Matkakertomus: Amsterdam

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Alyssa
  • Aloitettu Aloitettu
Terveisia aurinkoisesta Amsterdamista!

Olen ollut taalla nyt vahan vajaa 2 viikkoa ja tarkoitus olisi jaada ainakin muutamaksi kuukaudeksi, max. syyskuun puolivaliin/loppuun asti. Tulen siis varmasti puhumaan nahtavyyksista jne., mutta mulla ei ole mikaan kiire kierrella niita. Kuvia ei viela ole, mutta tulossa kylla heti kun saan ne koneelle :)

Olen taalla siis toissa, tarkemmin sanottuna reppureissaajien hostellissa. Teen vahan kaikenlaista, mutta enimmakseen siivousta, keittiota ja toisinaan baaria. En saa 1,5-2 kuukauteen palkkaa ollenkaan, vaan palkka on kaytannossa majoitus ja aamupala. Meita ns. vapaaehtoisia kutsutaan taalla nimella WHAPPER, eli Willing Help At the Pig (Pig on hostellin lempinimi). Ma siirryn luultavasti palkkalistoille tossa toukokuun lopussa ja muutan silloin pois hostellin tiloista. Toisin sanoen siis ma en raportoi ravintoloista enka 7 euron bisseista, vaan jutuista mita persaukisena voi taalla Damissa tehda :D

Lensin tanne Air Balticilla Helsingista Riikan kautta. Lento tuli maksamaan n.120e, mika oli mielestani suht paljon. Halvemmalla paasee esim. Bremeniin ja sielta bussilla, mutta kaytannon syista pelkka lento oli mulle parempi.
Kentalta kesti Damin keskustaan n. 10min ja rautatieasema nayttaa talta:
Amsterdam_Centraal.jpg

Talla hetkella tosin tossa edessa on paljon tietoita, mika rumentaa maisemaa jonkun verran. Rautatieaseman tienoilla on aina ihan helvetisti porukkaa, minka takia siellapain kavelemista kannattaa valtella ellei erityisesti pida tungoksesta. Lisaksi ensimmaista kertaa kun tulee, liikenne vaikuttaa tosi kaoottiselta pyorien ja tramien ja autojen ja bussien kanssa, mutta toimii oikeasti ihan hyvin. Kannattaa vaan olla varovainen varsinkin tolla alueella ettei jaa kenenkaan alle.

Tuolla ma olen toissa:

1.1238698200.flying-pig-downtown.jpg

Hostelli sijaitsee siis ihan keskustassa, joten taalta on helppo kavella kaikkialle.

Ensimmaisena vapaapaivana kavin Westerparkissa, mihin kavelee taalta n.20min. Se on puisto keskella kaupunkia ja monen mielesta yksi mukavimmista taalla. Ma kavin kaupasta hakemassa leipaa, tuorejuustoa ja ilmakuivattua kinkkua ja istuin joen rannalla (vai onkohan se kanaali ?) auringonpaisteessa. Ensimmaista kertaa tuntui etta kesa on tulossa :)

Muutaman ensimmaisen paivan aikana tutustuin myos Damin "alamaailmaan" :D Mun tyokaveri asuu opiskelijakampassa 17 kamppiksen kanssa ja kaytiin ensin siella. Kiva mesta, niilla oli mm. kaljahana olohuoneessa (yhdistetty alakerran baariin kai). Student unionilla oli myos oma, tavallaan laiton baari. Siina oli kaksi kerrosta ja oli siis ihan normaalin baarin kokoinen. Seinat oli maalattu viidakkoteemalla itse, ylhaalla oli erillinen dj-koppi, bisse maksoi euron ja sisaan paasi vain oppilaskunnan jasenen kanssa (ja vieraskirjaan nimi). Laiton se oli siina mielessa, etta ei niilla mitaan lupia ollut. Kiersivat lakia jotenkin niin, etta oppilaskunnan jasenet ostivat osakkeen tms. ja silla rahoitettiin juomat ja periaatteessa eivat olisi saaneet ottaa juomista hintaa. En muista enaa tarkemmin miten se meni, mutta tosi omituiselta kuulosti :D Kiva mesta kuitenkin, mita nyt hiukan hamara... Taalla on juominen baareissa loppupeleissa aika kallista, ellei tieda tollasia sisapiirin paikkoja tai omaa paljon suhteita.

Viime viikolla kavin sit hakemassa sofi-numeron, eli social fiscal jotainjotain-numeron, mika tarvitaan jos haluaa tyoskennella Hollannissa. Numeron saa soittamalla toimistoon ja sanomalla etta aikoo tyoskennella taalla max. 2kk. En tieda miksi 2kk, kai se on sit monimutkaisempaa jos aikoo olla pidempaan. Kaikki taalla kusettavat tossa kohtaa, suurin osa on reilusti yli 2kk toissa. Puhelun aikana sovitaan myos tapaaminen tax officessa, minne mennaan passin, edellisen ja nykyisen osoitteen kanssa. Tax office oli Sloterdijkissa, minne meni 5min junalla. En ehtinyt ostaa lippua, joten matkustin pummilla mut olin silti myohassa :jahas: Tapaaminen kesti kymmenisen minuuttia ja sen jalkeen mulla oli tyolupa kourassa. Tosi yksinkertaista ja helppoa ja lisaksi tyolupa on elinikainen, eli saan tyoskennella Hollannissa koska vaan.

Muita kaytannon asioita ei ole tarvinnut viela hoitaa, pankkitilin avaaminen tulee ajankohtaiseksi ehka jossain vaiheessa. Yleisesti ottaen taalla asiat hoituvat kai aika helposti ja kaikki puhuvat erinomaista englantia.

Tanaan kavin Hemp museumissa, eli siis taalla:

hashmuseum.jpg

Maksoi 9e sisaan, mista olin aika jarkyttynyt. Varsinkin kun museo ja samaan hintaan sisaltyva galleria ovat aika mitaansanomattomia. Luin jonkun aikaa infolappusia, ihastelin lasisia piippuja ja tsekkasin museon yhteydessa olevan hamppukasvihuoneen, mutta siina se sit olikin. Odotin enemman kasvihuoneelta, koska luulin sen olevan tositosi iso. Todellisuudessa siella oli joku 4 isohkoa ruukullista hamppua.
Koko museo taitaa olla enimmakseen Sensi Seedsin mainoskikka, tai ainakin silta vaikutti. Sensi seeds on siis sita tavaraa, mita kaytetaan esim. laaketieteessa. Niin sanottua kaupallista kannabista myyva firma.
http://sensiseeds.com/

Museota ennen ja sen jalkeen kavelin ympari Red Light Districtia, ihastelin ikkunatyttoja ja kavelin Rokinia pitkin aukiolle, mista kanaaliajelut lahtevat. Oli aivan ihana kavella arskat paassa kun aurinko paistoi ja takki paalla oli liian kuuma! :)

Voin kirjoittaa myohemmin lisaa noista kanaaleista, silla ne ovat aivan upeita. Menen myos joku paiva ottamaan kuvia ja lisaan ne tanne.

Illalla kaytiin yhden tyokaverin gallerian avajaisissa. Paikalla oli ihan mielenkiintoinen historia, silla se oli joskus gay sauna. Sisaan tullessa oli pieni alue, mika oli UV-valoja lukuunottamatta pilkkopimea. Se oli ennen kai jonkunlainen pukuhuone, nyt baari. Koko paikka oli aika pieni ja melko karu, mutta voin hyvin kuvitella gay saunan sinne :D Kuulin juttua, etta se oli aikoinaan tosi HC paikka, minne kaikki homot eivat edes uskaltautuneet.

Itse nayttely oli ihan jees, koostui lahinna enemman tai vahemman abstrakteista piirroksista. Ne nayttivat ensin tosi typerilta ja lapsellisilta, mutta vahan ajan paasta koko nayttely teki enemman ja enemman jarkea ja loppupeleissa pidin siita. Juttelin siella jonkun kanssa, joka olisi halunnut antaa mulle yhden piirroksista :D Kieltaydyin, koska en ma olisi silla mitaan tehnyt. Se oli myos ostanut markkinoilta tosi kivan kitaran, mita naytti siina keskella galleriaa :D Ma niin rakastan tota, etta tuntemattomat tulevat juttelemaan joka paikassa! Nama ihmiset taalla ovat ihan omaa luokkaansa avoimuudessaan, enka puhu nyt pelkastaan ulkomaalaisista vaan myos hollantilaisista. Toikin jatka oli hollantilainen ja puhui mulle ensin hollantia enka ymmartanyt sanaakaan :D

Jatkan tata varmaan ylihuomenna tms., kunhan keksin mita muuta kirjoittaisin. Mulla on talla hetkella pyorahaku paalla ja kohta tulee asunnon etsintakin ajankohtaiseksi, joten niista ainakin riittanee juttua. Niin ja sex museum, missa kayn ensi viikolla! :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nonni, nyt on mielenkiintonen reissu. :dance: Itsekin olen pari kertaa tuolla käyny ja miettiny että minkähänlaista mahtas olla asustella... Yritähän jaksaa päivitellä ja käydä alamaailman baareissa säännöllisesti :)

Mä kävin tuolla joskus aikoinaan muutaman päivän ajan ja ihan kiva paikkahan toi oli. Käytiin tossa hasismuseossa (pää tuli kipeäksi :D ), molemmissa seksimuseoissa (se lähempänä rautatieasemaa oleva on parempi), kidutusmuseossa sekä Anne Frankin museossa. Mä olin itse siellä joukuussa. Ois ollut kivempaa mennä sinnesilloin, kun tulppaanit kukkii. Tai ylipäätään lämpöiseen ja aurinkoiseen aikaan.

Kerropa, jos sieltä löytyy jotain kivoja kirpputoreja ja ravintoloita. Tai oikeastaan ihan mitä tahansa erilaista ja kokemisen arvoista.

Mulla pisti silmään tuo palkattomuus 2 kk ajalla. Mikä siinä on ideana? Ymmärrän, jos joku lähtee vapaaehtoisena duuniin, silloin ei saa sitä palkkaa ollenkaan. Mutta sanoit, että 2kk jälkeen palkkaa saa?

Minä ei tajuta :D

Mikä on ylipäänsä ollut sulla pointtina kun ilmaiseksi lähdet Amsterdamiin asti painamaan duunia? Kokemus varmaan, mutta jotain muuta? :)

Ois ollut kivempaa mennä sinnesilloin, kun tulppaanit kukkii. Tai ylipäätään lämpöiseen ja aurinkoiseen aikaan.

Kerropa, jos sieltä löytyy jotain kivoja kirpputoreja ja ravintoloita. Tai oikeastaan ihan mitä tahansa erilaista ja kokemisen arvoista.

Tulppaaneja nakee lahinna vain kukkien myyjilla, mutta kaupungin yleisilme on kylla nyt jo tosi vihrea. Tanaan puistossa viimeksi ihastelin puita ja kukkasia :)
Ja joo, kerron toki. Olisi itseasiassa tarkoitus kayda lahipaivina mm. hammasharjakaupassa (erikoistunut hammasharjoihin) ja ainakin condomeriessa, joka on siis erikoistunut kondomeihin :D

Mulla pisti silmään tuo palkattomuus 2 kk ajalla. Mikä siinä on ideana? Ymmärrän, jos joku lähtee vapaaehtoisena duuniin, silloin ei saa sitä palkkaa ollenkaan. Mutta sanoit, että 2kk jälkeen palkkaa saa?

Minä ei tajuta :D

Mikä on ylipäänsä ollut sulla pointtina kun ilmaiseksi lähdet Amsterdamiin asti painamaan duunia? Kokemus varmaan, mutta jotain muuta? :)

Se on siis eraanlainen koeaika. Koeajan jalkeen saa sopimuksen, mikali on osoittautunut hyvaksi tyontekijaksi. Sinansa tosi kateva systeemi, koska 2kk karsii pahimmat stonerit ja idiootit pois. Niita taalla nimittain riittaa, voin kertoa...

Oli vaan pakko paasta pois, ei kai siina sen kummempaa. Ma lahdin, koska kyllastyin Suomeen, kyllastyin tyohoni ja koko siihen elamaan mita mulla siella oli. En ma tee tata rahan takia, koska ma en ihan oikeasti tarvitse paljon rahaa elamiseen. Mulla on sitapaitsi lopputili, mika riittaa aika pitkalle.
Taalla oleminen on kokemuksena jotain, mita ma en ainakaan osaa mitata rahassa. Ma teen 27h toita viikossa ja saan sita vastaan majoituksen, ruuan ja taman koko ilmapiirin, joten teen sen ihan mielellani :)

Edellisiltana oltiin sellaisessa yokerhossa kuin http://www.sugarfactory.nl/page=site.home. Se sijaitsee Leidsepleinilla, eli ihan Adamin ytimessa. Leidsepleinin lahistolta loytaa lahes kaikki suuremmat clubit mita taalla on. Sugar Factory oli ihan jees, 8e sisaan, 1e narikka, 2,5e lasi bissea (half pint). Aika kallista sinansa, mutta niin se on kaikissa isommissa paikoissa... Siella oli jonkunlainen jazz-ilta kun oltiin siella, eli tanssilattialla oli jazz-savytteista tanssimusaa joka oli vahan outoa, mutta ihan tanssittavaa.

Clubireissun jalkeen paadyin mun suomalaisen tyokaverin ja hanen skotlantilaisen tyttoystavansa luo yoksi. He asuvat jossain ihan kuusessa, minne mentiin pyoralla. Olin koko illan pyoran kyydissa ja seuraavana aamuna paatin hankkia oman pyoran niin pian kuin mahdolista, koska mun takapuoli ei vaan kesta tarakalla istumista :jahas: Nailla nakymin saan tyokaverilta fillarin 11.5 kun han lahtee reissuille, joten kulkeminen helpottuu huomattavasti.

Tanaan paadyin taas Westerparkiin. Istuin lammen vieressa auringonpaisteessa, poltin jointtia, luin hyvaa kirjaa ja nautin ihanasta elamasta :haart: NIIIN ja kuuntelin suomea! Pari jatkaa lahistolla joivat viinia ja polttelivat ja puhuivat selvaa suomen kielta. Meinasin menna juttelemaan, mutta en sit vaan jaksanut. Jouduin lopulta lahtemaan, kun allottava lintu ei tajunnut pysya tarpeeksi kaukana ja pelkasin sita.

Puiston jalkeen kavelin ymparin Jordaanin kaupunginosaa, mika on ehka trendikkain kaupunginosa Adamissa. Tai siis trendikas tyyliin Camden Town Lontoossa, eli sellanen vahan erilainen. Sielta loytaa tosi kivoja kahviloita, pienia ravintoloita ja pikkuliikkeita. Ohitin mm. tosi kivan nakoisen parfyymikaupan, mika oli valehtelematta lattiasta kattoon taynna parfuumeja suloisessa sekamelskassa :) Kavelin sielta Dam squarelle, missa liikennevaloissa kuulin taas suomea. Dam squarella on talla hetkella meneillaan joku huvipuistojuttu, eli siella on maailmanpyora, hattaraa, peleja jne jne. Katselin maailmanpyoraa hetken, soin hodarin ja tulin tanne hostellille juomaan pari lasia viinia.

Ensi viikolla kayn luultavasti Brysselissa maistamassa vohveleita, mikali mulla on 2 paivaa vapaata putkeen tai saan neuvoteltua tyot hyvin.

Marinaadi, riippuu missa asun silloin :D Mulla on todnak 1 erittain pieni huone, joten aika epatodennakoista et pystyn majoittamaan :D

Voisin antaa tahan pari budjettivinkkia Alyssalle tai muille, joilla ei ole liikaa paalua, mutta haluavat elaa herroiksi.

Matkustus: Lennoissa ei juurikaan paase saastamaan. Finnair taitaa edelleen olla halvin n. 220-230 edes-takaisilla lennoilla. KLMn voi tsekata toki, esim. viime syksyna 150 meno-paluu. Kun kone tippuu Schipholille voi alkaa heti saastamaan: juna keskustaan kustantaa 4 euroa, vaikka kestaa vain n. 12 min ja pysahtyy kahdella asemalla. En ole ikina nahnyt tarkastajaa talla valilla ja olen sen kulkenut n. 40 kertaa. Keskustassa liikkuessa kavely on ihan hyva keino, mikali haluat nauttia kaikesta turisti hassakasta. Paikalliset suosivat kuitenkin pyorailya ja esim Centraalilta Leidsepleinille on jo aika pitka kavelymatka. Pyoran saa vuokrattua n. 15 e / pva, mutta jonkin nakoisen kaytetyn pyoran lukkoineen saa jo alkaen 25 e esim. Waterloopleinin kirpputorilta. Punaisten lyhtyjen kaduilla junkiesit myy fillareita parilla eurolla (tosin varastettuja ja laittomia, mutta silti hintansa arvoisia). Raitiovaunuissa pystyy vanhan mallisilla matkustaa helposti pummilla, 9kkn aikana en ole nahnyt yhtakaan tarkastajaa. Esim. tram 5 (vanhan mallinen) menee kivasti keskustan paapaikkojen lapi.

Ruoka: Osta perustarvikkeita kiinalaisesta korttelista, Wibaustraatin metroaseman turkkilaisista kaupoista tai Lidleista. Albert Heijnista saa tupakkatiskilta sellaisia bonuskortteja ihan vain kysymalla, jotka voivat tuoda ostosreissulta parin euron alennuksen. Waterloopleinilta saa perus kebab-tavaraa tai vietnamilaista esim. lounaaksi parilla eurolla. Pienet vlaamse vritesit (ranskalaiset paperitotterossa) tayttaa myos ihan hyvin hintaansa nahden. Ruoka on ylipaatansa melko kallista Amsterdamissa.

Juoma: Albert Heijn myy olutta 0,5 l 50 c. Halvan hinnan lisaksi se on parasta olutta, jota olen taalla maistanut. Viinit on myos kaupassa halpoja. Bisse myydaan 0,25 l laseissa, jotka maksaa 0,5-3 e, Leidsepleinin ja Rembrantpleinin ollessa kalleimmat paikat. Klubit viikonloppusin on suorastaan jarkyttavaa paskaa: sisaan 20 e, bisse 3 e ja vessakaynnistakin joutuu maksamaan viela 0,4-1 e. Opiskelijabileet on tosiaan halvimpia. Esim Candela (Leidsepleinilla) myy bissea ainakin tiistaisin ja torstaisin 2,5 e / 0,5 l. Dansen bij Jansenissa bisse on jotain 1-1,5 jne. Facebookista pystyy bongailla naita. Yliopistojen ravintolat / baarit on myos halpoja ja niissa on aika hauskaa possea.

Kannabis: Melko ymmarrettavaa, etta monelle tama on yksi suurimmista motiiveista matkustaa Amsterdamiin. Grammahinnat voivat Amsterdamissa vaihdella aivan jarkyttavasti (yleensa laheisyys Centraaliin korreloi vahvasti kalliin hinnan kanssa). Kannabis on taalla jokatapauksessa melko vahvaa, joten listan kalleimmasta paasta ei tarvitse valttamatta ostaa. Omat suositukset: osta laadukkaista ja tasalaatuisista coffareista (Rokerij, Dampkring) ja unohda bulldogit tms., polje 5km mihin tahansa suuntaan Centraalilta ja osta sielta ja osta irtotavaraa ei jointteja.

Muuta:
-Museumkaart maksaa n. 25 e alle 24-vuotiailta ja jo yhden museokayntikerran jalkeen maksaa itsensa takaisin. Voimassa vuoden!
-Kannattaa tarkistaa myos paivat, jolloin museot ovat auki ilmaiseksi.
-Punaisten lyhtyjen kaduilla on asiakkaan mahdotonta saastaa!

Kannabis: Melko ymmarrettavaa, etta monelle tama on yksi suurimmista motiiveista matkustaa Amsterdamiin. Grammahinnat voivat Amsterdamissa vaihdella aivan jarkyttavasti (yleensa laheisyys Centraaliin korreloi vahvasti kalliin hinnan kanssa). Kannabis on taalla jokatapauksessa melko vahvaa, joten listan kalleimmasta paasta ei tarvitse valttamatta ostaa. Omat suositukset: osta laadukkaista ja tasalaatuisista coffareista (Rokerij, Dampkring) ja unohda bulldogit tms., polje 5km mihin tahansa suuntaan Centraalilta ja osta sielta ja osta irtotavaraa ei jointteja.

Soo soo, Suomen lait koskevat suomalaista myös ulkomailla. :)

Kiitos tosi hyvasta postista :) Waterloopleinin ajattelin tsekata tassa joku paiva kun on aikaa ja viitseliaisyytta. Muitakin marketteja pitaisi kierrella, hiukan itseasiassa harmittaa kun Queens Dayna ei tullut kierreltya niin paljon kuin olisi kannattanut... Yks jenkki taalla esim. osti Queens Dayna tosi hienon fillarin n.20 eurolla. Siis sellasen, mika on arvoltaan ainakin 200e.

Joo, eli 30.4 oli siis Queens Day, eli kuningattaren syntymapaiva ja yleinen katujuhla. Koko kaupunki pukeutuu oranssiin, ihmiset saavat vapaasti myyda tavaraa kadulla ja joka puolella on musiikkia, porukkaa juomassa ja yleinen hyva fiilis. Vahan siis kuin Suomen vappu, mutta 5000000 kertaa mahtavampi! :)

Mulla oli vapaapaiva ja lahdettiin ulos joskus aika aikaisin paivalla. Oltiin aika kauan tossa-yhdella-aukiolla mika on tassa ihan lahella, selvitan nimen myohemmin :D Siella oli dj soittamassa trancea ja porukka tanssi, joi bissea ja... noh, puhui espanjaa, koska se oli joku espanjalaisten juttu. Sielta jatkettiin centraalin kautta Oosterdokia pitkin science centerin lahelle. Siella on kivoja, joskin tuulisia siltoja ja tarkoitus oli menna johonkin sillan alla pidettavaan underground partyyn. Ei ikina paasty sinne asti, mutta lahistolla oli bandi soittamassa ja katseltiin sita hetken aikaa. Vakea oli ihan helvetisti, joten ei jaksettu olla kovin kauaa.
Myohemmin istuttiin kanaalien varrella ja nautittiin hienosta ilmasta, eli ei ollenkaan huono Queens day :)

Tassa vahan googletettua kuvaa:

138428159_18d05744a9.jpg

Kadut olivat kirjaimellisesti TAYNNA. Matka jonka kavelee normaalisti 10 minuutissa, saattoi kestaa puolesta tunnista tuntiin.

Huumeista muuten sen verran, etta kalahoo puhui taytta asiaa. Etenkin siita, miten vahvaa pilvi on taalla ja etta aina kannattaa ostaa irtotavaraa, silla valmiissa jointeissa on taytta paskaa sisalla. Ma en henkilokohtaisesti polta ihan hirveasti, paivittain ehka muutaman sauhun jonkun toisen jointista, koska mulla on niin alhainen toleranssi. Sinansa ihan jees, ei ainakaan mene pilveen rahaa.

Asenne huumeisiin on taalla muutenkin ihan erilainen kuin Suomessa. En sano onko se hyva vai paha juttu, mutta vain Amsterdamissa voi kysya randomilta ohikulkijalta 'do you have any drugs?' samaan tapaan kuin kysyisi kelloa. Kaikenlaiset pillerit ovat taalla aika yleisia, mutta mita olen huomannut niin jengi osaa kayttaa niita. Tai ainakin ne joita ma tunnen. Kai se on niin etta kun joku asia ei ole niin tabu, ihmiset eivat hypeta sita niin paljon eika ole tarvetta vetaa kerralla niin paljon etta trippailee ihan holtittomasti.

Eipa noita huumeita katukuvassa niin hirveasti edes huomaa. Tuoksuun tottuu parissa paivassa ja ihmiset ovat ihan normaaleja, eivat mitaan narkkareiden perikuvia. Toisaalta on jopa vahan saali, etta muiden maiden ankarien lakien takia Amsterdam on vahan tallanen aikuisten leikkikentta ja jengi tulee tanne vain ja ainoastaan polttamaan pilvea.

Mitaan muuta uutta taalla ei sit olekaan tapahtunut. Ulkona sataa ja ma olen lahinna ollut toissa ja koittanut parannella kylkeani. Kaaduin Queens dayna meidan portaissa (taalla on ihan helvetisti jyrkkia portaita ja tiesin et joku kerta rynasen niissa...) oikein kunnolla ja nyt mulla on kai kylki ruhjeilla ja selassa on ihan tulipunainen mustelma :jahas: Hyva tuuri sinansa, etta mitaan ei mennyt rikki.

Seuraavaksi mun pitaisi metsastaa hyva ja edullinen paikka ottaa lavistys. Tossa lahella on yksi ihan kivanoloinen mesta, missa maksaa 45e mutta ajattelin etsia viela vahan ympari kaupunkia.

Marketeista infoa sen verran, etta Waterlooplein on tavaran osalta varmasti kallein. En ole sielta polkupyorien ja pikaruoan lisaksi loytanyt mitaan hintansa arvoista. Siina Waterloopleinin luoteiskulmassa on sellainen kaytettyjen kledjujen kauppa, jossa kannattaa kayda. Hyvia ja laadukkaita vaatteita halvalla. Alber Cuypstraatin katumarketti on kaikkein tunnetuin, itse en ole jaksanut sinne asti ikina fillaroida, mutta varmasti kaymisen arvoinen. Tassa mun kulmilla on Westerstraatilla lauantaisin luomuruokamarketti ja maanantaisin kaytettyjen kuteiden myyntia, josta on kaikkea siistia kylla loytynyt.

Lavareita nyt saa varmaan joka puolelta, mutta Harlemmerstraatilta erkanevalla Buiten Oranjestraatilla on sellainen kun DareWear. Hinnoista tms. ei tietoakaan pistanyt vaan silmaan kun on tossa kampan vieressa ja iteki meinanu ottaa lisaa metallia kroppaan.

Asut siis vakituisesti taalla? Ootko toissa vai mita teet? :)

Ma olen talla hetkella kirjastossa. Sadepaivana ei ole oikein muutakaan tekemista kuin hengailla sisalla, mihin kirjasto on just passeli paikka. Taalta on aivan mahtavat nakymat, erityisesti 7. kerroksen ravintolan ikkunoista nakee lahes koko kaupungin. Tossa vieressa on science center NEMO, mika on kuulemma myos tsekkaamisen arvoinen. Itse en taida siella ainakaan tanaan poiketa, koska rahaa mulla on taskussa huikeat 5e ja ajattelin kayttaa sen majoneesiin :D Tai tupakkaan.

Alkaa ihan oikeasti kayda hermoille tama sade, nyt on satanut joku 24h putkeen. Ei vaan huvita lahtea "kotoa" mihinkaan kun tietaa etta joka paikassa on kylmaa ja markaa... Mut eikohan se pian kirkastu, tai ainakin toivon niin.

6.5. mennaan muuten varmaan duuniporukalla Winston Kingdomiin katsomaan jotain suomalaista bandia!

JAAKKO & JAY (Fin)
Acoustic folk punk from Finland, as seen at Eurosonic! More jolly than Father Christmas and more hearty than reindeer steaks, the music of Jaakko & Jay throws a high-latitude spin on classic punk themes like drinking, revolution, drinking, making music, drinking, acute social commentary, drinking, and drinking - acoustic songs that shed their simplicity in a live situation by taking the audience in, melting their frosty cynicism, and putting smiles on every last person down to the bouncer.
www.myspace.com/jaakkonjay

Winston Kingdom on sellanen kiva pieni mesta Red Lightilla missa on live-musiikkia, sisalla saa polttaa ja missa on kaiken kaikkiaan aina hyva meno. Bissekaan ei ollut pahan hintaista, oliskohan ollut joku 3,5e per tuoppi ? En ole ihan varma. NIIIIN ja jekkushotit euron!

Ei kai mulla muuta talla kertaa. Mun pitaisi oikeastaan tulostella CV:ita ja kiikuttaa niita keskustan paikkoihin heti kun jaksan liikuttaa lihavaa takapuoltani. Ajattelin hankkia toisen tyopaikan nyt viela ennen kesaa kun niita on tarjolla ja mulla on joka tapauksessa illat aina vapaat.

Asun joo. Opiskelen UvAlla ja varmaan 2-3 vuotta nyt ainakin tulee taalla oltua.

Eurooppa on kylla pieni. Olin meinaan itsekkin viettamassa sadepaivaa tanaan tuolla paakirjastolla opiskelellen ja lukien Toni Morrisonia 3 kerroksen rullaportaiden vieressa, eli mita todennakoisimmin menit ohi. Hieno paikka turistillekin jopa. Jos sade vituttaa pidemman paalle tama kaupunki ei ole hyva paikka loka-marraskuussa. Saa on tuolloin 2 kkta putkeen tata samaa paskaa.

Asun joo. Opiskelen UvAlla ja varmaan 2-3 vuotta nyt ainakin tulee taalla oltua.

Eurooppa on kylla pieni. Olin meinaan itsekkin viettamassa sadepaivaa tanaan tuolla paakirjastolla opiskelellen ja lukien Toni Morrisonia 3 kerroksen rullaportaiden vieressa, eli mita todennakoisimmin menit ohi. Hieno paikka turistillekin jopa. Jos sade vituttaa pidemman paalle tama kaupunki ei ole hyva paikka loka-marraskuussa. Saa on tuolloin 2 kkta putkeen tata samaa paskaa.

Kuulostaa kivalta :) Kauan oot ollut taalla? Joo Eurooppa on kylla aivan uskomattoman pieni, se on tullut viime aikoina erityisesti huomattua! Luultavasti ohitettiin toisemme, tosin ma luin Levittia 5.kerroksessa ikkunien edessa suurimman osaa aikaa mut kiersin kaikki kerrokset lapi. Rakastan isoja kirjastoja ja voisin viettaa vaikka koko paivan kirjastossa :)
Loka-marraskuussa lahes joka paikassa on tallaista paskaa. Ma en tosin tule olemaan Adamissa enaa silloin, koska lahden syyskuun lopulla takas Suomeen ja lokakuun alussa muutan vielakin sateisempaan Englantiin koulun takia.

Lennoista sen verran, että itse varasin juuri lennot Wizzairilta, Eindhoven-Gdansk-Turku kustansi reilu parikymppiä, eikä ole mikään alennus. Tosin Amsterdamista nähden Eindhoven on hiukan syrjässä, mutta täältä etelästä matka on juuri passeli.

Amsterdamissa tosiaan on aika kallista juuri turistien takia, joita kaupungissa kyllä riittää. Iso osa on tullut "pitämään hauskaa", eli käytännössä ryyppäämään ja polttamaan pilveä. Muuten hintataso on Suomea selvästi halvempi, ehkä 10-20 %. Asuminen on tosin melko kallista. Julkiset toimii hyvin, mutta ainakin täällä Tilburgissa polkupyörä on ehdottomasti paras liikuntamuoto. Pyöräteitä on käytännössä kaikkialle ydinkeskusta mukaanlukien, ja kaupunki tarjoaa maksuttomia vartioituja pyöräparkkeja. Pyörän voi ostaa epäilyttävän näköisiltä äijiltä rautatieaseman vierestä. Polkupyörien pölliminen on täällä kansallisharrastus, joten kannattaa uhrata pari kymppiä kunnolliseen ketjulukkoon, ja lukita pyörä kiinteisiin telineisiin.

Musiikki täällä on ihan hirveää kuraa. Dance ja elektropop soi kaikkialla kuntosaleista kylpyhuoneisiin. Yhden metallikonsertin bongasin 013-areenalla, jossa oli mukana mm. Finntroll. Pitihän se käydä katsomassa, ja huudella biisien välissä suomeksi kaikkea typerää. Bändin pojat arvostivat. :rock:

Jos turisti haluaa nähdä joitain perinteisiä juhlia, niin tuo Alyssan mainitsema Koninginnedag (30.4.) on näkemisen arvoinen. Bileet alkavat jo tosin edellisenä päivänä, Kuningattaren iltana. Kannattaa pukeutua oranssiin, niin sulautuu joukkoon. Etelässä katolisilla alueilla (perinne, ei täällä kukaan oikeasti uskonnollinen ole) järjestetään kolme päivää kestävä Carnaval. Suurimmat pippalot järjestetään Maastrichtissa, mukana typeriä asuja ja alkoholia. Carnavalin ajankohta vaihtelee, tänä vuonna se alkoi 17.2., mutta ajankohta voi olla maaliskuulla asti.

Bisse on tosiaan kaupoissa halpaa, 40 senttiä / puoli litraa. Pitää jo hieman miettiä kaupassa valintoja, kun maitolitra on 10 senttiä kalliimpi. Jättää litran maitoa juomatta, niin saat yhden bissen. :D Marihuanaa ja hasista saa joka kaupungista. Suosittelen ostamaan coffee shopeista, vaikka kaduilta saakin hieman edullisemmin. Coffee shoppeja valvotaan edes jollakin tasolla, vaikka kaikkia määräyksiä ei noudatetakaan. Valmiit jointit voivat olla aika kalliita, esim. 10-15 € / 3 kpl, mutta bulkkitavara on edullista. En suosittele laatua Northen Light, vaikka suomalaisesta se hyvältä kuulostaakin. Myös White widow kannattaa ensikertalaisen jättää väliin, tai ainakin ottaa pienempi annos. Laadusta riippuen hinnat vaihtelevat huomattavasti. Lain mukaan asiakkaalle saa myydä päivän aikana max 5 g, mutta tätä rikotaan jatkuvasti. Niin kuin eräs paikallinen minulle opetti, hollantilaisten periaatteisiin kuuluu "Regering, krijg de tering" eli vapaasti käännettynä "Fuck the government".

Jos on aikaa enemmän kuin pari päivää, kannattaa käyttää hyväksi hyvät kulkuyhteydet. Esimerkiksi Brysseliin pääsee junalla yhteen suuntaan 18 €:lla ilman alennuksia, bussilla vielä halvemmin. Den Haag on omasta mielestäni Alankomaiden kaunein kaupunki, tosin meno ei ole yhtä villiä kuin Amsterdamissa.

Paikallisten kielitaito on ihailtavan hyvä. Lähes kaikki puhuvat englantia, ja suuri osa vielä ranskaa tai saksaa. Englannin kanssa pärjää kaikkialla maassa. Paradoksaalisesti huonoiten englantia puhuvat jotkut kouluttamattomat nuoret (koulutus eritytyy aikaisemmin kuin Suomessa).

Yliopistokoulutus on korkealaatuista, suuret yliopistot selkeästi parempia kuin yksikään Suomen vastaava. Koulutus on edullista, ja esimerkiksi maisterin tutkinto kestää pääsääntöisesti yhden vuoden. Joillakin aloilla kaksi vuotta, samoin kuin tutkijakoulutukseen tähtäävä "research master". Opetuskieli on pääsääntöisesti englanti, joten esimerkiksi Suomessa tehdyn kandin jälkeen on suhteellisen helppo hakea opiskelemaan maisterin tutkinto Alankomaihin, jolloin vuodessa saa paperit ulos.

Räplätty. Ai niin, WC:t on täällä aivan perseestä.

Viimeksi muokattu:
Erittain tyhjentava kirjoitus Vornalta.

Turisteja tosiaan Amsterdamissa on ehka liikaakin. Paras aika matkustaa on varmaankin maalis-huhktikuussa tai sitten myohemmin syksylla. Nyt jo paikat aika tukossa. Punaiset MacBiket ovat vallaanneet tiet ja espanjalaiset, britit yms. ajelevat niilla miten sattuu pilvessa ja kannissa. Toisaalta esim. Haarlemmerstraat naytti lahinna autiolta eilisessa sateessa ja Queen's Day -krapulassa.

Asuminen ei valttamatta ole erityisen kallista (esim. Helsinkiin verrattuna), mutta asunnon loytaminen sitakin vaikeampaa. Itse joudun taman ongelman kanssa kamppailemaan kuukauden-parin paasta.

Jos aikaa on tosiaan enemman tai Amsterdamissa on tullut kaytya aiemmin, kannattaa tosiaan tehda paivareissuja ja palata sitten illaksi juhlimaan Amsterdamiin. Itse tykkaan Leidenista varsinkin aurinkoisella saalla. Amsterdamista paasee myos n. 20 minuutissa aivan jarkyttavan siisteille rannoille. Nordwijkissa ja Katwijkissa on myos hostelleja tms. rantojen lahella, mikali Amsterdam alkaa vasyttaa (voiko nain edes kayda?).

Tosiaan hyvia kouluja taalla on paljon: Amsterdam, Tilburg, Maastricth... 1600 on lukuvuosimaksu eurooppalaisille, eli ei se ihan ilmaista ole. Tuon rahan kylla kompensoi helposti vuodessa muissa kuluissa Suomeen verrattuna, ja kasittaakseni tuon saa rahoitettua Hollannin valtion myontamalla lainallakin. Taalla on paljon ulkomaalaisia opiskelijoita ja en voi kuin suositella tutkinnon hankkimista Hollannissa.

WCt ovat kylla jotain aivan hirveaa. Ja vituttaa kun esim klubeilla joutuu maksamaan 0,5-1 e vessareissusta. Sen euron voi siis aina laskea bissen hintaan lisaa.

Ja Alyssalle: 9 kkta tuli juuri tayteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom