Massan lisäys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Power/
  • Aloitettu Aloitettu
Oon nyt koittanu omasta mielestä ainaki syödä niinku hevonen, mutta siltiki kalorilaskuri näyttää miinusta reilusti toistasataa. Heräski kysymys että voiko ihan surutta esim. maidon vaihtaa rasvasempaan versioon (nyt rasvatonta) ilman että kehoon alkaa kerääntyä rasvaa ihan älytöntä tahtia. Sen kans ois kuitenki helpompi saada kalorit plussalle ja lihaa luitten ympräille

Aivan huoleti voit vaihtaa. Kalorit sen paisumisen ratkaisee eikä mikään yksittäinen rasvanlähde. Tuli itse asiassa mieleen kun noin tuossa kysymyksesi muotoilit, että tuleehan syötyä rasvaa tarpeeksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon nyt koittanu omasta mielestä ainaki syödä niinku hevonen, mutta siltiki kalorilaskuri näyttää miinusta reilusti toistasataa. Heräski kysymys että voiko ihan surutta esim. maidon vaihtaa rasvasempaan versioon (nyt rasvatonta) ilman että kehoon alkaa kerääntyä rasvaa ihan älytöntä tahtia. Sen kans ois kuitenki helpompi saada kalorit plussalle ja lihaa luitten ympräille

Ihan huoletta voi vaihtaa rasvan puolesta. Mutta ei maidolla mielestäni kannata hirveästi bulkata, koska maito sisältää nopeita hiilareita.

Aivan huoleti voit vaihtaa. Kalorit sen paisumisen ratkaisee eikä mikään yksittäinen rasvanlähde. Tuli itse asiassa mieleen kun noin tuossa kysymyksesi muotoilit, että tuleehan syötyä rasvaa tarpeeksi?

Luultavasti ei. Öljyä pitäis lisätä kyllä ruokavalioon. Muutenki vielä vähän hakusessa tää syöminen ku ekaa kertaa ajattelin ihan kunnolla alkaa panostamaan ja syömään kunnolla

Muutenki vielä vähän hakusessa tää syöminen ku ekaa kertaa ajattelin ihan kunnolla alkaa panostamaan ja syömään kunnolla

Samoin, itellä aina välil tulee tommosia hetkiä et kelaan et ny pakko alkaa syömää paremmin yms. ja sit jaksan sitä viikon ja sit menee taas iha sekasin kaikki. Mut jos tällä kertaa pääsis vähä parempaan tulokseen ku paino pysyny samas kuukauden verran ja vähä ketuttaa :D Tuli sit vähä läskiä tai ei mut joku +400 kaloreil koitan mennä et vähä kasvaa! viikon tai kaks verran pitäis mennä noilla kaloreil ja kattoo sit onko tullu yhtäkää massaa lisää.

Ja noista sapuskoista sanoisin että jos rahka maistuu pahalta, eikä ala edes ajan kanssa olemaan kohtalaisen makusta niin kannattaa etsiä joku vaihtoehto sille. Käy muuten nopeasti tuntumaan "pakottamiselta" jos syö safkaa mistä ei tykkää ja toi ei nyt tarkota sitä että jos ei tunasta tykkää niin käydään mäkkärissä.

Viikonloppusinku on aikaa, ni paistan lautasellisen verran munakokkeilia + siihen raejuustoa.
Ja voihan sitä rahkan sekaan laittaa esim. mustikoita/sekottaa sitä johonkin muuhun(?)

Kalorivajeen voi täyttää vaikka maidon sisältämällä rasvalla ilman, että se kerryttää rasvaa ylipäätään yhtään. Kertyvä rasva määräytyy sen perusteella paljonko vedät plussalle. Jos juot 2 L päivässä ja vaihdat rasvattoman "siniseen", niin lisäkalorimäärä on 240 kcal päivässä. Eipä tuollaisella keikautuksella rasva varmastikaan älytöntä tahtia kerry, mutta voi olla lihaskasvun kannalta hyvinkin tärkeä.

massanlisäys purkeissä/paketeissa lukee että 1-3 krt päivässä niin täytyykö sitä myös ottaa päivinä jolloin ei reenaa ollenkaan että ottaa rennosti koko päivän?

massanlisäys purkeissä/paketeissa lukee että 1-3 krt päivässä niin täytyykö sitä myös ottaa päivinä jolloin ei reenaa ollenkaan että ottaa rennosti koko päivän?
Kyllähän sitä kannattaa olla plussakaloreilla välipäivinäki, koska levossahan se kehitys oikeestaan tapahtuu. Ite vetäisin kuitenkin ihan normaalia safkaa ton massanlisäysjuoman sijasta, jolloin sais enemmän mikroravinteita.

Herättelen vanhaa ketjua aiheeseen liittyvällä kysymyksellä.

Tarvitsisin toimivan massanlisäysdieetin, olen 197cm/82kg ja aikaisemmin koettanu saada massaa nousemaan huonoin tuloksin. Teen kaksijakoista ohjelmaa neljä kertaa viikossa, ja juon aina treenin jälkeen mass recoveryn palautusjuomaksi. Katselin threadin alku/keskikohdilta dieetti-ideoita, ja koetin vähän editoida niitä itselleni sopivaksi. Tärkein kysymys kuitenkin on miten diettiini vaikuttaa maidon jättäminen pois? Lääkärin kehotuksesta minun ei kannattaisi päivittäin juoda isoja määriä maitoa, mutta rahkat ja raejuustot yms. saavat kyllä olla mukana. Alla on oma ideani ruokavaliosta, jossa tosin maidon puuttumista ei ole vielä huomioitu. Kertokaapa mielipiteenne :)

Aamupala: 2 ruisleipää (kinkku+juusto), rahkapurkki
Lounas: Iso lautasellinen kouluruokaa/viikonloppuisin jotain kotiruokaa
Välipala: 2 ruisleipää, ½ raejuustopurkki
Päivällinen: Iso lautasellinen pastaa/riisiä + kanaa/lihaa/kalaa
Välipala: 2 ruisleipää, ½ raejuustopurkki
Iltapala: Rahkapurkki, 2rkl rypsiöljy
(+palautusjuoma salipäivinä)

Ensinnäkin, treenin on oltava progressiivista. Tämä on tärkein asia. Siis painot nousee ylöspäin koko ajan. Ilman progressiota kaikki painonlisäys on läskiä. Toiseksi, on syötävä kuin elukka. Kananmunat, liha, kala, maito on pääasiallista ruokaa. Proteiinia minimissään 2g/painokilo, mieluummin lähemmäs 3 g. Vältä turhia hiilareita, pelkkä leipä on huono välipala ilman proteiinia.

Ensinnäkin, treenin on oltava progressiivista. Tämä on tärkein asia. Siis painot nousee ylöspäin koko ajan. Ilman progressiota kaikki painonlisäys on läskiä. Toiseksi, on syötävä kuin elukka. Kananmunat, liha, kala, maito on pääasiallista ruokaa. Proteiinia minimissään 2g/painokilo, mieluummin lähemmäs 3 g. Vältä turhia hiilareita, pelkkä leipä on huono välipala ilman proteiinia.

Ja leivässähän on 100 grammaa kohden +10 grammaa proteiinia ja siihen kun lisätään päälle lihaleikkeleitä ei se täysin proteiiniton välipala ole. Mutta Kyllä niitä parempiakin välipaloja löytyy...

Neuvoja painon lisäykseen...

Joo, elikkäs tarvisin vähän neuvoja ja vastauksia kysymyksiin.

Oon 13v 164cm 48kg painava poika jolla on ``vähän`` syömishäiriö taustaa. Nyt sitten pitäs saada painoa nousemaan jota olen jo kilon verran saanutkin mutta aivan liian hitaasti. Oon pyrkinyt syömään noin +2000 kcal päivässä jota pitäis nyt vähän nostaa koska ei näytä riittävän En liiku hirveästi tällä hetkellä mitä nyt vähä pyörällä + kavereiden kans tulee hengailtua ja nyt haluisinki saada pariin kysymykseen järkevät vastaukset :D

- Onko väliä miten otan kalorit tietysti olisi hyvä ottaa terveellisestä ruuasta?

- Mites tuon proteiinin kanssa kun sitä tuppaa tulemaan liikaa melkein 130-150g päivässä kun niin kovasti tykkään syödä raejuustoa ja rahkaa :D onko tästä jotain haittaa? eli siis on hankaa syödä 2300 kcal ettei noin paljon proteiinia tulisi :lol2: miten siis jakaisitte mulle hiilarit proteiinin ja rasvan?

Kiitos jo etukäteen vastanneille!

Syö terveellistä ruokaa ja paljon.
Älä murehdi, että saisit liikaa proteiinia.
Ruokaa naamaan vaan.
Treenaaminen olisi hyvä idis siinä ohella, jotta ei pelkkää fläsää tulisi.

Treenaamine olis hyvä joo ja sitä harrastellutkin jo vähän ennestään mutta vanhemmat ovat sen verran lyhyitä että hieman pelottaa pääsenkö isän mittoihin n. 170cm kun syömishäiriötäkin taka, joten treenaaminen vielä vähän mietityttää... :/

Ite ehdottaisin tohon tilanteeseen, että voisit tehä kehonpainolla liikkeitä, jos tuo "oikea" treenaaminen pelottaa vielä. Eli punnerruksia, askelkyykkyä, vatsoja, dippiä ja jos mahdollista niin leukoja jne. sitten aina, kun ruokaa tarjotaan - ja se on normaalia ruokaa eikä mitään uppopaistettua/rasvassa lilluvaa - nii lautanen huoletta täyteen. Tollanen kasvavassa iässä oleva poju tarttee kyllä luultavasti vähän enemmänkin kaloreita kuin tuon 2300, itse en edes tuossa iässä kiinnittäisi niihin huomiota vaan söisin. Jos sitten paino alkaa liikaa nousemaan ja peili näyttää, että läskiä tulee niin vähän vähennät syömistä.
Katso vain, että terveellisesti syöt ja kasviksia ja hedelmiä sen raejuuston ja rahkan ohella :D

Sicceli,jos treenistä yleensä on haitallisia vaikutuksia pituuskasvuun niin sillon kyl vähintäänkin tarviis liikuttaa isoja painoja ja heikolla tekniikalla. En usko,että omaat semmoseen tarpeeksi voimia. Selän voit saada rikki,jos oikein revit ilman tekniikkaa,mut se,että esim. käsien tai jalkojen pituuskasvu loppuis harjoittelun takia..en usko. Oot niin nuori ja niin alussa,että etene rauhassa. Opettele oikeat nostotekniikat yms.,lepää tarpeeksi,syö hyvin ja ota rennosti. Mihkään ei oo kiire ja koko elämä on opettelua:).

Kiitti vastanneille! helpotti paljon ruan ``ajattelemisen`` suhteen. :) nyt yritän ottaa rennosti ja varmaan jatkaa 10kg käsipainoilla treenaamista yms. oman keho painolla tehtäviä liikkeitä. :puntti:

Itse olen 179 cm ja 55 kg, painoni on reilusti alipainon puolella. Liikun paljon. Itseäni kiinnostaisi millainen ateriarytmi olisi paras massanhankinnassa. Onko treenin jälkeisen aterian ajoitus kuinka tarkkaa? Itselläni tuppaa venymään aterian saanti 1-1,5 tunnin päähän salitreenin päättymisestä, kun alkaa kokkailemaan. Palkkarin vedän treenin viimeisen vartin aikana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom