Mannerheim homo?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on parempi idea joka myös kolahtaa varmasti intelligentisiaan.

Annetaan Teemu Mäelle 100 000€ apuraha uuden kissantappovideon tuottamiseksi. Mäki voi oikein apurahalla runkkia raadon päälle ja kun katsojat sitten ryhtyvät paheksumaan Mäen taideteosta, niin
tämä voi Lillqvistin tavoin kertoa olevansa sananvapauden asialla.

Koska nykypäivänä näemmä kaikki mikä paska mikä
a) tehdään apurahalla
b) saa aikaan paheksuntaa massoissa
on rohkeaa sananvapauden esitaistelua.

Tämä nyt menee vähän :offtopic::ksi, mutta tässä jälleen kerran törmätään taidetapaukseen, jossa arvostelijoina toimivat kansalaiset, jotka
a) eivät olleet nähneet koko videoteosta, jossa kissantappo-osuus kesti kokonaiset 6 sekuntia
b) eivät olleet selvillä taiteilijan intentioista. (Mikä itse asiassa ei ole lainkaan harvinaista mitä nykytaiteeseen tulee. Teokset ovat usein luonteeltaan sellaisia että teoksen pelkkä näkeminen ei riitä, vaan se tarvitsee tuekseen tekstiä. Taiteilijan intention mukainen tulkinta on vaikeaa, jos ei ole asioista lainkaan perillä. Tämä nyt ylipäätään nykytaiteesta..)

Teemu Mäen kotisivuilta löytyy pitkä essee aiheesta, lukekoon ketä kiinnostaa, tässä yksi pätkä:
5.

Teoksessani kuusi sekuntia kestävää kissantappokohtausta edeltää tunnin verran sekä ihmisiin että muuhun luontoon kohdistuvan väkivallan esittelyä: dokumenttikuvia sodasta, nälästä, ekokatastrofista ja rakenteellisesta väkivallasta sekä pakkotyöstä. Toivoin, että katsoja järkyttyisi kissantappokohtauksesta, mutta sen jälkeen järkyttyisi vielä enemmän tajutessaan ohittaneensa samassa teoksessa olleet muut, paljon suuremmat väkivallan vyöryt melko välinpitämättömänä. Tiesin, että kun tapan yhden kissan tätä teosta varten, yleisö järkyttyy, mutta toivoin, että se havahduttaisi yleisön ajattelemaan kuinka monen ihmisen riistoon ja kuolemaan he ovat syyllisiä pelkän elämäntapansa, kulutustottumustensa vuoksi.

koko essee:
http://www.teemumaki.com/essayskissa.html


Tuohan tuli kuin suoraan elitistisen paremmintietäjän suusta. Muutenkin olet aika stereotyypin eväillä liikkeellä.

Onko animaatioita fanittavilla pitkät piuhat? Animaatio ei kiinnosta, sadannen kerran. Kaunainen itseterapia ja ylipäätään eläminen minun rahoillani kiinnostaa.

Minua ei kiinnosta että sinua ei kiinnosta. Edelleen, kun sinulla ei mitenkään voi olla parempaa tietoa kuin taiteilijalla itsellään hänen taiteellisista intentioistaan, niin mistä olet keksinyt tuon kaunaisen itseterapian? Vaikka kyseessä olisikin kaunainen itseterapia, niin tekeekö se itse animaatiosta huonomman (huom! jota emme edes ole nähneet vielä!:D) ?

Onneksi majesteetillisen Marskin asema on edelleenkin ja tulee aina olemaan sen verran korkea ja vakaa, ettei sitä yksi kökkö animaatio yms.
pysty heiluttamaan:)

Tismalleen samaa mieltä! Ja olen pahoillani jos joku otti tosissaan kärkevän yleistyksen pakkislaisten kulttuuriharrastuksiin liittyen. En tietenkään ole sitä mieltä, väsyneenä tulee sammakoita.;)

Jaksan ihmetellä että jos arvostelee jotain taidetta, aina löyty joku taiteen tuntija tai vastaava joka lähes haukkuu kyseisen arvostelija kapasiteetiltaan vajaaksi ja epäkultturelliksi. Ensinnäkin jokaisella on oikeus mielipiteeseensä taiteesta, jostain kumman syystä tuntuu että korkeakulttuurissa ei teoksista kuitenkaan saa olla kuin yhtä mieltä, tai muuten on ymmärtämätön pakkisjuntti. Esimerkiksi populäärimusiikissa ihmiset saavat vapaasti tykätä sen laatuisesta musiikista kuin itse haluavat, miksei näin myös kuvataiteessa tai muissa korkeakulttuuriin rinnastettavissa, jossa kerrotaan mikä on hyvää ja mikä ei.

