Mekaaniset laitteet vs perinteiset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kajakki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Kyselisin vain, että onko mekaanisten ja perinteisten laitteiden välillä tuloksen kannalta eroja?

Olen tässä muutaman kuukauden käynyt salilla, jossa suurinpiirtein kaikki laitteet ovat mekaanisia, eli esim. 3 erilaista käsilaitetta, olkapäät+yläselkä, rinnat ja olkapäät+kädet

Mietinkin, että pitäisikö minun siirtyä 2 tai 3 osaiseen ohjelmaan, ja saanko kaiken tehon irti mekaanisilla laitteilla?

Olen aloitteleva laihduttaja, salilla käyn n. 3-4 kertaa viikossa sekä lenkillä 6 kertaa viikossa.

Laittakaa kommentteja ja kiitos jo tässä vaiheessa kaikille :kippis1:

Jos olen käsittänyt ihan väärin tämän asian, niin kertokaa :D

eli perinteisenä laitteena pidän esim. tavallinen penkki+tanko
ja mekaanisena sellaista, johon vain laitetaan haluttu paino ja tehdään liike ohjeen mukaisesti..

(huom. aloittelija kyseessä, elkää suuttuko!)

kajakki sanoi:
eli perinteisenä laitteena pidän esim. tavallinen penkki+tanko
---> vapaat painot (esim. levytangot, käsipainot), penkki itsessään ei ole laite

Eli laitteilla (mekaaniset) saa kyllä varmasti tulosta aikaan, mutta ei ne silti vedä millään vertoja vapaillepainoille (tangot, levypainot, käsipainot...).

Vapaita painoja käytettäessä aktivoituu paljon enemmän lihaksia (esim. tukilihakset) ja koska ne ovat "vapaita" on helppo räätälöidä liikkeet paremmin itselleen sopivaksi
(tosin kuin koneiden ohjatussa liikeradassa) sekä ohjata rasitus oikeaan lihakseen.

Oletan että mekaanisilla tarkoitat taljoja yms. vempaimia, ja perinteisillä vapaita painoja. Omasta mielestäni laitteet on hyvä lisä vapaille painoille. Pystypunnerruksen teen koneessa, koska voin käyttää isompia painoja johtuen siitä, että riittää kun käytän voimaa ylöspäin. Käsipainojen kanssa joutuisin vakauttamaan ja tukemaan suoritusta myös sivuillepäin. Olkapäät ovat muutenkin heikoin lenkkini. Vapailla painoilla tekniikan osuus korostuu enemmän. Toki laitteillakin voi tehdä heilurihauiskääntöä ja ojentajapunnerrusta kädet 90 asteen kulmassa. Tuloksen kannalta alkuun ei ole suurta eroa. Pääasia että opettelet tekniikat, etkä jätä itsellesi heikkoja kohtia ja reenaat monipuolisesti. Opettele liikeradat huolella sekä laitteilla että vapailla painoilla. Eli jatka vain salillasi, homma kuulostaa olevan ihan hanskassa sulla! :thumbs: :thumbs: :rock:

Akkeli sanoi:
Vapaita painoja käytettäessä aktivoituu paljon enemmän lihaksia (esim. tukilihakset) ja koska ne ovat "vapaita" on helppo räätälöidä liikkeet paremmin itselleen sopivaksi
(tosin kuin koneiden ohjatussa liikeradassa) sekä ohjata rasitus oikeaan lihakseen.

Laitteiden tarkoitushan on ohjata rasitus oikeaan lihakseen, sekä ohjata käyttäjä tekemään liike oikein. Vapailla painoilla treenaaminen on hankalampaa sen takia että on suurempi riski tehdä liike väärin. Otetaan esimerkiksi vatsarutistukset ihan vaan lattialla/penkillä ja hyvä vatsakone. Suurin osa ihmisistä tekee vatsalihakset ihan päin helvettiä, mutta kunnollinen laite ohjaa käyttäjän tekemään liikkeen oikein. Eli väärin tekeminen on melkein mahdotonta. Tosin näitä hyviä vatsavempaimiakin näkee liian harvoin. Sama juttu kuitenkin kaikkien laitteiden kanssa. Loukkaantumisriski on pienempi kuin vapailla painoilla. Lisäksi laitteet ovat helppokäyttöisempiä kuin vapaat painot.

