Kyllä tietämys pirin hyödyistä ja haitoista aika heikkoa tuntui 90-luvulla ja sitä ennen olevan bodareilla. Vertaa nykypäivään. Silloin oikeasti kuviteltiin että se on hieno juttu kehonrakennusta ajatellen ja että muutkin kovat tekijät sitä käytti. Ja mallia otettiin. Kunnes omalla kohdalla sai todeta ettei ollutkaan bodaukseen hyvä juttu. Ei maistu ruoka eikä tule uni. Eikä edes välttämättä tuonut mitään merkittävää apua edes itse treeniin. Kaikki haitat kyllä iski monella päälle todella nopeasti ja vahva koukku.
Amfetamiini oli 90-luvun bodaus ilmiö, joka kuollut pois. Moni sitä silloin käytti kun lukee sen ajan metodeista. Oletko vielä 2020 jälkeen kuullut, että joku tosissaan bodaava ottaa pirin mukaan tehostamaan bodausta? Itse en yhtään, koska tiedetään sen haitat tasan tarkkaan ja pidetään idioottina semmoisia jotka tuota nykyisin edes miettisivät. Ketään en tiedä nykypäivänä joka bodausta tuolla yrittäisi tukea. Ei tuosta edes keskusteltu vaihtoehtona pakkiksella ikinä bodauksen tueksi. Efestä kylläkin vaikka sekin muoti-ilmiö kadonnut jo. Sen käyttö aika monilla hallussa taisikin pysyä.
"Savolainen oli muuttanut Helsinkiin ja asui päivät yöt helsinkiläisessä Gold’s Gymissä. Hänen tyttöystävänsä Johanna oli jäänyt asumaan kotikaupunkiin Ouluun, ja Savolainen kertoo yksinäisyydessään hakeutuneensa vääränlaiseen seuraan salilla.
– Tarrauduin yksinäisyydessäni ihmisiin, jotka olivat minun laillani ulkona normiyhteiskunnasta, tai jotka halusivat vain hyötyä minusta. Siihen aikaan Suomeen oli rantautunut sellainen ajatus, että treenin kovuutta ja intensiteettiä pyrittiin nostamaan keinoilla millä hyvänsä. Tässä porukassa, jonka kanssa seurustelin, ei käytetty mitään efedriiniä. Tässä piirissä oli siirrytty amfetamiiniin, Savolainen kertoo kirjassa.
– Nyt puhun suurimmasta virheestä, jonka olen elämässäni koskaan tehnyt. Jäin amfetamiiniin koukkuun heti ensimmäisellä kerralla, kun sitä kokeilin. Aluksi käytin sitä vain treenien yhteydessä, enkä tiennyt oikeasti paransiko se vai huononsiko se treenejäni. Välitin vain siitä tunteesta, minkä se sai minussa aikaan."
Marko Savolainen joutui uransa huipulla vaikeaan huumekierteeseen.
www.is.fi