En yleistä, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa nyt kukaan ei edes tiedä mitä kritisoi. (taaaaass..:zzzz:) Uskomatonta. Kyllähän siitä nyt voi jo etukäteen olla jotain mieltä, että Herra M.:stä on tehty tällä tyylisuunnalla nukkeanimaatio, mutta että parin pienen yksityiskohdan perusteella itse taiteilija haukutaan esim. apurahahoroksi ja ties miksikä, osoittaa aikamoista moukkamaisuutta.

Musiikkirinnastus menee tässä vähän pieleen, koska eihän kukaan arvostele musiikkiakaan sen perusteella, että vaikka ei ole edes kuullut koko teosta, niin on nähnyt vaikkapa levyn kannen ja on kuullut että siinä sanotaan rumia sanoja.

Oli kyllä melkoinen rimanalitus Uwishilta tuomita muiden kuin Taiteilijoiden kommentit esitettävästä teoksesta.

Taidat olla samanlainen apurahan nyhtäjä, joka naureskelee räkäisesti ottaessaan rahat pois valtaväestöltä ja käyttämällä ne marginaaliryhmän turhuuksiin.

En hakenut apurahoja valmistuttuani, vaan menin töihin. Olen pahoillani jos olen loukannut, kaikilla on oikeus arvostella, kunhan tietää mitä arvostelee (toistanko itseäni?:rolleyes:)

Kyllä, sehän se tekee ihmisestä epäkulturellin, jos ei tommoset taideanimaatiot nappaa... Tehän siellä vasemmistointelligentsiassa päätätte taiteen. Ja jos se jonkun mielestä on paskaa, kyseessä on juntti. Jos se jonkun mielestä ihan rehellisesti on vaan paskaa?


Jos taas kuuluu siihen osaan, joka välillisesti joutuu tahtomattaan rahoittamaan tuota, käsittääkseni on oikeus kritisoida?

Ai missä? En ole vasemmistolainen. En toistaiseksi kuulu edes mihinkään taiteilijaseuraan. (Heti kun on varaa maksaa jäsenmaksu niin liityn erääseen Turussa toimivaan taiteilijaseuraan, mutta silläkään ei tule olemaan mitään tekemistä sen kanssa minkälaista taidetta yksin ja itse teen.) Ja sinulle myös: Et ole nähnyt teosta.

Joo en tiiä muijan aiemmasta tuotannosta, mutta tää on aivan selvää huomion hakua, ja helppoa "taidetta". Otetaan esimerkki vaikka Halmeen kirjasta, missä haukutaan Halosta lepakoksi (elävää on sentäs parempi kommentoida). Kirja muuten ei oo kummoinen, mutta parilla tollasella kommentilla on saanut julkisuutta enemmän kuin paremmat teokset.
Ja korostan vielä sitä että mitä merkitystä asialla onko marski homo vai ei, mutta sellaseisen kuvan oon saanu ettei tämä teos tuo esiin marskista kun ton homojutun (ja muutaman muun).

Edit- ja jos taiteilija ei kestä kansan kritiikkiä niin ihme itkemistä jostain sananvapaudesta.

Eikö taide saakaan olla huomiota herättävää? Tuskin kyse on pelkästään huomionhakuisuudesta, kun kyseessä on noinkin etabloitunut taiteilija. Halosen haukkuminen lepakoksi on sikäli eri asia, että Halme tiesi Halosen olevan hetero. Mannerheim taitaa olla sen verran paljon tutkittu, ettei siitä kovin paljon uutta sanottavaa voi taiteilija teokseensa laittaa. Teoksen tarkoitus ei liene tuoda mahdollisimman monta seikkaa esille Mannerheimista, eiköhän se sisällä tarinan tunnetiloineen ym. Jossain taisi lukea että tässä yksinäisyys on yksi teema. Kyse ei ole nyt Itsevaltiaista, vaan taideanimaatiosta.

