostamaan toisesta reunasta? Aika vihaisesti irtoaa ensimmäiset sentit.
Enpä siitä tiedä mutta kun tunkilla missä oli vaaka nostin 1800-1900kg painavan mersun kulman niin yhteen kulmaan kohdistui noin 640kg:n paino(jos nyt en ihan väärin muista), kun rengas oli kokonaan ilmassa. Väittäisin että ei siinä hirveesti lisää tarvitsis niin sais molemmat kulmat ilmaan. Käsittääkseni ensimmäiset sentit on kohtuu helppoja nostaa koska alusta antaa hivenen joustoa jne.

edit. Eikös aholan jokke kaatanu duutsoneissa auton? :D
 
No aluksi se kelluu joustensa varassa eli liikkeelle saa kitkat voittamalla. Renkaat kun irtoaa niin nopsaan mietittynä kuorma on 500kg * kallistuskulman kosini. Eli melkoisen paljon. Kolmen vartin kallistuksessa reilut 70% alkuperäisestä. Tästä sitten vähennellään vielä painopisteen korkeuden vuoksi jonkin verran. Voisin kuvitella ladan tapauksessa käsillä olevan lähes 300kg kun se tuossa sitä kannattelee.
 
^ Toi tukki painaa max 150kg. Pituus lienee 430 ja keskipaksuus 20cm. Ja vain harvoin kaadettu puu uppoaa veteen. Tuore tukki painaa n 800-900 kg/m3

Edit: Eli noiden mittojen mukaan painoa olisi 115kg.

Painaa varmasti enemmän, 115 kg on pessiselle kuin marjan poimintaa.
 
Ponsse hoitaa vartissa Pessisen kuukauden työt. On se kone.
 
No aluksi se kelluu joustensa varassa eli liikkeelle saa kitkat voittamalla. Renkaat kun irtoaa niin nopsaan mietittynä kuorma on 500kg * kallistuskulman kosini. Eli melkoisen paljon. Kolmen vartin kallistuksessa reilut 70% alkuperäisestä. Tästä sitten vähennellään vielä painopisteen korkeuden vuoksi jonkin verran. Voisin kuvitella ladan tapauksessa käsillä olevan lähes 300kg kun se tuossa sitä kannattelee.
Eikö tuon nyt pitäisi hivenen vaikeampi olla laskea koska tuo jousitus tuohon kohtuureilusti vaikuttaa. Etenkin nois vanhoissa oldschool autoissa nuo jousitukset on melkosia ripulikiikkuja.
 
Eikö tuon nyt pitäisi hivenen vaikeampi olla laskea koska tuo jousitus tuohon kohtuureilusti vaikuttaa. Etenkin nois vanhoissa oldschool autoissa nuo jousitukset on melkosia ripulikiikkuja.

No ajatellaan tilannetta ajanhetkellä t: Riippumatta jousivakioista tms. auton ollessa tietyssä kulmassa, saa Pessinen kohdistella voimiansa seuraavan mukaisesti:

Massakeskipisteen sijaintikulman kosini * kokonaismassa * g / (massakeskipisteen horisontaalinen etäisyys maassa olevista renkaista / työntöpisteen vastaavalla)

Ei tuosta minun mielestäni puutu mitään, Dippi tai joku muu fyysikko voisi vielä funtsia tämän.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom