Malto ja hiilihydraattien saanti massakaudella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Celia
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Moi,

Massaruokaa pitäisi syödä, mutta halvalla. Maltohan ei kallista ole. Mitäs mieltä olette, jos söisin 4 dl maltoa päivässä ja jakaisin sen tasaisesti aterioille, esim. aamupalalla desi puron joukkoon, yhdellä välipalalla 2 dl veteen sekoitettuna ja illalla vielä 1 dl rahkan ja jugurtin joukkoon. Onko maltosta jotenkin "haittaa" suurina määrinä, vai pitäiskö vaan lisätä pastaa, riisiä tms. "oikeeta" ruokaa? Malto ois siinä mielessä helpompi, että pian ei riitä kattiloiden koko keittämään suuria annoksia, meitä kun on perheessä 2 massailijaa :) Kommentteja, kiitos!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa unohtaa se malto. Menee helposti läskiksi ja pöhöttää sokeri mikä sokeri. Ainoastaan palautumisjuomaan treenin jälkeen maltoa. Neljän viljan makaronia, riisiä, puuroa onhan noita hiilarilähteitä. Ja eihän kattiloissa koot lopu kesken :D

Fitness kisaan olen joskus dietannut eli kokemusta on, ei pelkästään luuloa. Lisäravinnemyyjien väitteitä malton hitaudesta ei kannata uskoa.

Hyväksi välipalaksi olen havainnut 0,5-1 litran maustamaton jogurtti. Pari ekaa kertaa tuntuu happamalta, mutta kohta sitä kaipaa jo. Ripaus vaniliinisokeria, jollei muuten uppoa.

Tässä on taas se juttu, että jos voit sitä maltoo vetää niin että se ei kaikki heti näy vyötäröllä, niin siitä vaan. Toi litran jogurtti on kyllä hyvä setti välipalana. Eikä sen tartte olla maustamatonta. Turhaa hifistelyä. Sitäpaitsi nyt puhuttiin massaruuasta. Ei laihdutusruuasta.

Jukurtti on vaan turhaa sokeria voi sitä fiksumpiakin välipaloja vetää :piis:

hyvä massa satsi on prk rahkaa ja pari kolme desiä elovenaa.. ?

Originally posted by Prof
Jukurtti on vaan turhaa sokeria voi sitä fiksumpiakin välipaloja vetää

Ota nyt sinäkin huomioon, että tässä on kyse massaruuista. Se sokeri ei tunnu yhtään missään jos massaa haluaa.

Originally posted by Powerhousu
Ota nyt sinäkin huomioon, että tässä on kyse massaruuista. Se sokeri ei tunnu yhtään missään jos massaa haluaa.

Ylenmääräisellä kaloritankkauksella ei ole kuin lyhytaikainen vaikutus anaboliaan, parin viikon päästä kun glykogeeni varastot ovat täynnä, niin tämän jälkeen saavutettu "massa" on rasvaa ja nestettä. Parempi laskea itselleen ylläpitokulutus ja siihen päälle liikuntakalorit. Ylimääräinen rasva kehossa aiheuttaa testosteronin muuntumista estrogeeniksi. Ihanteellinen rasvaprosentti lihaskasvuun tähtäävälle on n. 10.

Insuliiniresistenssi kasvaa myös läskin myötä, joten turha sitä on todella liikoja tuohon vyötärölle kerätä. Se kun muodostuu amerikkalaisittain ilmaistuna sellaiseksi lose-lose -tilanteeksi.

Originally posted by pahvieikka
Ylenmääräisellä kaloritankkauksella ei ole kuin lyhytaikainen vaikutus anaboliaan, parin viikon päästä kun glykogeeni varastot ovat täynnä, niin tämän jälkeen saavutettu "massa" on rasvaa ja nestettä. Parempi laskea itselleen ylläpitokulutus ja siihen päälle liikuntakalorit. Ylimääräinen rasva kehossa aiheuttaa testosteronin muuntumista estrogeeniksi. Ihanteellinen rasvaprosentti lihaskasvuun tähtäävälle on n. 10.

Aivan. Ja sen takia mä en kannata bulkkia. Kuitenkin ne glykogeenivarastot täyttyy mistä hiilihydraatista tahansa, joten siltä kannalta sillä ei ole merkitystä mistä ne hiilarit ottaa.

Originally posted by Sam225
Nyt kyllä yksinkertaistetaan liikaa.
Kyllä sillä sentään vähän merkitystä on.
Tuon lauseen perusteella sillä ei olisi väliä dieetilläkään.

No onhan sillä tietenkin merkitystä, mutta mä nyt otin esimerkkinä vaan ton glykogeenivarastojen täyttymisen. Eiköhän ne täyty melkolailla yhtä nopeesti millä vaan hiilarilla. Glukoosin muuttumiseen triglyseridiksi vaikuttaa kuitenkin aika moni asia, ja niistä en nyt jaksa alkaa selittään yhtään mitään koska sillä ei ole nyt merkitystä. Ei kaikkia asioita kannata aina tehdä niin helvetin vaikeeks. Jos haluaa tietää voiko vetää maltoo kilon päivässä lihoomatta, niin kannattaa koittaa. Ei kukaan voi tietää miten toisen elimistö käyttäytyy.

Jos haluaa tietää voiko vetää maltoo kilon päivässä lihoomatta, niin kannattaa koittaa.

Jos haluaa tietää mahtuuko koivuhalko perseeseen, niin kannattaa koittaa. :eek:

Ei mahtunu. Yritänkö vielä pitkittäin?

Kannattaa yrittää, jos juuri koivuhalon haluat sinne työntää ja haluat tietää mahtuuko se koivuhalko sinne. :)

Itse vetäsen mitallisen maltoa myös n. tuntia ennen treeniä.
Treenaan hyvin paljon n. klo 11 kieppeillä, ja näin aikaiseen treeniin ei oikein muutoin kerkeä kunnolla tankkaamaan.

Palautusjuomassa menee sitten toinen satsi maltoa. (n.2 mitallista)

Muutoin käytän hilarilähteenä hyvin paljon Myslejä.
Nämä ovat siinä mielessä erinomainen vaihtoehto, että sisältöä löytyy jokalähtöön. Joissakin pähkinät tuovat mukaan rasvoja, joissakin taasen rasvapitoisuus on varsin alhainen. On hedelmiä, viljaa, pähkinöitä, hunajaa...eli varsinaisia ravintopommeja.
Esim hedelmämysliin jossa rasvapitoisuus on alhainen, voi sekoittaa kylmäpuristettua rypsiöljyä ruokalusikallisen tuomaan hyviä rasvahappoja kehiin.

Mysleinä myydään myös ns. Ameriikan myslit, ja muromyslit.
Nämä ovatkin sitten lähes silkkaa kovetettua rasvaa ja jätänkin ne suosiolla kaupan hyllylle.

Eli itse asiaan palatakseni, en suosittele pelkällä maltolla massan kasvattamista. Maltoa ainoastaan tositarpeeseen, ja muutoin hitaammin imeytyviä, ja muutakin ravintoa sisältäviä hilareita.
Muutoin tuloo pälkkää läskii.

No kiitti vinkeistä...Tulin siihen tulokseen että otan ne hiilarit "oikeesta" ruoasta, ja otan maltoa vaan aamulla puuron joukossa ja treenin jälkeen protskun kanssa. Mutta sen koivuhalon jätän kokeilematta tällä kertaa, kiitos :worship:

Originally posted by Pii
Itse vetäsen mitallisen maltoa myös n. tuntia ennen treeniä.
Treenaan hyvin paljon n. klo 11 kieppeillä, ja näin aikaiseen treenii

Suurin vaikutus aamutreeniin on edellisen päivän aikana nautituilla hiilareilla, eli jos maksan glykogeenivarannot on täynnä, ei niitä aamulla enää tarvitse, eikä itse asiassa ole käytännössä mahdollistakaan erikseen täydentää aamutreeniä varten.

Olen jo useamman vuoden treenannut pääsääntöisesti n.8 aikaan aamulla ja olen sen tiimoilta kerinnyt kokeilemaan eri vaihtoehtoja; itse olen viime aikoina syönyt viimeisen hiilareita sisältävän ateriani vähän aikaisempaa myöhempään (19-20 aikaan) ja aamulla syönyt vain 30-40g heraa +5g glutamiinia ennen treeniä.
Toimii aivan loistavasti. Tehossa/jaksamisessa ei mitään eroa eikä tarvitse stressata sen aamuheräämisen kanssa että saisi riittävän välin ruokailulle ja treenille.

ENNEN tätä söin n.1h30-1h45 min ennen treeniä pienen aamiaisen, eli pari palaa täysjyväleipää, pieni lasi tuoremehua sekä n.40g heraa.

Jokainen tehköön mitä tykkää mutta edelleen: IMHO ei mitään järkeä vetää maltoa aamulla.

Sam225,

kauanko sit odotat nykyään aamupalan jälkeen ennen ku meet salille? ite oon vetäny litran jogurttia kuudelta aamulla ja reilun tunnin päästä menny salille vääntään ja toiminu tosi hyvin viimeset pari päivää mitä oon kokeillu

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom