Makuunin vuokraleffa, vilunkiako?

just kävelin tänäiltana makuunin ohi ja totesin kaverilla: "Katos hei uusi karkkikauppa tähänkin avattu... jaa sieltä saa näemmä leffojakin vuokrata..."

Koskee luonnollisesti mitä vaan nykyistä filmivuokraamoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haukifile sanoi:
Vähän epäilen kyllä tätä, nuo leffojen kannetkin kun on copyrightattua matskua, ei niitä saa varmaan sen enempää kopsailla kun noita leffojakaan.

Mistäs mie tiijän, mie vaan olin siellä töissä. :hyper: :david:

No joo, voi olla, että makuunissa asiat on vähän miten on, mutta eipä mulla ole koskaan mitään valittamista ollut, joten jatkan uskollisena asiakkaana :)

Kyllä on filmtownistakin saanut MV-kansia ainakin VHS-aikaan. Vähänkin uudempi leffa niin aina oli mv-kannet; vanhoja (1 kasetti hyllyssä) leffoja sitten sai värikansin. No, jos se ei ole omaksi asti tulossa, niin eipä noista kansista väliä.

Tosin.
Olen vuokrannut elämässäni yhden dvd:n. En vuokraa enää toiste. Levyn pinta oli kuin hiekkapaperia, ja soittimeni (Philips 963SA, ainakin joskus aikoinaan siinä oli huippuluokan virheenkorjauskin muiden herkkujen lisäksi) ei suostunut leffaa pyörittämään kuin joku 5min alusta. DVD-asemani koneessa levyn luki (joskin lukunopeus oli 0.3x muistaakseni), jonka jälkeen käräytin siitä dvd-r kopion ja katsoin sen.

CD- ja DVD-levyt ovat erittäin surkeita medioita vuokrakäyttöön. Naarmuuntuminen on lähes väistämätöntä, ja naarmun aikaansaama vahinko on pahimmillaan koko levyn meneminen käyttökelvottomaksi. Huokaus, taidan haaveilla turhia, kun toivon seuraavan sukupolven median (blueray/hd-dvd toivo meni jo) tulevan koteloituna. Yhteensopivuus taaksepäin voitaisiin hoitaa ns. irtokotelolla, johon cd/dvd/br asetettaisiin.

setae sanoi:
Tosin.
Olen vuokrannut elämässäni yhden dvd:n. En vuokraa enää toiste. Levyn pinta oli kuin hiekkapaperia, ja soittimeni (Philips 963SA, ainakin joskus aikoinaan siinä oli huippuluokan virheenkorjauskin muiden herkkujen lisäksi) ei suostunut leffaa pyörittämään kuin joku 5min alusta. DVD-asemani koneessa levyn luki (joskin lukunopeus oli 0.3x muistaakseni), jonka jälkeen käräytin siitä dvd-r kopion ja katsoin sen.

IMO sulla on käynyt vaan surka tuuri. Olen ite vuokrannut varmasti satoja dvd-leffoja eikä kertaakaan ole tullut vastaan levyä joka ei toimisi.. Pitää tietty muistaa että vuokraan melkeinpä pelkästään uutuuksia, mutta silti..

Kai noita kansia saa ihan vapaasti kopioida liikkeen käyttöön, jos on kerran copyrightit eli oikeudet käyttää matskua hankkinut. Enpä ole hyllyllä nähnyt mustavalkokansia varmaan koskaan, tosin en makuunissa asioi. Itse en ole pahemmin palautellut mitään ajoissa mutten filmtowniin ole kertaakaan maksanut mitään myöhästymismaksuja. Makuunista olen joskus tainnut käydä ostamassa irtokarkkeja.
OT mutta muistanko ihan väärin että joskus näin Kampin Makuunin ulkopuolella jonkun leffanvuokrausautomaatin tms joka olisi 24 h käytettävissä? kätevää. Saattaapi noita olla muuallakin ja toisillakin liikkeillä mutta tuon vain olen nähnyt ja ajattelin sen olevan varsin mainio idea. Kunhan on jotkut tunnusluvut ja muut ettei joudu kuseen jos joku pöllii kortin...

setae sanoi:
CD- ja DVD-levyt ovat erittäin surkeita medioita vuokrakäyttöön. Naarmuuntuminen on lähes väistämätöntä, ja naarmun aikaansaama vahinko on pahimmillaan koko levyn meneminen käyttökelvottomaksi.

En ymmärrä miten ne saadaan naarmutettua. Kun ottaa levyn kotelosta, laittaa sen soittimeen ja katselun jälkeen takaisin koteloon, niin ei pitäis naarmuja tulla. Missä soramontussa jengi niitä levyjä uittaa? Miksei niitä voi käsitellä normaalisti vaikka ne on vuokralevyjä? Itse käsittelen cd/dvd-levyjä aina varovasti, eikä tarvi yhtään nähdä vaivaa. Pari kertaa on ollut naarmuinen levy lainassa. Nekin on toimineet muuten, mutta leffa on saattanut hypätä muutaman kerran 10min-15min harppauksilla eteenpäin.

metalman sanoi:
IMO sulla on käynyt vaan surka tuuri. Olen ite vuokrannut varmasti satoja dvd-leffoja eikä kertaakaan ole tullut vastaan levyä joka ei toimisi.. Pitää tietty muistaa että vuokraan melkeinpä pelkästään uutuuksia, mutta silti..

Tottapa tuokin, mutta ero vuokran ja ostoleffan (esm. play.com:ista) välillä ei ole niin suuri, että viitsisin säätää vuokrauksen kanssa.
Niin ja minä en noista uutuuksista niin välitä.

Kokemuksia Makuunista.

Noin 200-300 DVD-levyä vuokranneena muistelen, että yksi ainoa elokuva ei ole toiminut kunnolla. Kävin valittamassa, antoivat toisen levyn joka toimi OK.

Sitten sakoista. Juuri eilen kävin palauttamassa 1 päivän myöhässä olevan filmin. Tyttö ei ottanut maksua, löi vaan leiman semmoiseen "2 filmiä yhden hinnalla" paikkaan siihen kuponkiin ja toivotti hyvää päivän jatkoa.

Itse olen ollut Makuunin vakiasiakas varmaan kohta kuusi vuotta ja töissäkin tuli oltua joitama kuukausi - olisin jatkanutkin ellen olisi muuttanut toisaalle opiskelemaan.

Mitään muuta valittamista ei löydy, kuin se hävyttömän pieni liksa, minkä suhteen voi puhua suoranaisesta riistosta. Mulla oli toinen duuni samalla kun olin makuunissa, eli elämisen taso ei ollut siitä paikasta kiinni, mutta vituttamaan kyllä pisti muitten puolesta. Viisi euroa tunnissa miinus verot ei jätä käteen hirveästi juhlinnan varaa. Työsuhde-edut oli kyllä ainakin meillä varsin kivat, mutta ei ne nyt silti sitä olematonta tilinauhaa korvaa.

Leffojen kansia pöllitään yllättävän paljon, ihmiset tahtoo pukea omat poltetut levynsä nätimmän näköisiksi - tämän takia ainakin meidän myymäläpäällikkö suosi kopiokansien käyttöä. Mun mielestäni on turha reklamoida leffan katsomisen jälkeen, että "en nähnyt takakannen tekstejä, olin pihalla" - aina siitä lafkasta löytyy tietoa siitä pätkästä minkä vuokrata tahtoo, myyjät on siellä sitä varten, että kysytään, ja esittelykansio on yleensä jossain siinä leffojen lähettyvillä tyrkyllä. Sitten se, että peritään liikaa sakkomaksuja - sanokaa nyt jumalauta tiskillä siitä, älkääkä huudelko täällä. Tuskin te nyt kaupan kassallakaan, jos huomaatte että joku tuote laskutetaan kaksi kertaa, menette vaan kotiin ja kerrotte kavereillenne että onpas se prisman kassaneiti ääliö. Kaikesta minkä sinne tiskin toiselle puolelle suoritatte, on luonnollisesti mahdollista saada kuitti - ei muuta kuin pyydätte kuitin ja palaatte asiaan vastaavan kanssa myöhemmin. Hyvitykset saa kyllä.

Ja miten niin onko myöhästymismaksulla kattoa? Ei tietenkään ole. Niin kauan kuin se leffa pötköttää sulla himassa, laskuri raksuttaa. Onhan kirjastoissakin sakkomaksut, jos lainattua materiaalia ei palauteta ajoissa. Meillä taisi olla suurin lasku yhdellä kaverilla jotain vähän päälle 450 euroa, herra oli pitänyt kahta kolmen euron leffaa itsellään jotain kolmisen kuukautta, lukuisista huomautuksista, puhelinsoitoista ja yhteydenotoista huolimatta.

Heti kun sen leffan palauttaa, kannattaa sanoa että sori, tää on myöhässä, paljonkohan oisin velkaa. Ainakin itse olin niin pehmis että pelkästään se että asiakas pahoitteli, sai mut tiputtamaan sakkoja. Übervanhoista filkoista me ei edes yleensä peritty mitään, uutuusleffat joita väki jonotti kynnet ojossa olikin sitten toinen juttu.

Mulla on tietysti työntekijänä kokemus vain yhdestä makuunista, mutta meillä kyllä kaikki leffat tuli keskusvaraston kautta ja ihan vuokraustarkoitusmerkinnöin varustettuna :) Pari kertaa kävi niin että asiakas tosiaan oli rikkonut dvd:n (tai eihän ne koskaan itse, vaan naapurin kersa hyppi kotelolla tai linja-auto ajoi soittimen yli...) ja kipaissut halpa-hallista uuden tilalle, mutta yleensä se kyllä huomattiin ja sitten piti kuitenkin mennä sen pitemmän ja kalliimman kaavan kautta.

Mutta joka tapauksessa, mulla oli kivat työkaverit ja kiva pomo ja nykyinenkin lähimakuuni on aivan huippu. Seuraan kyllä firman tilannetta aktiivisesti ja toivon että parannusta saadaan aikaan, mutta ainakaan tällä hetkellä en mitään syytä boikotoinnille näe.

Se on aika uskomatonta, että kukaan menee jollain ~6 euron tuntipalkalla Makuuniin tai mihinkään muuallekaan duuniin.

edit: wtf, siis 5 euroa tunnissa? :eek:

Tomi sanoi:
Se on aika uskomatonta, että kukaan menee jollain ~6 euron tuntipalkalla Makuuniin tai mihinkään muuallekaan duuniin.

Sama, kyllä sais aikamoinen hätä olla että viittis tommosella palkalla tehdä yhtään mitään, eihän tommonen palkka nyt oo jumalauta minkäänlainen korvaus mistään työstä.

Tomi sanoi:

edit: wtf, siis 5 euroa tunnissa? :eek:

Ei toi mikään umpipaska liksa ole äidin helmoissa asuvalle. Veroprosenttikin taitaa olla aika pieni. Kun katsoo noita Makuunin ym mestojen työntekijöitä niin on kyllä sellasta kotona asuvan tyypin näköistä.

Vaihtoehtona on sitten ottaa pidennettyjä päiväunia sohvalla rötköttäen...

Mahtaakohan muuten kaikissa Makuuneissa olla sama "sääntö" että miehiä ei oteta töihin? Näin oli pomo kertonut ystävälleni (nainen) työhönottotilanteessa. Itse kun tarkemmin mietin niin en ole yhdessäkään Makuunissa nähnyt miespuolisia työntekijöitä.

Integrandi sanoi:
Mahtaakohan muuten kaikissa Makuuneissa olla sama "sääntö" että miehiä ei oteta töihin? Näin oli pomo kertonut ystävälleni (nainen) työhönottotilanteessa. Itse kun tarkemmin mietin niin en ole yhdessäkään Makuunissa nähnyt miespuolisia työntekijöitä.

Kyllä ainakin Tampereen Makuuneissa on miehiä töissä, ainakin 4 eri Makuunissa olen nähnyt.

Integrandi sanoi:

Tuota muuten en olekkaan ajatellut. Joensuun Makuunissa olen nähnyt yhden miespuolisen työntekijän ja hän on ilmeisesti paikan vetäjä, muut ovat sitten olleet naispuoleisia.

Nyt muistuukin mieleen miksi en suosi makuunia. Silloin kun opiskelin ja asuin helsingin suunnalla niin ne leffat piti palauttaa klo. seiskaan mennessä tms.
No juna tuli aina vähän seiskan jälkeen asemalle ja tietenkin se leffa oli myöhässä, yleensä aina n. 10 min. Ei muuta kun piti maksaa myöhästymismaksut silti. Mutta mitä jos jokainen palauttaisi leffat myöhässä? Filmtownissa tämä ei ollut ongelma kun selvitin tilanteen.
Sen jälkeen olen ollutkin Filmtownin asiakas. Omassa kylässä ei tosin ole makuunia, mutta ei sen niin väliä.

niin siis käsittääkseni tuo 5e on lähtöpalkka johon tulee päälle sitten se oheistuotelisä (tms), ja vuokrausten jne. määrästä määrätyvä lisä. Mutta käsittääkseni silti tuntipalkka jäi alle 8e/h.

Todennäköisesti Makuunilla on oikeudet omistavan elokuvayhtiön lupa myydä noita "ei vuokrakäyttöön" leffoja. CDON.comissa on monesti myynnissä noita vuokrakäyttöön tarkoitettuja leffoja ja niillä on lupa saatu niiden myyntiin.

Tuskin Makuuni ottais sitä riskiä, että sutkais tässä asiassa, loppuu meinaan melko pian leffat käsiin.

Mullaki jäi kerran kaverin vuokraama leffa kämpille ku läksin inttiin lomilta ja kaveri sitten soitteli viikon päästä, että missä vitussa se leffa on ku olivat soitelleet vuokraamosta. Onneksi vuokraamon pitäjä oli reilu mies eikä ottanu maksua, kun asianlaita selvisi sille.

Ja mitä tohon makuuniin tulee, niin boikotissa on täälläki. Perkeleen myöhästymismaksut saatana. Jos haluavat ottaa täyden hinnan jokaiselta myöhästymispäivältä, niin haistakoon paskat mun puolesta. Siksi vaihoinkin firmaa ku pyysivät täyttä hintaa 2 päivän myöhästymisestä helevetin hyvältä asiakkaalta. Niin ja perkeleen mulk** ei antanu yhtäkkiä enää opiskelija-alennusta vip-asiakkuuden lisäksi, niin sekin pani kyllä vituttamaan.
Noh, voin minä ne rahat Filmtowniinki kantaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom