Maustaminen/liika suola

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja E_k_i
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
40
Terve.

Onko kenelläkään hyvää niksiä tai jippoa miten saada esim. jauhelihasta maukasta ilman kovaa maustamista. Itse olen kova jauhelihan ystävä ja laitan hyvin miehekkäästi myös maustetta siihen, useinmiten grillimaustetta ja siten että varmasti maistuu. Vaikka tämä makuhermojani hiveleekin niin olen alkanut miettimään että voipi olla tuon liika suolan kanssa vaarallista leikkiä pidenmän päälle!

Joten onko jotain hyvää niksiä saada esim. juuri tästä jauhelihasta ja muistakin ruuista maukasta ilman tuota kamalaa suolan määrää?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
E_k_i sanoi:
Terve.

Onko kenelläkään hyvää niksiä tai jippoa miten saada esim. jauhelihasta maukasta ilman kovaa maustamista. Itse olen kova jauhelihan ystävä ja laitan hyvin miehekkäästi myös maustetta siihen, useinmiten grillimaustetta ja siten että varmasti maistuu. Vaikka tämä makuhermojani hiveleekin niin olen alkanut miettimään että voipi olla tuon liika suolan kanssa vaarallista leikkiä pidenmän päälle!

Joten onko jotain hyvää niksiä saada esim. juuri tästä jauhelihasta ja muistakin ruuista maukasta ilman tuota kamalaa suolan määrää?
Käytä mausteita, jotka eivät sisällä suolaa, esim. chilijauhe, musta- ja valkopippuri. Suola erikseen ja pansuolana.

Saa: käyttämällä mausteita joissa sitä suolaa ei ole. :) Esimerkiksi pippurit, paprikajauhe, chili, tabasco, valkosipuli/sipuli jne. Ei muuta kun kauppaan maustehyllystä etsimään sopivat ja suolattomat mausteet.

Riko pari kananmunanvalkuaista sekaan paistaessa, sulata pari juustonpalaa joukkoon ja päälle vähän ketsuppia:thumbs:

jpm sanoi:
Saa: käyttämällä mausteita joissa sitä suolaa ei ole. :) Esimerkiksi pippurit, paprikajauhe, chili, tabasco, valkosipuli/sipuli jne. Ei muuta kun kauppaan maustehyllystä etsimään sopivat ja suolattomat mausteet.

Kiitos:)

Jos ei ole taipumusta verenpaineen nousuun eikä ole väliä jos vähän turvottelee, niin ei ole mitään syytä varoa suolaa. Noin niinkuin terveydellisessä mielessä. Toisaalta hyvähän se on varautua niihin vanhuuden päiviin, jolloin suolaa oikeasti ehkä tarvitsee varoa ja totutella suolattomaan jo nuorena.:)

Bandiitti sanoi:
jos vähän turvottelee

Niin mites se ny menikään...suola kerää nesteitä...ko kö...voiko tätä suoraan muuttaa siten että jos on pari viikkoa ilman suolaa niin paino tippuisi...onko tutkimuksia asiasta? tai jotain faktaa, että kuinka paljon se vaikuttaa?

Eikös Bodarit juuri ennen kisoja jätä suolan pois, saadakseen loppukireyden?

Bandiitin kanssa samoilla linjoilla, terveelle ihmiselle tavallinen suola tai mineraalisuola ei tosiaankaan ole huono / haitallinen asia. Valmiissa mausteseoksissa vain on usein tavan suolan lisäksi arominvahventeena natriumglutamaattia, joka on jo ikävämpi lisäaine.

Eli mausteet ilman suolaa ja mielellään mineraali- tai merisuolaa itse lisäillen, pätee kaikkeen maustamiseen.

Suolavouhotuksen kanssa on muuten menty siihen pisteeseen, että lääkärituttuni kertoi, njotta nimenomaan vanhuksia tuodaan kesähelteillä sairaalaan - elektrolyyttivajeen takia. Että sillä lailla. Lisäksi suolan osuus korkeaan verenpaineeseen lienee melko kiistanalainen juttu.

Tietty jos suola tuppaa keräämään elimistöön nestettä itseä haittaavassa määrin, niin pitää vähän säätää. Tuohonkin saattaa auttaa vaihtaminen mineraalisuolaan.

E_k_i sanoi:
grillimaustetta

Osta pirkka grillimaustetta, siinä on joku 19% suolaa kun santa maria yms. on 49%.

eikos grillimauste ole joku maustesekoitus, johon sitten lisatty suolaa iak perkeleesti ?

19% suolaa !! se on viela aika paljon.

Kuten jo sanottiin, vähemmän grillimaustetta ja tilalle esim. chiliä. Rupeaa oikeasti jo maistumaankin. ;)

Meah sanoi:
Riko pari kananmunanvalkuaista sekaan paistaessa, sulata pari juustonpalaa joukkoon ja päälle vähän ketsuppia:thumbs:
:urjo::urjo::urjo:
Hyi helvetti, ajatuskin puistattaa. Kauheuden kruunaa vielä kaikkien makuhermojen turruttaja, ketsuppi. :lol2:

Puhtaita mausteita vaan kori täyteen ja kokeileen. Tulee hyvää eikä tarvi pistää suolaa liikaa.

Itse pistän nykyisin ainoastaan pari-kolme paloiteltua sipulia jauhelihan sekaan ja hyvää tulee. Joskus tosin pistän myös tabascoa vaihtelun vuoksi ja toisinaan herkuttelutuulella pistän lorauksen kaljaa sekaan :kuola: Ennen käytin jotain pihvimaustetta mutta maha ei oikein tykkää siitä.

Reason sanoi:
Hyi helvetti, ajatuskin puistattaa. Kauheuden kruunaa vielä kaikkien makuhermojen turruttaja, ketsuppi. :lol2:

Puhtaita mausteita vaan kori täyteen ja kokeileen. Tulee hyvää eikä tarvi pistää suolaa liikaa.

Kuis ni:D Ja ketsuppia pitää olla itelläni paaaaaaljon:kuola:

Haha :D Ei taida kovin yleinen tapa olla. Ei teeveessä ainakaan ole näkynyt kokkia joka vetäsee aina välillä pienet hörpyt ja välillä vähän lorauttaa ruokaankin.:lol2:
Voihan se hyvääkin olla. :)

On se hyvää, kunhan laittaa sitä kaljaa paistovaiheessa eikä paistamisen jälkeen että nesteet haihtuu ja maku jää :david:

E_k_i sanoi:
Niin mites se ny menikään...suola kerää nesteitä...ko kö...voiko tätä suoraan muuttaa siten että jos on pari viikkoa ilman suolaa niin paino tippuisi...onko tutkimuksia asiasta? tai jotain faktaa, että kuinka paljon se vaikuttaa?

Eikös Bodarit juuri ennen kisoja jätä suolan pois, saadakseen loppukireyden?
Tätä et kysynyt mut mainitsen kuitenkin.. 9 grammaa suolaa sitoo litran vettä.:rolleyes:

Reason sanoi:

Ketsuppi antaa paljon anteeksi.. kaikki menee jos sotkee paljon sitä

Tänne voisin laittaa tämän kysymykseni. Onko aromisuola sekä jauheliha mauste syntiä vaiko syötävää?:confused:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom