03.09.2013 Lootus, liánhuā 莲花
Suurin Kiinassa hämmennystä aiheuttanut aihe tähän mennessä minulle. Siis mitä on tämä tälläinen perunan tapainen kamalan makuinen reikäinen juures(?) mun lautasella? Ai se on on lootusta, selvä se. No mikäs tää suihkupään näkönen kaveri on, josta voi poimia kuorittavia herneitä(?) sisältä? Ai sekin on lootus, okei. No entäs nää kauniit pinkit kukkaset, mitä näkee koristeina ja ruoanlaitossakin käytettävän? Ai joo siis sekin on lootusta. Mitä se lotus sitten oikeen on?! ...
Lootuksen kukat
Ei vaan kauniita, vaan myös syötäviä suurimmaksi osaksi. Miedon makuisia tuoreita terälehtiä voidaan käyttää vaikka kuppeina jollekkin pikkupurtavalle.
Kuivattuja lootuksen terälehtiä käytettiin myös ennen vanhaan sätkäpaperina.
Lootuksen varret
Tarkoittaen siis juuri kukkien varsia, ei lehtien. Varret voi nauttia joko raakana tai kypsentää haluamallaan tavalla.
Mä en kyllä mausta välittäny, mutta en oo nähny muiden valittavan.
Lootus versot
Nää vois mennäkki, ku niitä kuvaillaan miedoiksi ja rapeiksi. En ole ainakaan vielä päässyt maistamaan moisia. Näyttää kyllä ihan samanlta ku juuretki, tollaselta reikäseltä, mutta nää on huomattavasti pienempiä tietääkseni.
Paras viimeiseksi:
Lootuksen siemenet
Suihkupää, se siitä tulee mieleen, eikö?
Tää oli mulle suurin WTF-ilmiö kyllä oikeesti, ku ensimmäisen käteeni sain. Tota ku repi auki, ni siä oli sellasia sormenpään kokosia siemeniä sisällä ja ku ne kuori, ni sieltä paljastu se syötävä osuus. Kukaan ei vaan mulle alkuun kertonu, että niitte siementen sisällä on vielä sellanen vihree rehu (sydän), mikä kannattaa ottaa pois... Oli meinaa aika tujun makunen (kovin kitkerä). Muuten oli kyllä hyviä siemenet! ...ja kuulemma erittäin terveellisiäkin.
Aasian ulkopuolella noihin siemeniin törmää lähinnä kuivatussa muodossa.
Lootuksen lehtiä sensijaan voi käyttää vaikka ruuan kypsennykseen ja siitepölyä käytetään lääketieteessä. Koko lootus siis käyttökelpoinen johonkin :D
Lisää Lootuksesta:
Lootus on syötävän hyvää | gbtimes