Maustaminen/liika suola

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja E_k_i
  • Aloitettu Aloitettu
NGV sanoi:
Tänne voisin laittaa tämän kysymykseni. Onko aromisuola sekä jauheliha mauste syntiä vaiko syötävää?:confused:

:lol2: .. Kaikkihan tässä maailmassa syntiä taitaa olla riippuen siitä keltä kysytään. Mutta jos tosissaan puhutaan, sanoisin että eivät ole :).

Molemmissa on suolaa, jota kaikki tarvitsevat jonkin verran. Urheilevat vieläpä enemmän kuin muut runsaamman hikoilun takia. Jos ruokavaliosi on muuten todella vähäsuolaista, noista on vain hyötyä mutta jos taas vedät purkeittain tonnikalaa tms suolasta, en välttämättä itse ainakaan kauheasti käyttäisi ruokavaliossani mausteita, joissa on itsessään suolaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ex-Tavis sanoi:
:lol2: .. Kaikkihan tässä maailmassa syntiä taitaa olla riippuen siitä keltä kysytään. Mutta jos tosissaan puhutaan, sanoisin että eivät ole :).

Molemmissa on suolaa, jota kaikki tarvitsevat jonkin verran. Urheilevat vieläpä enemmän kuin muut runsaamman hikoilun takia. Jos ruokavaliosi on muuten todella vähäsuolaista, noista on vain hyötyä mutta jos taas vedät purkeittain tonnikalaa tms suolasta, en välttämättä itse ainakaan kauheasti käyttäisi ruokavaliossani mausteita, joissa on itsessään suolaa.
Kiitos Tavis! Eipä mulla hirveesti ole suolaa tuossa ruokavaliossa, mutta kyllä riisi kaipaa kyytipojaksi jotain.:whip:

NGV sanoi:
Kiitos Tavis! Eipä mulla hirveesti ole suolaa tuossa ruokavaliossa, mutta kyllä riisi kaipaa kyytipojaksi jotain.:whip:

Olepa hyvä :thumbs: ! Voit siis laittaa vaan ihan hyvällä omalla tunnolla niitä mausteita. :)

Jna sanoi:
Tätä et kysynyt mut mainitsen kuitenkin.. 9 grammaa suolaa sitoo litran vettä.:rolleyes:

Mistäs sä ton repäsit? Eli jos otan 9 grammaa suolaa ja kaadan siihen litran vettä niin suola sitoo sen kaiken nesteen? Kaikkea sitä kuulee..

Minä Itse sanoi:
Haha :D Ei taida kovin yleinen tapa olla. Ei teeveessä ainakaan ole näkynyt kokkia joka vetäsee aina välillä pienet hörpyt ja välillä vähän lorauttaa ruokaankin.:lol2:
Voihan se hyvääkin olla. :)

Aitoon merimiespihviin laitetaan olutta. Antaa makua, aivan kuten punkku, madeira, sherry ym.

Veikkaisin, että tuossa tarkoitettiin "9 grammaa suolaa sitoo litran vettä elimistössä..."

Itse en tosin ole koskaan kuullut, että minkä verran tuo suola tuota sitoisi elimistöön...

Cipe sanoi:
Mistäs sä ton repäsit? Eli jos otan 9 grammaa suolaa ja kaadan siihen litran vettä niin suola sitoo sen kaiken nesteen? Kaikkea sitä kuulee..

"Natrium sitoo osmoottisen aktivisuutensa vuoksi nestettä kudoksiin. 9 grammaa keittosuolaa sitoon noin 1 litran vettä eli aiheuttaa vastaavan turvotuksen. Liian natriumin poistamisella on siis tärkeä merkitys useimpien turvotustilojen hoidossa."

Farmakologia ja toksikologia, Koulu ja Tuomisto, Medicina Kuopio 2001, sivu 558

Jna sanoi:
"Natrium sitoo osmoottisen aktivisuutensa vuoksi nestettä kudoksiin. 9 grammaa keittosuolaa sitoon noin 1 litran vettä eli aiheuttaa vastaavan turvotuksen. Liian natriumin poistamisella on siis tärkeä merkitys useimpien turvotustilojen hoidossa."

Farmakologia ja toksikologia, Koulu ja Tuomisto, Medicina Kuopio 2001, sivu 558

Nyt oli lainaus ja lähde kohdallaan! Kiitos :thumbs:

laita vaa huoletta grillimaustetta muttä jätä vaihtoehtoisesti se suola/aromisuola kokonaan pois.. näin sen pitäs pysyy jotenki tasapainossa?

Itse maustan jauhelihani "ranskalaisella sipulikeitto" pussin sisällöllä ja heitän perään muutaman sipulin ja jos rohkenen niin heitän perään vielä pari valkosipulin kynttä :kuola: eli noin kiloon jauhelihaa yks pussi sitä jauhetta ja noi muut jutut, niin taivaallista :kuola: en oo kyllä pahemmin katellu noita energia juttuja ym.... tosin sen voi tehä ihan tavallisista mausteista itekin (ei välttämättä samat ku pussissa) eli : viispippuria, merisuolaa, paahdettuja sipulilastuja(törkeen kaloripitoisia), sipulia, paprikamaustetta,hiukan grillimaustetta ja pistetään maistellen..:kuola: esim. jos maustan makaronilaatikkoa varten jauhelihaa, maustan sen paprikajauheella, valkopippurilla ja suolalla.:)

Saa: käyttämällä mausteita joissa sitä suolaa ei ole. :) Esimerkiksi pippurit, paprikajauhe, chili, tabasco, valkosipuli/sipuli jne. Ei muuta kun kauppaan maustehyllystä etsimään sopivat ja suolattomat mausteet.

Eikös muutkin mausteet kuin suola rasita munuaisia pidemmän päälle?

Miten tietää onko kehossa likaa suolaa ja miten sen saa pois?

Eikös muutkin mausteet kuin suola rasita munuaisia pidemmän päälle?

No eipä sitä nyt ihan noin voi yleistää. Useimmat mausteet ovat kuivattuja kasveja, jotka hajoavat ihan normaaleja metabolisia reittejä pitkin. Joissain mausteissa on elimistölle hankalampia, jopa myrkyllisiä aineita (esim. muskottipähkinä), joiden käsittely saattaa rasittaa lähinnä kaiketi maksaa. Toki mausteiden käyttömäärät ovat pieniä, eli vaikutus lienee melko vähäinen.

Eri asia sitten, kun aletaan puhumaan erilaisista maustesekoituksista, joissa saattaa olla yhtä jos toistakin lisäainetta. Lisäaineissakin on normaalisti hajoavia, mutta myös "vierasaineita", joille elimistöllä ei ole "liukuhihnaa". Maksa ne joutuu sitten yleensä työstämään ja pukkaamaan ulos tai varastoimaan...

No eipä sitä nyt ihan noin voi yleistää. Useimmat mausteet ovat kuivattuja kasveja, jotka hajoavat ihan normaaleja metabolisia reittejä pitkin. Joissain mausteissa on elimistölle hankalampia, jopa myrkyllisiä aineita (esim. muskottipähkinä), joiden käsittely saattaa rasittaa lähinnä kaiketi maksaa. Toki mausteiden käyttömäärät ovat pieniä, eli vaikutus lienee melko vähäinen.

Eri asia sitten, kun aletaan puhumaan erilaisista maustesekoituksista, joissa saattaa olla yhtä jos toistakin lisäainetta. Lisäaineissakin on normaalisti hajoavia, mutta myös "vierasaineita", joille elimistöllä ei ole "liukuhihnaa". Maksa ne joutuu sitten yleensä työstämään ja pukkaamaan ulos tai varastoimaan...

Niin eikös chili cayenne ja muut vahvat mausteet ole erityisen vaarallisia munuaisille niiden sisältämänsä kapsaisiininin takia? (Mitenköhä tuo kirjotetaan?!?!)

Nostan aiheesta vanhan topicin, mutta en lähde samasta aiheesta uuttakaan väsäämään.

Kun nykyään tulee vedettyä aika runsaasti tonnikalaa, raejuustoa, juustoa yms. proteiinipitoista tavaraa, niin niissä näyttää piilosuolaa olevan melko runsaasti ja tekisi mieli etsiä niistä joitain vähäsuolaisia versioita, mikäli se on edes mahdollista. Lisäksi pyrin muissa ruuissa välttämään suolaa, sillä noista proteiinipitoisista "lisukkeista" sitä tulee melko runsaasti. Suvussa kun kuitenkin on ollut molemmilla puolilla korkeaa verenpainetta, kohonnutta kolesterolia, diabetestä yms. tauteja jo kohtalaisen nuorena, niin itsekin olen jo tässä vaiheessa alkanut miettimään hieman sitä, mitä tulee syötyä.

Näitä kaikkia terveyshössötystuotteita kun katsoo, niin kaikki on niin vähärasvaista, että maailma pelastuu, mutta silti niissä saattaa olla suolaa kohtalaisen paljon. Itse kuitenkin miellän suolan huomattavasti pahemmaksi kuin rasvan. Ihminen voi käyttää hyvinkin sitä rasvaa energianlähteenä, mutta suola taas aiheuttaa nesteen kertymistä ja kohottaa verenpainetta. Tietenkään kova rasva ei ole hyväksi, mutta kasvirasvaa en näe ollenkaan huonona asiana.

Onko siis olemassa joitain hyvinkin vähäsuolaisia tonnareita, juustoja tai leikkeleitä tai muita elintarvikkeita? Lisäksi miten muut pakkislaiset ajattelee suolasta ja vältättekö ylimääräistä suolaa?

Nostan aiheesta vanhan topicin, mutta en lähde samasta aiheesta uuttakaan väsäämään.

Kun nykyään tulee vedettyä aika runsaasti tonnikalaa, raejuustoa, juustoa yms. proteiinipitoista tavaraa, niin niissä näyttää piilosuolaa olevan melko runsaasti ja tekisi mieli etsiä niistä joitain vähäsuolaisia versioita, mikäli se on edes mahdollista. Lisäksi pyrin muissa ruuissa välttämään suolaa, sillä noista proteiinipitoisista "lisukkeista" sitä tulee melko runsaasti. Suvussa kun kuitenkin on ollut molemmilla puolilla korkeaa verenpainetta, kohonnutta kolesterolia, diabetestä yms. tauteja jo kohtalaisen nuorena, niin itsekin olen jo tässä vaiheessa alkanut miettimään hieman sitä, mitä tulee syötyä.

Näitä kaikkia terveyshössötystuotteita kun katsoo, niin kaikki on niin vähärasvaista, että maailma pelastuu, mutta silti niissä saattaa olla suolaa kohtalaisen paljon. Itse kuitenkin miellän suolan huomattavasti pahemmaksi kuin rasvan. Ihminen voi käyttää hyvinkin sitä rasvaa energianlähteenä, mutta suola taas aiheuttaa nesteen kertymistä ja kohottaa verenpainetta. Tietenkään kova rasva ei ole hyväksi, mutta kasvirasvaa en näe ollenkaan huonona asiana.

Onko siis olemassa joitain hyvinkin vähäsuolaisia tonnareita, juustoja tai leikkeleitä tai muita elintarvikkeita? Lisäksi miten muut pakkislaiset ajattelee suolasta ja vältättekö ylimääräistä suolaa?

Onhan niitä vähäsuolaisia tuotteita liki jokaisessa tuotekategoriassa. Paitsi säilyketonnarissa, mutta sen kohdalla teen itse niin, että puristan jok'ikisen vesi/suolaliemitipan pois, ennenkun syön. Siitä tulee hemmetin kuivaa, mutta toisaalta pidänkin tonnikalastani sellaisena. Kannattaa bongata sitä sydänmerkkiä/parempi valinta - logoa elintarvikkeiden kyljistä, nehän tarkoittavat sitä, että tuote on ryhmässään rasvan ja suolan kannalta parempi vaihtoehto. Pitää kuitenkin muistaa, että vaikka jossaan meetwurstissa tai kovassa juustossa tuo sydänmerkki onkin, niin se ei välttämättä tarkoita sitä, että tuote olisi VÄHÄsuolainen, vaan ainoastaan VÄHEMPIsuolainen. Yllättävän moni unohtaa tuon asian.

Ja kaikkea suolaahan ei pidä kuitenkaan karsia pois, sillä ihminenhän tarvitsee sitäkin, tosin pienissä määrissä kyllä.

Mulla puolestaan verenpaine on niin alhainen, että työterveyshoitaja on ohjeistanut, ettei mun tarvitse suolan määriä sen enempää tarkkailla. Enkä niin teekään. En esimerkiksi leipien ja juustojen kohdalla suolan määriä paketeista tutkaile. Leikkeleissä kieltämättä tulee suolan määrää katsottua. Varsinaisessa ruuanlaitossa mun kohdalla suolan käyttöön liittyy ihan makuasiat - mulla on nimittäin aika vähäsuolainen maku, jos niin voi sanoa. Ruoanlaitossa käytän mineraalisuolaa. Toisaalta esim. dijon-sinappi on niin herkullista, että sitä lisää ihan mielellään ruokiin.

Mun nähdäkseni suolan käyttöä ei varmaan tarvitse sen suuremmin tarkkailla ja rajoittaa, ellei just ole jotain korkeaa verenpainetta tms. Ja tietty jos suola aiheuttaa omassa kropassa epämiellyttävää turvotusta, niin varmaan sitten suolan käyttöä kannattaa miettiä.

Tuo tonnarin puristaminen kuivaksi kuulostaa kyllä hyvältä neuvolta! Omalta osaltani suolan päivittäinen tarve täyttyy varmasti hyvinkin tonnarista ja raejuustosta, ja jos syön vielä lisäksi pari ruisleipää, niin ollaan jo aika lailla suosituksessa. Siihen kun lisätään vielä päälle normaali ruoka, niin yli mennään helpostikin. Mitään sipsejä tai mäkkiaterioita en syö juuri koskaan.

Silloin kun kotona lomilla teen itse ruokaa (olen siis intissä), olen alkanut jättää kaikki reseptien "ripaukset" suolaa pois, sillä ei sitä eroa maista edes lopputuloksessa. Pastan, riisin ja perunamuusin voi tehdä helpostikin ilman suolaa ja esim. muusiin saa hyvää makua sipulilla. Aamiaispuuroonkaan en enää laita yhtään suolaa.

Kuulostaa varmasti monen mielestä hölmöltä alkaa 19-vuotiaana miettimään suolan käyttöä, mutta en varmasti sitä sen kummemmin miettisi, ellen kiskoisi niin paljon proteiinipitoisia (ja suolaisia) ruokia ihan vain tän harrastuksen vuoksi. Lisäksi taitaa sukurasite olla sen verran vahva, että suosiolla mietin jo nyt asioita.

Verenpaine mulla on ollut vähän korkea mittauksissa (143/73), mutta kotona mitattuna olen saanut tuloksiksi ainoastaan n. 122/73 ja mittari pitäis kuitenkin olla ihan laadukas. Todennäköisesti saatan hieman jännittää mittausta, kun tuokin mittaus oli intissä tuloterveystarkastuksessa.

Kuulostaa varmasti monen mielestä hölmöltä alkaa 19-vuotiaana miettimään suolan käyttöä, mutta en varmasti sitä sen kummemmin miettisi, ellen kiskoisi niin paljon proteiinipitoisia (ja suolaisia) ruokia ihan vain tän harrastuksen vuoksi. Lisäksi taitaa sukurasite olla sen verran vahva, että suosiolla mietin jo nyt asioita.
Ei kuulostaa mitenkään hölmöltä, mun mielestä ihan fiksua kiinnittää huomiota siihen mitä syö.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom