Maraton vuonna 2006?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makez
  • Aloitettu Aloitettu
Hiiop sanoi:
... Lihaa lähtee se on todettu, mutta ei niin paljoa kun luulisi. Paino tippunut yleensä n. 4 kg. Itsellä toiminut kun lisännyt proteiinia ja tietysti yleensäkkin kalorien määrää kulutuksen mukaan lisäten. Sekä salilla reenannut melko raskailla painoilla toistot 4-10. Syksyllä kun rauhoittaa juoksemista alkaa energiaa riittämään salillekin, niin voimat ja lihas palautuu todella hienosti entiselleen jopa ylikin.

Niin, tuo massan tiputtaminen on aina hiukan kompromissi, varsinkin jos ne lihakset on vaivalla hankittu ja rakennettu. Tosiasia vaan on, että fyysiset rajat tulevat sitä aikaisemmin vastaan, mitä enemmän painoa on. Huomasin sen selkeästi vuonna 2002, jolloin juoksin parhaan aikani, 3:14. Silloin painoin n. 81kg (olen 185cm pitkä). Juoksu kulki kuin unelma ja juoksutreeniä oli takana jopa hiukan rikkonaisemmin kuin muina kertoina. En edes tavoitellut tuolloin mitään loppuaikaa ja hämmästys olikin aika suuri. Painoa oli juurikin 4 kiloa vähemmän, kuin 'normaalisti' maratonille osallistuessani.

Juoksutreenaukseen vielä sellainen vinkki, joka on toiminut ainakin itselläni: Juoskaa aikaa, älkää matkaa. Se auttaa paremmin keskittymään suoritukseen ja pitämään pulssin/rasitustason hallussa. Itselläni ainakin on sellainen 'paha' tapa, että jos kierrän samaa reittiä, niin jokaisella kerralla pitäisi pystyä nipistämään pikkaisen loppuajasta pois. Aika kohtuuton vaatimus pidemmän päälle, mutta näin ainakin mun luonne toimii...:whip:

Aikaa juostessa sen sijaan voin rennommin keskittyä etsimään uusia reittejä ja polkuja, katselemaan ympärilleen jne. Treenit pysyvät selaisena, millaiseksi ne on tarkoitettu. Lenkkikään ei tunnu niin pitkältä ja tylsältä, vaan jopa hauskalta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lord of Lard sanoi:
Juoksutreenaukseen vielä sellainen vinkki, joka on toiminut ainakin itselläni: Juoskaa aikaa, älkää matkaa. Se auttaa paremmin keskittymään suoritukseen ja pitämään pulssin/rasitustason hallussa. Itselläni ainakin on sellainen 'paha' tapa, että jos kierrän samaa reittiä, niin jokaisella kerralla pitäisi pystyä nipistämään pikkaisen loppuajasta pois. Aika kohtuuton vaatimus pidemmän päälle, mutta näin ainakin mun luonne toimii...:whip:

Aikaa juostessa sen sijaan voin rennommin keskittyä etsimään uusia reittejä ja polkuja, katselemaan ympärilleen jne. Treenit pysyvät selaisena, millaiseksi ne on tarkoitettu. Lenkkikään ei tunnu niin pitkältä ja tylsältä, vaan jopa hauskalta.

Näin juuri siinä useimmiten käy. Vaikka kuinka suunnittelee sykkeen mukaan jne juosta, niin jossain vaiheessa huomaa juoksevansa aikaa vastaan ja lenkin alkuperäinen idea täysin kadonnut. Kun ottaa määrätyin aikavälein ns. testijuoksun samaa reittiä niin siinä voi sit vertailla tuota kunnon ja vaudin kehitystä.

Itse olen ottanut ensikertaa mukaan tälläisen 10.5 km lenkin jonka juoksin alkutalvesta reipasta vauhtia ja seuraavan kerran kun kelit sallii keväällä, niin juoksen uusiksi ja jatkossa sitten esim. kuukauden välein. Reitti kun sellainen, että talvella ei aina siinä kunnossa, että viitsisi sitä juosta.

Tuosta lihas massasta vielä sen verran, että olen nyt parina kolmena talvena huomannut sellaisen, että kun olen yleensä pitänyt(joutunut pitämään) juoksutaukoa loppusyksystä 1-2kk, niin kun alkaa hiljalleen uudestaan juokseen, kunto alkaa nousta juoksussa, niin samalla alkaa salilla voimataso nousemaan ja selvästi myös lihasmassa kasvaa. Tämä toimii hyvin kun juoksee parikertaa viikossa, mutta kun lisätään yksikin lenkki lisää ja rasitus nousee alkaa hiljalleen kato käymään ja voimatasot kärsimään. Onko muut huomannut moista?

No nyt mennään jo hyvää vauhtia vuotta 2006. Mitenkäs tuo valmistautuminen kesän maratoneille sujuu?

Itse olen Tukholman matkan varannut(en vielä uskaltanut maksaa). Harjoittelu on jo kovassa vauhdissa kolmesti viikossa tulee juostua. Yksi veto harjoitus, pk lenkki ja tietysti hidas pitkä. Ajallisesti siinä neljön tunnin paikkeilla kertyy juoksua viikossa. Siitä se kasvaa parhaimmilaan vielä n. tunnin hieman reilun, mutta se riittäköön mulle. Kyllä sillä taas hengissä reissun selviää (toivottavasti).

Nyt sunnuntaina olisiseuraava pitkä tarkoitus mennä hölkötteleen n. 1h 50min olisi tarkoitus aikaa kuluttaa. Mukavan kirpeessä pakkasessa senkin taas saa juosta. Mutta eipä ole ekakerta tälle talvelle. Se positiivinen siinä on, että on luvattu auringon paistetta ja se on kyllä hienoa näin pimeinä aikoina.

Hiiop sanoi:
Nyt sunnuntaina olisiseuraava pitkä tarkoitus mennä hölkötteleen n. 1h 50min olisi tarkoitus aikaa kuluttaa. Mukavan kirpeessä pakkasessa senkin taas saa juosta. Mutta eipä ole ekakerta tälle talvelle. Se positiivinen siinä on, että on luvattu auringon paistetta ja se on kyllä hienoa näin pimeinä aikoina.

Musta toi pakkanen ei edes noilla pitkillä haittaa paljoa kun niillä ei tule kuitenkaan puuskutettua keuhkoja pihalle. Joillain intensiivisillä intervalliharjoitteluilla noi kunnon pakkaset sitten tekevät hallaa kun pitää pakosta hengittellä jonkun kommandopipon läpi. Auringon paiste tuo kyllä positiivisen olon pintaan. Kun maisematkin näyttää kauniilta niin on kiva leppoisaa tahtia painella tuolla.

Itse olen jo tuon HCM:n ilmoittautumismaksun maksanut, vaikka tänä vuonna ei vielä ole tullut juostua kuin muutaman kerran :(
Meidän perheeseen tuli tuossa alkuvuonna perheenlisäystä ja illat ovat nyt menneet täysin tuon pikkumiehen ehdoilla ja hänen kanssaan maailmaa ihmetellessä. Eiköhän tässä lähiaikoina kuitenkin ala taas löytyä aikaa lenkkeilyynkin. Työmatkoja olen yrittänyt kulkea pyörällä, saapahan edes jonkunlaista liikuntaa. Työmatkaa kertyy 5km suuntaan.

HCM maksettu ja hotelli varattu. Juoksu kulkee ihan jees, 4-5 lenkkiä viikossa. Tavoitteena juoksemalla läpi alle 4 tunnin (parempi pitää rima riittävän alhaalla). Paras tulos joskus vuosia sitten 3.30 pintaan ilman tuskaa. Toissa vuonna olin elämäni kunnossa testien mukaan mutta lapsien syntymä "pilasi" maratoniin osallistumisen, kuten myös viime kesänä.

Tukholman reissu tuli varattua. Onhan se suolaisen hintaista, mutta pitkään olen matkaa haaveillut ja nyt on koittanut aika lähteä. Tyytyväinen olisin tuon 4:15 alitukseen. Katsotaan kuin äijän käy...

HCM pitäisi elokuussa juosta..Ilmottautuminen ja maksu suoritettu..
Kävin tuossa alku lämmitelyksi vetämässä HCR:n ja se meni aika kevyesti kavereiden kanssa juostessa..

Vajaa pariviikkoa Tukholmaan. Valmistautuminen mennyt niin ja näin erinäisten vammojen kanssa. Tällä hetkellä oikean nilkan ulkosyrjä astuessa arka. Kestää yllättävän hyvin kuitenkin juoksemista kunhan ensin lämpenee. Katsotaan nyt miten sitten kestää 42 km. 4.15 lähden edelleen tavoitteleen. Kunto mielestäni hyvä kunhan tuo jalka kestäisi. No nyt edessä viimeiset pariviikkoa rauhallisempaa palauttelua josko tuo jalkakin siitä ...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom