Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Viime syksynä puolestaan tuli kaadesttua eka uros hirvi, 15 piikkinen..

sattuis itellekki joskus oikeen kunnon uroshirvi kohdalle. 7 hirveä tullut kaadettua, mutta ovat olleen pääasiassa vasoja. parina viime syksynä olen nähnyt lukuisia komeita uroshirviä, mutta aina ollut joko vasanpyynti menossa tai en ole ottanut ajoon asetta :itku:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaahas, väliraportti tässä metsästyslomalta.
2 metsoa, 3 teertä ja 4 riekkoa. Siinä 7 päivän anti. Tämä saalis Vuostimosta, siitä Pyhätunturin itäpuolelta.

Vielä on 3 metsästyspäivää täällä Kuusamossa jäljellä ja Iivaaran metsokanta pitäis koiran kanssa käydä kokemassa.
Tärkeintä tässä hommassa on, että koira pelaa hyvin kaikille noille linnuille, joten jos vaan niitä on ympäristössä, niin eiköhän pataan tule lisätäytettä...

Jaahas, väliraportti tässä metsästyslomalta.
2 metsoa, 3 teertä ja 4 riekkoa. Siinä 7 päivän anti. Tämä saalis Vuostimosta, siitä Pyhätunturin itäpuolelta.

Vielä on 3 metsästyspäivää täällä Kuusamossa jäljellä ja Iivaaran metsokanta pitäis koiran kanssa käydä kokemassa.
Tärkeintä tässä hommassa on, että koira pelaa hyvin kaikille noille linnuille, joten jos vaan niitä on ympäristössä, niin eiköhän pataan tule lisätäytettä...

Aika kivasti on tullut saalista.

Aika kivasti on tullut saalista.

No sanotaanko, että enemmänkin ois jos osais ampua :D
Kyllä on sen 20 tilannetta ollut metsollekin, mutta ei sitä velmua noin vain pataan hankita. Miten se osaakin ketku lähteä aina jonnekin puun taa tai muuten katveeseen, johon on mahdotonta sitä ampua. Mutta tällaistahan tää on, hyvä seisonta koiralla ja lintu ei tosiaan ole vielä padassa.

Lintukantojen vertailua aiemmille vuosille tehden, metsokanta ei ole ihan niin raju, kuin 2 viimeistä vuotta on ollut. Teeriä on huomattavasti enemmän ja riekkokantakin reilusti elpynyt. Nämä havainnot siis tuosta Pyhätunturin ympäristöstä.

Tossa tulevana pe tai la olis tarkotus lähtee ajelee tonne ylimpään lappii riekkojahtiin viikoks.:kuola: Tätä reissuu on odotettu. Saas nähä paljo paino tippuu viikon aikana ku rinkka seläs samoilee lapin kairassa viikon verran :D.

Ei oo ennen tullu käytyy noin ylhäällä metsästämäs et mahtaa olla hienoo ku on puutonta ylänköö ja tunturikoivikkoo nii koiran voi päästää huoletta vähän pidemmälle hakee ku näkee kuitenki millon koira pysähtyy seisomaan :D.

Toivottavast ei hirveemmin satais vettä/räntää/lunta, kun ei saa oikee kuivattuu vaatteita missää teltas ja eräkämppiäki on harvassa ja niihin on älyttömiä matkoja kävellä.

Onkos kukaan muuten käyny tuol paistunturin maisemissa? Oon kuullu vaa et se olis aika hyvää aluetta?

Onkos kukaan muuten käyny tuol paistunturin maisemissa? Oon kuullu vaa et se olis aika hyvää aluetta?

Raskasta käveltävää, sellaista notkoa ja mäennyppylää peräjälkeen. Tämän vuoden riekkokanta ei kai kovin kaksinen.

Itse olen ruukannut käymään enemmän tuossa Kalmakaltion seutuvilla, Pöyrisjärven alueen itäpäässä. Omenapuukoivikot ja siellä ei koiraa kauas näe, mutta lintuja aina hyvin. Nyt on onneksi ns. normaali syksy, eli jängät alkaa jäätyä ja lintu nousee ylemmäksi, joten sieltä tunturien ylängöiltäkin alkaa lintu löytymään.

Paistunturiin oli luvat tänä vuonna koska en pöyrisjärven alueelle saanut, mutta lomasuunnitelmat muuttuivat ja ei kerkiä sinne. Muutoinkin lokakuun alkupuolella voipi tarvia jo suksia :D

Raskasta käveltävää, sellaista notkoa ja mäennyppylää peräjälkeen. Tämän vuoden riekkokanta ei kai kovin kaksinen.

Itse olen ruukannut käymään enemmän tuossa Kalmakaltion seutuvilla, Pöyrisjärven alueen itäpäässä. Omenapuukoivikot ja siellä ei koiraa kauas näe, mutta lintuja aina hyvin. Nyt on onneksi ns. normaali syksy, eli jängät alkaa jäätyä ja lintu nousee ylemmäksi, joten sieltä tunturien ylängöiltäkin alkaa lintu löytymään.

Paistunturiin oli luvat tänä vuonna koska en pöyrisjärven alueelle saanut, mutta lomasuunnitelmat muuttuivat ja ei kerkiä sinne. Muutoinkin lokakuun alkupuolella voipi tarvia jo suksia :D

Noo saapahan jalat hyvää treenii ku nousee mäennyppylöitä ;) Joooh, faijan jotai tuttuja on ollut/ on vieläki tuol paistunturin maisemis ja siel on kuulemma nyt jo lunta maassa. Heh, toivitaan nyt et ei hirveemmin tulis lunta, vois vituittaa rämpii polvii myöten hanges siel:lol2:

Tänään tuli käytyä ampumassa haulikolla 75 savikiekko patia ihan huomista mettäreissua varten, jotta osaisi sitten ampua taasen. :)

Minkälainen jäniskanta nykyään Suomessa mahtaa olla, noin yleisesti ottaen. Ainakin täällä alakemijoella muutaman vuoden takainen virusperäinen tauti näkyy vielä kannoissa selkeästi. Nuorempana kun kävi metsällä niin aina tarttui jotain mukaan, useimmiten 2-3 pitkäkorvaa. Nykyään saa tulla kotiin takasin tyhjin käsin ainakin joka toinen kerta. Pitää toivoa että kanta elpyisi, vaikkei se nousekkaan pitkään aikaan (jos koskaan) 60-70-luvun tasolle. Kyllähän siellä metässä on kiva tallustella ja istuskella mutta olis se mukava joskus päästä ampumaankin.

Ei antanut Iivaara lisää saalista, joten tähän taisi tämän syksyn riistasaalis jäädä. Koiralla kyllä oli seisontoja hienosti, mutta lintujen pakoetäisyys (n. 6-70m) teki selväksi sen, ettei ampumaan päässyt.

No josko ensi syksyksi pääsisi sinne 'oikeaan Lappiin' ja riekko-alueille taas. Tänä vuonna nuo lupajutut meni aivan käteen sen kantilta.

alkohan se hirven metsästys vihdoin ja viimein. 3 hirveä näin ja yhteen ammuin lopetuslaukausen :D. vähän ollaan jälessä viime vuoden tahdista (ensimmäinen päivä, 2 hirveä), mutta kiritään kiritään :D

joo, olipa "tosi hyvä" reissu tänään. Ei linnun lintua näkyny ja koirakin meni hukkaan, onneksi kaulapannassa on sentään puhelinnumero.

Ehkä se vielä jonain päivänä löytyy.....

Eihän vaan susi vieny koiraa..?

Hirveä pääsin ampumaan vaan meni ohi kun ammuttiin yhen kaa melkein yhtä aikaa. Hirvi tippu paikoilleen niin mun kuti tais mennä hirven yli. Oli muuten vasa. Ammuin sit lopetuslaukauksen siihen.. 2 vasaa ja 2 aikuista saatiin tänään. Meillä on yhteensä 14 pyyntilupaa.

Hirveä pääsin ampumaan vaan meni ohi kun ammuttiin yhen kaa melkein yhtä aikaa. Hirvi tippu paikoilleen niin mun kuti tais mennä hirven yli. Oli muuten vasa. Ammuin sit lopetuslaukauksen siihen.. 2 vasaa ja 2 aikuista saatiin tänään. Meillä on yhteensä 14 pyyntilupaa.

Tuli tässä mieleen: mitä järkeä on ampua yhtä aikaa hirveä, ja vielä vasaa. mun mielestä hirveen pitäisi tehdä niin vähän reikiä kuin mahdollista(nimimerkillä yhdeksännen luodin tänään hirveen ampunut). mielellään ammutaan päähän jos mahdollista.

mielellään ammutaan päähän jos mahdollista.

Tuo nyt on teoreettista... mutta a-luoka osuma.
Katos vaan, niin tämä 9-10 luodin pumppaaminen yhteen eläimeen tulee yleistymään sen uuden kokeen myötä.

Sokeakin sen läpäisee perskeles !

Tuli tässä mieleen: mitä järkeä on ampua yhtä aikaa hirveä, ja vielä vasaa. mun mielestä hirveen pitäisi tehdä niin vähän reikiä kuin mahdollista(nimimerkillä yhdeksännen luodin tänään hirveen ampunut). mielellään ammutaan päähän jos mahdollista.

No varmaan se ampumisen ilo ja sit se kun olin hirven oikeella puolella noin 50m hirvestä ja tää toinen oli vasemmalla puolella noin 50m hirvestä. En ees tienny et se toinen oli ampunu sitä ennenkun se sano et ampu myös sitä. Sit nylkiessä katottiin kumman luoti oli osunu siihen.

Kyllähän se tietenkin on niin että mitä vähemmän ammutaan hirveä sitä vähemmän menee lihaa pilalle. Ja sekään ei oo mukava jos tuikataan suolille niin paskat on sitten pitkin ja poikin hirven sisällä.

Jaahas, kohta niitä hirviä juoksentelee pitkin poikien tuolla teillä ja meidän mökin tontilla oleviin puihin tainnu varmaa ilmestyä (taas) muutama luodinreikä lisää. :hyper:

mielellään ammutaan päähän jos mahdollista.

Nerokasta. :david: Kohta sitten juoksee näitä haavakoita jumalattomasti metässä kun on alaleuka ammuttu poikki tms. Valitettavasti tommosistakin on jo kokemusta kun on näitä sankareita jotka aina yrittää päähän ampua. Kyllähän se siitä hyvin kuolee jos osuu oikein mutta isot riskit että ei osu kun ottaa huomioon minkälaisia soheltajia iso osa ampujista on.

Onneks uusi hirvikoe karsii pois ne kaikista pahimmat soheltajat jotka on ennen tuurilla aina sen merkin saaneet. Tosin noita ihan ääritapauksia on harvinaisen vähän. Ei nimittäin kovin vaikee ollu hiekkapussien päältä koetta ampua läpi. :zzzz: Ihan käsittämätöntä miten muutamat tyypit ei oo saanu sitä koetta siitä silti läpi. Tulevaisuudessa sais muuttaa tuon kokeen niin että vapaalta kädeltä pitäis ampua läpi kuten ennen. Toisaalta se entinen koekkin oli ihan naurettavan helppo kun ei tarvinnut kun roiskasta sinnepäin niin taulustahan ne löytyy. Seisoviin voisi ottaa rajaksi esimerkiks jonkun 7 ringin tms. Juoksevissakin sais rajana olla joku 4 tai 5.

Onneks uusi hirvikoe karsii pois ne kaikista pahimmat soheltajat jotka on ennen tuurilla aina sen merkin saaneet. Tosin noita ihan ääritapauksia on harvinaisen vähän. Ei nimittäin kovin vaikee ollu hiekkapussien päältä koetta ampua läpi. :zzzz: Ihan käsittämätöntä miten muutamat tyypit ei oo saanu sitä koetta siitä silti läpi. Tulevaisuudessa sais muuttaa tuon kokeen niin että vapaalta kädeltä pitäis ampua läpi kuten ennen. Toisaalta se entinen koekkin oli ihan naurettavan helppo kun ei tarvinnut kun roiskasta sinnepäin niin taulustahan ne löytyy. Seisoviin voisi ottaa rajaksi esimerkiks jonkun 7 ringin tms. Juoksevissakin sais rajana olla joku 4 tai 5.

Siis tätä mä hivenen ihmettelen, että mistä hiton hiekkapussien päältä te ootte niitä juoksevia ja seisovia ampuneet ? :eek:

Mulla meni kortti umpeen tänä vuonna ja en viittinyt käydä ampumassa sitä nykyistä kasa-ammuntaa läpi, kun en tänä vuonna kerkiä jahtiin kuitenkaan.
Viimeksi kun ammuin, niin 6 juoksevaan ja 4 paikallaan olevaan ja kaikki piti osua siihen 1:n sisään = helppo koe.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom