Mave ja selkä not poks.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
52
Nyt tartteis vähän vinkkiä maven tekniikkaan. Sain alaselkäni rikottua (lihasrevähdys) viikko sitten kevyellä mave-sarjalla, tekniikka ilmeisesti ei ole/ollut kohdillaan. Nämä perinteiset selkä kaarella, katse ylös jne. kyllä on ok, lähinnä neuvoa tarvitsisin siitä, kuinka sarjan peräkkäiset toistot kannattaa tehdä ja vieläpä selkäystävällisesti - en millään viitsisi enää kesken sarjan jäädä tuskissani lattialle makailemaan.:mad:

Eli, saatetaanko tanko hitaasti takaisin lattialle vai rojautetaan vauhdilla? Nopea selän rentoutus ennen uutta toistoa vai ei? Otetaanko kunnon pomppu lattiasta seuraavaan toistoon (just tommonen pieni pompautus taisi itsellä olla se niitti mikä sai selän pahalle tuulelle). Kapea vai sumo? Tanko ylös pehmeästi vai räjähtävästi? Lintu vai kala? Eli miten teen mave-sarjan oikeaoppisesti itseäni rikkomatta? Vai onko mave-sarja tekniikaltaan vain sama asia kuin useamman ykköstoiston tekeminen peräjälkeen?

Niin ja miksi se mave-sarjan ensimmäinen toisto on melkeinpä se kaikkein raskain?

En oo maveguru ja kilomäärät on skaalalla naurettava-säälittävä, mutta olen itsekoulutettu ekspertti selkäongelmissa :) Olen ottanut melko paljon selvää mavesta ja kyykystä ja niiden tekemisestä mahdollisimman selkäystävällisellä tavalla.

Miten mä sen teen, jotta selkä ei sano poks: kaikki normaalit varoitukset hyvästä formista tuli jo. Lasken tangon nopeahkosti mutta kontrollissa maahan. Saattaisi olla vielä turvallisempaa rojauttaa vaan tanko alas niin ei tarvitse valmiksi väsyneellä selällä tukea alaspäinmenoa, joskus tuntuu että on siinä hilkulla että selkä pettää laskiessa. Salillani kuitenkin katsotaan kolistelua aika pahalla (v-tun wellness). Alasmenossa pitää yrittää muistaa sama kuin ylöstullessa, eli perse menee ensin alas, sitten vasta hartiat. Jostain syystä tosi helpolla se lipsahtaa sellaiseksi julle-tyyppiseksi.

Seuraavaan toistoon lyhyt tsekkaus että muoto on kunnossa, ja selän rentoutus kanssa. Sitten vasta veto uudelleen, ei ainakaan pomppautusta maasta. Rauhallisesti, ei mitään kiskaisua, ja vatsa kasaan puoli sekkaa ennen kuin tankoa aletaan edes nostamaan. Vähän niinkuin ykköstoistoja peräkkäin. Tällä tavalla ei ole tullut mitään ongelmaa vaikka selkä on mulle todellinen ongelmanpaikka. Sumo tuntuu mulle paljon luonnollisemmalta, ja jonkun tiedon mukaan rasittaa alaselkääkin vähemmän.

Joku gurumpi sanoi että eka toistossa tanko lähtee aina vähän ei-optimaalisesta paikasta verrattuna seuraaviin joissa se lasketaan "oikeaan" paikkaan, siksi se tuntuu pahemmalta.

Nyt jään odottelemaan mitä asiasta oikeasti tietävät sanoo.

edit: kannattaa muuten odotella rauhassa että venähdys paranee, saattaa mennä parikin viikkoa ennenkuin tilanne palaa ennalleen. Alaselän venähdys tuntuu pistävän koko jätkän ihan lukkoon polvista niskaan.

Originally posted by JSmith
kannattaa muuten odotella rauhassa että venähdys paranee, saattaa mennä parikin viikkoa ennenkuin tilanne palaa ennalleen. Alaselän venähdys tuntuu pistävän koko jätkän ihan lukkoon polvista niskaan.
Been there, done that! :mad: Ensimmäiset 3 päivää oli yhtä helvettiä, ainoastaan selinmakuu jalat koholla oli siedettävä asento, kävely, istuminen, yleensäkään mikään muu kuin makaaminen koski niin perkeleesti. Nyt on viikko takana ja olo alkaa olla parempaan päin, pientä arkuutta ja epävarmuutta vielä alaselässä, mutta ei enää normaalielämää rajoittavasti. Kyllä tuosta pieni nuppikammokin jäi, tulee kyllä varmasti otettua kevyesti ja ultrapuhtaasti seuraavat mavet sit joskus. Jos tässä vaikka rintahauispelleilisi nyt ekana viikon-pari. :D

Vanhemmat ja viisaammat eivät ole teitä turhasta varoittaneet: vetäkää ihmiset kovaa mutta huolella, terve selkä on hyvä asia! :)

JSmith: Onko sulla mitään linkkejä tai muuta infoa noihin selkä & mave/kyykky -asioihin?

Searchilla löytyy aika kasa vinkkejä vetoon. Alla nyt yksi linkki

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=3766

Mutta lyhyesti, jos oot selkävammanen, opettele sumo. Jos ei ole ketään kunnon sumovetäjää näyttämässä esimerkkiä, niin unohda sumo jos et malta aloittaa todella kevyesti ja ettiä ahkerasti visuaalista materiaalia aiheesta.

Edelleenkin jos olet selkävaivanen, niin älä rojauttele niitä painoja superpompulla perinteisessä vedossa, ihan rauhassa lattiaan ja uusi veto ilman riuhtomista. Toki menetät X toistoa sarjan pituudesta, mutta ei se veto nyt mikään maratoonikisa kuulu ollakkaan.

Originally posted by Utan Natu edit: JSmith: Onko sulla mitään linkkejä tai muuta infoa noihin selkä & mave/kyykky -asioihin? [/B]

Enimmäkseen päässä kannettavaa tietoa. Exrx.netissä oli jotain kommenttia selän kuntoutuksesta (suorinjaloin) maastavedolla, sieltä olen osan opetellut. Samoin t-magin webbiversiossa sekä keskustelupalstoilla on aina paljon asiaa. Sitten kaikenlaista sekalaista sieltä täältä poimittua tavaraa ja vinkkiä. Tärkein pointti joka paikassa oli että selkä suorana ja vatsalihakset kunnossa, ja hitaasti+rauhallisesti. Koko ajan on tunne että saisi heittää tankoon kiekot lisää jos antaisi periksi ja vetäisi enemmän selällä, koska alhaalta lähteminen oikein suoraselkäisenä tuntuu tosi hankalalta asennolta voimantuoton puolesta. En ole kuitenkaan tuohon langennut. Oliskohan joku lonkkien liikkuvuusongelma, tarvis venytellä...

Kerran olen niukauttanut alaselän kunnolla (en mavessa vaan budossa). Samaan aikaan sain kunnon flunssan. Saattoi olla hauskaa nähtävää kun mä etenin arviolta 500 m / 20 minuuttia kämpiltä yliopiston terveydenhuoltoasemalle että sai kunnon kipulääkereseptit. Askelmitta oli 15 cm ja naama valkeana kun oli kuumetta sikana :D

edit: luin tuon toisen threadin. siis venyvyysjuttu se näyttää olevan kun on hankala lähteä ala-asennosta liikkeelle.

Originally posted by JSmith
ja jonkun tiedon mukaan rasittaa alaselkääkin vähemmän.
Mutta ainakin minä teen maven alaselkäliikkeenä. Vaikka se ottaakin vähän joka paikasta, niin minulle se on lähinnä alaselkäliike. Joten sumo-tyyli ei silloin ole varteenotettava vaihtoehto, vai?

Originally posted by Nelson
Mutta ainakin minä teen maven alaselkäliikkeenä. Vaikka se ottaakin vähän joka paikasta, niin minulle se on lähinnä alaselkäliike. Joten sumo-tyyli ei silloin ole varteenotettava vaihtoehto, vai?
Kyllä mulla tulee ensisijaisesti alaselän lihakset kipeeksi riippumatta siitä tekeekö sumolla vai kapeella. Sumo ottaa enemmän jalkoihin.

No mä ainakin saan sumollakin alaselän riittävän väsyksi ja seuraavana päivänä kipeäksi. Kyse on mun mielestä vain aste-erosta, sumo keskittää rasitusta vähän enemmän lonkkiin ja pakaroihin mutta ottaa myös alaselkään. Jos pelkkää alaselkää haluaa tehdä niin eikö olisi sama tehdä jullea tai reverse hypereitä tms.?

Sumoakin voi säätää jalkojen leveydellä. Jos vetää "puolisumolla" eli jalat niin leveällä että polvet on just hartioita leveämmällä (ei siis jalkaterät kiekoissa kiinni), niin kyllä se alaselässäkin tuntuu melkoisesti. Ei niin paljoa kuin perinteinen mave kuitenkaan.

Sumpparin vinkit tuossa toisessa threadissa oli muuten tosi hyviä, kiitos!

Ite teen ton maven kapeella asennolla sillain, että ekaks ylhäällä paineet ja sitte kiinni tankoon. Työnnän sitä tankoa ekaks eteenpäin tollaset viis senttiä ja sitte vedän sen takas kiinni jalkoihin ja samalla liikkeellä ylös saakka, eli se takasinpäin vetoliike ei pysähdy ainoastaan suunta muuttuu. Tähän pätee joku fysiikan periaate. Itellä on kuitenkin aikas paksu toi keskikohta ja kohtuullisen (tai no) paksut kintut niin saan koko ton paketin eli alaselän ja reidet kohtuullisen hyvin mukaan. Pidän pään alhaalla ja hartiat rentona edessä roikkumassa. Noston lopussa "heitän" pään taakse jolloin loppuasento tulee automaattisesti. Ton vyön käytön kanssa oon tehny sillain, että vyö on kohtuullisen kireellä vain noston alussa. Nykyään en reenaa enää tavallista mavea ollenkaan, vaan tavallista kyykkyä ja sitte jullee ja tietysti tota mahaa lisäpainoilla. Joskus voi sitte vetästä muutaman ykkösen niin tietää missä kohtaa mennään kiloissa. Tärkeetä on mun mielestä tehä jullee ja tavallista kyykkyä, kyllä se veto siinä samalla kehittyy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan puhtaassa kehonrakennusharjoittelussa usein käytetty pukilta veto hajottaa mulla selän paremmin kuin mikään muu lähinnä sen takia, että joka toistolla kun painot osuu korokkeisiin lähtee selästä paine ja jännitys -> toistetaan usean kerran ja selkä huonolla tavalla paskana. Ainoa tapa jolla puolikkaasta maastavedosta ei mene mulla nikamat heikoksi on Yates-tyyli, eli nostetaan tanko ekalla lattiasta asti, ja sitten runkataan sitä yläpuolikasta liikerataa tangon ollessa koko ajan ilmassa. Selkä pysyy paineistettuna ja tekee hyvää.

Määkin aloitin tässä vähän aikaa sitten tekee mavea, ennen en tehnyt kun pelkäsin että selkä ei kestä(suvussa melkein kaikilla paskana).....tai siis pelkään vieläkin sen takia teen mavea aina neljä sarjaa ja 10-15 toistoa/per sarja, en ihan jokaista loppuun asti(yhen tai kaksi kovaa), suoritustekniikka aika rauhallinen ja painoja en nosta yli 100kg:n vähään aikaan.

Kannatan ehdottomasti välistä vetoa erityisen ystävällinen selälle. Pitää vaan pitää huoli ,että nivuset taipuu riittävästi ja lantion toimivuus on ratkaiseva tekijä. jos vedon aikana polvet kiertyvät vähänkin eteenpäin voi siitä jo päätellä ,että liikkuvuus nivusien alueella ei ole riittävä. paineet jo ylä asennossa vattaan ja yläkroppa rentona "rentoja" vetoja. Nopee ,mutta rauhallinen irrotus niin ettei takapuoli nouse ensin ja sitten vasta painot. vaan samanaikaisesti. Veto mahdollisimman pystystä ,mutta pieni etukenokaan ei haittaa sillä hyvällä lantion käytöllä vedetään isot romut ilman kovia selkävoimia.

Välistä vetoon ei raivarit ja mesoominen auta. Mutta se on selvä ,että keltään se alkuun ei suju.itte vejin alkuun 20kg vähemmän välistä kun kapeelta ja parhaillaan on oltu 60kg edellä kapeeta vetoo.

Niin ja hyvällä välistävetotekniikalla palautuu nopeemmin ,kun kapeella.

Eli omatoiminen alaraajojen lihashuolto on kaiken A ja O. Eli reidet,nivuset ja pakarat auki niin pääsee vedossa jo melkosen pitkälle ja säästyy monilta selkä vaivoilta. jopa 80% suomalaisten selkävaivoista johtuu joissakin tutkimuksia liian kireistä pakaralihaksista.

Originally posted by Hgu
Paras tapa hajoittaa selkä on yrittää riuhtaista painot irti lattiasta....

Tosi homma. Mulla ei ole ollut ongelmia selän kanssa vaikka tyyli on ollut mitä karmein. Eli kunnon tuntuma ja paineet ennen kuin tankoa liikuttelee.

Mavessa kannattaa olla tosi tarkkana painojen kanssa. Ei turhan isoilla. Sarjoista saa hemmetin hienosti tehot irti, vaikka ei vetäiskään aivan maximipainoil. Ite kapeelta menee n. 240, enkä treeneissä käytännössä ikinä koske yli 180 painoihin. 120-180kg siinä se pyörii.
Maastavedossa sarjapainojen noustessa lähes maximiin, alkaa tekniikka kärsiä pahasti, joka syö tehoa treenistä.
Sitä riuhtasua ei kannata tehä maasta irrottaessa, vaan alussa hieman kiristäen. Sitten kun on sopiva kiristys tehty, niin alkaa nostamaan. Näin välttyy perseen paskaks menolta, mikä on mulla vieläkin paskana, kyseisestä virheestä.

Kapeen vedon treeneis kannattaa käyttää pukkia/rautalevypainoja jalkojen alla ja kuminauhat on myös kokeilemisen arvonen juttu. Antaa loppuojennukseen pirusti puhtia, ei ainakaan veto jää lopusta kiinni!

Jatkuva välistä vetäminen vetää lantion seudun tukkoon, joka aiheuttaa tulosten paikallaan junnaamisen lopulta.

= Perusvoima kapeelta, ykkönen välistä.
Kukin tietysti tyylillään...

Mä en kans pahemmin mavea treenaa maksimipainoilla. Kyykky ja julle tuntuu kehittävän sitä ihan hyvin. joskus otan muutaman terävän 50 % kuormalla ja sit perinteistä vetoa parin tuuman korokkeelta. Tulos ainakin lähti uudestaan nousuun kun lopetin varsinaiset "vetotreenit"

Originally posted by KyntöSika
Mavessa kannattaa olla tosi tarkkana painojen kanssa. Ei turhan isoilla. Sarjoista saa hemmetin hienosti tehot irti, vaikka ei vetäiskään aivan maximipainoil. Ite kapeelta menee n. 240, enkä treeneissä käytännössä ikinä koske yli 180 painoihin. 120-180kg siinä se pyörii.

= Perusvoima kapeelta, ykkönen välistä.
Kukin tietysti tyylillään...

Mistä tiedät että kapealta menee n.240kg, vaikka et käytännössä juuri koskaan mene treeneissä yli 180kg:n? Entäpä jos se ei riitäkään kapeaan vetoon se repiminen vain 180kg:n painoilla ja 240kg ei lähdekään mihinkään? :)

Kyllähän sitä välistä vetelee, ei tarvii muuta kun tarttua tankoon ja muistaa että ei päästä irti ennen kun on polvet lukossa...:)

Originally posted by strong
Mistä tiedät että kapealta menee n.240kg, vaikka et käytännössä juuri koskaan mene treeneissä yli 180kg:n? Entäpä jos se ei riitäkään kapeaan vetoon se repiminen vain 180kg:n painoilla ja 240kg ei lähdekään mihinkään? :)

Kyllähän sitä välistä vetelee, ei tarvii muuta kun tarttua tankoon ja muistaa että ei päästä irti ennen kun on polvet lukossa...:)

Hyvä pointti! Se onkin mun arvio. Veikkasin kyllä että ite pystyy aika hyvin arvioimaan oman kuntonsa;)
Välistäveto on kyllä helvetisti vaikeampi, ku kapee. Kyse on siis kysy trikoilla tehtävästä vedosta. Ilman trikoita voi olla hieman kinkkisempää.

Mitkä on sun erot kapeen ja sumon välillä?

tekniikkaa..

Tärkeetä on se että aloitat liikkeen niin läheltä itseäsi että noustessaan tanko melkeinpä hieroo säärikarvasi pois. Alkuasennossa perse alas, että voit suorittaa noston alkuvaiheen jaloilla... lopussa vasta selällä......

Näin minua on neuvottu..:rolleyes:

Back
Ylös Bottom