Niin, olen vapaiden painojen kannalla.

Esim. kulmasoutu... tein joskus koneessa, jossa istutaan ja vedetään suoraan edestä tankoja itseen päin. Sitten kokeilin käsipainoilla, aivan eri touhua... Kun pystyy säätämään sen kohdan just oikeaksi itelleen ja ni hyvä tuloo. Ja jotenkin noi toisaalla olevat selkäreeniohjeet on mulla helpompi tehä ku se puntti roikuu käsissä vrt. alatalja.

Ei näissä nyt oikein voi sanoa että aina vapaat painot olis parempia... Ja ite teen niin että esim. alataljaa kolme sarjaa ja sen jälkeen tuettua kulmasoutua kässäreillä...

Vapaat painot

+Parempia yleisvoiman kehittämiseen (useampi lihas joutuu töihin)
+Rajattomat "säätömahdollisuudet" (saa liikkeen tuntumaan juuri siellä missä haluaa)
+Toimintavarmuus (levytankoa ei ole kovin helppo hajottaa)
+Mahdollisuus pakkotoistojen käyttämiseen varmistajan kanssa

-Loukkaantumisriskit ovat suuremmat
-Mahdollisuus "huijaamiseen"
-Mahdollisuus tehdä liike väärin (ts. "huijata)
-Kovissa sarjoissa tarvitaan varmistaja

Laitteet

+Liikettä vaikea tehdä väärin (ei päde kaikkiin laitteisiin)
+Vaikea "huijata" (ei päde kaikkiin)
+Mahdollisuus "päästä käsiksi" lihaksiin, joita vapailla painoilla ei saa eristetyksi
+Loukkaantumisriskit pienemmät (ei tarvitse varmistajaa edes kovissa sarjoissa)
+Sopii vasta-alkajille (ohjattu liikerata, helppo käyttöisyys)
+Mahdollisuus käyttää tietyissä liikkeissä suurempaa vastusta (esimerkiksi pystypunnerruskoneessa ei tarvitse pelätä olkapäiden "muljahtavan")

-Toimintavarmuus
-Jotkut koneet on suunniteltu päin helvettiä (ei "istu", huono liikerata jne.)
-Koneisiin voi joskus olla vaikea "luottaa"
-Eivät yleensä kehitä yleisvoimaa (eristää tuntuman useimmiten vain yhtäälle)
-Saleilla usein liikaa höpöhöpö-laitteita, joita usein varsinkin satunnaisesti reenaavat naiset hairahtuvat käyttämään liiaksi

Siinä nyt muutamia plussia ja miinuksia... Itse suosin mieluummin vapaita painoja, tosin käytän laitteitakin apuliikkeissä kaikille lihasryhmille...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Cockton sanoi:
Esim. kulmasoutu... tein joskus koneessa, jossa istutaan ja vedetään suoraan edestä tankoja itseen päin. Sitten kokeilin käsipainoilla, aivan eri touhua... Kun pystyy säätämään sen kohdan just oikeaksi itelleen ja ni hyvä tuloo. Ja jotenkin noi toisaalla olevat selkäreeniohjeet on mulla helpompi tehä ku se puntti roikuu käsissä vrt. alatalja.

Mikäs siinä koneessa esti muuttamasta käsien paikkaa? Oletan että kone oli sellainen jossa on kaksi erillistä tankoa pystyssä joista kiskotaan. Vastaa siis kulmasoutua käsipainolla? Niistä tangoista voi ottaa kyllä eri korkeudelta kiinni, jolloin käsi tulee paremmin kiinni kylkeen eikä esim. rintaan. Jos siinä ei voinu käsien paikkaa korkeussuunnassa muuttaa, niin oli kyllä paska laite. Ite ainakin pyrin aina laitteiden suunnittelussa jonkinlaiseen muunneltavuuteen jos vaan mahdollista.

Powerhousu sanoi:
Laitteiden tarkoitushan on ohjata rasitus oikeaan lihakseen, sekä ohjata käyttäjä tekemään liike oikein. Vapailla painoilla treenaaminen on hankalampaa sen takia että on suurempi riski tehdä liike väärin. Otetaan esimerkiksi vatsarutistukset ihan vaan lattialla/penkillä ja hyvä vatsakone. Suurin osa ihmisistä tekee vatsalihakset ihan päin helvettiä, mutta kunnollinen laite ohjaa käyttäjän tekemään liikkeen oikein. Eli väärin tekeminen on melkein mahdotonta. Tosin näitä hyviä vatsavempaimiakin näkee liian harvoin. Sama juttu kuitenkin kaikkien laitteiden kanssa. Loukkaantumisriski on pienempi kuin vapailla painoilla. Lisäksi laitteet ovat helppokäyttöisempiä kuin vapaat painot.

Niin, olen vapaiden painojen kannalla.

Kyllä mun mielestä paras tuntuma tulee vapailla, koska mikään mekanismi jne. ei oo ennalta määräämässä mitä reittiä mun raajat liikkuu. Ja tässä nyt tarkoitin nimenomaan kaikkia pystypunnerrus, rintaprässi jne. masiinoita. Mutta koneet, joissa lihas tehdään eristetysti, niin toimivat ihan ok (yleensä...ja silti kartan niitä).

Ja noi "vatsakoneet" on just omiaan suuntaamaan rasitusta reisiin. Mut taitaa olla samajuttu monis vatsalihasliikkeissäkin (ainakin sellaset missä jalat on tuettu).

Cockton sanoi:

Tota just tarkoitin, ja oon huomannu ihan saman ton kulmasoudun suhteen (ettei vain olis davidin kulmasoutukone?).

Akkeli sanoi:
Ja noi "vatsakoneet" on just omiaan suuntaamaan rasitusta reisiin. Mut taitaa olla samajuttu monis vatsalihasliikkeissäkin (ainakin sellaset missä jalat on tuettu).
Siks puhuinkin hyvästä vatsakoneesta. Useimmat on paskoja. Yhtäkään hyvää vatsakonetta en ole nähnyt joissa on kaksi liikkuvaa osaa, siis penkki ja se puomi joka tulee olkapäille. Ne KAIKKI rasittaa lonkan koukistajia. Parhaat on niitä joissa on kiinteä penkki ja vain puomiosa liikkuu. Noissakin on yllättävän vaikeeta saada se nivelpiste oikeaksi. Jos se on liian alhaalla ja edessä, ottaa liike lonkan koukistajiin, jos taas liian takana tai ylhäällä, ottaa liike pelkästään vatsoihin, ja aivan helvetin kovaa, joka on tietenkin tarkoitus, mutta liike on vaikea aloittaa koska kroppaa pitää ensin vetää eteenpäin ja sen jälkeen vääntää vatsoilla jyrkästi alas. Vaikea selittää, mutta vaikea on toi laite tehdäkin vaikka näennäisesti yksinkertainen onkin. Siks useimmat varmaan onkin paskoja. Vielä kun pitää huomioida erilaiset käyttäjät, niin ei tuu mitään. Olishan se helppoo suunnitella pelkille bodareille, mutta kun samalla laitteella pitää pystyä mummojenkin tekemään.

Cockton sanoi:

Uudella salilla oli joku vastaavanlainen kulmasoutuaparaatti. Siinä oli vähän niinkus sauvat joita kiskottiin. Painot laitettiin sauvan alaosasta lähtevän varren päähän, ihan normaaleja kiekkoja se söi. Mie taas ihastuin siihen koneeseen. Tosin joutuu joka kerta säätään penkit ja muut. Hirmu tarkkaa että ne on kohillaan.

Powerhousu,

Pystyihän siitä ottamaan kiinni hieman ylempää tai alempaa, ja jopa ottamaan kiinniu kädet pystyssä tai vaakatasossa. Siinä ei vaan riittäny "säätövara", ja toisekseen käsipainoilla penkin päällä kykkiessä se säätäminen on kohtuullisen nopeata ja helppoa, kun vaan vaihtaa käden paikkaa tai kääntää rannetta. Jälkimmäisessä on portaaton säätövarakin...

Akkeli,

En muista merkkiä, mutta aika samankuulosesta vehkeestä kyse.

Joillakin, eristävillä liikkeillä varmaan, on ehkä iloa noista hilavitkuttimista, just että saa yhden ja tietyn lihaksen töihin. Sitten taas jo mainittu etu vapaisiin, että myös ne liikettä tukevat lihakset vahvistuvat, eli nää synergists ja stabilizers, kuten exrx niitä nimittää.

Ite teen noilla vehkeillä tällä hetkellä enemmän liikkeitä kuin olisi edes tarvis, etuna näin aloittelijalle niissä on tietty turvallisuus, kun se "tanko" ei pääse tippumaan kurkulle jos vaikka voimat loppuu kesken, ja näin taas pystyy tekemään isommilla painoilla. Tässä olen vähitellen siirtynyt enemmän käsipaino-tanko osastolle, kun ennen tein kaikki noissa vehkeissä. Ei tule itellekään ihan niin :david: olo, kun pysyy noista davidin vehkeitstä kauempana :)

Ahvena,

juu, just niiden vehkeiden käytöstä olen siirtynyt käsipainoihin, joita joutuu säätämään kohdalleen. Noissa vehkeissä vastus vedetään hihnoja pitkin painopakkoihin, joista sitten tapilla valitaan sopiva vastus... ihme pelleilyä :)

+ Vapaat painot kehittää koordinaatiota ja lihashallintaa (?).

Itsekkin olen vannoutunut vapaitten painojen käyttäjä, laitteista vain ylätalja kuuluu varsinaisesti valikoimaani, joskus reisihauis ja -ojentaja.

Cockton sanoi:
Ahvena,

juu, just niiden vehkeiden käytöstä olen siirtynyt käsipainoihin, joita joutuu säätämään kohdalleen. Noissa vehkeissä vastus vedetään hihnoja pitkin painopakkoihin, joista sitten tapilla valitaan sopiva vastus... ihme pelleilyä :)

Yritin hommata kuukauden korttia paikalliselle salille, jossa on paljon monenlaisia laitteita. Sali ois ollu ihan naapurissani ja elin siinä luulossa että rautaakin löytyy. Ei kuulemma saanu alle puolen vuoden kortteja. Syynä oli se, että alle puolen vuoden ei saa mitään kehitystä aikaan!!! Tutustuin kuitenkin saliin, ja huomasin että ne vehkeet ei olekkaan edes juuri noita mainitsemiasi hihna-levypakka-vehkeitä, vaan jotain kuminauha-talja-vipu-vitkutin vehkeitä. Olen aikoinani suhtautunut epäilevästi kaikkiin muihin koneisiin, paitsi ylä- ja alataljaan. Nyttemmin olen havainnut että muutamat koneet eristävät paremmin kuin vapaat painot, ja ilman kaveria reenatessa ovat korvaamattomia. Suurin osa näkemistäni laitteista on silti ihan turhia. Aloittelijalle ne silti ovat paikallaan.

Mun mielestäni molempi parempi ehdottomasti. Vapailla painoilla teen raskaat perusliikkeet ja sitten taljoja käytetään todella hyvin hyödyksi myös. Ei ne toisiaan pois sulje misään tapauksessa.

Mutta aloittelijalle ehdottoman suositeltavaa opetella ensin vapaiden painojen suoritustekniika huolella ja sitten vasta ottaa laitteet mukaan treeniohjelmaan. Ja tässä pointtina vain se, että oppii sitä tärketä kehonhallintaa ja oppii tekemään ne liikkeet oikein.

Back
Ylös Bottom