Uskon että taiteilija kestää hyvinkin kritiikkiä ja on osannut sitä odottaakin (ja tuskin ensimmäistä kertaa; kaikki taiteilijat törmäävät siihen). Ja tässähän sananvapaus toteutuu Ylen esittäessä elokuvan, vai onko Lillqvist muuta nillittänyt? Itse hän, ja aivan syystä, ihmettelee miten niin suuri kohu on taas noussut ennen kuin teos on julkistettu.

On kyllä mennyt Suomessa Mannerheimin palvonta hieman yli, ihminenhän sekin vaan oli. Voisi tosin olettaa, että niinkin miehinen ammatti olisi luonteva valinta gaylle. Ja onhan noita historiassa esimerkkejä mm. Fredrik Suuri ja Aleksanteri.
Kyllä. En ymmärrä miten voidaan yksi ihminen nostaa niin jalustalle että on kaikesta kritiikistä vapaa. Puolijumala. Pyhä. "Eisaakoskea".:lol2:
 
Tämä nyt menee vähän :offtopic::ksi, mutta tässä jälleen kerran törmätään taidetapaukseen, jossa arvostelijoina toimivat kansalaiset, jotka
a) eivät olleet nähneet koko videoteosta, jossa kissantappo-osuus kesti kokonaiset 6 sekuntia
b) eivät olleet selvillä taiteilijan intentioista. (Mikä itse asiassa ei ole lainkaan harvinaista mitä nykytaiteeseen tulee. Teokset ovat usein luonteeltaan sellaisia että teoksen pelkkä näkeminen ei riitä, vaan se tarvitsee tuekseen tekstiä. Taiteilijan intention mukainen tulkinta on vaikeaa, jos ei ole asioista lainkaan perillä. Tämä nyt ylipäätään nykytaiteesta..)


Taitaa mennä nyt ohi kaikista mahdollisista aiheista, mutta eikö taidetta pidä tulkita ihan itse ilman taiteentekijän tarkoitusperiä tuntematta? Eikö se vähän romuta koko taideteoksen voimaa, jos sitä ymmärtääkseen pitää lukea aanelosellinen taiteilijan omia tarkoitusperiä? Toisaalta, vaikka lukisi selvityksen kissan päälle runkkaamiselle, ei se varmaan meille junteille avautuisi yhtään enempää.

Voinhan mäkin kusta kahdeksikon lumihankeen ja väittää taiteilijan intention mukaisen "oikean" tulkinnan
olevan yhden miehen kannanotto ilmastonmuutosta vastaan.

Selvennys: Yhden miehen kannanotto ilmastonmuutosta vastaan. Jos tulkitsette sitä muuten, ette ymmärrä taidettani ja olette sivistymättömiä moukkia.
 
Taitaa mennä nyt ohi kaikista mahdollisista aiheista, mutta eikö taidetta pidä tulkita ihan itse ilman taiteentekijän tarkoitusperiä tuntematta? Eikö se vähän romuta koko taideteoksen voimaa, jos sitä ymmärtääkseen pitää lukea aanelosellinen taiteilijan omia tarkoitusperiä? Toisaalta, vaikka lukisi selvityksen kissan päälle runkkaamiselle, ei se varmaan meille junteille avautuisi yhtään enempää.

Voinhan mäkin kusta kahdeksikon lumihankeen ja väittää taiteilijan intention mukaisen "oikean" tulkinnan
olevan yhden miehen kannanotto ilmastonmuutosta vastaan.

Selvennys: Yhden miehen kannanotto ilmastonmuutosta vastaan. Jos tulkitsette sitä muuten, ette ymmärrä taidettani ja olette sivistymättömiä moukkia.


Asiaa!
 
Taitaa mennä nyt ohi kaikista mahdollisista aiheista, mutta eikö taidetta pidä tulkita ihan itse ilman taiteentekijän tarkoitusperiä tuntematta? Eikö se vähän romuta koko taideteoksen voimaa, jos sitä ymmärtääkseen pitää lukea aanelosellinen taiteilijan omia tarkoitusperiä? Toisaalta, vaikka lukisi selvityksen kissan päälle runkkaamiselle, ei se varmaan meille junteille avautuisi yhtään enempää.

Voinhan mäkin kusta kahdeksikon lumihankeen ja väittää taiteilijan intention mukaisen "oikean" tulkinnan
olevan yhden miehen kannanotto ilmastonmuutosta vastaan.

Selvennys: Yhden miehen kannanotto ilmastonmuutosta vastaan. Jos tulkitsette sitä muuten, ette ymmärrä taidettani ja olette sivistymättömiä moukkia.
Teemu Mäki arvioi katsojan tässä tapauksessa väärin, ei hänellä ollut ennakko-odotuksena että videosta nostettaisiin esille ja ruodittavaksi yksi ainoa lyhyt kostaus. Hän onkin kirjoittanut aiheesta ymmärtääkseni vasta kohun jo noustua.

Jos käy katsomassa nykytaidetta museoissa, niin tietää että tekijät ovat usein liittäneet tekstiä töihinsä. Useimmiten se lukee ihan siinä seinällä, tai on printattuna paperille. Nykytaide on luonteeltaan usein sellaista että taiteilijalla on se tietty tulkinta teokselleen, jonka hön haluaa yleisönkin tajuavan. Osa tekee toki "yksinkertaisempaakin" ja monitulkintaista, tässä kuitenkin tarkoitan lähinnä käsitetaidetta.

Jos teet tuollaisen kuvailemasi teoksen, niin ymmärrät sitten varmaan liittää siihen sitä tekstiä, että katsoja ymmärtää sen olevan kannanotto ilmastonmuutosta vastaan. Mikäli ymmärsin oikein, et alunperinkään oleta että katsoja tajuaa sen omasta päästään?;)

Oletko ajatellut että voisit kokeilla lukea tuon Teemun esseen?
 
Ovat suuret taiteilijatkin erehtyväisiä. Kissan tappamisesta ei saa taidetta tekemälläkään, eikä tuo animaatio sen paremmalta vaikuta... Kyllä me tyhmät penkkiurheilijatkin tajuamme jos meidän suosikkijoukkueemme pelaa paskan pelin. Nyt täällä puolustellaan tätä animaatiota sillä että sen on pakko olla hyvä koska tietty henkilö sen on tehnyt.
 
Uskon että taiteilija kestää hyvinkin kritiikkiä ja on osannut sitä odottaakin (ja tuskin ensimmäistä kertaa; kaikki taiteilijat törmäävät siihen). Ja tässähän sananvapaus toteutuu Ylen esittäessä elokuvan, vai onko Lillqvist muuta nillittänyt? Itse hän, ja aivan syystä, ihmettelee miten niin suuri kohu on taas noussut ennen kuin teos on julkistettu.

Kommaritaiteilija Tampereelta tekee animaation Marskista homona ja transvesteettina aikomuksena esittää teos itsenäisyyspäivänä.

Meinaat, että on osannut odottaa kohua?
Meinaan, että sen varaan laskenutkin.

Tällaista huomionhakemista tarvitaan, mikäli teos on huono, tai se ei kiinnosta katsojaa. Tai taiteilija itse hakee piireissä ihasteltua tabujenrikkojan auraa.
 
Onko taideteos huono, jos se kiinnostaa ihmisiä? Tämä ainakin tuntuu kiinnostavan. Usein nykytaiteen tarkoitus onkin pistää ajattelemaan, tai muuten vain nostattaa tunteita. Ihan vastaankin.

Teemu Mäki taas teki eläinsuojelutyölle palveluksen. Karua, mutta niin totta.

Ja on aika ylimielistä kuitenkin valistaa ihmisiä tulkistemaan taidetta oikein. Se mitä taide esitää, syntyy kuitenkin kokijan päässä.
 
Oikeasti tabuja rikkovaa, you say?

http://lottaroti.blogspot.com/2008/02/nimimerkki-pn-ksikirjoitus.html
Tämä oli liian huvittava jätettäväksi hukkumaan Jussi Halla-ahon vieraskirjan uumeniin (viite: HOMO-Mannerheim!!1!). Mainittakoon, että huvitukseni ei kohdistu niinkään vasemmiston morkkaamiseen itsessään kuin itseään rohkeana tabujen rikkojana pitävään apurahakapinalliseen maassa, jossa ei tarvitse pelätä mitään taideteoksen takia, eikä varsinkaan erittäin punaista kulttuurivaikuttajakaartia myötäkarvaan sukiessaan.


"Keba: ’Jos minä olisin taiteilija niin tekisin elokuvan, jossa homo-muhammed raiskaa pedofiili-Leniniä perseeseen suurkirkon portailla ja SDP:n puheenjohtajaehdokkaat hakkaavat käsiään rytmikkäästi yhteen innokkaasti kannustaen ja Karl Marxia siteeraten. Lopuksi kaikkia kidutettaisiin sähköshokeilla ja ammuttaisiin taiteen nimissä Kiasman takapihalle.’"


Jep jos taiteen nimissä pölyttäisi vähän työväenliikkeen johtohahmoja samassa hengessä? Kaikki suuret Suomen työväenliikkeen "sankarit". Ensin Lenin ja sitten Stalin korsetissa vetelisi Tokoin Oskaria, Kuusista, Rahjaa yms. hanuriin kansainvälisen soidessa. Sitten otettaisiin nuorempi sukupolvi kehiin. Hella Wuolijoki saisi kunnon kyydit koko NKP:n politbyroolta,jonka jälkeen herrat pyyhkisivät "sapelinsa" punalippuihin. Seuraavaksi Hella harrastaisi lesboilua Aleksandra Kollontain kanssa. Sitten Hella muuttuisi kentauriksi ja karrikoidusti munisi Erkki Tuomiojan munan. Erkki munahampaallaan rikkoisi munansa kannen ja jäisi innoissaan katsomaan punaorgioita munansa suojasta.

Tanner katsoisi sivusta muusta joukostaan erillään ja pudistaisi päätään , kääntyisi ja kävelisi hiljaa pää painuksissa pois.

Homma jatkuisi politbyroon raiskaaman Sorsan kautta Ulf Sundquistiin, jonka kohdalla pääomakin tulisi homobileisiin mukaan politbyroon rinnalle raiskaamaan. Lopuksi paikalle astuisi Lipponen joka saisi polvillaan "moneyshotin" naamalleen sekä Leniniltä että Uncle Samiltä samanaikaisesti. Tuomioja munassaan taputtaisi kiimaisesti.

Sitten Heinäluoma ja Feld-ranta kannettaisiin ohi risteillä ja koko poppoo liittyisi ristisaattoon, joka päättyisi SAK:n eteen Hakaniementorille siten, että "Maailmanruha"-patsas näkyisi taustalla.

SAK:n ikkunasta näkyisi sumuisesti
ammattiliittoherroja kiinalaisissa puvuissaan sekä ikkunaan ilmestuisi muumimamma, jolla olisi oranssit hiukset näyttämään peukaloa alaspäin.

Samalla kuvaan olisi ilmestuneet entiset Hakaniemen lämmityshalkopinot (ne jotka vasurit 40-luvulla tuhopolttivat), joista seurue kävisi hakemassa yhden halon per hahmo ja lopulta tuikkaisivat
Heiniksen ja Feld-Rannan tuleen. Tuomioja munassaan taputtaisi kiivaasti.

Sitten joukko nostaisi Tuomiojan munastaan ja hän pitäisi puheen seisten etukenossa käsi ylhäällä kuin Lenin patsaissaan. Punaliput liehuisivat ja sovitus kansainvälisestä saavuttaisi orgastisen kliimaksinsa. Erkki katsoisi Itään, josta saapuva puna valtaisi kaiken.

Eikös olisi taidetta nukketeatterina? Tuo olisi passeli lähettää ylellä Vappuna ;)"
 
En jaksa lukea aikaisempia viestejä mutta siteerataan tähän pappavainaata joka oli sodan nähnyt entinen kaukopartiomies: "Kyllähän se totuus on, että Marsalkka oli 'niitä' miehiä, eihän sitä kuitenkaan voida myöntää ennenkuin viimeinen meistä lepää mullan alla."

Tiedä sitten kuinka todenpitävää tekstiä tämäkään oli. Kuitenkin alkoholisoituneen ja elämään katkeroituneen vanhuksen suusta ne sanat kuultiin.
 
En jaksa lukea aikaisempia viestejä mutta siteerataan tähän pappavainaata joka oli sodan nähnyt entinen kaukopartiomies: "Kyllähän se totuus on, että Marsalkka oli 'niitä' miehiä, eihän sitä kuitenkaan voida myöntää ennenkuin viimeinen meistä lepää mullan alla."

Tiedä sitten kuinka todenpitävää tekstiä tämäkään oli. Kuitenkin alkoholisoituneen ja elämään katkeroituneen vanhuksen suusta ne sanat kuultiin.

Nimenomaan, vaikka näin olisikin niin voisiko perkele sit odottaa sen aikaa että viimeisetkin veteraanit on siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Ei voi, ku on saatana tyhmä ja narsistinen kommari.
 
Onko tässä nyt suurin ongelma sittenkin se, että tekijä on vasemmistolainen? Oikeistolaisen tekemänä tämä olisi varmaan hauskaa ja hulvatonta ja voitaisiin ottaa huumorilla?
 
Onko tässä nyt suurin ongelma sittenkin se, että tekijä on vasemmistolainen? Oikeistolaisen tekemänä tämä olisi varmaan hauskaa ja hulvatonta ja voitaisiin ottaa huumorilla?

Jep, nyt olet asian ytimessä, kaikista suurin ongelma on se, että vasemmistolaisia päästetään tekemään yhtään mitään...
 
Onko tässä nyt suurin ongelma sittenkin se, että tekijä on vasemmistolainen? Oikeistolaisen tekemänä tämä olisi varmaan hauskaa ja hulvatonta ja voitaisiin ottaa huumorilla?

Ensinnäkään oikeístolainen ei tekisi tollaista ja toisekseen mun mielestä ois yhtä perseestä jos tehtäisiin jostain vasemmisto sankarista tollaista pilaa, tosin sitähän ei kyllä tapahdu tietyistä syistä...
 
Tää ajan henki nyt näyttää olevan se, ettei mikään ole pyhää. Haudassa jo hyvän aikaa maanneen sankarin seksuaalisuutta pitää alkaa ruotia. Oikeastaan mä en voi ottaa tähän tän enempää kantaa, koska boikotoin visusti moista paskatarjontaa.
 
Onko tässä nyt suurin ongelma sittenkin se, että tekijä on vasemmistolainen? Oikeistolaisen tekemänä tämä olisi varmaan hauskaa ja hulvatonta ja voitaisiin ottaa huumorilla?
Ei se periaatteessa mikään ongelma olisi, mutta viimeistään tänään Tampereen paikallisradio 957:n haastattelussa selvisi, että taitaa Lillqvist olla omalla pikku kostoretkellään vuoden 1918 tapahtumien vuoksi. Lillqvistin punaistakin punaisempi ajatusmaailma paistaa niin räikeästi läpi, elokuvan tavoitteena ei voi olla pelkkä keskustelun herättäminen, vaan itkupotkuraivaria muistuttava Mannerheimin nolaaminen. Toivottavasti olen väärässä, sen näkee sitten kun ensi-ilta koittaa.

Gustav Hägglundin toteamus: "Puna-armeijan propagandan perillinen" ei taidakaan valitettavasti olla kovin kaukana totuudesta.
 
Tämä maa ei kyllä taida olla valmis sananvapauteen. Hyvänmaun rajoja kokeillaan tässä kuin teini-ikäset, kun pitää ryvettää (tai ainakin yrittää ryvettää) sankarin muisto. Samaan aikaan wannabe-julkimot tekevät poliisille tutkintapyyntöjä, jos heistä on sanottu pahasti nettikeskusteluissa (esimerkiksi Susan Ruususen ent. Kurosen tuohtuminen saamastaan kritiikistä kirjansa julkistamisen aikoihin).
 
Ei se periaatteessa mikään ongelma olisi, mutta viimeistään tänään Tampereen paikallisradio 957:n haastattelussa selvisi, että taitaa Lillqvist olla omalla pikku kostoretkellään vuoden 1918 tapahtumien vuoksi. Lillqvistin punaistakin punaisempi ajatusmaailma paistaa niin räikeästi läpi, elokuvan tavoitteena ei voi olla pelkkä keskustelun herättäminen, vaan itkupotkuraivaria muistuttava Mannerheimin nolaaminen.

Tämähän on aivan selviö. Mutta silti, kyllä tällainenkin poliittinen kannanotto täytyy saada esittää, vaikkapa sitten 'taiteen' varjolla.

Sananvapaus on tärkeä asia, vaikkei se ikävä kyllä kaikilta osin toimikaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom