Makeanhimo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keke K.
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
40
Oon kuullut et magnesium vähentäs makeanhimoa, olenko aivan väärässä?

Olen yrittänyt vähentää karkkien ja suklaiden syömistä jo pitemmän aikaa, mut ei vaan tunnu onnistuvan(oon aika heikko ihminen :( )

Nyt oon kuitenkin saanut vähennettyä noitten bäysäreitten syömistä, mut suklaa on vieläkin mun pahe, levy menee helposti alle 10 minuutin.

Jos jollakulla on ois hyviä vinkkejä, niin oisin niist erittäin kiitollinen :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Keke K. sanoi:
Oon kuullut et magnesium vähentäs makeanhimoa, olenko aivan väärässä?

Olen yrittänyt vähentää karkkien ja suklaiden syömistä jo pitemmän aikaa, mut ei vaan tunnu onnistuvan(oon aika heikko ihminen :( )

Nyt oon kuitenkin saanut vähennettyä noitten bäysäreitten syömistä, mut suklaa on vieläkin mun pahe, levy menee helposti alle 10 minuutin.

Jos jollakulla on ois hyviä vinkkejä, niin oisin niist erittäin kiitollinen :worship:

itsellä katoaa makeanhimo täysin noin viikko siitä, kun lopetan karkin syönnin...en ole viime joulun jälkeen käytännössä syönyt karkkia/pullaa/kakkua tai muuta tarpeetonta...

Mä oon yrittänyt pitää lauantaita sellasena karkkipäivänä, kyl se vähän aikaa toimikin, mut ei kovin pitkään. Huomasin sinä aikana kun avopuoliso oli raskaana et tuli itellekin joku viitisen kiloo lisää painoa, kun tuli syötyy samalla kaikkee pullaa ja muita herkkuja kun avokki niitä söi.

No nyt poika on neljä kuukautta ja herkkujen syönti on kyllä vähentyny siitä avokin raskaus ajasta, mutta kun tuntuu et karkkii tai jotain herkkuu on aina kotona, niin sitä tulee vaan syötyä. Oon kyllä painottanu mun avokille, et ei sitä tarttee joka hetki herkutella, mut jotenkin se vaan roudaa niitä aina kaupasta.

Mä oon yrittänyt muutenkin ruveta panostamaan nyt tuohon ruokavalioon, kun syöminen on ollut nyt mitä on. Jotenkin vaan tuntuu et avokki ei ymmärrä et mä otan tosissaan tän mun sali jutun, tai sit se ei vaan ymmärrä et ravinnolla on NIIN suuri merkitys kehitykseen. Oon kyllä asiasta hänelle kertonut, mut ei taida ymmärtää.

Pitää ottaa itteensä niskasta kiinni ja lopettaa toi herkuttelu ja ruveta syömään kunnolla.

Meni vähän :offtopic: mut kuitenkin...

tikkuniska sanoi:
Osta kromitabletteja jos ei oo itsekuria tarpeeks :)

Itselläni ei oikein tuo kromikaan pahemmin auta, makeanhimo on välillä aivan helvetillinen. Varsinkin kun ollut tässä jo "tovin" erittäin tiukalla dietillä, näkee oikeastaan untakin niistä ajoista, kun taas saa syödä vapaammin ja saa oikeasti vääntää syklaalevyn jos toisenkin. Toki dietillä kaikki tällaiset ajatukset ylikorostuvat ja normaalisti elettäessä ei kovin usein tule karkiteltua. Mutta karkkipäiviä on silti välillä pakko pitää.. ;)

Itse en tuohon ongelmaan oikein keksi mitään muuta ratkaisua kuin itsekurin. Sitä pitää vaan olla, että saa pidettyä itsensä karkkipusseista erossa, jos niin on päättänyt. Joillakin karkeista ja makeasta erossa pysyminen käy luontaisesti huomattavasti helpommin (en tod. kuulu tähän ryhmään) ja toisilla mainittu kromi tai muu mahdollinen lisäravinne saattaa auttaa ongelmaan, minä en näistä mitään apua ole huomannut.

Toi on paha juttu jos kotona on aina kaapissa jotain herkkuja.
Itellä on sellainen käytäntö, että pullaa ja keksiä hankitaan vain silloin jos joku ilmoittaa tulevansa kyläilemään ja jos ei ilmoita tulostaan niin tarjolla on pelkkää kahvia.
Meikäläisen ei kertakaikkiaan sovi varastoida mitään kaappeihin, koska syön ne sieltä kuitenkin eikä vieraille jää mitään.

Kromi on ainakin mulla auttanut jonkun verran ja parasta olis kun lopettais kokonaan herkuttelun ja sen sijaan valmistaisi silloin tällöin gourmet-aterian jälkiruuan kera. Makeannälkään kyllä käy vaikka itse tehyt mustikkakiisseli tai vastaava jonka voi makeuttaa Hermesetaksella tai fruktoosilla.
Näin naisena tosin hormonitoiminta ohjailee jonkun verran makeanhimoa, mutta sehän ei ole mikään syy syödä herkkuja.

Dariel sanoi:
Keke K, ei niihin herkkuihin tartte koskea vaikka niitä raahataanki kotiin ;)
Ei tarteiskaan, mut kun oon tällänen herkkuperse.

Mut pitää ostaa tuota kromia ja kokeilla jos se toimis. Mä oon kans yrittänyt, et sillon vaan ois kotona jotain pullaa jos on vieraita tulossa. Mut nyt mä lopetan karkin syönnin, jos en kokonaan niin hikkupiljaa ainakin.

Makean himoon auttaa parhaiten se, että syö kunnolla. Kun on maha täynnä maukasta proteiinia, ei pullat enää paljoa himota.

Mä oon yrittänyt muutenkin ruveta panostamaan nyt tuohon ruokavalioon, kun syöminen on ollut nyt mitä on. Jotenkin vaan tuntuu et avokki ei ymmärrä et mä otan tosissaan tän mun sali jutun, tai sit se ei vaan ymmärrä et ravinnolla on NIIN suuri merkitys kehitykseen.

BTW. turha sun keke on avokkia syytellä tuosta, tuntuu että et itse ota tosissaan salijuttuasi ;)

She Devil sanoi:
Toi on paha juttu jos kotona on aina kaapissa jotain herkkuja.
Itellä on sellainen käytäntö, että pullaa ja keksiä hankitaan vain silloin jos joku ilmoittaa tulevansa kyläilemään ja jos ei ilmoita tulostaan niin tarjolla on pelkkää kahvia.
Meikäläisen ei kertakaikkiaan sovi varastoida mitään kaappeihin, koska syön ne sieltä kuitenkin eikä vieraille jää mitään.

Samoin toimitaan meillä kotona, eli herkkuja ei kaapissa ole ylimääräisiä ja niitä todellakin ostetaan vain silloin, kun on tulossa vieraita tms. Näin on emännän kanssa sovittu, muutoin lähtisi aina välillä mopo täysin käsistä. Ja niin käykin esim. silloin, kun menee käymään pitkästä aikaa vaikka vanhempien luona ja tietää, millaiset varastot äidillä on kaikenlaisia herkkuja kaapeissa.. Onneksi ei ole viinan suhteen samanlaisia ongelmia, sitä saa kyllä olla yltäkylläisesti kotona (kuten juuri nyt), mutta ei silti tule juotua sen enempää, eli lähes olemattomasti. Monella taas tätä himoa on vaikea pitää kurissa.

Parhaiten makeanhimoon auttaa selkäranka-niminen lisäravinne. Sitä ei valitettavasti saa kaupoista, vaan sitä tuotetaan (jos tuotetaan) omassa elimistössä. ;)

BTW. turha sun keke on avokkia syytellä tuosta, tuntuu että et itse ota tosissaan salijuttuasi ;)

En mä mun avokkia oo syyttänykkään, ite mä ne karkit syön, ei se mua niitä pakota syömään. Ois vaan helpompi treenata jos toinen ois mukana tässä hommassa.

Toi Yatesin neuvo kannattaa kyllä pitää mielessään. Makeanhimon iskiessä kannattaa ensin mättää naamaansa jotain kunnon ruokaa, vaikka sitten väkisin. Jos vielä senkin jälkeen tekee mieli makeisia, niin ei tuo nyt niin vaarallista ole, vaikka sen karkkipussin kävisikin sieltä kipsasta hakemassa.

Mulla ne pahimmat selkärangan katkeamiset sijoittuvat krapulapäiviin. Onneksi niitä on nykyisin aika harvoin.

juha340 sanoi:
Itselläni ei oikein tuo kromikaan pahemmin auta, makeanhimo on välillä aivan helvetillinen. Varsinkin kun ollut tässä jo "tovin" erittäin tiukalla dietillä, näkee oikeastaan untakin niistä ajoista, kun taas saa syödä vapaammin ja saa oikeasti vääntää syklaalevyn jos toisenkin. Toki dietillä kaikki tällaiset ajatukset ylikorostuvat ja normaalisti elettäessä ei kovin usein tule karkiteltua. Mutta karkkipäiviä on silti välillä pakko pitää.. ;)

Itse en tuohon ongelmaan oikein keksi mitään muuta ratkaisua kuin itsekurin. Sitä pitää vaan olla, että saa pidettyä itsensä karkkipusseista erossa, jos niin on päättänyt. Joillakin karkeista ja makeasta erossa pysyminen käy luontaisesti huomattavasti helpommin (en tod. kuulu tähän ryhmään) ja toisilla mainittu kromi tai muu mahdollinen lisäravinne saattaa auttaa ongelmaan, minä en näistä mitään apua ole huomannut.

Täysin samaa mieltä. Dieetillä tosiaan näkee välillä untakin makeasta.. Siihen ei mulla auta kuin se karkkipäivä kerran viikossa.
Dieetin jälkeen se on sitten yhtä karkkipäivää seuraavat kaksi viikkoa. Sen jälkeen syömishäiriömäinen makean ahtaminen lakkaa ja kunnon bodiruoka vie makeanhimon mennessään.

She Devil sanoi:

Sama vika, mulla lähinnä karamelleissa. kakut, pullat ja keksit ei ole ikinä mulle maistuneet, joten niitä voi pitää vaikka varalla tarvittaessa. Karkkipussin/sipsipussin jos ostan ja laitan kaappiin niin se vanhenee siellä tasan sen aikaa, että pahaolo entisten syömisestä on laantunut. Kilo karkkia menee päivään helposti jos sellaisen määrän vaan ostaa. Mun on pakko myöntää, että ainoa tapa säädellä karkkien syöntiä on jättää ne kaupanhyllylle. Sitä selkäranka lisäravinnetta ei oo tarpeeksi mun masiinassa :lol2:.

Verensokerin tasaisena pitäminen auttaa karkinhimoon. Ennen kauppaan menoa sapuskaa naamaan, niin helpommin tulee käveltyä karkkihyllyn ohi :).

D.Yates sanoi:
Makean himoon auttaa parhaiten se, että syö kunnolla. Kun on maha täynnä maukasta proteiinia, ei pullat enää paljoa himota.

Amen to that! Itseltäni hävisi makean- ja roskaruoanhimo lähes tyystin, kun pari vuotta takaperin opettelin viimeinkin syömään riittävästi ja oikein = enemmän proteiinia ja myös hyvää rasvaa.

Joku jo sanoikin, että makeanhimo tulee vain darrassa...? Näin se on itsellänikin, silloin kyllä tekee karkkia mieli (not to mention pizzaa, kebabia jne. mättöä), mutta sehän taas johtuu vain ja ainoastaan alhaisesta verensokerista... ja onneksi noita darrapäiviä on nykyään varsin harvoin. Tulevana vkl on tosin bileet tiedossa... ;)

Itellä ei paljoa kromit oikein auta. Joskus raskaan koulupäivän jälkeen on kiva käydä kaupassa ostaan EDiä ja siinä samassa suklaata. Krapulapäivät myös verottavat. Ite oon huomannut, että auttaa kun vaan kantaa sitä suklaata siihen tiskille asti ja juuri ennen kun on maksamassa nakkaa ne sivuun ja ostaa vaan vaikka sen laittilimukan mikä oli myös mukana. Kyllähän ne ihmiset kattoo, mutta sou not. :D

Sekin on myös hyvä, että änkeet väkisellä jotain ruokaa summuun ennen kauppareissua. Tais tuokin tosin tulla jo tossa...

Pitää tässä ihan kysellä tyhmiä kysymyksiä, kun itelläkin tulee syötyä paljon karkkia...

Haittaako verensokeriarvojen heittely jotenkin elimistöä tjsp?
Mitä kaikkea haittaa voi liiallisella makean syönnillä olla ( muutakin kuin lihominen tjsp.... esim. mitä haittaa on niistä kaikista lisäaineista mitä karkit sisältää pitemmän päälle?)

Sitten vielä yks kysymys, että pitääkö väite "Karkit nopeuttavat aineenvaihduntaa" paikkaansa? Kiitokset :)

Itsellä ei mitään ylitsepääsemättömiä makean haluja juurikaan tuu, mutta kun tulee, niin yleensä siihen auttaa kun tekee kunnon paksun maito+protsku hässäkän ja maustaa sen funlight mansikalla.
Se on kyllä hattumaista jos toinen mässyttää kakkua ja karkkia vieressä ja itse yrittää olla kokonaan ilman. Houkuttele vaimoke mukaan karkkilakkoon niin kaikki menee helpommin....

Suositut

Back
Ylös Bottom