Itse olen työskennellyt muutama vuosi sitten metrovartijana. Olin asemavartijana sekä junapartioissa. Työ oli todella mielenkiintoista ja ikinä ei tullut samanlaisia työvuoroa eteen. Tein työvuoroja sekä miesten, että naisten kanssa.
Turvallisuudesta sen verran. On laskettu, että vartija on missä tahansa asemalla n.kolmessa minuutissa, vaikka se ei olisi miehitetty. MIehitetyllä asemalla, vartija on paikalla n. 30sek.
Kevät ja syksy olivat "metrossa" pahinta aikaa. Avohoitopotilaita on silloin eniten liikenteessä, syytä siihen en tiedä. Puhutaankin, että metro on suomen suurin avohoitolaitos.
Metrovartijan päätehtävä on taata matkustajille turvallinen/esteetön matkustaminen, kohteesta a kohteeseen b. Tutkimusten mukaan, vartijoiden työskentelyyn ollaan oltu tyytyväisiä.
On tietysti vartijoita, joista näkee jo päälle päin, ettei sovellu vartijaksi metroon ( arotuulen nussima vinkuheinä
). Toiset on taas psyykkeeltään sellaisia, että kuuluisivat itse avohoitoon.
Totti Karpela sanoi minulle rautatieasemalla."Hulluja te olette! Minä en menisi tuonne putkeen ilman asetta tai koiraa töihin mistään hinnasta". Mä sanoin Tottille että multa unohtui liivit kotiin ja on mun parilla pamppu