Maksamalla treeniohjelma voima- ja kestävyysominaisuuksien parantamiseksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossen
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen treenaillut jo 7,5 vuotta sieltä täältä tiedonjyväsiä keräillen ja mutuillen, niin aerobista kuin punttiakin, tavoitteenani jonkinlainen crossfit-tyyppinen yleisteräsmieheys ja tietysti hyvännäköinen fysiikka. Treenauksesta on muodostunut elämäntapa. Tuloksiakin on toki tullut, mutta esim. Mikko Salon 240kg mave ja 3700m cooper ovat vielä kaukana.

Treenimääräni ovat kuitenkin niin suuria -- viime aikoinakin useimmiten 12 tuntia/kertaa viikossa, joista puolet aerobista ja puolet punttia -- että olen alkanut miettiä, meneekö treeniin käyttämäni aika ja energia osittain hukkaan, ja olisinko paljonkin lähempänä Salon Mikon tuloksia paremmin suunnitellulla, jaksotetulla treenillä, tai jopa vähemmällä treenillä? Ylikunnosta tuskin kärsin, sillä kehoni on vuosien saatossa jo tottunut suuriin treenimääriin, enkä liiemmin kärsi ylikuntoon usein yhdistettävistä unettomuudesta, ruokahaluttomuudesta, libidon puutteesta tms.

Nyt olen siis tullut sellaiseen tulokseen, että olisi pikku hiljaa aika siirtyä paremmin mietittyyn treeniin, jotta kaikki ruumiinkulttuuriin panostamani aika ja energia antaisivat paremman tuoton. Olisi myös mielenkiintoista saada selville, olisiko minulla asiaa lähelle huippumiesten tuloksia esim. crossfitissä tai jossain muussa.

Siksi haluaisin tietää, keneltä ja mistä voisin hankkia itselleni räätälöidyn, huolella mietityn treeniohjelman, joka fiksusti ja tehokkaasti kehittäisi sekä kestävyys- että maksimivoimaominaisuuksiani, tarvittaessa jaksottaisesti, siten, että treenini ei ainakaan olisi tuloksellisuuden kannalta ajanhaaskausta. Luonnollisesti olen asijantuntijan laatimasta ohjelmasta valmis maksamaan selvää rahaa. Siksi kysyn teiltä, arvon pakkislaiset, kenen puoleen kääntyä. Ongelmaksi saattaa muodostua se, että ohjelman laatijalla tulisi olla hyvä asiantuntemus sekä voima- että kestävyyspuolen kehittämisestä.

Joitakin relevantteja tietoja itsestäni:
Ikä 28
Paino 80-81
10km juostu aikaan 38:52 vuonna 2007, sittemmin polviongelmien takia vähennetty juoksun määrää ja otettu tilalle muuta aerobista.
10km sisäsoudettu aikaan 38:14 neljä päivää ennen kirjoitushetkeä.
Maastaveto ~185kg
Pomputuspenkki 110kg:llä 9,5 toistoa bulkilla, kirjoitushetkellä matalissa rasvoissa 6-7 toistoa.

Vähän asian vierestä, mutta noilla spekseillä varmaan kuka vaan voisi olla valmentajasi. Myös sinä itse, niinkuin tähänkin asti.
Jos taas sinulla on jokin tietty laji mitä treenaat, niin vinkkejä ja tukea saat muilta saman lajin harjoittelijoilta, valmentajilta jne. ja kilpailuissa näet mikä toimii ja mikä ei.

Mun mielestä hyvä idea voisi olla se, että ottaisit jotkut kilpailut tavoitteeksi ja alkaisit treenata niihin. Vaikkapa sitten jotkin crossfit-kisat. Itsestään saa paljon enemmän irti kun on konkreettinen tavoite ja päivämäärä mihin tähtää, kuin että treenaa vaan lisää voimaa ja kestävyyttä.

On hieman ehkä epämääräistä touhua treenata "vain" voimaa ja aerobista, ilman mitään kunnon tavoitteita? Tottakai se kuulostaa hyvältä, että kaikkeen vaan parannusta.
Ja kun sitä on nyt ilmeisesti jatkunut jo jonkin aikaa, niin ei ihme jos alkaa tuntua siltä, että vähän hukkaan menee osittain.

Lukaise tätä threadia http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/42106-kysymyksiae-jto-lle/ ja kysäise jto:lta räätälöityä ohjelmaa/neuvoja rahaa vastaan.

Se voi myös olla ruoka, lepo jne. missä on parannettavaa vaikka treenit itsessään olisi kohdallaan. Vaikeapa noista on sanoa ilman syvällisempaa perehtymistä tapaukseen. Mut se lienee varmaa, että tuollaista crossfit tyyppistä päämäärää kohti treenatessa voi heittää kuikkaa jollain hauiskäännöillä sun muilla eristävillä vemputuksilla.

Oletko rinnallevetoa, tempausta jne. tehnyt salilla(ihan mielenkiinnosta, ei sillä että tällä kysymyksellä olis mitään isoa tekemistä asian kanssa).

Itse jos aikoisin ohjelmasta maksaa soittaisin Mentulalle samantien ;) (tosin en tiedä tässä tapauksessa kun kyseessä on myös aerobista harjoittelua tukeva ohjelma hakusessa mutta väittäisin hänen kokomuksella olevan hyötyä siinäkin)

Miksi juuri Mentulalle :) Tuolla logiikalla soittaisin Savolaisen Markolle jonka neuvoihin Bull'kin luottaa :)

Kun aloittajalla on muitakin tavoitteita kuin kehonrakentaminen ja voimanosto, niin en ole aivan vakuuttunut olisivatko kyseisiin urheilulajeihin erikoistuneet koutsit optimaalisin vaihtoehto.

Miksi juuri Mentulalle :) Tuolla logiikalla soittaisin Savolaisen Markolle jonka neuvoihin Bull'kin luottaa :)

Ja myös toisin päin aikoinaan mentula valmensi savolaista ja mentulan lähinnä heitin koska tiedän että hän ainakin suunnittelee ohjelmia työkseen kenelle vain markosta en ole täysin varma yksi hyvä voisi olla myös sivuston oma ikoni Nyysölä jos hänet saisi moiseen innostumaan :)

Käsittääkseni Nyyssölä tarjoaa juuri tämmöistä palvelua, ainakin mitä oon naamakirjasta lukenut.

Kaseiini: No mulla onkin tällä hetkellä lyhyen tähtäimen tavoite kirittämässä toimintaa: alittaa naisten 10 000 metrin sisäsoudun SE. Olen tässä dieettaillut koko kesän, ja punttitreeni on ollut mavea lukuunottamatta lähinnä viivytystaistelua voimatasojen laskua vastaan, siksi tuo aerobisen puolen tavoite.

Manux: Tempausta en oo tehny. Puoltoista vuotta sitten päätin huvin vuoks tesmailla työntöä, koska halusin kolminumeroisen kilomäärän suorille käsille. Aika nopeasti se onnistuikin, tosin kamalalla tekniikalla, joka tuskin menisi kisoissa läpi. Tossa työnnössähän on rinnalleveto ensivaiheena? Sen verran oon tehny.

Nää Nyyssölä ja Mentula on epäilemättä kovia kavereita, ensinmainitun olen tavannutkin ja vaikutti tietävän mistä puhui, mutta taitavat olla kyllä molemmat yksinomaan bodypuolen asiantuntijoita? Mulla alkaa olla sellanen tilanne että olen varsin tyytyväinen fyysiseen olemukseeni (mitä nyt hauiksia ois kiva viel kasvattaa xDD), ja kiinnostaisi tosiaan hilata ylöspäin noita voimatasoja ja samoin kestävyyttä -- jos ei samaan aikaan niin sitten vuorotellen. Tosin uskon, että ainakin tällä tasolla on vielä mahdollista kehittää myös molempia samaan aikaan.

Mutta että jto:ta ja Auvisen Peteä ehdotettu, kiitos näistä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nää Nyyssölä ja Mentula on epäilemättä kovia kavereita, ensinmainitun olen tavannutkin ja vaikutti tietävän mistä puhui, mutta taitavat olla kyllä molemmat yksinomaan bodypuolen asiantuntijoita? Mulla alkaa olla sellanen tilanne että olen varsin tyytyväinen fyysiseen olemukseeni (mitä nyt hauiksia ois kiva viel kasvattaa xDD), ja kiinnostaisi tosiaan hilata ylöspäin noita voimatasoja ja samoin kestävyyttä -- jos ei samaan aikaan niin sitten vuorotellen. Tosin uskon, että ainakin tällä tasolla on vielä mahdollista kehittää myös molempia samaan aikaan.

Mutta että jto:ta ja Auvisen Peteä ehdotettu, kiitos näistä!

Jos tavoitteena on CrossFit niin koittaisin kääntyä CrossFit Porin puoleen ja tiedustella sieltä kiinnostusta valmennukseen. Tuolla treenaa kuitenkin vuoden 2009 CrossFitin miesten sarjan voittanut Mikko Salo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom