Metsuri Pessinen haastaa vahvoja miehiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Markku
  • Aloitettu Aloitettu
Mäntytukit on aika vitun painavia, ei 115kg riitä alkuunkaan noin isolle tukille. Noita tukkeja on tullu nosteltua jonkun verran.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä mäkin uskaltaisin lähteä väittämään että tuo tukki painaa lähempänä 200kg kuin 100kg.

Tiheys (ilmakuiva) 513 kg/m³ Tommosta löyty männyn tiheydeks googlella.

Ja eikös 430cm pitkä ja 25cm halkasijalla oo tilavuudeltaa pii*r^2*h eli pii*0,125m^2*4,3m=0,2110757564 m³

Ja sen kokone palikka mäntyä ton tiheyden mukaa painas 0,2110757564 m³*513kg/m³=108,281863kg :)

Tietty toi tiheys on joku ilmakuiva... mitä lie sitten tarkottaakaa :DD
sori oli laskin tossa vieressä...oli pakko :(

E: aika hurja ukko enivei
E2: insinööreillään nyt vielä vähä lisää... jos toi ilmakuiva on "polttopuukuiva" nii kyllähän just kaadettu "märkä" mänty painaa ihan helvetin paljo enemmä

puu on aika kosteen näkönen. oletettavasti tuo 150 lähelle painaa. onhan tuo hirvee suoritus kun lunta on maassa ja suurinosa tietää millainen tollainen metsämaasto on kävellä. ei ollenkaan verrattavisa johonkin asfaltilla tepasteluun, aika hissukseen on edettävä jos meinaa nilkkansa ja selkänsä kunnossa pitää kun tollanen parru on olalla. pieni ja perkeleen sisukas mies :rock:

ps, arska kantoi paljon kevyemmin tukkia olalla commandossa :D;)

Juu, ei ole vasta kaadettu puu samanpainoinen kuin ilmakuiva (jolla oletettavasti tarkoitetaan vuoden tai kaksi kuivanutta tukkia), eli carnan laskut ny meni ihan hukkaan. :) Varsinkin kun tuo 25cm oli latvapäädyn halkaisija, ei koko matkalta...

Mutta mitäpä tuosta kinastelemaan tai väittelemään, kun taitaa olla jo poltettu tuo tukki perkule, todistusaineisto on siis hävitetty ovelasti :)

edit. Vai oiskohan tuo ilmakuiva ihan lautatavara kuivasta puusta laskettu? hmmm...

Tiheys (ilmakuiva) 513 kg/m³ Tommosta löyty männyn tiheydeks googlella.

Ja eikös 430cm pitkä ja 25cm halkasijalla oo tilavuudeltaa pii*r^2*h eli pii*0,125m^2*4,3m=0,2110757564 m³

Ja sen kokone palikka mäntyä ton tiheyden mukaa painas 0,2110757564 m³*513kg/m³=108,281863kg :)

Tietty toi tiheys on joku ilmakuiva... mitä lie sitten tarkottaakaa :DD
sori oli laskin tossa vieressä...oli pakko :(

E: aika hurja ukko enivei
E2: insinööreillään nyt vielä vähä lisää... jos toi ilmakuiva on "polttopuukuiva" nii kyllähän just kaadettu "märkä" mänty painaa ihan helvetin paljo enemmä
Ensinnäkin se tukki on latvasta 25cm ja tyvestä enemmän. Jos se tilavuus nyt kovasti kiinnostaa niin ettii kuutiointitaulukon jostain. 1/4 m^3 on varmaan aika lähellä. Ja toihan ei ole mitenkään kuiva, tiheys on lähempänä 800kg/m3. Joka tapauksessa selvästi lähempänä 200kg kuin 100.
Kova on metsuri. :worship:

Kuntosali & Fitness -lehti, nro 4/2003, sivu 23:

---

Suomen vahvamiesporukka on niin menestyksekästä, että luulisi, ettei kukaan selvin päin heille haasteita heitä. Lappajärveläinen 55-vuotias ja 76-kiloinen metsuri Jaakko Pessinen sen tekee. Neljä kesää sitten Lappajärven urheilukentällä kannettiin niskassa 180 kilon säkkiä ja lopputuloksista on alan piireissä haluttu olla hiljaa.

Uudessa haasteessa säkin paino olisi nyt 250 kiloa ja sitten vain urheilukenttää ympäri. Ihmemies-Pessisellä on muitakin lajeja, joissa häntä kukaan ei halua kohdata. Hän on kaatanut 1007 kilon painoisen auton ilman nostoripoja, nostanut 230 kilon vesitynnyrin metriä korkealle alustalle ja metsässä hän pystyy tuomaan 200 kilon tukin pinolle. Mahdottomana Pessinen ei pitäisi 1500 kilon traktorin kaatoa. Hämmästyttävimpänä voidaan pitää temppua, jossa Pessinen vaihtaa autoon renkaat ilman tunkkia. Mies nostaa ilman nostoripoja auton olkapäilleen ja toinen käsi tekee vaihto-operaatiota. Autosta ei ole riisuttu mitään pois. Raskasmetallia Pessinen ei salilla nostele. Voimaharjoitteluksi riittää raskaat metsurin työt. Musta kahvi termospullossa ja ruisleipä ovat muita tavaramerkkejä.

Terve pitkästä aikaa rauta Ranet.
Minä uskon että tuollaisia hirmuja on ympäri Suomenniemen melkein joka kunnassa piilossa peltojen ja metsien takana ryystämässä kossua ja syömässä ruisleipää ,perunavelliä ja kyytipojaksi juovat rasvasta mansikin maitoa.
Tunnen jopa yhden ukonturjakkeen Vieremältä mistä olen kotoisin. Tämä "Arska" känni päissään ajo autonsa ojan pohjalle. Huusi vaan "täätistä" kun repi sitä ladaansa sieltä käsin.... ja aikansa huudettuaan ja revittyään niin auto oli taas tiellä. En uskois mutta kun pojan naskalina olin vieressä todistamassa.

Isäni otti minut 15v metsä töihin. Isän kaadettua puut päin persettä lumihankeen. Minä sen tietysti jouduin kantamaan tukit tien varteen. Sen takia vihaan talvea kuin ruttoa.... jäi raumoja penskana.

Kyselkääpä vanhoilta tutuilta niin jokainen tunteen jonkun puolihullun maalta.

missähän kunnossa tää pessinen nykyään lie on? ikää kuitenkin alkaa olemaan 60vuotta. vieläköhän on samanlainen sissi....

Siis tarkoitit varmaan sanoa on ollut... Katsos kun internaatti on muuttanut nuo kaikki legendoiksi tai muuten paskapuheeksi, varsinkin jossei oo videoo todisteena. Ja jos on videokin, niin huijaustahan moisen videon täytyy olla tai ainakin paskapuhetta ja liioittelua :)

"Minä uskon että tuollaisia hirmuja on ympäri Suomenniemen melkein joka kunnassa piilossa peltojen ja metsien takana ryystämässä kossua ja syömässä ruisleipää ,perunavelliä ja kyytipojaksi juovat rasvasta mansikin maitoa."

Tuohon tukin painoon,
ilmakuivan puun kosteusprosentti on n.15-18%
tuoreen puun kosteusprosentti n.50%
eli kyllähän se enemmän painaa kuin 108kg.

Eiköhän tuolla tukilla ole oikeastikin lähemmäs 200kg painoa... Katkaistun ympyräkartion tilavuus vuosi olla lähempänä.. 20cm vaikka yläpäästä ja 30cm alapäästä tekisi tilavuudeksi

V = \pi * 42dm * ( [1dm]^2 + 1dm*1,5dm + [2dm]^2) / 3 ~ 209l

ja tuore mänty 625kg/m^3, eli painoa olisi 130kg. Jos taas olisi vaikka ylhäältä 25cm ja tyvestä 35cm, olisi samalla laskulla tukki 300 litraa ja massa 187kg. Eli kohtalaisissa "raudoissa" liikutaan. 35cm ei välttämättä ole yhtään liioteltua tyven paksuudeksi näin videolta katsottuna. Parin sentin erot ympärysmitoissa ovat kymmeniä kiloja, eli mahdotonta sanoa kovin tarkkaa painoa videolta. Vahva ukko kyllä. Ei onnistuis itseltä. Luultavasti.

Äkäseen nousi kyllä autokin. Tuskin kovin paljoa vaikuta autossa vaikka joku tasapainotus olisikin, meinaan se ei kuitenkaan toisen puolen rengaslinjan yli paljoa voi mennä. Jotenkin vinossa tuo auto näyttäis kuitenkin olevan, mutta ei tuosta voi suuria hyötyjä saada. Vahva ukko kyllä. Ylhäällähän se on lähes tasapainotilassa.

ihan normi paineet noissa renkaissa on eli ei niitä traktoreissa kivikovana ruukata pitääkään. vehje on pönkätty, että on turvallisempi nostaa. ilman pönkkää ja vaihde päälläkin tulis melkoinen sivuttais liike ku koko trakori lähtis heilumaan.

Terve pitkästä aikaa rauta Ranet.
Minä uskon että tuollaisia hirmuja on ympäri Suomenniemen melkein joka kunnassa piilossa peltojen ja metsien takana ryystämässä kossua ja syömässä ruisleipää ,perunavelliä ja kyytipojaksi juovat rasvasta mansikin maitoa.
Tunnen jopa yhden ukonturjakkeen Vieremältä mistä olen kotoisin. Tämä "Arska" känni päissään ajo autonsa ojan pohjalle. Huusi vaan "täätistä" kun repi sitä ladaansa sieltä käsin.... ja aikansa huudettuaan ja revittyään niin auto oli taas tiellä. En uskois mutta kun pojan naskalina olin vieressä todistamassa.

Isäni otti minut 15v metsä töihin. Isän kaadettua puut päin persettä lumihankeen. Minä sen tietysti jouduin kantamaan tukit tien varteen. Sen takia vihaan talvea kuin ruttoa.... jäi raumoja penskana.

Kyselkääpä vanhoilta tutuilta niin jokainen tunteen jonkun puolihullun maalta.

Komppaan. Pahin kaikista vanhoista jääristä joita olen koskaan tavannut (isääni lukuunottamatta) on ehdottomasti isosetäni. Pohjoisen perukoilta kotoisin, juro äijä kuin mikä. Ukko kanto vielä joskus kuusvitosenakin sellasia 50-70 kilon painosia säkkejä olallaan, kahta kerrallaan. Kylänraitilla liikkui vielä jotain juttuja jostain 150 kilon hirvenruhon raahamisesta majalle, metsäreissun jälkeen. :D Itse en kyllä jälkimmäistä ole ollut todistamassa. Ei jukolauta, kyllä se varsinkin nuorempana tuntu maailman vahvimmalta äijältä. Ukko oli niin tätä "syö poika perunaa niin kasvat"-osastoa. Asia äijä, juttuakin riitti jatkosodasta karhunkaatoon.

Aikoinaan kun aloittelin punttitouhuja ja kiskoin keskitettyä haukkaa jossain navetan nurkalla, äijä tuli siihen mussuttamaan ruisleipää ja naureskelemaan että "tollasillako muovileluilla ne etelän miehet lihaksiaan kasvattaa". :hyvä:

Niin se vaan sydänkohtaus vei silti vahvankin miehen mennessään. Rauha hänen sielulleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom