Mazda 6 MPS kokemuksia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja misha
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
15.11.2002
Viestejä
379
Tiedustelisin kokemuksia Mazda 6 MPS:stä. Ainakin paperilla vaikuttaisi olevan melko hyvä suhde hinnan ja ominaisuuksien osalta (melkein samaa hintaluokkaa RS Octavian kanssa). Aika vähän löytyy suomenkielisiltä foorumeilta MPS:stä juttua, ainakin VAG-konsernin vehkeisiin verrattuna. Vaikuttaa myös olevan vähän harvinaisempi malli, ei kovin montaa näytä olevan myynnissä. Seuraavat viat ainakin on tiedossa:

- Ruostuvat herkästi
- Lämmityslaite tehoton, näyttää olevan webasto tai vastaava asennettu monessa.

Hintaluokka mistä autoa haen on noin 25k, saa ehdottaa myös muita malleja. Vaatimuksina olen pitänyt nelivetoa ja sitä, että tehoa on mielellään 250 pollen paremmalta puolelta. Saksalaiset tuppaavat helposti menemään yli budjetin kun ei haluaisi ikäloppua vehjettä ostaa. Subarut ja Evo-mitsut taas eivät ulkonäön puolesta oikein innosta, vähän hillitympää olisi haussa. Volvolta tietenkin löytyisi muutamia malleja, mutta nekään eivät jostain syystä oikein innosta.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
B5 (97-01) Audi S4 2.7 BiTurbo Quattro on varmaan liian vanha? On tosin todella reilusti halvempi kuin 25k. Neliveto, 265hv/400Nm, 5,6s 0-100km/h ja hillitty ulkonäkö. Seuraava B6 korimalli (03-05) 4.2 V8 quattro taas menee yli 25k.
 
Kyydissä olen istunut kerran.
Auto on isommasta tehosta huolimatta sitä samaa Mazda 6 laatua mitä perus karvalakki-versiot. Eli huoltoihin ei pitäisi rahaa tuhlaantua.
On tosiaankin huomaamaton, ei pröystäile tehoillaan kuten esim. evo tai sti. Paha sanoa mitään tarkemmin, mutta en usko huonon ostoksen olevan.

Sitten oli pakko tarkistaa ja ainakin näissä on vaatimukset saavutettu:
Nissan Murano, Subaru Legacy 3,0R Passat 3,2 V6.

Legacyn 3,0R:llä olen ajellu varmaan puoli vuotta työn puolesta ja on erittäin hyvä peli. Farkkuna vielä kun hankkii niin löytyy tilaakin. Ja kun totta puhutaan niin inhan se boxeri kuutosen ääni aika hunajaa:D

Eli on sitä valinnanvaraa

B5 (97-01) Audi S4 2.7 BiTurbo Quattro

Sukulaisella on tuolla koneella oleva Allroad, joku erikoisversio jota ei ole tuotu suomeen. Huoltoväli on ihan älyttömän pieni, huollot maksaa ja osat tohon koneeseen jjoudutaan usein tilaamaan muualta.
Kiva peli mutta ylläpito kustannukset on aika levottomat.

Edit: korjataas, eli se on tuo 03-05 korimallinen
 
Omaa kokemusta n. 45tkm ja olin erittäin tyytyväinen. En missään nimessä olisi myynyt mutta kun työ-/opiskelukuvioiden takia kilsoja alkoi kertyä n1000/viikko ei perse enää kestänyt polttoainekuluja. Maantieajossa kuluttaa 8,5-10 litran väliltä ajotyylistä/keskinopeudesta riippuen, kaupungissa n 11 litraa ja 98:han tähän tankataan. Ostin auton n 25tkm ajettuna ja myin n 70tkm ajettuna. Huoltoväli 15tkm joten myös huoltoihin paljon ajavalla kuluu rahaa, huollot sinänsä ovat aivan normaali matukan hinnoissa.

Erittäin hyvä ajaa, talvella luonnollisesti erottuu edukseen. Ja kyllähän se liikahtaa perheautoksi varsin iloisesti. Mielestäni on hölmöä verrata tätä Wrx Imprezaan ja Evo Mitsuihin, kyse on kuiten eri segmentin autoista, tämä matukka ei ole mikään ralliauto vaikka kampoihin noille laittaakin.

Ainiin, en nyt oikein ymmärrä mistä tuo ajatus tehottomasta lämmittimestä tulee? Lämpenee varsin mainiosti ainakin tuonne -35 asteeseen saakka...
 
Itseasiassa tostahan oli jotain juttua että testeissä oli menny jopa alle 6 sekunttia 0-100 ja tehokin oli ilmoitettu alakanttiin. Oon tollasella kerran vähän ajanu ja en kyllä usko että samalla rahalla saa mitään vastaavaa, impreza WRX on ehkä yhtä nopea muttei yhtä tilava eikä mitään nahkapenkkejä ym. todellakaan löydy. Passat 3.2 ei taas oo noin nopea, mutta isompi, mukavampi ja vaan automaatilla, legacyssäkin taitaa olla lähes aina automaatti ja ainakin paperilla paljon hitaampi.
 
Kiitoksia tähänastisista kommenteista

Sitten oli pakko tarkistaa ja ainakin näissä on vaatimukset saavutettu:
Nissan Murano, Subaru Legacy 3,0R Passat 3,2 V6.

Nissani ei iske ollenkaan, Passatti näistä kolmesta olisi kiinnostavin. Näyttävät olevan pelkästään DGS:llä saatavilla, en osaa sanoa onko se plussa vai miinus (hajoaako käsiin?).

B5 (97-01) Audi S4 2.7 BiTurbo Quattro on varmaan liian vanha? On tosin todella reilusti halvempi kuin 25k. Neliveto, 265hv/400Nm, 5,6s 0-100km/h ja hillitty ulkonäkö. Seuraava B6 korimalli (03-05) 4.2 V8 quattro taas menee yli 25k.

Menee tosiaan vähän turhan vanhaksi. Uudempi korimalli taas menee vähän yli budjetin ja huoltohinnatkin ovat varmaan mielenkiintoiset. V8 olisi tietty hieno :D, mutta sekin mietityttää, miten tuollaista vehjettä saa enää myytyä eteenpäin 4-5 vuoden päästä kun bensa maksaa pari euroa litra.

Omaa kokemusta n. 45tkm ja olin erittäin tyytyväinen. En missään nimessä olisi myynyt mutta kun työ-/opiskelukuvioiden takia kilsoja alkoi kertyä n1000/viikko ei perse enää kestänyt polttoainekuluja. Maantieajossa kuluttaa 8,5-10 litran väliltä ajotyylistä/keskinopeudesta riippuen, kaupungissa n 11 litraa ja 98:han tähän tankataan. Ostin auton n 25tkm ajettuna ja myin n 70tkm ajettuna. Huoltoväli 15tkm joten myös huoltoihin paljon ajavalla kuluu rahaa, huollot sinänsä ovat aivan normaali matukan hinnoissa.

Erittäin hyvä ajaa, talvella luonnollisesti erottuu edukseen. Ja kyllähän se liikahtaa perheautoksi varsin iloisesti. Mielestäni on hölmöä verrata tätä Wrx Imprezaan ja Evo Mitsuihin, kyse on kuiten eri segmentin autoista, tämä matukka ei ole mikään ralliauto vaikka kampoihin noille laittaakin.

Ainiin, en nyt oikein ymmärrä mistä tuo ajatus tehottomasta lämmittimestä tulee? Lämpenee varsin mainiosti ainakin tuonne -35 asteeseen saakka...

Itselläni ei kilsoja tule (onneksi) ihan tuota tahtia, joten tuo kulutus on ok. Tuo lämppärijuttu oli essonbaarin tietoa, hyvä homma jos ei pidä paikkaansa. Oliko sinulla autossa tehty ylimääräisiä ruostesuojauksia? Olen muutamaa MPS:ää käynyt liikkeessä katsomassa, ja niissä oli maalipinta osittain huonommassa kunnossa kuin nykyisessä 10 vuotta vanhassa Opelissa. Kiveniskemiä oli aika reilusti ja ne olivat lähteneet kukkimaan. Liekö sitten ollut enemmän käyttäjästä kiinni.
 
Kiitoksia tähänastisista kommenteista

Itselläni ei kilsoja tule (onneksi) ihan tuota tahtia, joten tuo kulutus on ok. Tuo lämppärijuttu oli essonbaarin tietoa, hyvä homma jos ei pidä paikkaansa. Oliko sinulla autossa tehty ylimääräisiä ruostesuojauksia? Olen muutamaa MPS:ää käynyt liikkeessä katsomassa, ja niissä oli maalipinta osittain huonommassa kunnossa kuin nykyisessä 10 vuotta vanhassa Opelissa. Kiveniskemiä oli aika reilusti ja ne olivat lähteneet kukkimaan. Liekö sitten ollut enemmän käyttäjästä kiinni.


Noissa aika monessa on tosiaan näyttänyt olevan Eberi tai Webasto mutta luulenpa että kyse on vain mukavuustekijästä. Kun auto on lähtöhinnaltaan 50K eur paremmalla puolella, ei siinä hintaluokassa enää mietitä että "mitä maksaa" vaan mikä on mukavin ratkaisu. Itselläkin oli eberi ja olihan se pirun mukava ja huoleton kun auton sai lämpimäksi misssä ja koska tahansa.

Mitään ongelmia ei tosiaan tuon 45tkm taipaleen aikana ollut, normaali huolto-ohjelma mukaiset huollot tehtiin. Öljyä kuluttaa jonkin verran mutta käsittääkseni on enemmänkin ominaisuus tuossa moottorityypissä. Kun auton myin, se syynättiin ostajan taholta vimpan päälle. Mm käytettiin kahteen otteeseen hallissa ylhäällä ja tämän lisäksi autotohtorilla. Koriosista ei löytynyt merkkiäkään ruosteesta (toki alustassa pintaruostetta kuten kaikissa). Ovien alareunat, helmakotelot ja rengaskaaret kai näissä kuutosissa ovat ne ensimmäisenä kukkivat.
 
Nissani ei iske ollenkaan, Passatti näistä kolmesta olisi kiinnostavin. Näyttävät olevan pelkästään DGS:llä saatavilla, en osaa sanoa onko se plussa vai miinus (hajoaako käsiin?).

Jos löytää suht vähän ajetun niin ei sen pitäisi olla ongelma. Toisaalta jos hajoaa niin DSG on käsittääkseni aika älyttömän kallis korjata.
Taas toiselta kantilta ajateltuna DSG on erittäin mukava ja vielä kun rinnalla on tehokas mylly niin leppoisaa ajelua luvassa.
 
En tiedä, onko äänieristys parempi tossa kuin perus kutosessa, mutta jos ei niin äänimaailma on sitten aika karmea. Itse olin jo vaihtamassa perus-kutoseen, mutta tosiaan huono äänieristys ei napannut. Melutaso mun makuun karmea.
 
En tiedä, onko äänieristys parempi tossa kuin perus kutosessa, mutta jos ei niin äänimaailma on sitten aika karmea. Itse olin jo vaihtamassa perus-kutoseen, mutta tosiaan huono äänieristys ei napannut. Melutaso mun makuun karmea.

Ajoin ennen MPS:n ostamista noin 250km koeajolenkin täsmälleen tuollaisella http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/3141032 Passatilla (3,2 V6 FSI 184 kW 4MOTION DSG) ja tein seuraavia huomioita:

Molemmissa kova ajomelu, passatissa jopa häiritsevämpi (18" alkuperäisrengastus molemmissa)
Passatissa rouhea käyntiääni Mazdan nelariin verrattuna
Passatin laatuvaikutelma huomattavasti parempi (luonnollisesti)
Mazda kyllä lähtee kuin mustalainen töistä Passatiin verrattuna (ja matukkaan ohjelmoimalla saatavissa n. 30-40 lisäkaakkia)
DSG on todella loistava laatikko (kestävyydestä ja huoltokuluista ei mitään tietoa)

Tuossa muuten TM:n taannoinen MPS6 testiajo

http://www.aijaa.com/v.php?i=4617282.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=4617298.jpg
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Entäs A4 2.0TFSI Quattro vm. 2005 tai 2006..?
Siinä on tasan 200hp, mutta ohjelmalla saa sen 20hp lisää.

On ainakin laatu kohdillaan eikä ole todellakaan pröystäilevä ulkomuoto.

Itellä on A4 2007 1.8TFSI quattro sport edition ja olen kyllä tykänny kaikin puolin.
 
Suosittelen koeajamaan Mazda 6:sen ja vertaamaan sitä Audi A4:ään. Esim Tämmöiseen. Audi on huomattavasti hiljaisempi ja muutenkin laadukkaamman oloinen. Jos itse olisin valitsemassa ja moottoritietä tulisi suhattua niin ehdottomasti Audi. Jotenkin Audin laatufiilis myös veisi voiton lelumaisesta Mazdasta. Okei kyllähän tehoa Mazdasta löytyy paljon enemmän tuolla rahamäärällä. Audissa olisi myös jatkuva neliveto, ja se kulkee eteenpäin kuin juna.

Itse miettisin näitä kaikkia: BMW 330xi, M-B C320 4matic, Audi A4, Volvo S60 R, Subaru Legacy 3.0R.
 
Entäs A4 2.0TFSI Quattro vm. 2005 tai 2006..?
Siinä on tasan 200hp, mutta ohjelmalla saa sen 20hp lisää.

Suosittelen koeajamaan Mazda 6:sen ja vertaamaan sitä Audi A4:ään. Esim Tämmöiseen. Audi on huomattavasti hiljaisempi ja muutenkin laadukkaamman oloinen. Jos itse olisin valitsemassa ja moottoritietä tulisi suhattua niin ehdottomasti Audi. Jotenkin Audin laatufiilis myös veisi voiton lelumaisesta Mazdasta. Okei kyllähän tehoa Mazdasta löytyy paljon enemmän tuolla rahamäärällä. Audissa olisi myös jatkuva neliveto, ja se kulkee eteenpäin kuin juna.

Itse miettisin näitä kaikkia: BMW 330xi, M-B C320 4matic, Audi A4, Volvo S60 R, Subaru Legacy 3.0R.


Audia on tullut harkittua (ja Exeota, ei tosin taida ainakaan vielä saada nelivetona) ja ajettuakin ja hieno autohan se on kaikin puolin. Alkaa vain tuo korimalli A4:sta näyttää omaan silmään aika vanhalta. Tosin niin varmaan alkaa kohta näyttää Mazdakin kun uusi 6:n on tullut. Mazda ja muut ovat kiinnostaneet enemmän kun ovat ainakin paperilla aika lailla ripeämpiä vehkeitä. MPS:ssä on tuo varustelukin ihan kohdallaan. 330 ei olisi huono vaihtoehto, ei vaan ainakaan suomessa ole nelivetona noita turhan montaa myynnissä.

Pitänee tosiaan käydä ajamassa MPS:ää niin selviää, sopiiko itselle. Nyt on tullut vain otettua kylmiä tyyppejä kun ei ole löytynyt sellaista yksilöä, josta ylipäätään kiinnostaisi alkaa hieromaan kauppaa. Vaikutti muuten olevan melko vähän sivuttaistukea noissa MPS:n nahkajakkaroissa, mikä vähän yllätti, vaikken ihan hoikimmasta päästä olekaan.
 
Ootko ajanu tota MPS:ää? Jos ei haittaa pikkusen muovinen fiilis ja sisämelu (ei se audikaan nyt niin kauheen hiljanen ole..) niin käy koeajamassa ja huomaat että on vähän eri luokan vehje kun joku puiseva A4.
 
Ei MPS ole mitenkään muovisen oloinen sisältä, meluisa kylläkin. Erinomainen se on kyllä ajaa, sporttisempi kuin luulisi. Suosittelen lämpimästi, itsellekin tollanen meinasi tulla, mutta Evo vei voiton. Nythän noita MPS:iä saa käytettynä jo todella edullisesti.
 
Nostetaan nyt tätä ketjua sen verran, että sain vihdoinkin hankittua MPS:n. Ei ole vielä hankinta kaduttanut, kulkupuoli ja muut ominaisuudet ovat kunnossa. Edelliset kommentit rengasmelusta pitävät paikkansa, mutta itsellä ei maantieajoa tule niin paljon, että siitä ongelmaa tulisi. Sisusta ei mielestäni ole sen muovisempi kuin A4 B7:ssakaan. Talvikelejä odotellessa.. :)
 
Zone-sarja -42%
koeajokokemus.pianolakkka ja kromi sopii hyvin yhteen. ryöpyttää kun painaa.meteli ja ruoste...en osaa sanoo. en ole muita 6sek autoja edes kokeillut.pidän paremmista sijoituksista.
 
Nostetaan nyt tätä ketjua sen verran, että sain vihdoinkin hankittua MPS:n. Ei ole vielä hankinta kaduttanut, kulkupuoli ja muut ominaisuudet ovat kunnossa. Edelliset kommentit rengasmelusta pitävät paikkansa, mutta itsellä ei maantieajoa tule niin paljon, että siitä ongelmaa tulisi. Sisusta ei mielestäni ole sen muovisempi kuin A4 B7:ssakaan. Talvikelejä odotellessa.. :)

Mistä ostit? vaihtoautokeskus vantaalta?
 
Päivitystä sen verran, että talvirenkailla (kitkat) ajomelu hiljeni aika tavalla, eli rengastus vaikuttaa tuohon näköjään aika paljon. Tosin nuo kitkat ovat myös paljon huonommat ajaa kuin kesärenkaat (ylläri).

Mistä ostit? vaihtoautokeskus vantaalta?

Jep, tuttu auto?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom