Matkakertomus: Kunshan, Kiina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sanze
  • Aloitettu Aloitettu
Kuulostaa niin tutulle tuo kiinalaisten säätäminen kyytien kans. Saat tottua siihen kyllä vastaisuudessakin, älä vahingossakaan kuvittele että jäi tuohon kertaan tai saat pettyä :)

Sillon kuin näin ensimmäisen itse ilkimyksen ensimmäistä kertaa ja siinä on se kohtaus jossa Ilkimys käskee minionseja pistämään töpinäksi. Ne tyypit alkaa juosta päätä pahkaa sinne tänne törmäillen toisiinsa kauhea pälpätys käynnissä niin repesin totaalisesti kun mulle tuli mieleen kiinalaiset omine säätöineen :) Ja kyllä, tuo on karrikoiden sanottu mutta vastaavia tilanteita on nähty livenäkin..

Mä en vaan joskus ymmärrä miten jostain hyvinkin yksinkertaisesta asiasta saa väännettyä jopa tunnin homman kun sille päälle sattuvat :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sillon kuin näin ensimmäisen itse ilkimyksen ensimmäistä kertaa ja siinä on se kohtaus jossa Ilkimys käskee minionseja pistämään töpinäksi. Ne tyypit alkaa juosta päätä pahkaa sinne tänne törmäillen toisiinsa kauhea pälpätys käynnissä niin repesin totaalisesti kun mulle tuli mieleen kiinalaiset omine säätöineen :) Ja kyllä, tuo on karrikoiden sanottu mutta vastaavia tilanteita on nähty livenäkin..

Joo mä oon kyllä huomannu ihan saman :D En oo tota itse ilkimystä nähny, mutta ton rinnastettavuuden kiinalaisiin kyllä. Onhan se ihan hauskaakin vaihtelua suomalaiseen työskentelytapaan verrattuna seurata kuinka kiinalaiset toimii varsinkin työelämässä :)

Joo mä oon kyllä huomannu ihan saman :D En oo tota itse ilkimystä nähny, mutta ton rinnastettavuuden kiinalaisiin kyllä. Onhan se ihan hauskaakin vaihtelua suomalaiseen työskentelytapaan verrattuna seurata kuinka kiinalaiset toimii varsinkin työelämässä :)

Kiinalaisten kanssa hyvänä nyrkkisääntönä toimii että sen lisäksi että kerrot miten homma hoidetaan (kuten suomalaisten kanssa) kiellät myös kaikki mahdolliset tavat miten hommaa ei saa hoitaa :)

Ton ravintolakadun välittömässä läheisyydessä sijaitsee sit kuulemma paras CopyMarket, mitä noille on tullu vastaan eli sinne tinkaan ja shoppaileen nii pirusti joku kerta ;)

Onkohan feikkimarketin osoite 580 Nanjing West Road :D Sieltä se tinkaamisen harjoittelu on hyvä aloittaa.
Shangaissa on toinenki hyvä copymarketti. Jos metrolla (tais olla linja 2) menee sellaselle pysäkille ku Shanghai Science and technology museum niin sieltä löytyy vähän pienempi paikka, missä on kans monenmoista krääsää. Tuolla ei myöskään oon niin paljo ihmisia, kuin siellä Nanjingilla, jossa on päivisin ihan saatanasti porukkaa.

Jos tuolla Nanjingilla iskee nälkä, niin sieltä löytyy ihan ok ja tosi halpa pikaruokapaikka nimeltä Saizerya (osoite tais olla 555 Nanjing West Road).

Onkohan feikkimarketin osoite 580 Nanjing West Road :D Sieltä se tinkaamisen harjoittelu on hyvä aloittaa.
Shangaissa on toinenki hyvä copymarketti. Jos metrolla (tais olla linja 2) menee sellaselle pysäkille ku Shanghai Science and technology museum niin sieltä löytyy vähän pienempi paikka, missä on kans monenmoista krääsää. Tuolla ei myöskään oon niin paljo ihmisia, kuin siellä Nanjingilla, jossa on päivisin ihan saatanasti porukkaa.

Jos tuolla Nanjingilla iskee nälkä, niin sieltä löytyy ihan ok ja tosi halpa pikaruokapaikka nimeltä Saizerya (osoite tais olla 555 Nanjing West Road).

Eipäs ihan ollukkaa sama osote. Nanjing Lu 588 ;) Entiä oisko sit just rakennuksen toisen puolen osote tms?

Joo tosta toisesta kuulin kans ja että metrolla pitäs mennä ja missä pitäs jäädä.

Kiitos pikaruokapaikka vinkistä :) Oha siinä tosiaa noita ihan raflojaki pirusti ympärillä, mutta jos ei jaksa ulos asti vaivautua kesken shoppailun, niin.

Saattaa olla, että mun muisti vaan pettää ja se oikee talon nro on tuo 588. Siitä reissusta on kuitenkin aikaa jo neljä vuotta.

Tuli vielä mieleen sellanenki feikkimarketti, mikä on erityisesti paikallisten suosiossa, kuin Qi Pu. Tarkaa osoitetta on muista, mutta Qi Pu Lu:lla se on ja taksikuskit varmasti tietää mistä on kyse, jos tuon paikan sanoo.
Siellä niitä markettirakennuksia tais olla jopa neljä tai useampikin vierekkäin ja yhessä rakennuksessa oli useampi kerros. Myyjät on helvetin sinnikkäitä ja roikkuu kintereillä koko ajan. Jotkut lähtee jopa seuraamaan ja ovat niin kauan perässä myymässä jotain, kunnes lähdet koko paikasta pois. Olin siellä kerran parin kaverin kanssa ja perässä roikku sellanen kymmen myyjän porukka koko sen ajan ku oltiin sieltä. Olo oli kuin jollain maailmantähdellä fanilauman piirittämänä. Jos oli ettimässä jotain ja sitä ei itse löytäny, niin siitä porukasta yks pinkas juoksuun ja tuli hetken päästä takas just sellanen sun haluama tavara mukana.

Jos shoppaaminen lähestyy maanpäällistä helvettiä niin tuolla Qipu Lu:lla. Siellä ei niin paljoa länkkäreitä pyöri kuin muualla niin saa sitten noita myyjä takiaisia senkin edestä kimppuun. Mesta on myös lähinnä keskittynyt vaatteisiin mutta iso kuin helvetti, tosiaan joku 4-5 helvetin isoa kerrostaloa joissa on 4-5 kerrosta ja täynnä pieniä vaateliikkeitä. Kannattaa painaa heti suosiolla vähintään kolmanteen kerrokseen koska vuokra kallistuu ylöspäin ja sitä myöten liikkeiden taso paranee.

Kiinalais tavan mukaan mihinkään ei ole merkitty hintoja ja tuttu millä on liike tuolla kertoi että länsimaiselle hinta kerrotaan kaksin tai kolmin kertaiseksi riippuen kuinka "turistilta" näyttää joten hyvä tapa on ensimmäisenä tarjoita jotain 20% hinnasta sekä suorittaa muutamat uloskävelyt liikkeestä ennen lopullista hinnan sopimista ;)

e: kiina on hyvin turvallinen maa mutta tuolla sitten kannattaa jo pitää lompakostaan huolta.

Jamilta tulikin aika hyvää juttua tuosta hintatasosta, itse lähden tavarasta ja alkuperäisestä pyynnöstä riippuen jopa 10% hinnasta tinkimään. Minulla toki tinkaamista helpottaa että omia työkavereita on paljon itseni lisäksi kulkenu kiinassa joten tiettyjen tavaroiden suhteen on jo jonkinmoinen käsitys mitä muut ovat maksaneet. Ja aina olen saanut itse vielä halvemmalla.. :)

Viime reissulla kävi muunmuassa niin että mä en edes alkanut tinkaamaan Nike Free Run feikkikengistä (itellä ainakin 3 paria aitoja kotona), joista yks työkaveri oli maksanu paria viikkoa aiemmin 100 rmb. No meidän reissulla yksi työkaveri katteli kenkiä ja joutessani pyörittelin noita freeruneja käsissä ja toki alkoivat niitä tieten kaupitteleen. Kysyin vain hinnan ja heittivät 380 rmb jolle nauroin. Kokeilin toki yhden ainoan kerran ihan vain verratakseni aitoihin jotka oli juuri jalassa (eivät ole aidon veroiset, tietenkään). Pyysin heidän final final final pricen, oli jonku 140rmb. Mua ei kiinnostanu ostaa joten sanoin ei kiitosta ja odottelin siinä kun kaveri kokeili niitä omia kenkiään siinä. Hinta tuli minulle jo 80 rmb pintaan kun oltiin lähdössä. Eli tuossakin olisin saanut jo halvemmalla kuin työkaveri jotka ne oli ostanu, enkä edes alkanut tinkaamaan. Olisin voinut ehkä sen 50-60 maksaa niistä jos olisin ollu ostamassa. Harmikseni kuulin yhden samalla reissulla eri porukassa liikkuneen olleen ostaneen samana päivänä tuollaset kengät melkein 200 rmb.. Joten maksaa saa ihan mitä vain haluaa. Hinnoissa on ilmaa ihan sikana.. Joskus vielä heitän läppänä myyjille että ottakaa jenkeiltä minulta menettämä osuus, he maksaa kyllä. Ja paljon nuo kiinalaiset myyjät myöntääkin että jenkeiltä he suurimmat hinnat saa. Joskin hekin on oppineet tinkaamaan paremmin, ainakin näin omiin korviin sattuneiden yksilöiden kohdalla.

Mutta se niistä. Haluaisiko Santsi hieman valottaa millasia odotuksia sulla oli etukäteen sinne kiinaan lähtiessä ja miltä se on nyt vaikuttanu kun on paikanpäälle päässyt? Oliko valtava kulttuurishokki ja oliko kaikki ihan erilaista kuin odotit vai onko kaikki menny juuri niinkuin odotitkin? Asunnot? Liikenne? Kiinalaiset tavat? Mitä vaan sulle mielees tulee..

Qi Pu ei kuulosta kauhee kivalta paikalta... Toki muuallakin noi myyjät varmasti seuraa ja roikkuu mukana, mutta emmä ny kokonaista laumaa sentää perääni halua.

Mä oon kuullu muualtakin, että alotushinnasta on jopa 90% tinkimisvaraa. Että jos meen ostaan vaikka "Guccin" laukkua ja ne pyytää alkuun siit 1000rahaa, ni laukusta ku laukusta maksat vaan 100-140rahaa. Tää tieto tuli aika luotettavalta taholta eli naiselta, joka on asunu täällä 3vuotta :D Itsellä ei kauheesti tuota tinkaamiskokemusta ole, mutta jonkun verran kumminkin. Saas nähä ku jollekki kunnon shoppailuretkelle lähtee, että miten siinä käy. Raportoin kyllä teille sitten, että mitä ostin ja millä hinnalla.

Mulla ei Pernod oikee ollu odotuksia tästä maasta, ku tänne lähin. Toki jotain tiesin, mutta ei viitti liian vahvoja ennakkoluuloja suuntaan tai toiseen yleensä mistään asiasta kehittää, koska aina voi pettyä tai vielä parempi: yllättyä positiivisesti. Sen tiesin, että Kiina on halpa maa ja baarikulttuuria ei ole, paitsi länkkäriyhteisöissä ja kaikkee muuta yhtä tarpeellista.

Työelämästä olin kuullut ehkä eniten ennen lähtöä ja ne huhupuheet pitävät kyllä hyvin paikkansa.
- Samat asiat saat selitää moneen kertaan ja kaikille erikseen.
- Jos pyydät mielipidettä johonkin asiaan, niin et sitä yksittäiseltä henkilöltä saa, mutta jos poistut huoneesta ja sanot, että miettikää asiaa, niin takaisin tullessa saat porukan yhteisen mielipiteen.
- Tää porukka kysyy kyllä, jos tulee kysyttävää, mutta jos heillä ei ole mitään tekemistä (tarvitsee lisää), niin sitä he eivät kerro ja täten saakin vilkuilla ympärilleen, että tekeekö kaikki jotain.
- Nopeita ovat tekemään, mutta laatu voi olla välillä vähän kyseenalaista ja täten korjattavaa löytyy.
- Kun nää keskustelee jostain asiasta, niin se kuulostaa siltä, ku ne tappelis.

Ei-kiinalaisten ulkonäkö:
- Kolleegan sininen tukka oli ainakin yhden paikallisen naisen mielestä jopa pelottava.
- Vain pahoilla ihmisillä on tatuointeja. (Vanha käsitys?! Tatuoinnit on kyllä alkanu jo yleistyyn täälläkin)
- Lävistykset, mitä ne on? Miks tolla naisella on metallia naamassa? :D (Yhden yhtä kiinalaista ei ole toistaiseksi tullut vastaan, jolla olisin lävistyksen nähnyt)
- Olet erilainen, joten saan kytätä sinua ja katsella ostoskoriisi, että mitä syöt. Voin kaatua skootterilla katsellessani sinua tai talloa lapsenlapseni, kun kävelet ohitse.

Ilmasto:
- Ainakin näin kesäaikaan ihan vitun kuuma ja kostee. (Päivisin pahimmillaa 40+ ja öisin jotai 30astet)
- Talvi on kuulemma erittäin hanurista ja saapuu yht äkkiä. Viikon ehtii kuulemma pitämää nahkatakkia ja sit saaki vaihtaa suoraa toppatakkii tms. Sitä odotellessa...
- Yhden myrskyn kokeneena voin sanoa, että oli ihan hitusen eri luokkaa ku Suomessa. Vettä tuli ku saavista, ukkosen ääni oli järkyttävä, salamoita näky kymmeniä taivaalla samaan aikaan ja tuuli sai puut vaakatasoon.
- Ja sitten ne saasteet... Ei varmaan tarvii sanoo muuta?
Innolla odotan jo Suomen raikasta pakkassäätä, mikä minua joulukuussa odottaa :)

Asunnoista, liikenteestä ja ruuasta voin kertoa sitten vaikka seuraavassa jaksossa :D

Parin viikon kokemukset liikenteestä Kiinassa

Liikenne suurkaupungit:
-Liikenne sujuu suurimmissa kaupungeissa huomattavasti paremmin. Toki ruuhkat suurkaupungeissa ovat ihan omaa luokkaansa eli vaikka Shanghaissa. Matka, joka normaalisti taittuu kymmenessä minuutissa saattaa ruuhka-aikaan viedä puolitoista tuntia.
- Uskoisin, että jos sinulla palaa vihreä valo, niin voit huoletta mennä ilman, että tarvitsee vilkuilla ympärillesi. Eli sääntöjä noudatetaan tiukemmin.

Liikenne muualla:
- NOH, lähdetääs vaikka siitä, että vaikka tiessä olisi kaksi kaistaa: yhdet molempiin suuntiin ja näiden lisäksi kävely-/pyöräilykaistat molemmin puolin, niin se ei tarkoita, ettäkö niitä kaistoja käytettäisiin vain niihin tarkoituksiin. Autot ja mopot sinkoilee ties missä... Tulee vastaan jalkakäytävällä jne.
- Risteykseen jos tulet autolla ja sinulla palaa punainen valo, niin pysähdyt, paitsi jos olet kääntymässä oikealle. Oikealle saat kääntyä, vaikka sinulla olisi punaiset. Kun olet kääntymässä oikealle, etkä katso vasemmalle tuleeko sieltä ketään, niin sitten vain menet, mutta jos vilkaisetkin vasemmalle, niin silloin vasemmalta tulevat tiedostavat, että näit heidät, eivätkä täten väistä sinua. Pätee myös valottomiin risteyksiin.
- Sama pätee kävelemiseen. Jos sinulla palaa vihreä tai tulet kävelytien kohdalle ja lähdet vaan liikkumaan katsoen suoraan eteenpäin, niin et mukamas huomaa lähestyviä autoja, joten he pysähtyvät ja antavat sinun mennä, mutta jos vahingossakaan katselet ympärillesi, niin silloin olet huomannut muut tielläliikkujat ja tämä on merkki siitä, että sinä väistät.
- Bussit eivät väistä ketään missään milloinkaan mitenkään.
- Liikenne muualla kuin suurkaupungeissa on siis yhtä kaaosta. IMO. Liiku, kun paikallisetkin liikkuvat.

Joo tulikin tuosta liikenteestä mieleen että meinasin kahdella ensimmäisellä kerralla jäädä oikealle kääntyvän auton alle vaikka minulla paloi vihreä, en tiennyt mokomista säännöistä ja nyrkkiä tuli heiluteltua :D Nykyää se tulee automaattisesti tiedostettua ja osaa luikkia oikeisiin väleihin vaikka ei olisi yhden yhtä kiinalaista menossa yhtäaikaa tien yli. Käytännössähän tuolla mennään sillon kun on pienikin väli mennä, jopa punaisia päin.

Hyvää juttua, anna tulla vain :)

^ Juu no jos mäki oon tietä ylittämässä, ni en jää kyllä odottaan, että siihen kiinalaisia ilmestyy. Mutta jos niitä on siinä jo valmiiksi, niin sitten niiden kanssa on hyvä luikkia samaan aikaan :)

Juttua tulis kyllä ku vaa jaksas kirjottaa :D

Millainen hintataso tuolla on suunnilleen ruokien suhteen? Tarkoitus olisi tulla pariksi viikoksi vierailemaan ystäväperheen luona syyskuussa. Kengännauhabudjetti mulla nyt päällä, tarkoitus ei ole ostaa kuin ruoat ja juomat...

Entä puhtaus, vesi, jne? Pystyykö siellä elämään...? :D

Ruoka on helvetin halpaa ja samoten juoma. Esimerkkinä eilen kävin isossa "supermarketissa" ostoksilla ja mukaan tarttui pari juuri leikattua naudan piffiä 150-200g hintaan n. 1€/kpl... Kiinalaiset kato tykkää luista ja jänteistä ja läskistä ja ja ja... Joten noi lihat, mitkä on meille ns. laatulihaa, on näille "jätelihaa" ja lähtee halvalla :D Tää ei kyllä haittaa mua yhtään.

Vettä en menis hanasta juomaan, mutta vesipullot ei paljoa maksa nekään. Vihannekset, hedelmät, munat ym. myös puoli-ilmasia.

Ravintoloissakin evästäminen on halpaa. Esimerkkinä mentiin työkaverin kanssa yks ilta lähiraflaan syömään ja tilattii joku 3pääruokaa siihen eteen, 1.75l pepsi ja olut... Noi kaikki makso yhteensä sen 80RMB eli n. 10€.

Kyllä täällä elämään pystyy... En ole ainakaan vielä kuollut :)

Millainen hintataso tuolla on suunnilleen ruokien suhteen? Tarkoitus olisi tulla pariksi viikoksi vierailemaan ystäväperheen luona syyskuussa. Kengännauhabudjetti mulla nyt päällä, tarkoitus ei ole ostaa kuin ruoat ja juomat...

Entä puhtaus, vesi, jne? Pystyykö siellä elämään...? :D

Mulle opastettiin aikanaan, että vesi aina pullosta ja jäitä ei ikinä minkään sekaan. Näin tein ja maha voi hyvin. Joku muu voi tehdä toisin :)

Jännä juttu on, että eräs tuttu kiinalainen nainen ei "pysty" syömään raakoja salaatteja/kasviksia. Hänen nuoruudessaan kaikki tuollaiset on aina keitetty tai valmistettu muuten kuumassa. Maistuvat hänelle ilmeisen pahalta. Liekö sit toi kypsentäminen tautien takia vaiko vaan maan tapa (esim. raaka kurkku tai tomaatti. hän ei pysty...)

Voisin lisätä, että jutut kuten sammakot mausteisessa kastikkeessa, häränkurkkutorvi friteerattuna, siankorvat, perhosentoukat jne jne. oli ihan helvetin hyviä. Ei kannata kelata, että joku olis pahaa tai väärin ennen kuin maistaa.

Kiina on hieno maa. Eräässä pikkuravintolassa ei puhuttu englantia mutta ruoka saatiin ja hinta taskulaskimesta. Jätettiin kaverin kanssa extra rahaa pöytään kun oli niin hyvää. tarjoilija juoksee perään kadulle ja tuo ylimäärärahat takaisin... Ei tippiä ja reilu meno jos turisti olisi laskenut rahat väärin.

naudan piffiä 150-200g hintaan n. 1€/kpl... jne.

Thänks, hyvältä kuulostaa! :hyvä:

Kitti vinkeistä, myös Manux! Juu niin lueskelinkin, että hanavesi ei ole oikein turvallista sielläpäin.

Ei muuta kuin avoimin mielin kohti siankorvaputkipatoja... :wtf:

Se Irkkupubi missä näkee suomalaisten naamoja on O´malleys.

Jännä juttu on, että eräs tuttu kiinalainen nainen ei "pysty" syömään raakoja salaatteja/kasviksia. Hänen nuoruudessaan kaikki tuollaiset on aina keitetty tai valmistettu muuten kuumassa. Maistuvat hänelle ilmeisen pahalta. Liekö sit toi kypsentäminen tautien takia vaiko vaan maan tapa
Voi liittyä myös kiinalaisen lääketieteen näkemykseen, jonka mukaan kasvikset pitäis kypsentää edes hieman sulaakseen paremmin ja pitääkseen tasapainoa yllä.

Voi liittyä myös kiinalaisen lääketieteen näkemykseen, jonka mukaan kasvikset pitäis kypsentää edes hieman sulaakseen paremmin ja pitääkseen tasapainoa yllä.

No heitänpä kysymyksen. Jollet juo kiinassa hanavettä niin missä luulet kasviksien huuhdeltavan jos ne raakoina tarjotaan?

Itsekin suosin siis kiinassa ollessa niitä kiehutettuja kasviksia. Ja juomanikin otan mielummin ilman jäitä, toki riippuu hieman paikastakin. En minä älyttömän pöpökammoinen silti ole, syön katukeittiöstä muurahaisia ja kaikenmaailman lihatikkujakin. :) Joskus on maha vaivannu reissuilla, läheskään aina ei. Sillon kun on käyty ns. länkkäripaikoissa paljon niin monesti niillä reissuilla ne vaivat on pääsääntöisesti olleet tai ainakin sellainen mielikuva itselle jäänyt.

Olen ollut siellä kerran vuorokauden sairaalassa tiputuksessa johtuen ruokamyrkytyksestä että ihan vakavasti kannattaa asioihin suhtautua.

Paras lääke on ottaa suuri osa kaloreita oluesta :D

Eipä muuten matka vakuutuksesta ollut mitään hyötyä mutta koska kustannukset jäi johonkin 25 euroon niin mitäpä väliä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom