Qi Pu ei kuulosta kauhee kivalta paikalta... Toki muuallakin noi myyjät varmasti seuraa ja roikkuu mukana, mutta emmä ny kokonaista laumaa sentää perääni halua.
Mä oon kuullu muualtakin, että alotushinnasta on jopa 90% tinkimisvaraa. Että jos meen ostaan vaikka "Guccin" laukkua ja ne pyytää alkuun siit 1000rahaa, ni laukusta ku laukusta maksat vaan 100-140rahaa. Tää tieto tuli aika luotettavalta taholta eli naiselta, joka on asunu täällä 3vuotta :D Itsellä ei kauheesti tuota tinkaamiskokemusta ole, mutta jonkun verran kumminkin. Saas nähä ku jollekki kunnon shoppailuretkelle lähtee, että miten siinä käy. Raportoin kyllä teille sitten, että mitä ostin ja millä hinnalla.
Mulla ei Pernod oikee ollu odotuksia tästä maasta, ku tänne lähin. Toki jotain tiesin, mutta ei viitti liian vahvoja ennakkoluuloja suuntaan tai toiseen yleensä mistään asiasta kehittää, koska aina voi pettyä tai vielä parempi: yllättyä positiivisesti. Sen tiesin, että Kiina on halpa maa ja baarikulttuuria ei ole, paitsi länkkäriyhteisöissä ja kaikkee muuta yhtä tarpeellista.
Työelämästä olin kuullut ehkä eniten ennen lähtöä ja ne huhupuheet pitävät kyllä hyvin paikkansa.
- Samat asiat saat selitää moneen kertaan ja kaikille erikseen.
- Jos pyydät mielipidettä johonkin asiaan, niin et sitä yksittäiseltä henkilöltä saa, mutta jos poistut huoneesta ja sanot, että miettikää asiaa, niin takaisin tullessa saat porukan yhteisen mielipiteen.
- Tää porukka kysyy kyllä, jos tulee kysyttävää, mutta jos heillä ei ole mitään tekemistä (tarvitsee lisää), niin sitä he eivät kerro ja täten saakin vilkuilla ympärilleen, että tekeekö kaikki jotain.
- Nopeita ovat tekemään, mutta laatu voi olla välillä vähän kyseenalaista ja täten korjattavaa löytyy.
- Kun nää keskustelee jostain asiasta, niin se kuulostaa siltä, ku ne tappelis.
Ei-kiinalaisten ulkonäkö:
- Kolleegan sininen tukka oli ainakin yhden paikallisen naisen mielestä jopa pelottava.
- Vain pahoilla ihmisillä on tatuointeja. (Vanha käsitys?! Tatuoinnit on kyllä alkanu jo yleistyyn täälläkin)
- Lävistykset, mitä ne on? Miks tolla naisella on metallia naamassa? :D (Yhden yhtä kiinalaista ei ole toistaiseksi tullut vastaan, jolla olisin lävistyksen nähnyt)
- Olet erilainen, joten saan kytätä sinua ja katsella ostoskoriisi, että mitä syöt. Voin kaatua skootterilla katsellessani sinua tai talloa lapsenlapseni, kun kävelet ohitse.
Ilmasto:
- Ainakin näin kesäaikaan ihan vitun kuuma ja kostee. (Päivisin pahimmillaa 40+ ja öisin jotai 30astet)
- Talvi on kuulemma erittäin hanurista ja saapuu yht äkkiä. Viikon ehtii kuulemma pitämää nahkatakkia ja sit saaki vaihtaa suoraa toppatakkii tms. Sitä odotellessa...
- Yhden myrskyn kokeneena voin sanoa, että oli ihan hitusen eri luokkaa ku Suomessa. Vettä tuli ku saavista, ukkosen ääni oli järkyttävä, salamoita näky kymmeniä taivaalla samaan aikaan ja tuuli sai puut vaakatasoon.
- Ja sitten ne saasteet... Ei varmaan tarvii sanoo muuta?
Innolla odotan jo Suomen raikasta pakkassäätä, mikä minua joulukuussa odottaa
Asunnoista, liikenteestä ja ruuasta voin kertoa sitten vaikka seuraavassa jaksossa :D