Matkakertomus: Kunshan, Kiina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sanze
  • Aloitettu Aloitettu
Hullu se on.. Mäki varmaan kiinalaisten uv:n jälkeen tulen pyörähtää taas.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ompas Kiinassa paikalliset yritykset sitte vaativia, kerta ei ees harjotteluun ota ilman kandin papereita. Onneks suomalaisia firmoja Kiinasta kuitenkin löytyy aika hyvinki :)

Se on se koulutuksen kärsimä inflaatio ja väkimäärä. Viitisen vuotta sitten kun haettiin meidän firman sivukonttoriin tuotannon sihteeriä niin tuli 2000 hakemusta parissa päivässä. Niitä ei ihan pari ihmistä selannu hätäseen läpi.

No on siinä ollu selattavaa yhen tuotannon sihteerin paikan täyttämiseks :D
Mikäs siä on tilanne nyt jos laitatte jonku paikan hakuun? Tuhansia hakemuksia tulee vieläki vai onko rauhottunu?

- - - Updated - - -

Hullu se on.. Mäki varmaan kiinalaisten uv:n jälkeen tulen pyörähtää taas.

Pekingis? Ilmottele tarkempaa ajankohtaa ku tiät :)

No on siinä ollu selattavaa yhen tuotannon sihteerin paikan täyttämiseks :D
Mikäs siä on tilanne nyt jos laitatte jonku paikan hakuun? Tuhansia hakemuksia tulee vieläki vai onko rauhottunu?

En ole nyt oikein ollut mukana niissä jutuissa kun meillä siellä johtoporras uusittiin. Mutta en usko että ylitarjonta on vähentynyt yhtään. Siellä on kumminkin viimeisten vuosien jälkeen vapautunut työvoimaa todella paljon kun autoteollisuuden ynnä muitten alojen uudelleen järjestelyt on jyllännyt.
Mulla on tämän viikon perjantaina palaveri aiheesta pystynkö etänä hoitaan yhden koneasennuksen vai täytyykö tulla sinne paikan päälle katteleen ja varmisteleen toimivuus. Kunshanissa se meidänkin pulju sisaitsee.

Niin no oon mäki siinä uskossa ollut, että työlle kun työlle tekijöitä riittäs -varsinkin Kiinassa.
Mitäs epäilet; pääsekkö nauttimaan Kunshanin raikkaasta talvi-ilmasta? :D

Luultavasti. Kysymys on enemmän siitä kuka minun työni täällä suomessa tekee sillä aikaa kun täällä on vähän samalainen tilanne päällä.
Ehkä helmikuussa jos en nyt pysty vetään kania hatusta ja keksiin ratkaisuja ilman minun läsnäoloa. Ei niin hirveästi tällä hetkellä kiinnostaisi reissuhommat. Vaikka olis siellä ihan kiva paikanpäälläkin käydä.

Et Santsi kauppaa mun työpaikkaa kellekkään toiselle nyt!

Mä en oo siä viäkää poikennu. Mietin jopa, että jos kiinalaisen uuden vuoden aikaan kävis ku olis vapaata, mutta en tiijjä :D

No eihän siellä mitkää parhaimmat lomakelit kyllä ole päälläkään.. Toki voi sellaisena kaupunkilomana ottaa jos päätät mennä, ei luulis olevan hirveän tunkua noille nähtävyyksillekään just nyt. En kyllä tiä miten toi heidän uusvuosi että kuinka railakas se on Pekingin seudulla kun olen kerran nähnyt vain sen ekan illan juhlinnan Shenzhenissä ja sit hyppäsinkin koneeseen. Mut periaatteessa kun kerta kiinanmaalla olet niin kannattishan se käydä katselee muitakin paikkoja jos mahdollisuus on.

No sepä se. Maasta en voi poistua, koska ei oo entryjä, joten jos sen kiinan uv:n viettäs ees jossai muualla ku Kunshanissa :) Pitää kysyä kämppiksiltä mitä ne meinaa ku meen takasi.

Meinasin ehdottaa unenpöpperössä Honkkaria ja Macaotakin, mutta ethän sä pääse edes sinne kun kuluu entry.. :) Olis nimittäin hieman erilaista meininkiä kuin kiinassa.

Mä mietin tota Hainanin Sanyaa aika tosissaa tossa ja meinasin jo buukata sinne lennotkin, mutta nyt on sellanen riski, että kaveripariskunta tulee kiinalaisen uuden vuoden aikaan Kiinaan, ni kyllä mä mielummi hengailen niiden kanssa sitte vaikka "vaan" Shanghaissa jos seuraa Kiinaan saan :) Katsotaan kui käy ja vietänkö koko loman yksin Kunshanin perällä... :P

E. Honkkari olis ollu tosi jees, mutta ne entryt :(

Kaikissa Kiinan suurissa kaupungeissa raketit paukkuu uutena vuotena parin viikon ajan kellon ympäri, joten kovin pitkiä yöunia et varsinkaan Pekingissä tule saamaan. Toinen ongelma on se, että kaikki kaupungin siirtolaiset, Pekingissä ja Shanghaissa puolet väestöstä, lähtevät maalle sukulaistensa luokse. Tämä on ongelma siksi, että ensinäkään et tule saamaan junalippua Pekingiin tai Pekingistä takaisin, ja toiseksi et tule saamaan ruokaa ravintoloissa tai mitään muutakaan palvelua missään, koska kaikki alimman tason työntekijät ovat poissa. UV:n jälkeen on vuorossa sitten melkoinen sirkus, kun ihmiset palaavat kaupunkeihin etsien uutta työpaikkaa. Jokaisessa ravintolassa on uudet tarjoilijat sekä kokit, joten saat aina väärää ruokaa väärin tehtynä ja liian myöhään. Taksikuskit eivät osaa ajaa eikä pankkivirkailija osaa käyttää tietokonetta. Hulabaloota kestää 1-2kk, minkä jälkeen kaupungit palaavat entiselleen. Ihan vain varoituksen sanoja ;)

Ollaaha me sitte ainaki samoissa juhlissa oltu :D

Jos erilaisuus viehättää, niin sitten ymmärrän miksi viihdyt Kiinassa. Kuinka hyvin osaat puhua kiinaa? Tuntuu, että vaikka sanoja tietäiskin, niin ei niitä vaan voi osata lausua oikein.
Mun komennuksen pitäs loppua 28.2., mutta toki tota päivämäärää voi aina vähän siirtää suuntaan jos toiseen.

Ompas Kiinassa paikalliset yritykset sitte vaativia, kerta ei ees harjotteluun ota ilman kandin papereita. Onneks suomalaisia firmoja Kiinasta kuitenkin löytyy aika hyvinki :)

Kiina sujuu perus keskustelutasolla, about 1200 sanaa tunnistan. Lausuminen on Suomalaisille tosi hankalaa ja eri äänteiden erottaminen tuskaa. Aluksi z, q ja c kuulostaa ihan samalta, kuten myös zh, ch ja sh. Mutta kyllä se siitä paranee, kunhan ei pelkää ääntämistä ja ottaa asian vakavasti.

Ja juurikin tuo hakija-inflaatio pahentaa työnhakijoiden tilannetta, jolloin vaatimukset nousee. Toisaalta kanditutkinnon vaatiminen johtuu myös siitä, että on jotain oikeata todistetta omasta osaamisestaan. Koulutodistukset kun on melko helppoa väärentää väärentämisen luvatussa maassa.

Jos Kiinan kielen itsenäinen opiskelu yhtään kiinnostaa, kannattaa ruveta käyttämään flashcard-ohjelmaa tietokoneella, kännykällä tai pädillä. Jos Flashcardit ei aiemmin ole tuttuja, niin perusidea on se, että käyttäjälle esitetään ensiksi ongelma (sana, lause, ääniklippi etc), jonka jälkeen käyttäjä hetken mietittyään tarkistaa oikean vastauksen ja arvioi oman suorituksensa kuinka helposti muisti/ei muistanut vastausta. Jokaista ongelma+vastaus paria kutsutaan kortiksi. Pakassa on x määrä kortteja ja yhdessä päivässä voi opiskella tietyn määrän kortteja. Yleensä kaava menee niin että joka päivä tulee ~20 uutta korttia ja ~40 vanhaa korttia oma aikaisemman menestyksen perusteella. Korttisessio tehdään joka päivä ja siihen kuluu noin 15min.

Kaikista tunnetuin ja paras flashcard-ohjelma on Anki, jossa japanilaisten aivotutkijoiden kehittämä algoritmi on pistetty kätevän tietokoneohjelman muotoon. Anki - powerful, intelligent flashcards tuolta AnkiWebistä voi etsiä ihmisten tekemiä korttipakkoja. Itse olen tehnyt melkein vuoden verran noita "Mastering Chinese Characters" -settejä, ja tällä hetkellä olen toisen setin loppupäässä. Tekemistä ainakin riittää. Käytän myös Pleco-nimistä flashcard-sovellusta pädillä. Pleco löytyy Android- ja iOS-käyttiksiä käyttäville laitteille.

Toinen ongelma on se, että kaikki kaupungin siirtolaiset, Pekingissä ja Shanghaissa puolet väestöstä, lähtevät maalle sukulaistensa luokse. Tämä on ongelma siksi, että ensinäkään et tule saamaan junalippua Pekingiin tai Pekingistä takaisin, ja toiseksi et tule saamaan ruokaa ravintoloissa tai mitään muutakaan palvelua missään, koska kaikki alimman tason työntekijät ovat poissa. UV:n jälkeen on vuorossa sitten melkoinen sirkus, kun ihmiset palaavat kaupunkeihin etsien uutta työpaikkaa. Jokaisessa ravintolassa on uudet tarjoilijat sekä kokit, joten saat aina väärää ruokaa väärin tehtynä ja liian myöhään. Taksikuskit eivät osaa ajaa eikä pankkivirkailija osaa käyttää tietokonetta. Hulabaloota kestää 1-2kk, minkä jälkeen kaupungit palaavat entiselleen. Ihan vain varoituksen sanoja ;)

Tää on kyllä niin totta! :)

Monesti meilläkin menny nuo assylinjojen katselmukset ja hyväksynnät uusiksi kun yhtäkkiä alkaakin paskaa laatua pukkaamaan. Selitys on löytynyt juurikin tuosta että ne kokeneet ja hyvät linjatyöntekijät ovat jättäneet tulematta takaisin uudenvuoden lomiltaan ja sinne linjalle on sitten vedetty väkeä tien penkalta jotka nyt on vaan sattunu haluamaan töihin ja joilla ei aiempaa työkokemusta edes ole. Siinä menee helposti se pari kuukautta kun alkaa se linjatouhu olemaan samalla mallilla kuin ennen uuveetä. Onneksi tämä ei sentään koske pääsääntöisesti noita projektien vetäjiä (vaikkakin niitäkin on nähty katoavan alihankkijoilta joskus), kun heillä on sentää ihan kohtuu tulot kiinan tasolla niin he sentää ilmestyvät hommiinkin.

Joo kai sitä joutaa tollon sitte vaa esim. Shanghaihin/muualle lähelle tai jää kämpille jumittamaa viikoks tänne keskelle ei mitään :D

Toimistotyöläisillä on kuulemani mukaan sakkojärjestelmä käytössä jos jättävät tulematta töihin vaikka tuon kiinalaisen uuden vuoden jälkeen eli eiköhän tää tiimi oo viä ennallaan loman jälkeenki :)

Kiitti Elksu Flashcard-vinkistä. Ei sitä tiä vaikka joskus tulevaisuudessa haluiskin oppia kiinaa ees vähä :D

Ehdottomasti rupeat nyt opettelemaan, kun siellä kerran olet! ;) Aina kun istut metrossa, bussissa tai taksissa, niin kännykkä/pädi käteen ja tekemään flashcardeja. Sulaudut paremmin joukkoonkin kun kaikki paikallisetkin aina näpräävät luujeraan metrossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom