Laitetaan tänne omia kokemuksia maratonista, joita on takana viisi alkaen vuodesta 2000. Viime kesä oli ensimmäinen joka jäi väliin, koska en halunnut lähteä (toista kertaa) valmistautumattomana viivalle. Ensi kesänä taas uudestaan, ehkä.
Ensimmäisellä kerralla (vuonna 2000) minulla oli takana parin vuoden totaalitauko urheiluun. Elämäntilanne, lähinnä työ, oli silloin sen luonteista, että urheilu yksinkertaisesti vain jäi ja vajaa kolme kuukautta ennen HCM:ää sain äkillisen 'idean' osallistua maratonille ja tsempata itseni samalla kuntoon. Selvennettäköön, että tuota parin vuoden taukoa lukuunottamatta minulla oli ollut yhtäjaksoinen kilpa- ja myöhemmin aktiivisen harrastajan treenitausta lajeissa, jossa tarvitaan sekä voimaa että kestävyyttä.
'Kehitin' itselleni silloin treeniohjelman, joka toimi(i) kuin 'junan vessa' ja jota olen käyttänyt myöhemminkin maratoneille valmistautuessa. Se sisältää kolme juoksukertaa viikossa, jotka on yksinkertaisesti jaettu:
- yhteen 'vauhtikestävyyttä' kehittävään lyhyeen lenkkiin,
- yhteen 'normaalilenkkiin, ja
- yhteen pitkään lenkkiin
Lyhyitä lenkkejä vaihtelen vuoroviikoin siten, että ensimmäisellä viikolla vedän tasaista normaalia lenkkivauhtia ja siihen väliin n. 30 sekunnin pyrähdyksiä (mieluiten ylämäkeen) . Pyrähdykset toistan aina, kun hengitys on 'tasaantunut' normaalille lenkkitasolle. Toinen nopeiden treenimuoto on vetoharjoitukset pitkään (oikeasti) ylämäkeen, esim. 3x5 sarjat, ja sarjojen välissä vain lyhyehköt palautumistauot. Kummankin treenin kokonaiskesto jää alle 30 minuutin. Inhoan näitä treenejä ylitse kaiken :urjo: mutta ne ovat välttämättömiä, jos maratonilla haluaa tavoitella alle neljän tunnin aikaa. Se vauhtikestävyys...
Normaalilenkki minulla tarkoittaa noin tunnin mittaista lenkkiä sellaisella syketasolla, että kaverin kanssa pystyy kohtuullisesti puhumaan. Yleensä vauhti tahtoo lenkin loppua kohti kiristyä ja jutunaiheet 'huveta' ;)
Pitkällä lenkillä tarkoitan 1 1/2 - 2 tunnin lenkkiä, mielummin lähempänä kahta tuntia. Nämä vedän tarkoituksellisesti rauhalliseen tahtiin ja niiden tarkoituksena ei ole hengästyminen. Yritän 'nautiskella' juoksemisesta, katselen maisemia, tarkkailen ympäristöä, tankkaan syöden ja juoden (ja samalla totutan kroppaa vastaanottamaan nestettä ja kiinteää myös suorituksen aikana) jne...
Tuolla tavalla jalat kestivät (ainakin minulla) mainiosti vajaan kolmen kuukauden treenauksen ekalle maratonille valmistautuessani, joka meni aikaan 3:50. Enkä ole todellakaan mikään juoksijan prototyyppi kropaltani. Olen luonnostani kohtuu pitkä ja 'atleettinen' ja tuolloin(kin) vyötärölle oli kertynyt myös ylimääräistä. Juoksemalla se - ylimääräinen - lähtee...
Kesällä 2004 juoksin tähän asti viimeisimmän maratonin. Se opetti paljon; Toista kertaa en lähde täysin valmistautumattomana juoksemaan maratonia. Koko kesän aikana olin käynyt ainoastaan muutaman kerran lenkillä (kirjaimellisesti). Kaveri houkutteli edellisenä iltana mukaan ja tyhmyyksissäni suostuin lähtemään. Aika painui lähelle 4:20 ja viimeistä kymppiä en pystynyt juoksemaan kuin pätkittäin. Jaloista loppuivat yksinkertaisesti paukut jonka seurauksena krampit. Myös tankkaukset jäivät luonnollisesti suorittamatta.
Parhaimmillaan olen tuolla 'kotikutoisella' treeniohjelmalla juossut vuonna 2002 aikaan 3:14. Silloin olin kyllä hiukan hoikemmassa kunnossa normaali-tasoon verrattuna.
Yhtäaikaista punttitreeniä (miten se tällä palstalla ymmärretään) ja maraton-juoksulle treenaamista hiukan epäilen, koska omat kokemukset ovat sellaiset, että jokainen ylimääräinen kilo on todellakin ylimääräinen pitkillä juoksumatkoilla, jossa isot lihakset vaativat todella paljon happea (sekä polttoainetta). Tietysti jos tavoitteena on 'läpipääsy', niin varmaan yhtäaikainen treenaaminen voi silloin jotenkin toimia? Yhden (punttisalia harrastavan) kaverini 'treenautin' maratonkuntoon jokunen vuosi sitten ja hänellä kyllä lihakset hävisivät talven aikana 'silmissä', vaikka kävikin myös salilla.
Itse vedän tällä hetkellä sellaista treeniä, että teen salitreeniä (vastikään aloittanut) 2 kertaa viikossa. Sen lisäksi aerobista yksi noin tunnin mittainen lenkki ja salibandyn pelaamista 1-2 kertaa viikossa. Satunnaisesti myös jotain muuta kuntoiluksi luokiteltavaa (uintia, sulkapalloa, jne), muttei mitään systemaattista. Tuon mainitsemani 'juoksuohjelman' aloitan vasta myöhemmin loppukeväästä (huhtikuussa), mikäli päätän osallistua loppukesän maratonille (elokuussa). Huhtikuussa alkaa salibandyn pelailu päättymään, jolloin se korvautuu em. juoksutreeneillä. Samalla tiputan salitreenauksen kertaan viikossa ja sen 'tilalle' tulee kerta viikkoon pitkä (2-4 tuntia) maastolenkki fillarilla. Tämänkaltaisella treenillä uskoisin olevani (aikaisempiin kokemuksiin perustuen) noin 3:30 maraton kunnossa ja kuten jo todettua, en todellakaan ole kropaltani mikään tyypillinen kitukasvuinen ja riutunut 'juoksija'
Tässäpä joitakin omakohtaisia kokemuksia kaikille maratonista haaveileville. Toivottavasti joku jaksoi lukea läpi