Matkakertomus: Kunshan, Kiina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sanze
  • Aloitettu Aloitettu
Yö sairaalassa 25 €? Kuulostaa halvalta.

Mä pohdiskelen matkavakuutuksen ottamista. Se rikkoo sopivasti mun allokoimani kengännauhabudjetin...

Ulkoministeriön nettisivujen mukaan se olisi ehdoton Kiinassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen ollut siellä kerran vuorokauden sairaalassa tiputuksessa johtuen ruokamyrkytyksestä että ihan vakavasti kannattaa asioihin suhtautua.

Paras lääke on ottaa suuri osa kaloreita oluesta :D

Eipä muuten matka vakuutuksesta ollut mitään hyötyä mutta koska kustannukset jäi johonkin 25 euroon niin mitäpä väliä...

Toki samaa mieltä että vakavasti kannattaa suhtautua mutta sellaisella maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Itsehän myös esim. hampaidenpesuun käytän hotellien tarjoamia pullovesia. Jollei hanavettä uskalla/kannata juoda niin tuskin sitä kannattaa suuhun tunkea muutenkaan. Mutta esimerkiksi noi katukeittiöt joista mainitsin. Jos niissä paikalliset hakee jonoksi asti ruokaa niin miksei se kävisi sinullekin? Jos paikalliset sairastuisi niistä niin eihän hekään niistä ostaisi. Eli sellaiset paikat/ravintolat joissa on paikallisia jonoksi asti nauttii myös paikallisväestön suosiota niin niistä tuskin mitään ihmeellistä sinullekaan tulee. Kun taas noi länkkäriketjut joihin ei paikalliset juuri jalallaan astu kannattaa pitää oman harkinnan rajoissa. Itse olen alkanut jopa välttelee niitä jos itse saan päättää ruokapaikoista. Monesti sitä vaan tulee mentyä isommalla porukalla niihinkin.

Kaljaa tuolla saa kulumaan jos niikseen tulee, itse olin nyt ensimmäisen kerran selvinpäin koko kiinanreissun ja hetihän sitä kipeeksi tulikin :D

Millanen matkavakuutus Jamilla ollu joka ei korvaa sairaalayötä tiputuksineen? Kuulostaa oudolta, onneksi itsellä firman vakuutus maksaa kaiken sikäli mikäli jotain sattuisi reissunpäällä.

Firman fennia. Joo olis varmaan voinut jälkikäteen hakea muttei jaksanut. Kuitteja oli iso kasa ja tiedät varmaan kiinalaiset maalais kuitit.

Totta puhuen ite oon tosi levä peräinen syömisen suhteen ja duunit suurilta osin on "maaseudulla" joten raflat myös sen mukaisia. Ei sitä nälissäkään viitsi olla :)

No heitänpä kysymyksen. Jollet juo kiinassa hanavettä niin missä luulet kasviksien huuhdeltavan jos ne raakoina tarjotaan?
Liittyy miten kasvien kypsentämiseen ja kinkki ravitsemusoppiin? Ja siinä hanavedessähän ne tarjoillaan, jos lähistöltä ei satu jotain ojaa löytymään missä lotrata.
Tuosta tulikin mieleeni...Fresh markettien kasvikset saavat raikkaan vesisumun niskaansa esimerkiksi niin, että myyjä ottaa huikan vettä suuhunsa ja purskauttaa kasvisten päälle.

Firman fennia. Joo olis varmaan voinut jälkikäteen hakea muttei jaksanut. Kuitteja oli iso kasa ja tiedät varmaan kiinalaiset maalais kuitit.

Totta puhuen ite oon tosi levä peräinen syömisen suhteen ja duunit suurilta osin on "maaseudulla" joten raflat myös sen mukaisia. Ei sitä nälissäkään viitsi olla :)

Toki sillon jos sairaala on sellainen missä ei luottokortitkaa käy niin hyvinkin voi olla ettei mene ihan jouhevasti. Mutta aina noi on saatu viimeistään jälkikäteen takaisin, vaikka niillä kuiteilla joista ei saa mitään selvää. Riittää kunhan ne "fabiaot" vain liittää mukaan. :)

Kuten sanottua niin itse suosin enemmän juuri paikallista ruokaa sillon kuin se vaan on mahdollista, yksin reissatessa aina. Toki on vastaan tullu sellaisia ruokia joista ei pidä/tykkää ollenkaan, mutta valinnanvarana on yleensä jotain muutakin josta valita parempaa. Nälkään en ole minäkään tuolla kuollut yhdelläkään reissulla, paremminkin kiloja tullu lisää (jos ei syömällä niin sit nestepöhön myötä) :)

Joo ruokaa tulee yleensä sen varran monta kuppia että aina jotain syötävääkin löytyy, vaikka nää meren elävät jotka näyttää isoilta tuhatjalkaisilta ja jota paikalliset vetää jalkoineen kaikkineen sitten jalat suupielestä pois sylkien ei kyllä uppoa sitten millään. Toinen on se merimakkara.

Ruokapaikoista sen verran että aika pienistäkin kaupungeista löytyy BBQ paikka jossa käytännössä grilli on pöydässä ja kaikki ruoka (=liha) slaissattuna pöytään. Siinä sitten isommalla porukalla istutaan ja itse grillataan lihoja ja syödään sitä mukaan kun valmistuu. Suosittelen.

Joo ruokaa tulee yleensä sen varran monta kuppia että aina jotain syötävääkin löytyy, vaikka nää meren elävät jotka näyttää isoilta tuhatjalkaisilta ja jota paikalliset vetää jalkoineen kaikkineen sitten jalat suupielestä pois sylkien ei kyllä uppoa sitten millään. Toinen on se merimakkara.

Ruokapaikoista sen verran että aika pienistäkin kaupungeista löytyy BBQ paikka jossa käytännössä grilli on pöydässä ja kaikki ruoka (=liha) slaissattuna pöytään. Siinä sitten isommalla porukalla istutaan ja itse grillataan lihoja ja syödään sitä mukaan kun valmistuu. Suosittelen.

Mä vähän yritän kans vältellä niitä meren eläviä jos vain mahdollista, vaikka kuuluukiin esim. Shanghaissa oleellisesti ruokakulttuuriin. Jotenkin ei vain ne mädätetyt yms kalat sovi mulle vaikka ne onkin kylvetty hyviin tulisiin kastikkeisiin. Mutta sitten taas toisaalta jättiravun aivot maistui kyllä, nekin oli kyllä sellaisessa soosissa ettei varmaan se "liha" maistunu läpi yhtään. Merimakkara on mulle kans sellainen et skippaan nykyää aina jos sitä eteen tulee.

Joo sellaiset korean BBQ tyyppiset paikat on kans kivoja, saa ajankin kulumaan aika rattoisasti. Sitten jos löytyy hyvä japanilaistyylinen Teppanyaki paikka niin se on kans kokeilemisen arvoinen. Kokki kokkailee siinä sun nenän edessä kaiken, hirveä nälänherättäjä kun näet lihan pilkkomisen ja koko kypsennysprosessin ja maustamisen. Ai että..

Liittyy miten kasvien kypsentämiseen ja kinkki ravitsemusoppiin? Ja siinä hanavedessähän ne tarjoillaan, jos lähistöltä ei satu jotain ojaa löytymään missä lotrata.
Tuosta tulikin mieleeni...Fresh markettien kasvikset saavat raikkaan vesisumun niskaansa esimerkiksi niin, että myyjä ottaa huikan vettä suuhunsa ja purskauttaa kasvisten päälle.

Nojoo, tuossa kun luin niin se et ollutkaan sinä kuka niistä pullovesistä jutteli siinä yllä. Toi mun juttu liittyi siis siihen, että jos porukka ei juo muuta kuin pullovettä niin silti ihmetellään että kasvikset ei kiinalaisille kelpais ns. raakana. Hieman ristiriitainen homma imo. En väitä etteikö kiinalaisilla liittyisi se kasviksien keittäminen ravitsemusoppiinkin, mutta kyllä he itsekin tajuavat että jos vesi joka on saatavilla ei ole puhdasta niin kaikki mihin sitä vettä käytät kannattaa siis käytännössä keittää. Luulisin että kasvikset keitettäisiin jokatapauksessa vaikkei sillä sen sulamisen kannalta mitään tekemistä olisikaan.

Ja joo, fresh marketteja on nähty monenlaisia, kasviksista kaloihin ja lihoihin. Monesti kannattaa vältellä noita jos ei kestä ajatusta siitä millä tavalla sitä sinunkin mahdollista ruokaa käsitellään :)

Tähän loppuu mun jauhaminen tästä aiheesta. Santsin uusia juttuja odotellessa :)

mutta kyllä he itsekin tajuavat että jos vesi joka on saatavilla ei ole puhdasta niin kaikki mihin sitä vettä käytät kannattaa siis käytännössä keittää.

No ilman muuta, en ole ainakaan missään kiinassa nähnyt tarjottavan raakoja vihanneksia, salaattia ym. Onko joku? Ihan varma vatsatauti jos edes harkitsee.

Yksi kollega kävi paikallisessa ensiavussa allergiaoireiden takia. Kuulemma ensimmäisenä oli käytävällä vastassa kalmo lappu varpaassa. :D

Ompas tullu tekstiä. Kyllä mä ainaki huuhtelen kurkut ja hedelmät ihan hanavedellä ja pesen hampaatki sillä. Näin tein alusta asti ja tulen tekemään, koska oon täällä nii kauan.

Mutta itse asiaan...

01.09.2013 Päivä Suzhoun häädulla

Kello 10 aamulla hyppäsin firman auton kyytiin yhdessä Allyn kanssa. Kunshanissa pysähdyttiin ootteleen jotain Allyn kaveria mukaan Suzhouhun ja siinä sattu sitte olee pari Allylle jo tuttua kenkäkauppaa hollilla, mitkä hän halus näyttää mulle. No lähtihä sieltä ekasta kaupasta ny yhet korkeet nahkasandaalit mukaan huimalla 39RMB:n hinnalla ja sitte tuliki Allyn kaveri ja päästii lähtee, eikä tarvinnu mennä siihe toisee kenkäkauppaa ;)

Suzhouhun ku päästiin, ni muutettii yks meiän päällikkö perheineen, ku niide asunnossa joku mahollinen homeongelma tms, ku ne kaikki kokoajan kipeenä. Muuton jälkee sitte otettii viä yks ruottalaine naine mukaa ja käytiin taiwanilaisessa syömässä, jotta jaksettii lähtee kiertelee hääkauppoja. Ei noi makeet kastikkeet oo kyl viäkää mua varten... Onneks niit ei oo pakko vetää :D

No sitte viimein päästii sinne hääkadulle. Yks kokonainen pitkä katu ja sivukadut täynnä vain ja ainoastaan hääliikkeitä. KÄÄKS. Ally menee siis naimisiin ja tartti valkosen tai punasen puvun. Mutta siis VITTU mitä mekkoja: Sellasia kermakakku-unelmia, ettei mitää rajaa ja saat valita itte yläosan ja alaosan ja mitä kaikkee... Ja miten halpaa?!?! Ally osti sekä valkosen hääpuvun että punasen iltapuvun yhteensä 500RMB:llä! Millä järjellä?! Mäki löysin itelleni juhlamekon 110RMB:llä eli yhteensä mulla meni koko reissulla rahaa joku 150RMB:tä eli alle kakskytä euroo! Mä oisin Suomessa joutunu noista kengistä ja mekosta pulittaan sen 150€... Olen shokissa. Kaikenlisäks noi viä tekee kaikki sun mittojen mukaan. Mulle sattu löytyy täydelline mekko suoraa rekistä, mutta niikus jos ei olis löytyny, ni ne olis tehny uuden tai muokannu tota. Lähtöhinta toki mekoilla oli jonkun verran enemmän, mutta onneks oli kiinalaisia tinkaamassa, ku ei ne tollasis paikois mitää englantia puhu :)

Että semmosta! Ens lauantaina sitte muutaki Suzhouta... Saatan ny "viimein" maistaa sitä sammakkoakin! :D

Kuvia vielä sunnuntaireissulta:

Tervetuloa Suzhouhun
IMG_6924.JPG

IMG_6933.JPG

Näkymää Fraser Suites -rakennuksesta
IMG_6929.JPG

Suzhoun korkein rakennus, kaikki tuntee ton nimellä "pants" eli housut. Se on keskeneränen ja ollu sitä jo kauan. Sen alla kulkee metro ja se rupes "elään", joten ne ei oikee tiä mitä ne sille tekis :D
IMG_6920.JPG

Meinasin sokastua, ku oli niiiiiiii valkosta...
IMG_6938.JPG

IMG_6942.JPG

IMG_6944.JPG

Väriloistoa
IMG_6950.JPG

Tän väreihin Rrrrrakastuin
IMG_6951.JPG

Se siitä. Ensikertaan :)

Liitteet

• IMG_6918.JPG
    IMG_6918.JPG
    87,1 KB · Katsottu: 1 307
Minä jo luulin että se on ite menossa siellä jo naimisiin kun katsoin nopeesti kuvat ensin :D

Joo, pukujen ja mekkojen teettäminen on siellä halpaa. Halvemmalla saa teetettyä kuin täällä valmisräkistä ostettuna. Käytännössä kaikki mitä tehdään käsityönä niin jos vaan on tarvetta niin sieltä vain. Pääsee itse vielä valitsemaan materiaalit ja mallit.

Suzhoussapa on ollu kirkas keli, sen mitä minä olen siellä käyny niin harmaata ollu aina. Toki minulla on matkat osunu talviaikaan jolloin siellä on lämmitykset ollu päällä, eli kivihiiltä on poltettu urakalla. En tiedä miten noi lämmitysasiat on menny nykyää eteenpäin, mutta olen kuullut että saastepilvet ei niin järkyttäviä ole viime vuosina olleet kuin mitä ne on joskus muutama vuos sitten ollu. No tänä talvena pääsen Pekingin talven kokemaan kyllä, innosta puhkuen, Nooot. :)

^ Itseasias toi porukka, joka Suzhoussa majailee ihmetteli kans ku oli nii aurinkoista ja kirkasta :D Sanovat, että yleensä pilvihuttu peittää taivaan.

Joo kyl sitä ehkä parit leningit joutuu teettää jossai vaiheessa. Varsinkin jos aikoo joulukuussa itsenäisyyspäivän vastaanotolle täällä Kiinassa, ni olis hyvä iltapuku löytyä ja sellastahan ei (onneks) mukaan tullu ;)

Mä pohdiskelen matkavakuutuksen ottamista. Se rikkoo sopivasti mun allokoimani kengännauhabudjetin...

Sehän on yksi kohta Kiinan viisumia haettaessa... en tiedä sitten kuinka tarkkoja ovat, jos sen jättää tyhjäksi. Haluavat vain varmistaa, että kaikille mahdollisille kuluille on maksaja.

Ja ei sitä matkavakuutusta tarvitse koko vuodeksi ottaa eli ottaa vain matkan ajaksi niin ei se kovin kallis voi olla.

03.09.2013 Lootus, liánhuā 莲花

Suurin Kiinassa hämmennystä aiheuttanut aihe tähän mennessä minulle. Siis mitä on tämä tälläinen perunan tapainen kamalan makuinen reikäinen juures(?) mun lautasella? Ai se on on lootusta, selvä se. No mikäs tää suihkupään näkönen kaveri on, josta voi poimia kuorittavia herneitä(?) sisältä? Ai sekin on lootus, okei. No entäs nää kauniit pinkit kukkaset, mitä näkee koristeina ja ruoanlaitossakin käytettävän? Ai joo siis sekin on lootusta. Mitä se lotus sitten oikeen on?! ...

Lootuksen kukat

lily_pad_lotus_flower.jpg

Ei vaan kauniita, vaan myös syötäviä suurimmaksi osaksi. Miedon makuisia tuoreita terälehtiä voidaan käyttää vaikka kuppeina jollekkin pikkupurtavalle.

lotus1.jpg

Kuivattuja lootuksen terälehtiä käytettiin myös ennen vanhaan sätkäpaperina.

Lootuksen varret

Tarkoittaen siis juuri kukkien varsia, ei lehtien. Varret voi nauttia joko raakana tai kypsentää haluamallaan tavalla.
Mä en kyllä mausta välittäny, mutta en oo nähny muiden valittavan.

3284905626_6db19a2e6b.jpg

lotus2.jpg

Lootus versot

Nää vois mennäkki, ku niitä kuvaillaan miedoiksi ja rapeiksi. En ole ainakaan vielä päässyt maistamaan moisia. Näyttää kyllä ihan samanlta ku juuretki, tollaselta reikäseltä, mutta nää on huomattavasti pienempiä tietääkseni.

lotus3.jpg

Paras viimeiseksi: Lootuksen siemenet

Suihkupää, se siitä tulee mieleen, eikö?

3605930261_ed43cee438.jpg
Shower-Head.jpg

Tää oli mulle suurin WTF-ilmiö kyllä oikeesti, ku ensimmäisen käteeni sain. Tota ku repi auki, ni siä oli sellasia sormenpään kokosia siemeniä sisällä ja ku ne kuori, ni sieltä paljastu se syötävä osuus. Kukaan ei vaan mulle alkuun kertonu, että niitte siementen sisällä on vielä sellanen vihree rehu (sydän), mikä kannattaa ottaa pois... Oli meinaa aika tujun makunen (kovin kitkerä). Muuten oli kyllä hyviä siemenet! ...ja kuulemma erittäin terveellisiäkin.

lotus5.jpg

Aasian ulkopuolella noihin siemeniin törmää lähinnä kuivatussa muodossa.

Lootuksen lehtiä sensijaan voi käyttää vaikka ruuan kypsennykseen ja siitepölyä käytetään lääketieteessä. Koko lootus siis käyttökelpoinen johonkin :D

Lisää Lootuksesta: Lootus on syötävän hyvää | gbtimes

Mielenkiintoista, itselle on vastaan tullut varmuudella vain noita `lotus root` nimellä kulkevia, joita sinä kutsut varsiksi (noin ne on minulle esitelty). Noh, niitä reikäisiä perunan näköisiä siivuja kuitenkin. Siemeniä ei ole tullut, ainakaan tuossa muodossa vastaan jossa ne pitäisi itse kaivaa esiin. Kukkia on kans ehkä ollut joskus jossain, varmaksi en muista. Hyvinkin voi ne kukat joita olen syöny olleet juuri lootusta.

Mutta noi juuret/varret on ihan ok, varsinkin kun ne on monesti vedetty mitä ihmeellisemmän makuisiin soosien sekaan. Joskus noita on pinottu kaks siivua päällekkäin ja välissä on jotain lihaa tai sitten jotain mausteista tahnaa (älä kysy mitä se on kun en tiedä). Nälkä lähtee lootuksellakin joten toimittaa tarkoituksensa, en kyllä mielellään pelkästään niitä vetelis :) Joskus on tullut myös `jams` nimellä kulkevaa juuresta syötyä, eli ilmeisimmin suomalaisittain jamssi. Rakenteeltaan osittain samalainen kuin `lootus root`, mutta tarjoillaan monesti jonkun makean kanssa jostain syystä.

Juu niinku sanoin, ni en oo nähny muiden valittavan noista, mutta jotenki omituisen makusia olivat :D Pitänee maistaa uudestaa vielä, ku tulee vastaan.

Noit tuoreit siemenii mettästän kyl viä jostai.

Sehän on yksi kohta Kiinan viisumia haettaessa... en tiedä sitten kuinka tarkkoja ovat, jos sen jättää tyhjäksi. Haluavat vain varmistaa, että kaikille mahdollisille kuluille on maksaja.

Ja ei sitä matkavakuutusta tarvitse koko vuodeksi ottaa eli ottaa vain matkan ajaksi niin ei se kovin kallis voi olla.

Ei ollut pakollinen kohta, eli sain kummiski viisumin. Laitoin siihen että "In case of emergency, contact my contact person" tms. Mutta ostin kyllä nyttemmin vakuutuksen Fenniasta.

Ps., yritin ensin ostaa vakuutusta Turvasta, mutta se homma k*rvähti jotenkin. Nettipankkimaksun jälkeen piti latautua joku sivu ilmeisesti, mikä ei latautunutkaan. Sillä sivulla olisi jotain pitänyt ehkä klikata tai tulostaa se tms. En saanut edes emailia transaktiota koskien. Mutta pankista rahat kuitenkin viety. Soitettuani sinne sain mielestäni huonoa asiakaspalvelua (olin toki pienessä ärsytyksessä itsekin), ja pyysin maksamaan rahani vain takaisin sitten.

Ei ollut pakollinen kohta, eli sain kummiski viisumin. Laitoin siihen että "In case of emergency, contact my contact person" tms. Mutta ostin kyllä nyttemmin vakuutuksen Fenniasta.

Kiinan viisumi käytäntö on muuttunut viime aikoina todella paljon joten kannattaa selvittää mikä on pakollista ja mikä ei. Nyt tarvitaan jo kutsu, varaus todistus majoituksesta ja viimeisimpänä oli jopa todistus matkavaluutuksesta pari viikkoa sitten.

Tänään pitäisi lähteä valumaan sinne Sanzen naapuriin. Perus työmatkan lisäksi olisi ohjelmassa erään työystävän Kiinalaiset maaseutu häät sekä "chinese brother" :in varpajaiset.

(chinese brother ja sister on kiinalaisen ystävyyden "korkein" taso. Ei pidä luulla että henkilöt ovat oikeasti sisaruksia vaan todellisuudessa pitkän ajan hyviä ystäviä. Tällä tasolla esim yhteisen bisneksen tekeminen on todella helppoa. Voi luottaa paremmin kuin länsimaisiin yhteistyö kumppaneihin. Kiinassa korostetusti ihmiset tekevät bisnestä, firmat ovat vain työkaluja bisneksen teolle..)

Yritänpäs tänään koittaa muistaa kirjoittaa taas välillä tännekkin :)

Et sitten muistanu, murr.. Kooooko päivän painanut nappulaa tässä. (F5:sta siis)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom