Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Siis tätä mä hivenen ihmettelen, että mistä hiton hiekkapussien päältä te ootte niitä juoksevia ja seisovia ampuneet ? :eek:

Viimeksi kun ammuin, niin 6 juoksevaan ja 4 paikallaan olevaan ja kaikki piti osua siihen 1:n sisään = helppo koe.

"Onneks uusi hirvikoe karsii pois ne kaikista pahimmat soheltajat jotka on ennen tuurilla aina sen merkin saaneet. Tosin noita ihan ääritapauksia on harvinaisen vähän. Ei nimittäin kovin vaikee ollu hiekkapussien päältä koetta ampua läpi."

Tarkotin siis nimenomaan tota kasa-ammunta koetta eli uutta koetta kun puhuin hiekkakassien päältä ampumisesta. Käsitit varmaan vähän väärin kun sanoin että se karsii pois pahimmat soheltajat. Siis kyllä.. kaikki ei saa sitä läpi! Luit ihan oikein vaikka se tuntuukin aika älyttömältä. :D

Eikös semmonenkin ole ollut että 3 juokseviin ja 3 seisoviin piti ampua? Itse en semmosta virallisesti ole suorittanut mutta tommosia sarjoja kun ammuskellaan niin äijät puhuu aina että vanha koe oli tommonen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nerokasta. :david: Kohta sitten juoksee näitä haavakoita jumalattomasti metässä kun on alaleuka ammuttu poikki tms. Valitettavasti tommosistakin on jo kokemusta kun on näitä sankareita jotka aina yrittää päähän ampua. Kyllähän se siitä hyvin kuolee jos osuu oikein mutta isot riskit että ei osu kun ottaa huomioon minkälaisia soheltajia iso osa ampujista on.

tuossahan onkin "jos mahdollista". tietenkään mihinkään 150 metriin keskelle risukkoa ei kannata sihdata päähän. mutta esim. 60 metriin, polven päältä tai vapaalta kädeltä pitäisi osua oli ampuja minkälainen tahansa. tosin kiikarin pitää olla kohdallaan. tänään eräs seurasta yritti ampua makuulta korvan taakse 30 metriin, tuen päältä. tuloksena alaleuka poikki

4 hirveä olen päähän sihdannut ja kaikki ovat tippunut saman tien.

Eikös semmonenkin ole ollut että 3 juokseviin ja 3 seisoviin piti ampua? Itse en semmosta virallisesti ole suorittanut mutta tommosia sarjoja kun ammuskellaan niin äijät puhuu aina että vanha koe oli tommonen?

viime vuoteen asti oli tuollainen voimassa. mielestäni nykyistä paljon parempi. karsi sellaiset pois, jotka eivät osaa ampua

ja mikä uskomattominta: tosiaan kaikki eivät saa nykyiselläkään systeemillä koetta läpi. peräti 1% yrittäjistä reputtaa :eek:

Vanha koe oli helpompi.. ainakin omasta mielestä oli helpompi ampuu ainakin harjoitellessä liikkuvaan 1 renkaaseen kuin paikalla olevaan 8 renkaaseen.

tuossahan onkin "jos mahdollista". tietenkään mihinkään 150 metriin keskelle risukkoa ei kannata sihdata päähän. mutta esim. 60 metriin, polven päältä tai vapaalta kädeltä pitäisi osua oli ampuja minkälainen tahansa. tosin kiikarin pitää olla kohdallaan. tänään eräs seurasta yritti ampua makuulta korvan taakse 30 metriin, tuen päältä. tuloksena alaleuka poikki

4 hirveä olen päähän sihdannut ja kaikki ovat tippunut saman tien.

150m matkalle keskelle risukkoa ei kannata sihdata mihinkään kohtaan hirveä tai ainakaan vetää liipaisimesta.

Ainakin täälläpäin on sellasia ampujia että harva vapaalta kädeltä tai polveltakaan voi luotettavasti ampua 60m matkalta hirveä päähän. Tämäkin homma lienee selittyy sillä että joku 5% seuran ukoista käy vaan radalla harjoittelemassa. Muut eivät käy kun koetta varten kerran harjottelemassa ja nykyään ei edes sitäkään kun on tämä kasa-ammunta koe jonka about kaikki saa läpi.

Kerroitkin tuossa hyvän esimerkin jo. Vielä 30m matkalta noin möhlänny. :D Tosin onhan sekin mahdollista että hirvi liikahtaa just kun vetää liipaisinta. Monet pitää turhana jeesustaluna aina tätä että ei pitäisi päähän ampua mutta minusta tuo sun kertoma esimerkki kertoo sen miten riskialtista puuhaa se päähän ampuminen on.

Se on hyvä homma että sulla luistaa ampuminen noin hyvin ja ei ole haavakkoja tullut. Tuo ei kuitenkaan tarkota sitä että hommaa kannattaa muille suositella koska ainakaan mun mielestä puoletkaan hirven metsästäjistä ei tuohon pysty paitsi jostain hiekkapussien päältä. En usko että itsekään koskaan alan pitämään tapana tuota päähän ampumista vaikka ampumataidosta se ei kyllä ole kiinni. Ihan vaan haavakkoriskin minimoimiseks täytyy tähdätä sinne "kolmioon".

Heh, hyvä metsästyspäivä eilen. Aamulla olin tunnin ollu hirvimetsällä kun pääsin ampumaan hyvästä haukusta emän ja vasan:) . Kumpaakin nasautin selkärankaan n. 20 metrin päästä niin heti tippuivat. Illalla kävin jokirannassa katsomassa onko sorsia ja kaksihan sieltä nalkkiin jäi:)

Hieman paremmin on edellisellä kirjoittajalla menny, lauantaina käveleksin lintujen perässä koko aamupäivän ja reppuun tuli vain yksi pyy. Alle 10 metrin päästä magnum-paukulla, joutui ampumaan tarkasti että jäi jotakin pataan pantavaa. :D
Teeriä kyllä näyttäisi olevan hyvin, liki 30 lintua näin aika pienellä alueella, yksi ukkometsokin hyppäs puusta siivilleen.
Ja miljoona muuttohanhea taivaalla, oli kyllä tunnelma kohdallaan. :thumbs:

No nyt olen 2 pitkää vloppua metsässä ollut ja riistaa on varsin hyvin(kävely kilometrejä joku 15per/pvä). Voisi sanoa että ehkä joskus 90-luvun puolessa välin oli yhtä paljon. Muutama meidän porukan kaveri on ollut sitä mieltä että paras vuosi lähes 20 vuoteen. Oikeastaan metsot ja teeret löytyvät ihan samoilta paikoilta kuin aikaisempinakin vuosina, mutta vaan runsaslukuisempina. Itse olen viellä oikeastaan vaan kävellyt ja nirsoillut ampumisen suhteen. Eli akkalintuja en ole ampunut yhtään ja en edes aio ampua. Eli pomppu lintuja on tällä hetkellä viellä kun lehti puussa vaikea ampua kun lähes aina lintu jo niin kaukana kun se varmasti tunnistaa että sitä ei enää kannata haulikolla ampua(ainakin meilläpäin linnut olivat viellä viikko sitten todella ryteiköissä joissa muutenkin ampuminen todella epävarmaa, samoin poikueet kun pomppaavat niin niistä oikean valikoiminen vaikeaa). Olen ukkometsoja sen verran vuosien varrella saannut että siitä on tullut sellainen kunnioitettava saalis joten näin alkukaudesta en aina edes raski ampua sellaista kun sitten jotenkin se metsästys into lopahtaa. Samoin muutenkin niitä ei enää raski ampua kuin yhden vuoteen. No tässä on parikin paikkaa tiedossa jossa metsot alkavat loppukaudesta olla hakomispuissa ja samoiten pari syksyn soidin paikkaa jotka nyt ensivloppuna katsastan.
Yhden komean ukkoteeren jo raskin ampua kiväärillä sellaisesta 200m matkalta. Oli sellainen 20-25 parvi suolla soitimella ja tämä teeri istui komeasti kelon nokassa keskellä sumua niin pääsin hiipimään sellaisen 300m matkan ensin sitä suota ennenkuin olin kunnon ampumamatkan päässä. Oikeastaan kiväärillä ampuminen on minulle läheisempää kuin haulikolla. Siksi varmaan aina monesti odotan tätä loppukautta. Samoin tykkään olla jossakin suolla/aukolla ennen valoistumista ja istuksella siellä ja katsella luonnon heräämistä ja odotella että tuleeko teeret puihin tai metso hakomaan männynlatvaa.

Eiku nimenomaan tais olla tuollainen. Mä kävin jonkin verran ampumassa huvin vuoksi hirvirataa ja siinä ammuttiin tuo 4 paikalleen ja 6 juoksuun. Ei siinäkään oikein saanut tohlattua pahemmin 5:n ringin ulkopuolelle noita reikiä :D

Hauska ammuntalaji, tosin vaatis paremman kiikarin, mitä mulla on, jos meinaa tehdä kovempia tuloksia.

Jooh, tulipas käytyä kävelemässä aikast perskeleesti tuol ylälapis. Ja ekana
3 päivänä ei riekon riekkoa, mutta sit eilinen pelasti vähän reissun ku löydettiin 4 riekkoo ja saatii viel alaski ne.

Totta TLP puhuit, kun sanoit ettei siel paistunturin maisemissa oo riekkoja pahemmin. Tai sitten oltii vaa vääris paikois.

Totta TLP puhuit, kun sanoit ettei siel paistunturin maisemissa oo riekkoja pahemmin. Tai sitten oltii vaa vääris paikois.

On niitä siellä, mutta saalistuspaine on todella kova ja sanotaanko, ettei niitä ihan tien vierestä löydä. Muutoinkin paikan tuntemus auttaa, oli sitten missäpäin tahansa jahdissa. Mulle tuo kalmakaltion nurkka on niin tuttu, että voin miltei näyttää kartalta heti, mistä linnut löydät :D

On niitä siellä, mutta saalistuspaine on todella kova ja sanotaanko, ettei niitä ihan tien vierestä löydä. Muutoinkin paikan tuntemus auttaa, oli sitten missäpäin tahansa jahdissa. Mulle tuo kalmakaltion nurkka on niin tuttu, että voin miltei näyttää kartalta heti, mistä linnut löydät :D

Jooo ja ku oltii ekaa kertaa noissa maisemissa ku ollaa enne oltu kemijärven suunnal. Juu kyllähän kullan arvoiset vinkit olis ollu tarpeen :D

Eime ihan tienvierest yritettykkää. Käveltii ekana päivänä 10km keskelle ei mitää, mutta ei sieltäkää mitää löytyny ku oli pelkkiä tunturisopuleita:jahas:. Tyhmiä kun oltiin ku ei ollu kunnon karttaa nii ei nähty et se paikka mihin eka mentii nii oli vaa puutonta ylänköö.

Mut ens vuonna ollaanki viisaampia.

Ehkä:rolleyes:

jeah, huomenna koiran kanssa hirvijahtiin. koira kunnossa ja mies innoissaan :D. tätä on ootettu koko vuosi :D

noniin. päivän saldona 1 naarashirvi. huomenna jatkuu

Jes jes.. Kohta tulee kyyti erämaahan ja huomena aamulla aikasten mettälle linnunpyyntiin ja sunnuntaina myös.. Voiko ihanemmin viikonloppu alkaa? :) :)

Viikon ollu koira hirvien perässä jossain korvessa:david: jospa huomena pääsis ampuun sen elukan pois mitä se haukkuu yhen toisen koiran kans. Melko paha löytää kun ei oo tutkaa:( . Sen siitä saa kun ei pidä varaansa. Naapurin koira kävi hakemassa pihalta viime viikonloppuna ja samalla reissulla ovat vieläkin.

Viikon ollu koira hirvien perässä jossain korvessa:david: jospa huomena pääsis ampuun sen elukan pois mitä se haukkuu yhen toisen koiran kans. Melko paha löytää kun ei oo tutkaa:( . Sen siitä saa kun ei pidä varaansa. Naapurin koira kävi hakemassa pihalta viime viikonloppuna ja samalla reissulla ovat vieläkin.

aika pahalta kuulostaa. onko koirasta havaintoa sitten viime viikonlopun? ja missä päin suomea?

No niin. Viime viikko tuli oltua metsällä tai siis metsästysmökillä ja ilmojen mukaan käytiin metsällä. Muutaman päivänä oltiin hirvijahdissa ja muutama lintujahdissa. Pari meni sadetta pitäessä. Hirviä nolla mutta sitäkin tapahtuma rikkaampi jahti. Yhtenä päivänä luultiin että hirvi on haukussa mutta ei ollutkaan hirvi vaan karhu. Ja lähes 3h koira sitä haukku ja karhu tuli parkin kertaa passiketjuun. Seuraavana päivänä susi sitten kävi koiran kimppuun kesken haukun. No siitä koira selvisi parilla naarmulla ja susikin pääsi karkuun.

Lintujahdissa lintuja varsin paljon. Parhaillaan näkyi 8 ukkometsoa samassa puussa mutta niin arkoja että ei päässyt ampumaetäsyydelle. Ensiviikolla ja kuun lopussa viellä uudestaan sellaiset 3-4päivän reissut edessä.

mulla oli kans mukava kun ajelin tuolla sivuteillä työn puolesta ja tiellä oli neljän metson porukka...nooh aattelin että tokko ne lähe ollenkaan siitä ajoin ihan viereen sit ne lähti ja ukko metso lenteli 10-20 metriä siinä kuorma-auton tuulilasin eessä...:) oli sitä mukava katsella siin....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom