Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

Keila, ei kuulema.
Mä mietin kanssa tällai, mutta sain päättelyketjun tulokseksi 2/3?:DJos kaikki mahdolliset vaihtoehdot mitä noita sisaruksia voi olla, on:
poika - tyttö
tyttö - poika
tyttö - tyttö
poika - poika
Ja tiedetään, että se ei voi olla poika - poika joten mahdollisuus on 1/3
Aiiiivan. Mahdollisuus, että tytöllä on sisko, olisi se 1/3. Kai. Oon ihan sekasin jo.Mä mietin kanssa tällai, mutta sain päättelyketjun tulokseksi 2/3?:D
"Tiedetään, että nelihenkisessä perheessä on kaksi lasta. Menet soittamaan perheen kodin ovikelloa. Oven avaa nuori tyttö (lapsi). Mikä on todennäköisyys sille, että tytöllä on veli (kun siis tiedetään että sillä on veli tai sisko)?"

Niin just...olisi pitänyt kyllä vielä vähän selventää tuota tehtävänantoa ettei jää tulkintavaraa näihin ugandalaisiin sattumiin :lol2:Onko perheen kaksi muuta hlöä isä ja äiti? Lasketaanko "lapsi" alle 15 vai alle 12vuotiaaksi vai onko kyseessä geneettisesti määritely jonkun "lapsi"? Siskollahan voi olla aikuisiässä oleva ja taloudessa asuva veli/sisko joka sekoittaa kuviota. Ehkä jopa adoptiolapsi ugandasta joka kuitenkin on juridisesti osa "perhettä".
Integrandi nyt kyllä voisit vähän skarpata, kaikki vastaukset on mutuilua ennenkuin lähtöasetelma on selvä!
En oo ottanu, mutta päähän sattuu tää kaikki miettiminen. Mutta onkos se oikein mitä tohon laitoinkin, että mahdollisuus sille, että tytöllä onkin sisko, on se 1/3?Powerhousulla oli aika näppärä päätelmä, mutta taitaa kaveri olla sen verran ottanut että eksyi pieni lapsus tuohon loppukaneettiin.
Kivi vierähti sydämeltäni. Tässä mä alunperin vipuun menin, kun laitoin sen 1/3. Ei vaan pystyny enää järkeilemään, kun päässä surisee.Ph: On![]()

Mikä on todennäköisyys sille, että tytöllä on veli (kun siis tiedetään että sillä on veli tai sisko)?"
[/SPOILER]