Marit Björgen

Oli itse asiassa pakko tutustua sitten tarkemmin noihin Marit Björgenin saavutuksiin ja mä nyt ihan puhtaalla mutulla veikkaisin että ei noita sprinttejä ja 5-7km matkoja harjotella pelkästään matalilla sykkeillä. No mutta odottelen tässä pakkotoiston hiihto gurujen vastauksia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huomaa kyllä tosta ruumiinrakenteesta muutenkin, että on jo luonnostaan testot aika korkeella tolla mammalla.

Törkeen vahva leuka, kädet kuin miehellä.

Vituttaa kun iltapäivälehdet vouhkaa tuosa Björgenin lihaksikkuudesta. Huippu-urheilijan kropasta nyt vaan näkyy, että ollaan treenattu ja toiset on vaan lihaksikkaampia kuin toiset ihan saman lajin sisälläkin. Eikä nuo Maaritin massat nyt niin uskomattomat ole, etteikö vois ilman roinaakin olla tollasessa kunnossa.

Noiduin vartti sitten samaa kaverille. Ja ton perkeleen Kyrön kommentit IL:ssa: "No, sitä mitä Jumalalta ei ole saanut, sen norjalainen urheilulääkäri voi antaa, Kyrö toteaa. "

Oli itse asiassa pakko tutustua sitten tarkemmin noihin Marit Björgenin saavutuksiin ja mä nyt ihan puhtaalla mutulla veikkaisin että ei noita sprinttejä ja 5-7km matkoja harjotella pelkästään matalilla sykkeillä. No mutta odottelen tässä pakkotoiston hiihto gurujen vastauksia.
No ei tietenkään harjoitella. Totta kai sitä nyt pitää harjoituksissa mennä myös anaerobiselle alueelle, että samaan pystyy myös kilpailuissa. Kyse oli lähinnä siitä, että hiihto nyt vaan sattuu olemaan kestävyysurheilua, tarkastellaanpa sitten sprinttejä tai pidempiä matkoja.

Lue vaikka tuo https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/36943/Halonen Juho 2011.pdf?sequence=1
Sivulla 9 sanotaan näin:

Rusko (2003) esittää, että sprintissä energiantuottomekanismien osuudet olisivat 50 / 50 aerobisen ja anaerobisen glykolyysin osalta kahden minuutin kestoisella radalla. Jo kolmen minuutin kestoisessa sprinttihiihtosuorituksessa sen sijaan aerobisen energian-tuoton osuus nousee 70 - 80 %:iin. (Mikkola 2008.) Kuitenkin sprinttiviestin osuus varmasti olisi lähempänä viiden kilometrin kilpailusuoritusta, jolle esitetään suhdetta 90 / 10. Vastaavasti rasvojen ja hiilihydraattien suhteeksi Rusko esittelee sprintissä 1 / 99 ja viidellä kilometrillä 5 / 95. (Rusko 2003.) Myös Gastinin mukaan aerobisen osuuden merkitys on hyvin keskeistä yli 75 sekunnin suorituksissa (Gastin 2001).

Eli lyhyesti, kilpahiihto on loppujen lopuksi hyvinkin aerobista.

Huomaa kyllä tosta ruumiinrakenteesta muutenkin, että on jo luonnostaan testot aika korkeella tolla mammalla.

Törkeen vahva leuka, kädet kuin miehellä.
Siinä on taas vahvaa analyysiä. Kädet on kuin huippu-urheilijalla ja leuka nyt vaan on tollanen kulmikas, joka on ihan normaalia kun rasvat on alhaalla.

Siinä on taas vahvaa analyysiä. Kädet on kuin huippu-urheilijalla ja leuka nyt vaan on tollanen kulmikas, joka on ihan normaalia kun rasvat on alhaalla.
No mun silmissä tuo nyt vain on naiseksi aika miehekkään näköinen. Mutta sehän on vain mun mielipide eikä mikään yleinen totuus.

Uskomattoman lahjakas toki kun on moiset patit ja kova kestävyys samassa kropassa. Kaikki kunnia hänelle.

Kaskilahti itse asiassa harjoitteli Suomen A-maajoukkueessa sillon aikoinaan kun valmistautui Finlandia hiihtoon. Mutta eihän siellä nyt varmaan mitään kunnon ohjelmia hänelle tehty vaan varmaan sitten nimellisesti oli siellä.

Just, no enää ei voi yhdistää sanaa huippuhiihto/Suomi yhteen ennen vielä pystyi. Hävettää nykyään koko Suomen hiitojoukkue, osa naisista nyt ok mutta miehet :D

Epäkunnioittavaa ehkä, mutta Björgen itse tietää varsin hyvin, että totuutta siinä vain huudellaan. Puhdasta huippu-urheilua ei ole olemassakaan, ei ainakaan lajeissa joissa vaaditaan kestävyyttää ja/tai voimaa. Tietysti on olemassa "urheilulajeja" kuten keilaus, ammunta, tikanheitto jne. jossa varmaan puhtaanakin pärjää, mutta mun mielestä ne ovat ainoastaan "urheilua".

Faktaa vain on se, että norjassa dopingin käyttö osataan paremmin kuin suomessa. Ei kai nyt kukaan tosiaan kuvittele, että suomalaisten geenit ja harjoitusmetodit olisivat niin paljon huonompia kuin norjalaisten? Myllylä käytti epoa ja kilpaili suht tasaväkisesti Björn Daehlien kanssa, miten helvetissä Daehlielta on kuitenkin mitattu kaikkien aikojen kovin hapenottokyky (96 ml/kg/min) jos ei suomen kovin hiihtäjä epolla terästettynä pystynyt samaan?

Käytti Marit aineita tai ei, ei kenelläkään norjalaisella ainakaan luulisi olevan halua käräyttää häntä. Kilpailuiden ulkopuolinen testaaminen kun on pääosin jokaisen maan oman ADT:n käsissä. Suomalainen lehdistö ei voi paljon muuta kuin huudella.

Maritin ura näyttää kuitenkin tältä.
24v, kaudella 04-05, kokonaiscupin voitto ja 5 mitalia MM-kisoista.
25v kaudella 05-06, kokonaiscupin voitto. Torinon kisoista vain 1 hopea.
26v kaudella 06-07, 2 osakilpailuvoittoa 20 kisasta, kuitenkin kokonaiscupin toinen. MM-kisoista 2 viestimitalia
27v kaudella 07-08, 2 voittoa, yht. 7 palkintopallisijaa 31 kilpailusta. Kokonaiscupissa ei 10 joukossa.
28v, kaudella 08-09, 0 voittoa ja 6 palkintopallisijaa 31 kisasta. Kokonaiscupin kymmenes. MM-kisoista ei yhtään mitalia.
29v, kaudella 09-10, 8 voittoa ja yht 12 pallisijoitusta 23 kisasta. (Voitoista 6 tuli maaliskuussa, aivan kauden lopussa). 5 mitalia olympialaisista.
30v, kaudella 10-11 13 voittoa ja 1 kakkossija 23 kisasta. Kokonaiscupin toinen (ei osallistunut Tour de Skille). 5 mitalia Oslon MM-kisoista.
31v, kaudella 11-12 9 voittoa ja 5 kakkossijaa 16 kisasta joihin on osallistunut

Jo vuonna 2005 Marit oli järjettömän tiukassa kunnossa, ja voittikin kahdesti peräkkäin kokonaismaailmancupin. Torinon olympialaissa kuitenkin tuli floppi, ja tavoitellut 3-4 mitalia jäivät yhteen hopeaan. Vuodet 06-08 kuluivat sitten pitkälti sarjassa "ynnä muut". Liberecin MM-kisat 09 toivat vain yhden neljännen sijan. Edessä ovat uudet olympialaiset, ja kotimaassa pidettävät MM-kisat.

Salaliittoteorioita on hieno kehitellä, mutta ei tuollaista tasonnousua tapahdu yhtäkkiä puhtain keinoin urheilijalla 29 vuoden iässä, jonka ura on mennyt alamäkeä muutaman vuoden. Hän ei voittanut kahteen kauteen yhtään kilpailua, ja sitten voittoja tuli yhtäkkiä seuraavien 2 vuoden aikana noin 30. Huippu-urheilu, jossa liikkuu raha, on viihdettä ja bisnestä, ei rehtiä peliä.

Just, no enää ei voi yhdistää sanaa huippuhiihto/Suomi yhteen ennen vielä pystyi. Hävettää nykyään koko Suomen hiitojoukkue, osa naisista nyt ok mutta miehet :D

Ei oo kyllä Suomen hiihtomaajoukkueella mitkään kaikista parhaat lähtökohdatkaan menestymiselle. Budjetti esim. on paljon pienempi ku muilla mailla. Silti esim. Matti Heikkiseltä hieno yksilö suoritus viimevuonna: henk.koht. MM-kulta 15km.

Noiduin vartti sitten samaa kaverille. Ja ton perkeleen Kyrön kommentit IL:ssa: "No, sitä mitä Jumalalta ei ole saanut, sen norjalainen urheilulääkäri voi antaa, Kyrö toteaa. "
Just näin. Kyrö voi nykyään huudella ihan mitä tahansa sylki suuhun tuokin.

Natu tai ei, kiihottaa minua aivan sairaasti :D siis panisin, toki lesbohan tuo varmaan on :(

Natu tai ei, kiihottaa minua aivan sairaasti :D siis panisin, toki lesbohan tuo varmaan on :(

978x.jpg

Muistuttaa enempi itä-saksalaista kuulantyöntäjää mitä seksikästä naisurheilijaa. :face:

Epäkunnioittavaa ehkä, mutta Björgen itse tietää varsin hyvin, että totuutta siinä vain huudellaan. Puhdasta huippu-urheilua ei ole olemassakaan, ei ainakaan lajeissa joissa vaaditaan kestävyyttää ja/tai voimaa. Tietysti on olemassa "urheilulajeja" kuten keilaus, ammunta, tikanheitto jne. jossa varmaan puhtaanakin pärjää, mutta mun mielestä ne ovat ainoastaan "urheilua".

Faktaa vain on se, että norjassa dopingin käyttö osataan paremmin kuin suomessa. Ei kai nyt kukaan tosiaan kuvittele, että suomalaisten geenit ja harjoitusmetodit olisivat niin paljon huonompia kuin norjalaisten? Myllylä käytti epoa ja kilpaili suht tasaväkisesti Björn Daehlien kanssa, miten helvetissä Daehlielta on kuitenkin mitattu kaikkien aikojen kovin hapenottokyky (96 ml/kg/min) jos ei suomen kovin hiihtäjä epolla terästettynä pystynyt samaan?

Kyllähän niissä käytetään aineita ihan samalla lailla. Ainakin ammunnat yms. Eli erilaisia rentouttavia, hermostoa lamauttavia aineita jne.
Itse uskon, että parhaiten noita edes joissain määrin puhtaita urheilijoita löytää lajeista, joissa on "taidon" ja Fysiikan osuus n. 50-50. Toki niistäkin löytyy näitä käyttäjiä.

No on kyllä paljon niitä puhtaita lajeja olympialajeistakin, kuten vaikka mäkihyppy tai lumilautailu. Mikäli esim. alkoholia ei tässä lasketa dopingiksi, kyllähän sitä on pikkupäissään mäestäkin alas tultu, niinkuin kaikki suomalaiset tietää :) . Näissä lajeissa nimenomaan taito/tekniikka enimmäkseen ratkaisee, ja fyysiset lajin huipputasolla vaadittavat ominaisuudet ovat helposti harrastelijankin saavutettavissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom