Enpä ole Meijerillä yli vuoteen enää käynyt, mutta treenasin siellä kolmen viimeisen omistajan aikana ja aika selkeästi homma alkoi menemään kaivoon päin kun Active otti ohjat käsiinsä.
Alkuperäisellä Mayor'silla Aki Mähösen aikoina salitoimintaa pyöritettiin juuri niin kuin sitä tuolla laitteistolla ja kävijäkunnalla pitäisikin. Kohderyhmänä olivat PK-seudun kehonrakentajat ja ylipäätään kovaa salitreeniä harrastavat ihmiset. Vanha Gold's Gymin raskas laitteisto veti Meijerille myös ison osan entisistä Gold'sin treenaajista, jotka olivat seuranneet tuota laitteistoa Gold'sin lopettamisen jälkeen ensin Wellnessille. Laitteet pidettiin mielestäni ihan hyvin kunnossa, eikä salista edes yritetty tehdä mitään muuta kuin kova raskaan raudan treenimesta. Tuolle tarjonnalle löytyi oma asiakaskuntansa, ja ilmapiiri oli Meijerillä loistava juuri kovaa treeniä arvostavia varten. Salitoiminta siis hoidettiin hyvin, ja ymmärtääkseni asiakkaita oli sen verran hyvin, että rahaa tuli sisään enemmän kuin riittävästi. Omistajat vain sitten kusivat homman omalla "kohtalaisen" kontrolloimattomalla rahankäytöllään.
Mayor'sin osti sitten pois JR Fitness Store, ja salin nimi vaihtui virallisesti JR Fitness Centeriksi. Osa porukasta oli jo lähtenyt pois omistajanvaihdosta edeltävien kuukausien aikana, kun salilla ei enää toiminut henkilökuntaa. JR laittoi sitten hommat ihan kohtuullisen hyvin takaisin kuntoon, eikä mitään kovin merkittäviä muutoksia tullut. Aulaan toki perustettiin JR Fitness Store -lisäravinnekauppa, mutta itse salin toiminta jatkui hyvin pitkälti entisellään. Tommi hoiti salin asioita kiitettävällä tavalla ja jälkikäteen sainkin tietää, että myös JR Fitness Centerin aikana toiminta oli voitollista (ei välttämättä superkannattavaa, mutta kuitenkin plussan puolella mentiin).
Sitten Active -ketju osti Meijerin ja homma alkoi mennä pahasti alamäkeen. Kun ottaa huomioon Active -ketjun imagon ja kohderyhmän (Active pyrkii selvästi identifioitumaan kaiken kansan puhtoisena ja iloisena wellness/fitness-ketjuna), en ole koskaan oikein käsittänyt tuota Meijerin ostopäätöstä.
Ensinnäkin Meijerillä on alusta asti ollut vahva (mutta omistajanvaihdosten myötä heikkenevä) positio kovan treenin rautasalina, ja koko salin varustelu sekä tilat ovat juurikin tähän tarkoitukseen erittäin sopivat.
Toisekseen kevyempään mummojen ja tavisten kuntoilutreeniin laitteisto on aivan liian raskasta, eikä salilla ole esim. edes tiloja minkäänlaisia aerobic/spinning/bodypump/pilates/haistapaska -jumppia varten (joilla siis juuri nämä wellness-tyyppiset ketjut tekevät erittäin suuren osan tuloistaan).
Kolmanneksi olemassaoleva asiakaskunta koostuu lähes puhtaasti treenaajista, jotka haluavat treenata kunnolla painoilla eivätkä luonnollisestikaan edes hae salilta mitään oheisjumppia. Erittäin karkeasti voisi ehkä yleistää, että suuri osa Meijerin asiakaskunnasta on jossakin mielessä "bodareita".
Neljänneksi kannattaa muistaa, että heti Meijerin yläkerrassa sijaitsee näiden fitnesswellness-salien eeden ja taivas, eli pohjoismaiden suurimman kuntokeskusketjun SATSin sali. SATSia vastaan on lähes mahdotonta kilpailla tuolla fitnesswellness-sektorilla.
Mutta eipä ole tainnut nämä asiat tulla mieleen Activen herroille kun Meijerin ketjuunsa hankkivat. Ensimmäinen muutos, jonka Active Meijerille teki, oli aulan sisustaminen kunnon innohomotyyliin "ihanan" viininpunaisilla seinillä ja mustalla nahkasohvalla. Ja pitihän myös se yläkerran seinä maanata viininpunaiseksi. Ja saman tien mainoksia myöten Meijeriä (eli Active Ruoholahtea) piti ruveta puskemaan SATSin kanssa samoille fitnesswellness -tavismarkkinoille, vaikka se (jo mainittujen seikkojen puolesta) on ehkä typerin strateginen veto mitä Meijerillä voi tehdä. Suunnitelmaan kuului ilmeisestikin olennaisena osana nykyisen bodarivoittoisen asiakaskunnan hiljainen ujuttaminen pois salilta, sillä "saman verran ne mummot maksaa kortista kuin isot bodaritkin" (tämä lainaus siis Activen herrojen sanomaa).
No, puolet tuosta "nerokkaasta" strategiasta tuntui toimivan aina siihen saakka, kunnes itse lopetin Meijerillä 12/2008. Eli ainakin olemassaolevaa asiaskuntaa (bodareita) saatiin pikkuhiljaa salilta pois, mutta uusia ei vain kauheasti ole saatu tilalle. On se kumma. Ovatkohan muuten Activen herrat koskaan edes törmänneet sellaiseen markkinoinnin alkeiskirjallisuudestakin löytyvään seikkaan, että uuden asiakkaan hankkiminen on noin kuusi kertaa kalliiimpaa, kuin vanhan pitäminen tyytyväisenä...
Nykytilanteesta en tiedä tosiaan enää mitään, koska en ole Meijerillä yli vuoteen enää käynyt. Mutta eipä tuo nyt kuulosta ainakaan parempaan suuntaan muuttuneen.
Ja mitä tulee Pro-Painin (retorisehkoon) kysymykseen, oli nimenomaan Akin aikainen malli mielestäni kaikkein sopivin Meijerin imagolle, tiloille, raskaalle varustelulle, kilpailutilanteelle ja asiakaskunnalle. JR Fitness Centerin ajoilta tuohon yhtälöön voisi lisätä vielä lisäravinnemyynnin ja Tommin harjoittaman myyntityön esim. yritysasiakkaille.
Mayor's voisi olla (jälleen) PK-seudun kovaa salitreeniä harrastavien ykköspaikka, mutta mihinkään taviskansan fitnesswellness-suuntaan tuota salia ei edes voi millään tavalla järkevästi työntää.