Suomalainen lähtee aina kisoihin ”sijoittumaan”. Amerikkalainen menee voittamaan.
Suomalainen vähättelee saavutuksiaan.
-”Voititte kultaa, miltä nyt tuntuu?”
-”No ihan ok fiilis, tästä on hyvä lähteä eteenpäin.”
Amerikkalainen menestyjä on ylpeä saavutuksistaan ja kertoo niistä mielellään muille ja kannustaa toisia siinä samalla. Kuuntelijat yleensä iloitsevat mukana ja ihailevat oman maansa menestyjiä.
Suomalaiseen luonteeseen ei sovi kehua omia tuotoksiaan. Se opetetaan jo nuorena ja tämä kantaa läpi elämän. Jos toinen kehuu vaikka taidokkaasti rakennettua omakotitaloa, sitä pitää vähätellä, jottei anna ylimielistä kuvaa itsestään.
-”Oletpa upean talon rakentanut!”
-”No se nyt on tollanen...”
-”Eiku ihan oikeasti, uskomattoman hieno!”
-”Oishan tuon nyt voinu paremminkin tehdä...”
Amerikkalaista kehuttaessa otetaan kehut vastaan, ollaan ylpeitä ja motivoidaan toisia jahtaamaan unelmiaan.
-”Valtavan kauniin talon olette rakentaneet ihan itse!”
-”Kiitos paljon! Tein kovasti töitä ja olen todella tyytyväinen loppulokseen. Haluan esimerkilläni myös näyttää, että kuka tahansa pystyy mihin vaan, kunhan vain haluaa sitä tarpeeksi. ”
Suomalainen ei osaa ottaa kehuja vastaan ja suorastaan menee hämilleen. Voit testata tätä käytännössä ja nähdä miten harvoin ensinnäkään kukaan kehuu toista ja jos sitten kehuu, siitä menee pasmat toisella ihan sekaisin.
Kehu vaikka ruokakaupassa kassatyttöä tai työkaveria ja kerro, että hänellä on kauniit hiukset tai silmät tms. Itse olen silloin tällöin nähnyt jollain todella kauniit hiukset tai esim jollain on todella hyvän tuoksuinen hajuvesi ja tästä kommentoinut jollekin tuiki tuntemattomalle. Reaktio on useimmiten punastuminen, hymy ja pienen pieni hämmennys. Tosin veikkaan kyllä, että sellaisesta positiivisesta kehumisesta jää toiselle päälimmäisenä hyvä mieli.
Tämä on täysin totta että täällä käyttäydytään eri tavalla kuin vaikka jenkeissä.
Mutta mielestäni se ei ole pelkästään negatiivinen asia.
Kyllä omista saavutuksista tietenkin ylpeä saa olla, mutta ei niillä kuulu leijua.
Vielä vähemmän kannattaa leijua jos ei ole juuri mitään edes saavuttanut.
Meillä on samassa työ paikassa muutama tälläinen tapaus jotka jatkuvasti kehuvat itseään ja yrittävät nostaa itseään muiden yläpuolelle, ja se on todella raskasta kuunneltavaa, eikä näiden ihmisten kanssa kukaan halua tehdä töitä.