BB PRO Marko Savolainen

On toki tarve jutella ammattiauttajan kanssa, mutta se addiktio on siinä taustalla sekoittamassa pakkaa. Ensin se akuutein ongelma pois, eli päihteet, sitten psykoterapiaan.

Muutenkin jos vaikka Makea miettii, niin ei se kovin vastaanottavainen olisi nyt psykoterapiassa, varmaankaan.
Juu kyllä sille varmaan perustelut on noille säännöille, mutta vaikea yhtälö se silti on. Tuo on aika jyrkkä homma nimittäin. Tarkoitan tässä sellaisia tyyppejä kellä addiktio ei oo ollenkaan näin paha, eli olisivat ns. harmaalla alueella. Sitten toisekseen, ihmiset saa viinallakin itsensä huonoon kuntoon, mutta se ei vaikuta ihan niin radikaalisti. Jos et mee päissään sinne terapiaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ok. On se hurjaks menny maailma. Jokunen vuosi sitte oli selkä aivan paskana, leikattiin sitte akuuttina. Päivystyksen kautta menin sisään ja kerroin mitä olin syöny kipuihin (vähän reilummin tramalia) sinä päivänä, nii tuli kyllä niin halveksuvaa tekstiä hoitajalta että huhu😂 Lääkäri totes vaan, että ”aha”🤷‍♂️
Olin joskus vuosia sitten ison sairaalan päivystyksessä. Sinne tuli joku muka käsi niin sootanan kipeenä vähä tujunpaa lääkettä vonkuun. Sit siihen tuli vähän kaveria ja kaverin kaveria, pientä velanperintää ja pieni puukotus. Jonottaneille lapsille etenkin hieno show.

Tämä oli siis ihan arkinen iltapäivä
 
Olin joskus vuosia sitten ison sairaalan päivystyksessä. Sinne tuli joku muka käsi niin sootanan kipeenä vähä tujunpaa lääkettä vonkuun. Sit siihen tuli vähän kaveria ja kaverin kaveria, pientä velanperintää ja pieni puukotus. Jonottaneille lapsille etenkin hieno show.

Tämä oli siis ihan arkinen iltapäivä
Hyi vittu. Ei nuin paha, mutta poikaa (silloin 5wee) käytin päivystyksessä Oulun keskustassa tk:ssa. Vittu mikä härdelli siellä oli hamppien kanssa. Yks kulki kusipurkki auki pitkin käytävää ja karju että mihin vittuun hän tämän vie😂
 
Tuliko muuten sun selästä leikkauksen jälkeen hyvä? Kysyn näin samanlaisen operaation läpikäyneenä.
Se on leikattu jo kahesti. Ihan hyvä siitä tuli, kivut jäi (joksiki aikaa), mutta vähä hermovikkaa kuitenki toiseen jalkaan. Tai siis varmasti paras tulos mitä sillä leikkauksekla voi saavuttaa.
Oon ollu sen jälkeen kaks kertaa leikkausjonossa, niskan pullistuman ja alaselän(15 vuotta sitte leikattu väli), niistä kieltäydyin ja noin vuosi meni kuntouttaessa. Eli sama aika ko laikkauksesta koin sen olevan ”iskussa”. Mulla on tappeumaa koko tangan matkalla, joten näitä tulee varman lopun elämää. 🤷‍♂️
 
Noi aineiden kuskaamiset sairaalaan on suurimmaksi osaksi aivan paska puhetta, kuten täälläkin mainittu, niin vedotaan addiktien kertomiin tarinoihin ja pidetään niitä tosina. Kyllä pääsääntöisesti puututaan aivan kaikkeen tälläiseen toimintaan, vartija yleensä paikan päällä ym. Varmasti on jotain satunnaisesti saatu vietyä, mutta että olisi yleistä, niin ei kyllä ole.
 
Harvoin narkomaani pystyy itsekritiikkiin,vika on aina muissa.
Tämä kyllä tässäkin tapauksessa tulee hyvin esiin. Riippuvuussairaus muuttaa paljon ihmisen persoonaa. Toisista, nuoremmista, tulee agressiivisia ja uhkailevia. Sitten taas jotkut vanhat lääkeriippuvaiset rouvat oppineet hienovaraisempia keinoja manipuloida ja kehittää sellaista tarinaa, että lääkevirta jatkuu. Eri ilmiasu, mutta sama riippuvuussairaus taustalla mikä pikku hiljaa ihmisen muuttaa.
 
Hyi vittu. Ei nuin paha, mutta poikaa (silloin 5wee) käytin päivystyksessä Oulun keskustassa tk:ssa. Vittu mikä härdelli siellä oli hamppien kanssa. Yks kulki kusipurkki auki pitkin käytävää ja karju että mihin vittuun hän tämän vie😂
Omien havaintojen mukaan jos menee ensiapuun niin kovin meininki siellä on sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Silloin sinne tulee ne ketkä ei oo lopettanu rellestämistä jonkun fakin maanantain töihinmenon takia.
 
Tämä kyllä tässäkin tapauksessa tulee hyvin esiin. Riippuvuussairaus muuttaa paljon ihmisen persoonaa. Toisista, nuoremmista, tulee agressiivisia ja uhkailevia. Sitten taas jotkut vanhat lääkeriippuvaiset rouvat oppineet hienovaraisempia keinoja manipuloida ja kehittää sellaista tarinaa, että lääkevirta jatkuu. Eri ilmiasu, mutta sama riippuvuussairaus taustalla mikä pikku hiljaa ihmisen muuttaa.
Joskus tuollaista seurannut.
Duunari/köyhä oletetaan päihdetapaukseksi vaikkei olisikaan, koviinkin kipuihin pelkällä parasetamolilla mentävä. Pukeutuminen, koulutus ja tiedot työelämästä vaikuttaa.

Korkeasti koulutettuihin ja työelämässä johtavassa asemassa oleviin/olleisiin ei kohdistu epäilyjä. Usein osaavat sitten vielä fiksusti puhua ja manipuloida. Tuntevat lääkkeet ja tietävät mitä oireita valittaa. Unilääkkeet, rauhottavat ja särkylääkkeet irtoaa näille huomattavasti helpommin. Läpilyöntikipua aiheuttaa sitten jokainen naapurin kissanpieru.
 
Kyllä ovat aika varovaisia särkylääkkeiden kanssa mutta se on paljon kiinni lääkäristä. Esim oli aika vittumainen korvatulehdus, kävin kahden lääkärin luona. Toinen olisi antanut panadolia, antoi 2 pkt panacodia. Täytyy sanoa että ymmärrän että näitä ei jaeta huvin vuoksi koska huomasin että näihin jäisi nopeasti koukkuun.
 
Mulla saattaa olla vanhentunutta tietoa, mut ei ainakaan Turussa sairaalassa valvottu käytännössä mitenkään vierailijoita. Osastojen ovet on (pl. tehot sun muut erikoismestat) auki iltaan asti ja kansliassa olevat hoitsut noteeraa vierailijat, jos kiireiltään ehtivät. Huumeita saa Suomessa ihan kaikkialle, jos vaan on maksu- tai velanottokykyä.
 
Kyllä ovat aika varovaisia särkylääkkeiden kanssa mutta se on paljon kiinni lääkäristä. Esim oli aika vittumainen korvatulehdus, kävin kahden lääkärin luona. Toinen olisi antanut panadolia, antoi 2 pkt panacodia. Täytyy sanoa että ymmärrän että näitä ei jaeta huvin vuoksi koska huomasin että näihin jäisi nopeasti koukkuun.
Miten huomasit tämän, että jää nopeasti koukkuun? Miten sen käytännössä huomasit, koska ihmisinä me reagoidaan ja addiktoidutaan asioihin eri tavalla.
 
Mulla saattaa olla vanhentunutta tietoa, mut ei ainakaan Turussa sairaalassa valvottu käytännössä mitenkään vierailijoita. Osastojen ovet on (pl. tehot sun muut erikoismestat) auki iltaan asti ja kansliassa olevat hoitsut noteeraa vierailijat, jos kiireiltään ehtivät. Huumeita saa Suomessa ihan kaikkialle, jos vaan on maksu- tai velanottokykyä.
Tiedän tapauksen eräästä sairaalasta missä huonekaveri makso henkilölle et käy hakee sairaalan ulkopuolelta. Huumausaineesta kyse.
 
Miten huomasit tämän, että jää nopeasti koukkuun? Miten sen käytännössä huomasit, koska ihmisinä me reagoidaan ja addiktoidutaan asioihin eri tavalla.
Kyllähän työpäivät olivat paljon mukavampia ja oli kivempi fiilis. Voisin kuvitella että ihminen joka helposti addiktoituu helposti jäisi psyykisesti koukkuun nopeasti. Tiedän että itse jään helposti koukkuun kaikkeen paitsi alkoholiin. Sen huomasin jo teini-iässä että osa kavereista ihastuivat siideriin jo ekan kännin jälkeen ja jotkut siirtyivät muihin aineisiin.
 
Nonii oksikodonit tuplattu Makelle ja kyllähän tuo viimesissä stooreissa jo komiasti nauraa. Siellä se rötvää ja tekee sen minkä parhaiten osaa, eli kuluttaa veroeuroja.

On se eilinen kiukku kadonnut jo kauas pois.
Oli melko aggressivinen ja ahdistava olemus tosiaan siihen asti ennen kuin sai jotain troppia kiertoon. Jotenkin ei enää markolle sympatiaa irtoa vaikka kuinka olisi sairaus siellä taustalla.
 
Oli melko aggressivinen ja ahdistava olemus tosiaan siihen asti ennen kuin sai jotain troppia kiertoon. Jotenkin ei enää markolle sympatiaa irtoa vaikka kuinka olisi sairaus siellä taustalla.

Kylla. Muistan aina miten lupsakka ja rauhallinen Markon olemus on aina ollut mutta nyt alkaa olla aika lailla aggressiota pelissa, eli persoonallisuus on alkanut muuttua aika paljon.
 
Millään tavalla vähättelemättä päihteiden roolia yksistään, niin varmaan tämä yhdistelmä siitä että on akuutti päihdeongelma - kroppa sökö - kipuja - elämä sekaisin vaikuttaa lumipallona siihen että on jo noin ailahtelevaista tuo meno mielialojen ja ajatusten kanssa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja siinäpä sitä solmussa ollaan.
 
Nyt on taas silminnähden hermo kireällä ja valittaa että saa vaan panadolia. Kurjaa, mutta ikävällä tavalla koukuttavaa realitya.

Testitulokset on negatiivisia, mutta kamala kipu vaan jatkuu! Siis mieletön kipu! Siihen auttaa vain, ja, ainoastaan oksikodoni!

Markohan sano, että tietämättömät lääkärit taas, itse joutu neuvomaan niitä oikeasta lääkityksestä. Perhana vieköön.

Kupletin juoni on varmaan selvinnyt kaikille tämän realityn seuraajille, selkä on kunnossa, mutta pää pitää saada sekaisin ja täysi ilmainen ylläpito.

Siellä saattaa joku oikeasti sairas odottaa vuodepaikkaa ouksiin ja Make rötvää yhdessä punkassa, ja kitisee oksikontteja.
 
Kyllähän työpäivät olivat paljon mukavampia ja oli kivempi fiilis. Voisin kuvitella että ihminen joka helposti addiktoituu helposti jäisi psyykisesti koukkuun nopeasti. Tiedän että itse jään helposti koukkuun kaikkeen paitsi alkoholiin. Sen huomasin jo teini-iässä että osa kavereista ihastuivat siideriin jo ekan kännin jälkeen ja jotkut siirtyivät muihin aineisiin.

Itse olen helposti addiktoituva ihminen, ja alkoholiin, uhkapeleihin jne. Koukuttuisin todella helposti jos siihen antaisin pienenkin mahdollisuuden.
Mutta panacodien kohdalla ei kyllä omalla kohdalla mitään riskiä koukkuun jäämiseen. Kun ei noi tunnu millään lailla missään, sama homma tramalien kohdalla.
Särkylääkkeistä helpommin jäisin koukkuun vaikka arcoxsiin jonka siis ei pitäisi mitään riippuvuutta aiheuttaa.
 
Back
Ylös Bottom