Eihän tällasiin nyt tarvii yhtikäs mitään sen tieteellisempää mietintää edes. Ihan itsestäänselvää, että melkeen ihan mihin tahansa voi jäädä koukkuun. Sen sijaan myös että vikistään ''sairauksista'' yms. tekosyistä, ja siirrellään vastuuta ties mille taholle aina, ni voitais oikeesti vaan ottaa vastuu omasta paskasta itsehillinnästä. Jos se on paska--->pysy loitolla, tai hae apua. Siis ihan vähintään tunnustettais ääneen, että ollaan perseestä asiassa. Se on 100% noin yksinkertasta at the end of the day. ''Sairaus'' termin käyttö riippuvuuksissa on yhä helvetin noloa imo, ja alentaa ihmisen jonkun mieleltään vajaavaisemman eläimen tasolle, jolta puuttuu valinnanvapaus. Itse olin uhkapeliriippuvainen n. 15 vuotta, ja vitut siinä mikään sairaus jyllänny. Ei edes Saatana riivannut kehoa/mieltä ;D. Oma itsehillintä & impulssien kontrolli kusi, & tykkäsin myös pelata. Ei kiinnosta oliko joku ''geneettinen taipumus'' tjs. paskaa. Tiedostin ongelman aina, ja ihan ite tulin järkiini. Ei tarvinnu edes Jeesusta löytää lol. Tai ok... jos mun aivot nyt skannattais jollain high-tech laitteistolla, ja sieltä löytyiski joku vioittunut däkädäkä alue, ni mitä helvettiä mä sillä tiedolla tekisin? En yhtikäs mitään. Mä jäin koukkuun melkeenpä välittömästi btw ku ekan kerran uhkapelasin.
Se oli sellanen ''oho, tää on aika jännää'' hetki. Ei mitään sen yliluonnollisempaa. Sit sitä teki tarpeeks kauan, ja iski addiktio, muuttu tavaks.
Ymmärrän toki, että oma riippuuvuus ei oo täysin verrattavissa johki piririippuvuuteen, mut ihan täysin sama ydinajatus pätee kaikissa riippuvuuksissa. Eli se, että ihan ite laitoit homman eteenpäin. Huumeet myös lahottaa porukoiden aivoja ihan automaattisesti, mitä tuskin uhkapeliriippuvuus tai vastaava tekee. Marko ei ehkä kykene parantaan itteään, eli joko löytää sen Jeesuksen/vastaavan kliseen, tai joku hänestä välittävä puuttuu väkisin asiaan. Jälkimmäisen realistisuudesta ei tietoa, mut tuossa noi viimeset oljenkorret taitaapi olla. Pystyn esim. visualisoimaan teoriassa jonkun skenaarion, missä Markon BFFF antaa hälle kodin, ja auttaa vierotusoireissa tjs. Eiku toi oliki Kovaotteiset miehet II elokuvasta
.