Matkakertomus: Kunshan, Kiina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sanze
  • Aloitettu Aloitettu

Sanze

Friba-apina
Ikä
37
Kaupunki
Tampere
15.08.2013

Ni hao >.<

Niinkun moni onkin jo ehkä lukenut, niin Santsi lähti vallottaan maailmaa Kiinan Kunshaniin. Kyseessä on työkomennus, mutta luulenpa, että ehdin paljon muutakin kokea kuin pelkän ilmastoidun toimiston.

Kiinan aikaa seittemältä olin torstaina aamulla perillä ja kentältä poistuin firman kuskin kyytiin, kun hällä sattu sopiva kyltti kädessä olemaan. Lensin siis Helsingistä suoralla lennolla Shanghaihin ja lento kesti reilut 9 tuntia (7400km). Matkalla Shanghaista Kunshaniin ei paljo tarvinnu kuskin kaa keskustella, ku eihä me yhteistä kieltä löydetty. Sai siis vapaasti tutkailla ympärilleen ja kyllähän siellä näytti pirun korkeita rakennuksia olevan ja ainakin yks jättimäinen maailmanpyörä jäi mieleen. Tsekataan ny toi Kunshanin keskusta viikonloppuna ja Shanghai sitte piakkoin kans.

Muita havaintoja: Tääl on ihan vitun kuuma, oikeesti. Neljääkytä astetta päivällä ja yöllä laskee kolmeekymppii! No kaikkeen tottuu vai miten se meni :D Jalkapäivän jälkeen on vielä haastavampaa istua pöntölle, ku ne istuimet on tääl vähä viä lähempänä lattiaa. Kaikki tuntus olevan ilosia ja täynnä energiaa, mutta työhommissa saa kaiken vääntää rautalangasta ja monee kertaa. Ruoka on ainaki toistaseks ollu iha jees... Saas nähä koska mut saa maistaan jotai erikoista, kuten vaikka sammakkoo tai käärmettä. Tikuilla en oo viä opetellu syömää... Ei kaikkee päiväs ehi :) Mut se on kyllä listalla tyylii ykkösenä.

Tässä pari kuvaa teille vielä työpaikka-kämppä väliltä (max. 10min matka kävellen)

IMG_6467[1].jpg
IMG_6468[1].jpg
IMG_6469[2].jpg
IMG_6470[1].jpg

Paikallinen olut ja Pepsi:
IMG_6471[1].jpg

Ensimmäinen paluulentohan mulla on sitte vasta joulukuussa, että 4kk pitäs putkee tässä ny heti alkuun Kiinassa jaksaa :)

E. Aikaero Suomeen +5h

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
16.08.2013

Päivä, jolloin kokeilin syömäpuikkoja – siinä onnistuen :D jee!

Ai hitto mulla oli hieno aamu: Heräsin kuola poskella, läppäri kainalossa ilman herätyskelloo. Noh, katsoin läppäriä – Suomen ajassa. Katsoin puhelinta – Suomen ajassa. Katsoin toista puhelinta – Suomen ajassa. Olin siis ihan pikkasen kujalla, mutta jotenki siinä pysty sitte laskeen, että varttii vaille seittemä se kello oikeesti oli. Mä olin kyllä asettanu työpuhelimeen herätyskellon kello kuudeksi (piti laittaa seittemäks ku kasii mennää töihin), mutta eipä se paljo olis tosiaa hyödyttäny vaiks ois herättänykki, ku se oli siinä v*tun Suomen ajassa :D

Mutta siis joo. Tänään töissä söin puikoilla! Ku se nainen, joka meille ruuat kantaa ja aterimet antaa huomas, että unohti multa haarukan, ni se koitti kyllä repiä niitä tikkuja viä mun kädestä, mutta olin vaa, että ”let me try”. No minähä yritin… Ekat 5min aiheutin kyllä työkaverille, palvelunaiselle ja meiän HR-puolen naikkoselle komediaa, mutta kyllä se siitä sitten alkoi sujumaa :D

Solis perjantai-ilta, eikä suunnitelmia, koska huomenna aamusta/aamupäivästä liikun Kunshanin keskustaan… Jopa salille :puntti:

Olutta nautin kyllä tässä ja nyt:
IMG_6486[3].jpg
Huimat 3.6% …Pitää varoa, ettei tuu vallan humalaan :D

Tän hetkinen kotitalo:
IMG_6487[1].jpg
Tai siis tuo keskimmäinen, mutta samanlainen.

Olohuonetta:
IMG_6488[1].jpg
Huomatkaa massiivinen ilmastointivempele, love it :haart:

Kauanko sä oot siellä Kiinassa? Mulle ei mistään selvinny miten sinne oot ajautunut ja mitä hommia tarkalleen teet? Työkomennus, sen kyllä tajusin sentis :)

Kauanko sä oot siellä Kiinassa? Mulle ei mistään selvinny miten sinne oot ajautunut ja mitä hommia tarkalleen teet? Työkomennus, sen kyllä tajusin sentis :)

Komennuksen tarkkaa kestoo ei oo tiedossa, mutta puolesta vuodesta tässä on puhuttu. Ekan neljän kuukauden päästä pääsen pariks viikoks kotii viettää joulua :joulu3:

Toimin Tampereella laitossuunnittelupuolella projekti-insinöörinä ja niihin hommiin tulin tännekkin pääsääntösesti + kouluttaa muutamaa kiinalaista käyttää yhtä mallinnusohjelmaa. Onneks toi koulutus on enssijasesti kollegan vastuulla :) Selvensikö?

Ai että, nuo kuvat palauttaa kyllä mieleen muutaman vuoden takaisen vaihtarireissun Shanghaihin. Kannattaa ehdottomasti kokeilla monia eri ruokia, jopa niitä sammakoita ja kilpikonnia. On ne niin erikoisia makuelämyksiä, ettei niitä ihan joka päivä tule syötyä. Kannattaa myös maistaa Jingtao-olutta ja jos oikein innostuu niin ostappa riisiviinaa. Jos tuohon riisiviinaan sekaannut niin takaan, että aamulla on yksi pahimmista krapuloista.

Ilma siellä on kyllä tukanhduttavan kuuma ja korkea ilmankosteus ei varmasti auta asiaa. Pyykitkään eivät meinanneet viikkoon kuivua, kun se ilmankosteus on niin järkyttävä. Jos paikallisen väestön keskuuteen aijot oikein ajan kanssa rantautua, niin toivottavasti on sanakirja matkassa, minut se pelasti kyllä lukemattomia kertoja.

Tsemppiä reissuun! :)

Onneksi siellä riittää haasteita tikuilla selätettäväksi. Keljuimmat mitkä omalle kohdalle on osuneet, kokonainen kana missä nahat päällä, kokonainen kala ja paksut leveet öljytyt nuudelit. On meinaan melko haastavaa vetää kokonaisesta kanasta nahan läpi ja sit biittiä rinnasta. Jotenkin ne natiivit siinäkin onnistuivat :)

Joko oot salin löytänyt. Tuppaa olemaan haasteellista ton tyyppisissä kaupungeissa jos ei ole jotain länkkäri yhteisöä :)

Tsingtao beer on tosiaan parasta paikallista olutta (imo) , pullossa oleva on 3,5% ja tölkissä jotain 4,7%. Sopii suomalaiseen makuun :)

Tänäänpä siis kokeiltava Jingtaoo, kerta "kaikkien" suosikki. Vai tulee riisiviinasta krapula...? Myös ihmiselle jolle ei yleensä tuu krapulaa? Challenge accepted ;)

Yks kollega puhuki mulle tosta kokonaisesta kanasta/ankasta... En kyllä minkään tollasen päätä välttis haluis lautaselleni :D

Juu Jami mun yks työkaveri tuli tänne muutaman viikon aiemmi ja annoin sille tehtäväks ettiä kuntosali. Löyty ja tänään mennään kokeilee. Aika tyyris se taitaa olla noin niinkun kaikkeen muuhun verrattuna, mutta pian selviää. Jos muistas pari kuvaaki nappasta :)

..ja tätä herkkua kannattaa ehdottomasti hamstrata kaapit täyteen loivennusaamuja varten. Räjäyttää tajunnan. Ja paljon muutakin. Pullokoot 1dl -> mehukatti. Yhdellä päivärahalla saat lähikaupan varmaan tyhjäksi noista :fuckyeah:

WP_000897.jpg

Jani mun isi oli käyny ostaas tota jostai :D vissii tuli vaa Santsii ikävä :)

Mä kirjootan teille viimistää maanantaina, ku pääsen työkoneelle. Olis sellane kuvapäivitys, ettei paremmasta väliä :D

E. Ja jos täs näkyy joku kuva ni se on sali/uimahalli/leffateatteri ja mitä se ny oli.

Liitteet

• IMG_6537.jpg
    IMG_6537.jpg
    322,1 KB · Katsottu: 3 565
[...]kuntosali. Löyty ja tänään mennään kokeilee. Aika tyyris se taitaa olla noin niinkun kaikkeen muuhun verrattuna, mutta pian selviää. Jos muistas pari kuvaaki nappasta :)

Tämä kaikki on niin suhteellista. Itse olen kanssa reissussa Kiinassa parhaillaan ja hotellissa 90 minuutin hieronta (sport massage) on 1350 RMB eli noin 165 € -- Suomi on halpa maa. Saahan sitä hierontaa täältä toki edullisemminkin, mutta tässä hotellissa näillä hinnoilla... PS. En muuten usko, että tässä hotellissa se hieronta on muuta kuin hierontaa, hinnasta huolimatta. ;)

Osui tälläinen vahingossa eteen, tästä voi olla jotain apua noinkin pitkällä reissulla: http://www.kunshanexpat.com/index.php

Taidat olla hienossa hotellissa jossain suuressa kaupungissa.

Tunnin urheiluhieronnan saa kyllä 100-150 rämpylällä jo Shanghaistakin jos menee oikeeseen hieromalaitokseen eikä ota mistään hotellista. Hyvyys on sitten paljon hierojasta kiinni.

e: Miljonäärejä Kiinassa on "hieman" enemmän kuin suomessa joten toki löytyy hotelleja, ravintoloita yms luksus palveluita missä vain taivas on hintarajana. Mutta kaikelle kyllä löytyy suomea halvemmat vastineet. Itsekkin olen kerran ottanut 500 rämpylän konjakin kahvin kanssa (olikohan 4 cl) enkä edes kummemmin pidä konjakista.

e2: tai siis kaikelle ja kaikelle. Tuo kuntosali olla kyllä sellainen erikoisuus että voi maksaa jo helpostikkin enemmän kuin suomessa :) Mielenkiintoista kuulla Sanzelta hinta kun käy ja nähdä valokuvia. Itse olen nähnyt yhden kuntosalin kiinassa (en kyllä hirveesti ole etsinytkään) ja siellä oli lähinnä juoksumattoja, kuntopyöriä ja soutulaitteita. Yksi orpo tasapenkki nurkassa ja muutamat käsipainot :D

Osui tälläinen vahingossa eteen, tästä voi olla jotain apua noinkin pitkällä reissulla: Kunshan Expat - Kunshan Connection

Juu tuttu lehti. Löytyy paperiversionaki tosta nenän edestä. Harmi ku viimesin julkastu maaliskuussa...

e2: tai siis kaikelle ja kaikelle. Tuo kuntosali olla kyllä sellainen erikoisuus että voi maksaa jo helpostikkin enemmän kuin suomessa :) Mielenkiintoista kuulla Sanzelta hinta kun käy ja nähdä valokuvia. Itse olen nähnyt yhden kuntosalin kiinassa (en kyllä hirveesti ole etsinytkään) ja siellä oli lähinnä juoksumattoja, kuntopyöriä ja soutulaitteita. Yksi orpo tasapenkki nurkassa ja muutamat käsipainot :D

Sali oli hyvä. Samasta rakennuksesta löytyy tosiaa esim. uimahalli ja leffateatterikin, että siä on kaikkee. Koitin ettiä paikan nettisivuja tai jotain, mutta nihkeesti löytyy.

Salille kertamaksu on 60RMB, eli ei mikää kauhee paha sillee ollukkaa, mutta reilut 7€ kuiteski. Meiän työpaikalta on kyllä soiteltu tonne, että ottasivat listalleen kk-kortin tai edes puolivuotiskortin. Tällä hetkellä ainoot vaihtoehdot on kertamaksu ja vuosijäsenyys.

Pakkalaitteita, juoksumattoja JA vapaiden painojen alue... ;) Eli pääs kyykkää, penkkaa jne jne. Alan käymään tuolla. Kunshanissa on myös toinen salivaihtoehto... Joku Fitness Center. Voisha senki joskus tsekata, mutta näyttäs siltä, että toi eilen kokeiltu sali on kyllä mun juttu,vaikkei siä mikää kauhee hyvä ilmastointi ollu ja salilta poistui niin, ettei vaatekappaleissa ollu varmaa yhtää kuivaa kohtaa :D Ei huono. Tua on mahkut myös esim. spinningiin ja boxing area -kyltinki olin huomaavinani.

Kuvia saatte vielä odottaa.

Tuu tänne Pekingiin, ei ole kun 32 astetta. Tulin Shanghaista, jossa oli parhaillaan 42 astetta :)

Jaa siä on nii kylmä ;) heh. Juu kyl Pekingiki olis siisti nähä.

- - - Updated - - -

Jos tuohon riisiviinaan sekaannut niin takaan, että aamulla on yksi pahimmista krapuloista.

Eipä muuten oo krapulaa näkyny tänää olleskaa vaikka riisiviinaaki tuli eilen kokeiltua... Hirveetä myrkkyä kyl :D hyh hyh.

17.08.2013

Päivä Kunshanin keskustassa

Katotaas josko kuvat latautus nopeemmi työkoneella. Elikkäs kello 11 hypättii työpaikan järkkäämään vakiokyytii kämpän eestä. Piti mennä jo aiemmalla, mutta paikalliset osas sanoo, että se puol kymmenen auto on ihan tupaten täynnä aina.

Ekaks puntille
IMG_6537.JPG

IMG_6538.JPG

IMG_6539.JPG

IMG_6540.JPG

IMG_6541.JPG
Samassa rakennuksessa myös uimahalli, leffateatteri ym ym ym.

Sitte syömää... mmmm :kuola:
IMG_6542.JPG

IMG_6543.JPG

Kaupungilla kiertelyä
IMG_6544.JPG

IMG_6545.JPG

Mitäs tua tapahtuu...
IMG_6546.JPG

Olutfestarit? SINNE!
IMG_6547.JPG

IMG_6548.JPG

Alotettii työkaverin kanssa kevyesti 3-4L tonkalla Krombacheria :)
IMG_6536.JPG

Tsiigailtii paikallista muotishowta
IMG_6561.JPG

Ja kun poistuimme teltasta numero 1 - olikin jo pimeä
IMG_6572.JPG

IMG_6662.JPG

IMG_6611.JPG

IMG_6663.JPG

Huh huh...Eiku Taxilla kämpille.
IMG_6613.JPG

Kämpillähän oli pakko korkata pullo riisiviinaa...
IMG_6615.JPG

Parin huikan jälkeen otimmekin Jallupullon mukaan ja kiivettiin tän koko matkakertomuksen tokana olevan kuvan liikennemerkkii juomaan sitä...
IMG_6661.JPG

Se oli sellanen lauantai :D Paljo mahtu kaikkee. Jos ens viikonlopun ois rauhaksii ku jään tänne muutenki ny pariks viikoks yksin ilman toista suomalaisvahvistusta. Sitte niitä tuleeki kaks :) Jee!

- - - Updated - - -

Eli tonne kiivettii vetää Jallua :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom