Maltodextriini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Svetlana
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 MALTODEXTRIINI – NOPEA HIILARI TEHOKEINO 🔥

Meta description: Treeniä tukeva nopeasti imeytyvä hiilihydraatti, joka lisää energiaa ja palautumista.

Hmmm... Tuo DE-luku tuntuu olevan aika voimakkaasti esillä elintarviketeollisuudessa, mutta mun kemiantaidot ei oikein riitä homman sisäistämiseen. Ainakin DE-arvolla tuntuu olevan selkeä korrelaatio makeudentunteeseen.

Kotoa löytyy mittari verensokerin mittaamiseen sekä DE6 maltoa. Pitänee tehdä kenttäkoe.

Maltolla on korkeampi GI kuin dextroosilla, eli malto aiheuttaa suuremman insuliinipiikin.

"Malton GI suurempi kuin dekstroosin..."

Ja millähän perusteella?
Maltohan nimenomaan koostuu dekstroosiketjuista, joten miksi se olisi nopeampaa kuin itse dekstroosi??

Itselläni oli tapana pistää dekstroosia vähän reilumminkin sheikkeriin - mutta vatsa oli tehokkuudesta eri mieltä. Nyt suosin pelkkää maltoa, vaan onko tässä mitään logiikkaa, jos aineet ovat teidän asiantuntijoiden mukaan käytännössä samaa kamaa?

Originally posted by rollerghost

Ja millähän perusteella?

Sillä perusteella, että sen on mitattu olevan. Näin se on kaikissa lähteissä. Usko pois.

"Maltohan nimenomaan koostuu dekstroosiketjuista, joten miksi se olisi nopeampaa kuin itse dekstroosi??"

Sen minäkin haluaisin tietää. Maalaisjärki roskiin jälleen kerran.

Malto imeytyy suurempinä määrinä nopeammin vatsalaukusta ohutsuoleen kuin dekstroosi. Dekstroosikin kyllä imeytyy nopeasti, mutta palautusjuomaan epäkäytännöllisen laimeana liuoksena.

Originally posted by rollerghost

Ja millähän perusteella?
Maltohan nimenomaan koostuu dekstroosiketjuista, joten miksi se olisi nopeampaa kuin itse dekstroosi??
Hiilarin imeytymisnopeus ja glykeeminen indeksi ei ole sama asia. Malto imeytyy hieman dekstroosia hitaammin, mutta sen glykeeminen indeksi on hieman suurempi kuin dekstroosilla. Malton GI-luku on 150, kun se on glukoosilla 137.

Originally posted by Tomi
Hiilarin imeytymisnopeus ja glykeeminen indeksi ei ole sama asia. Malto imeytyy hieman dekstroosia hitaammin, mutta sen glykeeminen indeksi on hieman suurempi kuin dekstroosilla. Malton GI-luku on 150, kun se on glukoosilla 137.
Eli käytännössä...? Mitä tuo GI sitten kertoo?

Originally posted by Jortsu
Eli käytännössä...? Mitä tuo GI sitten kertoo?
Se tarkoittaa verensokerivastetta, ts. kuinka suuren insuliinivasteen tietty hiilihydraatti aiheuttaa. Taulukoissa käytetään suhdelukuja, joissa toisessa on valkoisen leivän GI-arvo 100 ("eurooppalainen"), kun taas "amerikkalaisessa" on glukoosin arvo 100.

Tässä taulukossa on käytetty tuota eurooppalaista tapaa, jossa siis valkoinen leipä on GI-luvultaan 100.

Berardin selvitys malto vs. dextroosi, löytyy
<a href="http://www.johnberardi.com/articles/qa/gof/gof_may2001.htm" TARGET=_BLANK>tästä</a>

Tomi,

GI kertoo verensokeri vasteen mutta se ei välttämättä ole sama kuin insuliinivaste.
"While older carbohydrate classification schemes were centered on the notion of simple vs. complex carbohydrates (a structural classification), newer schemes focus
more appropriately on the absorption profiles (glycemic index) and physiological effects (insulin index) of these carbohydrates (a functional classification).

The Glycemic Index (GI) is a classification scheme based on the blood glucose rise after consuming a carbohydrate food. This measure is based on the absorption profile
of the food and was originally considered an indirect, but adequate measure of the insulin response to food. The assumption was that the insulin rise would be proportional
to the glucose rise. However, recent research has demonstrated a dissociation of the glycemic response and the insulin response to the food. Therefore the insulin index
was created."

Lähde: <a href="http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/leaneating_2_pr.htm" TARGET=_BLANK>John Berardi, Lean Eatin' Part 2</a>

Originally posted by astro
Tomi,

GI kertoo verensokeri vasteen mutta se ei välttämättä ole sama kuin insuliinivaste.
Oolrait, täytyy pitää mielessä. En ollut itsekään varma, että onko nuo kaksi sama asia kun kirjoittelin tuota viestiä. En jaksanut tarkistaakaan. :)

Prisman dektroosihinnoittelu:

2 kiloa 5,09 euroa, 4.5 kiloa 5,90 euroa.

Ei vaan tuo 4.5 kilon säkki mahdu oikein mihinkään.

Ostin tosa ekaakertaa Prime whey-81 heraa 4kg ja maltoa2,5kg.Ajatus olisi käyttää palutusjuomana treenin jälkeen ja otaa päivän mitaa 1tai2 prostkujuomaa,mut noi sekotus suhteet on hakuses et mitkä ois hyvä määrä palautusjuomaan ja päivällä otettavaan drinksuun???
Ei oo oikeen kokemust lisäravinteist oon painellumeneen ilman niit. :curs:

Se on vähän miten kukin tykkää, mä otan palautusjuomassa ~60g heraa (~1,5dl) ja siihen 25g tai 50g (0,5dl / 1dl) maltoa ihan miten tykkää, rankan treenin ja pitkien sarjojen jälkeen tykkään laittaa enemmän jos äijä on rättipuhki.

Eiköhän se 1:1 ole ihan hyvä suhde vaikka kokeilla, jos tulee paha olo niin varmaankin vähemmän maltoa (joillekin tulee vähän "ähky") ja jos ei oikein anna energiaa niin lisää maltoa.

Kun päivällä juot, laita pelkkää heraa - ei maltoa.

Jättääkö moni malton kokonaan ottamatta? Mielenkiinnosta kysyn, olen pari viikkoa treenannut ilman ja treenin jälkeen olotila tuntuu "tasaisemmalta". Hiilaripitoista safkaa treenin jälkeen syön tietenkin.

Originally posted by I Drink Alone
Jättääkö moni malton kokonaan ottamatta? Mielenkiinnosta kysyn, olen pari viikkoa treenannut ilman ja treenin jälkeen olotila tuntuu "tasaisemmalta". Hiilaripitoista safkaa treenin jälkeen syön tietenkin.
Joskus ilman maltoa, usein vain puoli desiä. Olo on paljon tasaisempi. Sitten vaan kotiin syömään alle puolen tunnin kuluttua treenin jälkeen.

Originally posted by JAH
Ostin tosa ekaakertaa Prime whey-81 heraa 4kg ja maltoa2,5kg.Ajatus olisi käyttää palutusjuomana treenin jälkeen ja otaa päivän mitaa 1tai2 prostkujuomaa,mut noi sekotus suhteet on hakuses et mitkä ois hyvä määrä palautusjuomaan ja päivällä otettavaan drinksuun???
Ei oo oikeen kokemust lisäravinteist oon painellumeneen ilman niit. :curs:

JAH, voiko Prime whey-81:stä tilata netistä jostain? entäpä hinta tolle? meinaan vaan et pitäis itsekkin varmaan ostaa jotain palautus juomaa oluen tilalle :kippis1:

Re: Re: Hera/malto suhteet

Originally posted by hillosipuli
JAH, voiko Prime whey-81:stä tilata netistä jostain? entäpä hinta tolle? meinaan vaan et pitäis itsekkin varmaan ostaa jotain palautus juomaa oluen tilalle :kippis1:

Joo mä tilasin Wrangelta. Se makso 51e syysytarjous
**KAUPALLISIA LINKKEJÄ EI ILMAN YLLÄPIDON LUPAA**

Back
Ylös Bottom