Maraton vuonna 2006?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makez
  • Aloitettu Aloitettu
makez sanoi:
Minun tapauksessani tuo on kai suurimmalta osalta itselleni näyttämistä, että pystyn juoksemaan tuon 42 km.
Mikset voisi mieluummin ottaa jotain aikatavoitetta vaikka ratakympille tai 1500 metrille? Mielestäni paljon mielekkäämpiä matkoja. Kuka tahansa pystyy hölkyttelemään älyttömiä matkoja. Sitten kun otetaan aikatavoitteet, niin voidaan jo puhua jostain näytöstä. :) Itsekään en tosiaan ole ihan ymmärtänyt maratonjuoksua. :) Puolimaraton on vielä ihan mukava matka ja sen pituisia lenkkejäkin tulee silloin tällöin juostua. Mutta 42km? Menee vähän överiksi ja on lähinnä tylsää ja hidasvauhtista juoksua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
quiz sanoi:
Mikset voisi mieluummin ottaa jotain aikatavoitetta vaikka ratakympille tai 1500 metrille? Mielestäni paljon mielekkäämpiä matkoja. Kuka tahansa pystyy hölkyttelemään älyttömiä matkoja. Sitten kun otetaan aikatavoitteet, niin voidaan jo puhua jostain näytöstä. :) Itsekään en tosiaan ole ihan ymmärtänyt maratonjuoksua. :) Puolimaraton on vielä ihan mukava matka ja sen pituisia lenkkejäkin tulee silloin tällöin juostua. Mutta 42km? Menee vähän överiksi ja on lähinnä tylsää ja hidasvauhtista juoksua.

No, tuo maratonin juokseminen on nyt ollut mielessä jo jokusen vuoden ja nyt ajattelin sitten ensi kesänä käydä sen juoksemassa. Voipahan sitten ainakin sanoa juosseensa maratonin :) Ja en ole antamassa sen suurempia näyttöjä mihinkään suuntaan, ainoastaan ehkä itselle ( ja hiukan vaimolle :D ), että pystyn tuon 42 km juoksemaan.

Ja se että toiset pitävät mielekkäämpänä juosta ratakymppiä tai 1500 metriä tai että maraton on tylsää, niin nuohan ovat taas kuuluisia omia mieltymyksiä ja mielipiteitä. Ja niinhän se maailmassa menee, että toiset tykkää äidistä toiset tyttärestä ja jotkut vielä jostain muusta :)

JMzz sanoi:
Tässä ei (varmaankaan) kenenkään pidä haksahtaa ajatettelemaan, että intensiteetti = nopeus. Eihän siinä ois järkee vetää maratonnopeudella pelkästään treeniä. Intensiteettihän voi pysyä samana nopeuden kasvaessa...

Jos ajattelee että yrittää aina pitää tuon sykkeen tuossa 60-80% maksimisykkeestä, niin todennäköisesti kunnon kohentuessa vauhti hieman kasvaa vaikka syke edelleen onkin tuolla välillä.

Miehillä on kieltämättä hyvä motivaattori tuo, että näyttää jollekulle. Toista se on meikäläisellä. Luulenpa, ettei kukaan lähipiirissä korvaansa lotkauta maratonjuoksuilleni. Eivät hämmästy, eivätkä pety. Jos ja kun joskus menen kertomaan, että nyt juoksin sen maratonin, voisin yhtä hyvin kertoa, että nyt pesin ne pyykit.

Tärkeintä on kai sitten vain että tekee sen jos siltä kerran tuntuu.

Mutta harjoittelusta vielä, että maratoniin harjoittelun haaste on omalta osaltani, että löydän sen maksimivauhdin jossa pystyn juoksemaan 42 km. En pysty juoksemaan 42 kilometriä samaa vauhtia kuin juoksin puolimaratonin, senhän tiedän toki jo nyt. Vauhti ei kuitenkaan voi olla puolet siitä. Tämä ensimmäinen maraton tulee olemaan tärkeä testi monessa mielessä. Uskon, että järkevällä harjoittelulla tuon voi itselleen selvittää. Mitä tiedolla sitten loppujen lopuksi teen, sitä en aio edes miettiä.

makez sanoi:
Jos ajattelee että yrittää aina pitää tuon sykkeen tuossa 60-80% maksimisykkeestä, niin todennäköisesti kunnon kohentuessa vauhti hieman kasvaa vaikka syke edelleen onkin tuolla välillä.

Jeps tätä tarkoitinkin juuri :) Minusta on mielekästä muutella intensiteettiä vaikka edes hiukan. Suurin osahan on toki hmm jonkinasteista tahtiharjoittelua tai muuten vaan tasavauhtista. Mutta välipäivinä vaihtelua on paljon. Ja ei aina niin, että pitempi on hitaampi ja lyhyempi nopeampi. Musta vaan on tylsää juoksennella aina samalla tahdilla.

Tällä foorummilla näyttää olevan Tukholman ja Helsingin maratonille lähtijöitä. Koska kummankaan ajankohta ei minulle sovi, olen lähdössä toukokuun lopulla Kööpenhaminan maratonille. Osallistujamäärältään se on Hgin luokkaa, mutta miljöö on Tukholman tavoin viehättävä. Olen ollut muyukana aiemmin huoltojoukoissa, nyt pääsen vihdoin itse kokeilemaan. Juossut olen suhteellisen pitkään, 15 vuotta, mutta en koskaan näin säännöllisesti, ohjelmoidusti ja motivoidusti. Seurailen siis tämän palstan keskustelua, kenties osallistukin, mikäli sopii.

Laitetaas tänne hieman erilainen maraton ohjelma.

Taisi olla Juoksijalehden Maraton-kirjassa jossa kerrotaan Jeff Gallowayn kehittämästä "2000-luvun juoksusysteemistä".
Yksinkertaistettuna perusideana on juosta kolme lenkkiä viikossa, kaksi 30 min lenkkiä ja esim. viikonloppuna yksi vähän pidempi. Joka toinen viikko juostaa tuo viikonlopun pitkänä lenkkinä. Harjoittelun edetessä viikolla lyhyet lenkit pysyvät 30 minutissa, mutta pitkä lenkki venyy lopuksi 40 kilometriin asti.

Ohjelmaa oli testattu testiryhmillä. Ensimmäisessä testiryhmässä oli 249 aloittelevaa juoksijaa joista 40 % ei ollut koskaan harrastanut juoksua. Ohjelma kesti kuusi kuukautta ja testiryhmästä yksi ei selvinnyt maratonia maaliin. Seuraavan vuoden testiryhmässä oli 505 jäsentä ja heistä kaksi ei selviytynyt maratonin haasteista.

JohannaK sanoi:
Seurailen siis tämän palstan keskustelua, kenties osallistukin, mikäli sopii.

Keskusteluun saa aina osallistua ja se on jopa suotavaa :)

makez sanoi:
Laitetaas tänne hieman erilainen maraton ohjelma.

Taisi olla Juoksijalehden Maraton-kirjassa jossa kerrotaan Jeff Gallowayn kehittämästä "2000-luvun juoksusysteemistä".
Yksinkertaistettuna perusideana on juosta kolme lenkkiä viikossa, kaksi 30 min lenkkiä ja esim. viikonloppuna yksi vähän pidempi. Joka toinen viikko juostaa tuo viikonlopun pitkänä lenkkinä. Harjoittelun edetessä viikolla lyhyet lenkit pysyvät 30 minutissa, mutta pitkä lenkki venyy lopuksi 40 kilometriin asti.
Itse kanssa tuota joskus lueskelin, mutta omasta mielestä kyllä aloittelijalle melko raskaita nuo pitkät lenkit loppupäässä. 40 km juoksusta palutuminen kestää ja riski saada rasitusvammoja kasvaa varmasti. Onhan nuo muut lenkit kyllä uskomattoman lyhyitä, mutta kumminki...

Itse en kyllä tuollaista lähtis noudattamaan. Kyllä tuollaiset yli 25 km pitkät lenkit alkaa harrastelijalle olemaan jo turhan pitkiä harjoituksia palutumisen kannalta. Mutta jos joku tuota alkaa noudattamaan, niin mielenkiinnosta kyllä haluaisin kuulla miten harjoittelu edeistyy.

Luultavimmin noita 40 km:n lenkkejä ei ole tarkoitus tehdä monia 2 viikon välein. Järkevämmältä tosiaankin tuntuisi, että nuo pitkät lenkit olisivat jotain 25-30 km luokkaa.
Joissakin ohjelmissa otetaan tuolla harjoitusjakson lopussa tuollainen melkein maratonin mittainen testi lenkki, mutta harvemmin niitä suositellaan tekemään montaa enne itse päätapahtumaa.

Itse tulee todennäköisesti vedettyä talvi läpi ohjelmalla, jossa viikolla on kaksi 30-45 min lenkkiä ja sitten viikonloppuna yksi pitkä lenkki 2-2,5 h. Tuon lisäksi olisi tarkoitus käydä 2 kertaa viikossa puntilla.

quiz sanoi:
No mitä muuta se intensiteetti sitten on kuin nopeutta? Tietenkin maasto vaikuttaa siten, että rankassa maastossa samalla intensiteetillä mennään hitaampaa. Eli intensiteetti on sykelukema, mikä pelkästään samanlaisessa maastossa/olosuhteissa juostessa on yhtä kuin nopeus.

(Kuten jo todettiinkin:) Tässä oli minulla tarkoitus ajatella kehittyvää kuntoa, jolloin sama nopeus kuin joskus aikaisemmin ei tarkoita enää samaa intensiteettiä. Kuten itsekin totesit tuossa ohimennen intensiteetti on periaatteessa syke. Ajatellaan vaikka ihan aloittelijaa: Hänen nopeutensa alussa suhteessa sykkeeseen ei varmasti enää vuoden päästä ole sama. Tällöin kaveri pystyy jo juoksemaan huomattavasti kovempaa verrattuna alkuun käyttäen samaa intensiteettiä jota voisi kai kuvata myös rasitettavuudella. Jos kaverin laittaa juoksemaan aivan alussa käyttämällään nopeudella on syke kehittymisen takia paljon matalampi ja tämä kaveri pystyy kevyesti juoksemaan sillä nopeudella. Mitä pidemmälle mennään sitä pienemmäksi tuo ero tietenkin tulee.

makez sanoi:
Luultavimmin noita 40 km:n lenkkejä ei ole tarkoitus tehdä monia 2 viikon välein. Järkevämmältä tosiaankin tuntuisi, että nuo pitkät lenkit olisivat jotain 25-30 km luokkaa.
Joissakin ohjelmissa otetaan tuolla harjoitusjakson lopussa tuollainen melkein maratonin mittainen testi lenkki, mutta harvemmin niitä suositellaan tekemään montaa enne itse päätapahtumaa.
Joo, kyllä se yksikin noin pitkä harjoitus on melkoinen. Tietysti riippuen mistä tasosta puhutaan :) Mutta, kyllä tavallisen harratelijan jonka aika on 4h paikkeilla tai yli ei kannata juosta mielellään yhtäkään yli 30km lenkkiä ennen maratonia, viimeiseen pariin kuukauteen. Eikös siinä juuri ole pitkät lenkit kasvavia ja yli 30 km lenkkejäkin tulee muutama ennen tuota 40 km. Tämähän on minun mielipeeti/kokemukseni, mutta yksi toimii toisella ja jne... ;)

Mitä tunnen kavereita jotka vetää maratooneja vakavemmalla otteella kuin minä, niin yksikään niistä ei juokse 30km lenkkejä. Näin näppiperäinen fiilis olis, että tuo 20km lenkki on jo riittävän pitkä pitkäksi lenkiksi. 25km lenkki vie enemmän palautumisaikaa ja lisäksi selkeästi huomaa, että yli kahden tunnin lenkit alkavat kuluttamaan sellaisia energiavarastoja, että kuuppa on silti päivältä syöty tyhjäksi. Eli ei tee hirveästi mieli juosta 25km, koska siitä tulee urpo fiilis 20km verrattuna.

Niin ja eka marathonilla kannattaa hakeutua massamarathoneille, koska siellä sitä riittää omantasoista juoksijaa (imua, menet porukan mukana vaikket "jaksaisikaan"), kannustusta, oheisohjelmaa matkan aikana viihdykkeeksi ja tietty huoltokin pelaa.

Jos nyt aloittaa juoksemaan 3 x vko 12km, niin kesällä marathon menee heittämällä läpi.

No, en tiedä onko se miehille niinkään muille näyttämistä, mulle se oli itselleennäyttämistä. Ja onhan tuolla marathonilla kovempi maine kuin se sitten onkaan. Niin ja nälkä kasvaa syödessä.

Olen suunnitellut aloittavani varsinaiset maratontreenit vasta tammikuulla lenkkeilemällä 3 - 4 kertaa viikossa, viikon tai kahden välein teen hitaan parikymppisen ja muut lenkit ovat jotakin 12 - 15 km välillä ja eri vauhtisia. Suunnittelen myös sellaista 30 - 35 km testilenkkiä maalis-huhtikuun vaihteeseen, heti kun lumet vähän sulavat. Sitten jatkan tavallista harjoittelua heinäkuun loppuun asti. Elokuun alusta jätän kaksikymppiset pois ja pidän vain virettä yllä. Olen kuullut, että rankahko harjoitus (mitä se nyt itse kullekin tarkoittaa) muutamaa päivää ennen maratonia olisi hapenottokyvyn kannalta hyvä tehdä. Mitä mieltä ollaan? Puolimaratonilla se toimi mielestäni.

Ite kyl lepäisin ja söisin hyvin vain ennen maratoonia, enkä enää harjoittelisi. Tol harjottelulla juokset helposti sen maratoonin, joten älä ota turhia paineita.

Jostain luin viimeisen 2 viikon treeneistä ennen maratonia ja tuolla mainittiin että viimeinen pitkä lenkki olisi juostu edellisellä viikolla tai heti tuon toiseksi viimeisen viikon alussa ja tämäkin pitkä lenkki olisi hieman normaalia pitkää lenkkiä lyhyempi.
Harjotukset olisivat toiseksi viimeisellä viikolla palauttavia ja juoksun rentoutta parantavia ja viikossa voisi olla 2 tai jopa 3 lepopäivää.
Ja viimeisen viikon aikana tehtävät harjoitukset ovat lyhyitä ja palauttavia treenejä.
Ei tuossa kahden viimeisen viikon aikana kunnolle enää ihmeitä tehdä, palautellaan ja kerätään fiilistä itse päätapahtumaa varten.

EDIT:
Eugen sanoi:
Ite kyl lepäisin ja söisin hyvin vain ennen maratoonia, enkä enää harjoittelisi. Tol harjottelulla juokset helposti sen maratoonin, joten älä ota turhia paineita.

Tuota Eugenin linjaa suosittelisin minäkin. Lepäillään ja eikä stressata liikaa ja jos haluaa käydä lenkillä viimeisinä viikkoina, tekee vain muutaman lyhyen/kevyen lenkin viikossa.

makez sanoi:
Tuota Eugenin linjaa suosittelisin minäkin. Lepäillään ja eikä stressata liikaa ja jos haluaa käydä lenkillä viimeisinä viikkoina, tekee vain muutaman lyhyen/kevyen lenkin viikossa.

Kyllä itsekkin olen viimeisen pitkän juossut aina pariviikkoa ennen h-hetkeä. Ja viimeisellä viikolla lepäillyt ja tankkaillut. Yhden lenkin olen alkuviikosta juossut jos maraton viikonloppuna. Sekin lenkki 30-40 minuuttia rauhallisesti. Kyllä sitä kerkiää sitten maratonin aikana löytään juoksutuntuman ym. Ja välillä varmasti ehtii kadottaakkin :D

Juu, varmaankin maraton on varsinkin ensikertalaiselle sen verran rankka koitos sekä fyysisesti että psyykkisesti että kaikki voimavarat on syytä säästää koitokseen. Kaipa kehitys näkyy siinäkin missä kunnossa maaliin päästyä on. Eli reenailu jatkuu kaikessa rauhassa, tänään on muuten aika hieno keli tiedossa.

Kunto ei tosiaankaan kahden viikon aikana kehity tai huonone suuntaan eikä toiseen jos vain terveenä saa olla. Siksipä oikeastaan ihmettelen yhä, että onko tosiaan mahdollista treenata itsensä nollasta maratonkuntoon 4 - 6 kuukaudessa. Kun muistelen omia suorituksia vasta 4 - 6 kk harjoittelun jälkeen, en olisi voinut kuvitellakaan meneväni maratonille, vaikka harjoittelin hyvinkin säännöllisesti. Ehkä tämä ohje koskee suht nuoria juoksijoita? Maratonkoulutkin ovat alkaneet jo lokakuussa ensi kesää varten. Harjoitteluaikaa on siis varattu ainakin 8 kk, loppukesän maratonelle vielä enemmän.

Nostetaas tätäkin keskustelua välillä ylöspäin. Eli mites porukoilla on talven juoksu reenit lähtenyt käyntiin? Vieläkö liukkailla riittää innostuasta juosta ja katse edelleen kesän maratoneissa?

Itse olen käynyt kaksi kertaa viikossa juoksemassa n. tunnin lenkkejä. Pääosin ihan pk lenkkejä, mutta joskus sitten tiukempaa vauhtia ihan milenvirkistyksesksikin. Ja tuntuu kyllä, että kroppakin siinä vähän herää tasaisen nylkyttämisen jälkeen. Joka kolmannen viikon olen pitänyt paluttavana viikkona jolloin lenkit n. 40 min rauhalliseti. Tämä ihan vain sen takia, että varmasti kroppa palautuu ja on kunnossa sitten helmi-maaliskuun aikaan kun alkaa kiristeleen tahtia kohti kesäkuuta.

Talvessa eniten harmittaa se, että pääosin joutuu juoksemaan teiden varsilla kun pururadat on hiihtäjien käytössä. Mielummin sitä metsässä raikkaassa ilmassa juoksee kun pakokaasun seassa. Mutta aikansa kutakin.

Edelleen on tähtäin vahvasti kesän HCM:ssä.

Nyt on kuitenkin parin viime viikon aikana juoksut jääneet nollaan :( Tuli edellisenä viikonloppuna muutettua uuteen kämppään ja on sen tiimoilta löytynyt erilaista puuhaa iltaisin ja on hieman lenkkeily jäänyt. Nyt alkaa kuitenkin tavarat olla oikeilla paikoillaan ja voisi tällä viikolla yrittää päästä taas juoksemaan ja jopa punttisalillekin. Uuden asunnon myötä olen siirtynyt käyttämään työmatkalla pyörää junan sijasta, joten jokaisena työpaivänä tulee kaksi tuollaista 20-25 min pyörälenkkiä. Pyöräilyä olisi tarkoitus jatkaa läpi talven.
Jos tänne eteläänkin saataisiin lunta, niin itse voisin kokeilla tuota hiihtämistäkin.

Laitetaan tänne omia kokemuksia maratonista, joita on takana viisi alkaen vuodesta 2000. Viime kesä oli ensimmäinen joka jäi väliin, koska en halunnut lähteä (toista kertaa) valmistautumattomana viivalle. Ensi kesänä taas uudestaan, ehkä.

Ensimmäisellä kerralla (vuonna 2000) minulla oli takana parin vuoden totaalitauko urheiluun. Elämäntilanne, lähinnä työ, oli silloin sen luonteista, että urheilu yksinkertaisesti vain jäi ja vajaa kolme kuukautta ennen HCM:ää sain äkillisen 'idean' osallistua maratonille ja tsempata itseni samalla kuntoon. Selvennettäköön, että tuota parin vuoden taukoa lukuunottamatta minulla oli ollut yhtäjaksoinen kilpa- ja myöhemmin aktiivisen harrastajan treenitausta lajeissa, jossa tarvitaan sekä voimaa että kestävyyttä.

'Kehitin' itselleni silloin treeniohjelman, joka toimi(i) kuin 'junan vessa' ja jota olen käyttänyt myöhemminkin maratoneille valmistautuessa. Se sisältää kolme juoksukertaa viikossa, jotka on yksinkertaisesti jaettu:

- yhteen 'vauhtikestävyyttä' kehittävään lyhyeen lenkkiin,
- yhteen 'normaalilenkkiin, ja
- yhteen pitkään lenkkiin

Lyhyitä lenkkejä vaihtelen vuoroviikoin siten, että ensimmäisellä viikolla vedän tasaista normaalia lenkkivauhtia ja siihen väliin n. 30 sekunnin pyrähdyksiä (mieluiten ylämäkeen) . Pyrähdykset toistan aina, kun hengitys on 'tasaantunut' normaalille lenkkitasolle. Toinen nopeiden treenimuoto on vetoharjoitukset pitkään (oikeasti) ylämäkeen, esim. 3x5 sarjat, ja sarjojen välissä vain lyhyehköt palautumistauot. Kummankin treenin kokonaiskesto jää alle 30 minuutin. Inhoan näitä treenejä ylitse kaiken :urjo: mutta ne ovat välttämättömiä, jos maratonilla haluaa tavoitella alle neljän tunnin aikaa. Se vauhtikestävyys...

Normaalilenkki minulla tarkoittaa noin tunnin mittaista lenkkiä sellaisella syketasolla, että kaverin kanssa pystyy kohtuullisesti puhumaan. Yleensä vauhti tahtoo lenkin loppua kohti kiristyä ja jutunaiheet 'huveta' ;)

Pitkällä lenkillä tarkoitan 1 1/2 - 2 tunnin lenkkiä, mielummin lähempänä kahta tuntia. Nämä vedän tarkoituksellisesti rauhalliseen tahtiin ja niiden tarkoituksena ei ole hengästyminen. Yritän 'nautiskella' juoksemisesta, katselen maisemia, tarkkailen ympäristöä, tankkaan syöden ja juoden (ja samalla totutan kroppaa vastaanottamaan nestettä ja kiinteää myös suorituksen aikana) jne...

Tuolla tavalla jalat kestivät (ainakin minulla) mainiosti vajaan kolmen kuukauden treenauksen ekalle maratonille valmistautuessani, joka meni aikaan 3:50. Enkä ole todellakaan mikään juoksijan prototyyppi kropaltani. Olen luonnostani kohtuu pitkä ja 'atleettinen' ja tuolloin(kin) vyötärölle oli kertynyt myös ylimääräistä. Juoksemalla se - ylimääräinen - lähtee...

Kesällä 2004 juoksin tähän asti viimeisimmän maratonin. Se opetti paljon; Toista kertaa en lähde täysin valmistautumattomana juoksemaan maratonia. Koko kesän aikana olin käynyt ainoastaan muutaman kerran lenkillä (kirjaimellisesti). Kaveri houkutteli edellisenä iltana mukaan ja tyhmyyksissäni suostuin lähtemään. Aika painui lähelle 4:20 ja viimeistä kymppiä en pystynyt juoksemaan kuin pätkittäin. Jaloista loppuivat yksinkertaisesti paukut jonka seurauksena krampit. Myös tankkaukset jäivät luonnollisesti suorittamatta.

Parhaimmillaan olen tuolla 'kotikutoisella' treeniohjelmalla juossut vuonna 2002 aikaan 3:14. Silloin olin kyllä hiukan hoikemmassa kunnossa normaali-tasoon verrattuna.

Yhtäaikaista punttitreeniä (miten se tällä palstalla ymmärretään) ja maraton-juoksulle treenaamista hiukan epäilen, koska omat kokemukset ovat sellaiset, että jokainen ylimääräinen kilo on todellakin ylimääräinen pitkillä juoksumatkoilla, jossa isot lihakset vaativat todella paljon happea (sekä polttoainetta). Tietysti jos tavoitteena on 'läpipääsy', niin varmaan yhtäaikainen treenaaminen voi silloin jotenkin toimia? Yhden (punttisalia harrastavan) kaverini 'treenautin' maratonkuntoon jokunen vuosi sitten ja hänellä kyllä lihakset hävisivät talven aikana 'silmissä', vaikka kävikin myös salilla.

Itse vedän tällä hetkellä sellaista treeniä, että teen salitreeniä (vastikään aloittanut) 2 kertaa viikossa. Sen lisäksi aerobista yksi noin tunnin mittainen lenkki ja salibandyn pelaamista 1-2 kertaa viikossa. Satunnaisesti myös jotain muuta kuntoiluksi luokiteltavaa (uintia, sulkapalloa, jne), muttei mitään systemaattista. Tuon mainitsemani 'juoksuohjelman' aloitan vasta myöhemmin loppukeväästä (huhtikuussa), mikäli päätän osallistua loppukesän maratonille (elokuussa). Huhtikuussa alkaa salibandyn pelailu päättymään, jolloin se korvautuu em. juoksutreeneillä. Samalla tiputan salitreenauksen kertaan viikossa ja sen 'tilalle' tulee kerta viikkoon pitkä (2-4 tuntia) maastolenkki fillarilla. Tämänkaltaisella treenillä uskoisin olevani (aikaisempiin kokemuksiin perustuen) noin 3:30 maraton kunnossa ja kuten jo todettua, en todellakaan ole kropaltani mikään tyypillinen kitukasvuinen ja riutunut 'juoksija'

Tässäpä joitakin omakohtaisia kokemuksia kaikille maratonista haaveileville. Toivottavasti joku jaksoi lukea läpi :zzzz:

Hyvää tekstiä tollasta lisää! Oma reeni aikalailla samaa eli yksi tunnin pk lenkki, yksi hidas pitkälenkki ja yksi reipas lenkki. Tuota reipasta/vetoja/vauhtileikittelyä ei ole minulla aikaisemmin ollut mukana vaan olen juossut kaksi pk lenkkiä tuon pitkän lisäksi. Eikä tuota vauhtia maratoneille ole kyllä yhtään lisää tullutkaan. Nyt sen sisällytän reeneihin heti alusta.

Itsellä tavoite tuolla Tukholmassa ja tarkoitus aloittaa juoksemaan kolmesti viikossa helmikuun paikkeilla. Ennen olen käynyt salilla kolmesti tuon lisäksi, mutta nyt käyn kaksikertaa joten jää lepopäiviä enemmän ja jos joskus siltä tuntuu niin neljäs lenkki mahdollista juosta. Ainakin ennen liian raskas tuo kolme salia ja kolme lenkkiä. En palautunut kunnolla.

Lihaa lähtee se on todettu, mutta ei niin paljoa kun luulisi. Paino tippunut yleensä n. 4 kg. Itsellä toiminut kun lisännyt proteiinia ja tietysti yleensäkkin kalorien määrää kulutuksen mukaan lisäten. Sekä salilla reenannut melko raskailla painoilla toistot 4-10. Syksyllä kun rauhoittaa juoksemista alkaa energiaa riittämään salillekin, niin voimat ja lihas palautuu todella hienosti entiselleen jopa ylikin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom