Makuasioista ei voi kiistellä?

Siis makuasioista ei voi kiistellä vai? Mitä p*skapuhetta, makuasiathan ovat ainoita josta voi kiistellä. :

Yesterday, 05:27 #109
Simba

Tarkentaen: Makuasioista pitää kiistellä koska tosiasioista ei voi kiistellä.

= Ihan kun oisit ripannut mun läpän ämpäripäälasithredistä thredin aiheeksi...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yesterday, 05:27 #109
Simba

Tarkentaen: Makuasioista pitää kiistellä koska tosiasioista ei voi kiistellä.

= Ihan kun oisit ripannut mun läpän ämpäripäälasithredistä thredin aiheeksi...

Täytyy myöntää että kyseinen thread oli yksi niitä, joita lukiessa ajatus tuli mieleeni. Mutta kuuleepa tota useasti muuallakin kuin Pakkiksella, ja henkilökohtaista ihmettelyä on aiheuttanut jo pitkään. En ikävä kyllä nähnyt viestiäsi tai ainakaan muista sitä. Kenties se antoi alitajuntaisesti lähtölaukauksen. Tai sitten olet mun salakakkosnicki...

Mutta jos mielipideasioista ei ole järkevää keskustella tai se on jopa kiellettyä, niin mistähän helvetistä täällä Pakkiksella ja muilla nettifoorumeilla on väännetty muutamien miljoonien viestien verran? Absoluuttisista totuuksista?

Mutta kun väite hyppyjen ilmavuudesta ei sisällä mitään relevanttia perustelua, todistetta tai edes yritystä näihin se on uskomus, eikä mikään tieto. Siis mielipide.

Jos ei huomaa Kiiran hyppyjen ilmavuutta kuuluu ymmärtämättömään rahvaaseen. Makuasioista kun ei voi kiistellä.

Minen kiiran hypyistä enkä taitoluistelusta tiedä enempä kuin ameeba nussimisesta, se nyt oli vaan esimerkki..;)

Kai se osaa tai sitten ei..

Minusta kaiken keskustelun tavoitteena ei ole sinun sanoin aivopestä tai käännyttää toista ihmistä omalle kannalle. Sinusta ilmeisesti on?
Mitä vittua?! Ihan esimerkkinä se seepia juttu.

Minulle muiden ihmisten valinnoilla on merkitystä. Ei kaikkien, mutta varsinkin läheisten. Keskustelemalla valinnoista saa perustelua omilleen, ja mahdollisuuden tarkastella omiaan. Ja FYI, makuasia ja mielipideasia ovat yksi ja sama käsite, sori!
Jep tottakai on merkitystä. Luulen että suurin osa ihmisistä käsittää makuasian samalla tavoin kuin itse tuossa aikaisemmin koitin selventää. Puhuinkin ainoastaan omasta puolestani.

Ja mitä alleviivattuun kohtaan tulee, niin en ota pahalla ja kiitos kunnioituksesta mutta en ole hävinnyt mitään väittelyä. Käsite on muutenkin minulle vieras, en laske enkä koe elämässä tappioita tai voittoja keskusteluissa toisten ihmisten kanssa. Minulla ei myöskään ole tarvetta käännyttää ketään kannattamaan omia ajatuksiani tai tuputtaa niitä. Tykkään kun keskustelua luodaan ja tykkään myös luoda sitä. Tätä kaikkea kutsutaan sosiaaliseksi kanssakäymiseksi. Tuntuu niin monelle jänkhämiehelle olevan vierasta ja pelottavaa. Ehkä siksi Suomessa on niin ärsyttävän hiljaista porukkaa, kun omia mielipiteitä ei saa olla tai jos on niitä niin niitä ei saa esittää. Paitsi tietysti jurrissa, silloin on oikein olla kaikkien alojen erityisasiantuntija. Silloinkin tosin kuuluu vetää turpaan jos jollain on eriävä mielipide. No, tämä aihe ei enää kuulu kai tähän topiciin.
Joo se alleviivattu oli huonoksi vitsiksi tarkoitettu. Jos käsität mielipide- ja makuasian samana käsitteenä, voin sanoa että threadin otsikko on naurettava väite. Ehkäpä eniten maailmassa juuri kiistellään mielipiteistä. Jos kuitenkin olisit sattunut nimeämään aloituspostin 'Mielipideasioista ei voi kiistellä", olisit kyllä saanut trollin leiman kupuusi.

Jotain makuasiasta:
Wikipedia sanoi:
Asian ymmärtämiseksi voidaan johdannoksi esitellä kahdentyyppisiä väittämiä: objektiivisia tosiseikkoja koskevia väitelauseita, sekä makuasioita koskevia väitelauseita.

Luultavasti useimmat ihmiset - vaikka eivät kuitenkaan kaikki - ovat sitä mieltä, että fyysisiä objekteja koskevat väitelauseet voidaan periaatteessa (ja usein myös käytännössä) osoittaa joko objektiivisesti tosiksi tai epätosiksi. Esimerkiksi lause "aurinko on suurempi kuin maa" on joko tosi tai epätosi, ja ne jotka väittävät tällaisista lauseista väärin, ovat aidosti väärässä maailman luonteen suhteen. Näiden lauseiden totuusarvo liittyisi siis maailman objektiiviseen luonteeseen, eikä asia ole kiinni lauseen esittäjän mielipiteistä.

Luonteeltaan aivan toisenlaisia väittämiä ovat esimerkiksi makuasiat. Jos kiistan kohteena on lause "mansikkajäätelö on parempaa kuin suklaajäätelö", ei tällöin voida vedota kiisteilijöiden ulkopuoliseen todellisuuteen, vaan vaikuttaa siltä, että asiassa on kyse vain subjektiivisesta mielipiteestä ja näin ollen väittämää koskevia erimielisyyksiä olisi mahdoton ratkaista. Jäätelössä on kyllä objektiivisia ominaisuuksia, jotka saavat sen maistumaan toisten mielestä paremmalta ja toisten mielestä huonommalta kuin joku muu jäätelö, mutta asia ratkeaa kuitenkin aina vasta henkilön arvion nojalla, joten kyseessä on makuasia.

Mielipide:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mielipide

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom