Maittavimmat proteiiniruokareseptit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shape46
  • Aloitettu Aloitettu
Oma suosikki lepopäiville IF:lla on seuraavanlainen.

400g hunajamarinoituja kanasuikaleita
1rkl green curry -tahnaa, jota saa aasialaisista marketeista ainakin
400g purkki kookosmaitoa
paketti wokkivihanneksi

Vähän öljyä pannulle ja kanat paistumaan. Samaan aikaan wokki keittymään. Kun kanat ovat kypsiä, sekaan currytahna ja pyöritellään hetki, että tahna pehmenee.
Sitten kookosmaito sekaan, jolloin tahna imeytyy maitoon ja sotkusta tulee vähän vihertävä.
Kun wokkivihannekset kiehautettu vähän pehmeiksi niin nekin vaan sotkun sekaan ja annetaan setin kuplia hetki miedolla lämmöllä.

Tuo green curry -tahna on törkeän hyvää kookosmaidon kera, mutta tahna itsessään on tosi tulista, joten kannattaa olla tarkkana, paljonko sitä sörsseliin lisäilee.

Jos wokkivihanneksia on n. 400g niin setin makrot on suurinpiirtein

Kcal: 1200
Prot. 76g
Carb. 43g
Fäti. 80g

Itse popsin kyytipoikana vielä 400g raejuustoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä kehittelin eilen tällaisen;

Proteiinihyytelö

maitoa
proteiinijauhetta
liivatelehtiä

Elikkäs liivatelehti paketissa on ohje miten niitä käytetään (liotetaan kylmässä vedessä, sulatetaan kuumassa)
Maito ja protskujauhe sekaisin, sulatettu liivate"neste" sekaan, kaadetaan kulhoon, kelmu päälle. Parin tunnin kuluttua on valmista proteiinihyytelöä.
Itse laitoin sekaan banaania ja hyvää tuli, tänään kokeilussa maitorahka ja mansikat maustamattoman protskun seassa.

Helppo ja hyvä tapa nauttia proteiinipitoisia välipaloja.

Tuli nyt kokeiltua tätä ja jäi mun satsi syömättä, mun protskujauhoilla toi ei maistunut oikein miltään, vaikka muuten se turhan hyvää onkin. :)

Kana Halloumi salaatti

Hei,

Olen muutamaan kertaan tehnyt salaattia ja mielestäni olen nyt saanut mittasuhteet kohdilleen.

~600g broilerin filepihvejä / filesuikaleita
250g pirkka halloumi juustoa
1 kurkku (ehkä 400-500g? melko iso)
1-2 paprikaa (laitoin puolitoista kun sattui puolikas olemaan jääkaapissa)
3 pienehköä tomaattia (~200-300g?)
1 jäävuorisalaatti (150-200g)
extravirgin oliivi öljyä (itse lorautin noin 3/4desiä)

Leikkaa halloumi noin 1cm paksuiksi siivuiksi, paista pinnat ruskeiksi paistinpannulla, pilko ja laita jäähdytä.
Paista kanafileet pannulla.
Paistamisen aikana pilko kurkku, paprika ja tomaatit kuutioksi sekä revi salaatti pieniksi paloiksi.
Anna kanan jäähtyä hetki ja kuutioi, suosittelen jäähdyttämään kuutioita vielä hetken ettei salaatti muutu pehmeäksi.

Sekoita kaikki ainekset keskenään isoon salaattikulhoon, mausteeksi ripaus pippuria ja kaada oliiviöljyä maun ja halutun rasvamäärän mukaan salaatin päälle.

Tällä ohjeella (www.fineli.fi mukaan) Proteiinia 210g, Rasvaa 160g ja Hiilareita 30g. Rasvan tosiaan voi säätää oman maun mukaan, ilman Oliiviöljyä rasva noin 90g.

Toinen variaatio on keittää ~100g pitkäjyväistä riisiä, itse tykkään lisätä curry jauhetta reilusti riisin keitinveteen joka antaa riisille makua, keittämisen jälkeen huuhdella kylmällä vedellä ja lisätä salaatin sekaan. Oliiviöljyn kun jättää matalammaksi tulee koko setistä noin 210g proteiinia, 100g rasvaa ja 130g hiilareita.

Mun vakkarisapuska on tällänen. Ei varmaan maita kaikille, mutta mä tykkään vetää.

400 grammaa marinoimatonta kanaa suikaleina
1 iso punainen paprika pilkottuna
1 purkki ananaspaloja
30 grammaa kookosöljyä(paistorasvana)
aromisuolaa
currya
habanero tabascoa
puoli purkkia sitruunamehua
(optio, 1 purkki kookoskermaa)

Nautitaan raejuuston kanssa kylmänä tai lämpimänä.

Mangoinen kanakastike

1)Kuullotellaan pari sipulia
2)Lisätään pannulle 600g kanansuikaleita
3)Kun kanat on saanu väriä niin lisätään Valio kolmejuustoa kermaa 2.5dl, itse laitoin lisäksi vielä 1.5dl maustamatonta ruokakemaa
4)Lisätään joukkoon mustapippuria ja carrya oman maun mukaan
5)Seuraavaksi 2 purkkia mangon makuista pilttiä
6)Sitten pussillinen herne-maissi-paprika
7)Vielä lopuksi 2kpl kanaliemi kuutiota, ja sekoitellaan tovi

Lisukkeeksi täysjyvä pastaa. En oo laskenu paljonko setissä on p/h/r, mutta ainakin maittavaa sapuskaa ja kerralla tulee ainakin parille päivälle ruokaa ja on hyvää! :piis:

Noita protsku hyytelöitä tullu tehtyy vähän eri suhteilla, mut pääpiirteet samat, koostumus eri riippuen liivatteen märästä.

Maitoa (punanen parempaa, voi myös korvata kermalla ja vedellä)
Steviaa (Oman maun mukaan)
Proteiinijauhetta (Itse käyttäny suklaata, miksei muutkin käy) Litralle 3 kauhaa on hyvä määrä. n. 100grammaa siis, toki voi laittaa enemmänkin.
+Kaakaojauhetta (Ton suklaan maun korostamiseen)

+Liivatetta, Jos haluu sellasta tönkkö hyytelöä, niin sit 1/desi nestettä, sellanen jackkimakupala koostumus tulee 1/2,5dl nestettä ja sit jos haluaa siltä väliltä, niin pitää laittaa vähän vähempi. Ei auta kun kokeilla.

Liota liivatteita kylmässä vedessä. n. 10 minuuttia, sen jälkeen kiehauta vähän vettä (ruokalusikallinen riittää) ja sulata liivatteet vedessä.
Sitten vain sauvasekoittimella / tehosekoittimella kaikki ainekset sekaisin ja kaada haluamiisi astioihin hyytymään jääkaappiin (jos haluat herkun hyytyvän nopeammin, laita se aluksi pakastimeen, mutta älä jäädytä sitä.) Jääkaapissa hyytymiseen mene n. pari tuntia, riippuen minkälaisiin astioihin ja minkä verran tavaraa on laittanut.

Kalamurekepihvit

Mitä tahansa kalaa. Kiehauta kala tilkassa vettä ja soseuta sauvasekoittimella.
Lisää mössöön kananmunaa, raejuustoa, leseitä, soijajauhoja (tai mitä jauhoja haluat/ruokavalioon sopii) sipulisilppua ja mausteita.

Pannulle voita ja lusikalla nostelet mössötaikinaa pihveiksi paistumaan.
Syödään ketsupin tai kermaviilin tai sienisalaatin kanssa.

Fiinimmän version saa kun lisää taikinamössöön juustoraastetta, tuorejuustoa, valkosipulia. Ja nauttii majoneesin tai aiolin kanssa.

Arkena oikaisen ja kalaksi käy tonnikalaa öljyssä purkki tai pari. Kaappien sisällön mukaan taikinaan sattaa hulahtaa tölkkimaissia, kikherneitä (soseuta!), hernerouhetta (liota hetki) tms mikä pihveihin voisi sopia. Leseitä, jauhoja ja kananmunaa sen verran, että pihvit pysyvät kasassa paistettaessa.

Tonnikalapihvien ohjeen sain joltakulta pakkikselta (kiitos ja kumarrus) ja vaihtelun vuoksi olen jatkosäveltänyt lisää. Nuo maistuu kylmänäkin, jos tarvitsee mukaan evääksi eikä ole lämmitysmahdollisuutta tms.

Tää on sen verran simppeliä, etten tiedä kehtaako reseptiksi kutsua, mutta erittäin hyvä ja helppo ruoka:

x kpl Lohifileitä
n. 200g tuoretta pinaattia
Nippu tuoretta vihreää parsaa

1. Huuhtele pinaatti
2. Leikkaa parsan kanta pois ja kuori parsat
3. Lohet pannulle
4. Parsa perässä
5. Lopuksi pinaatit

Parsa vaatii muutaman minuutin paistamisen ja pinaatti menee nätisti kasaan jo parissa minuutissa eli aikaa koko settiin menee lohen kypsennyksen verran. Mausteeksi
sopii oliiviöljy + sitruuna.

Kalamurekepihvit

Mitä tahansa kalaa. Kiehauta kala tilkassa vettä ja soseuta sauvasekoittimella.
Lisää mössöön kananmunaa, raejuustoa, leseitä, soijajauhoja (tai mitä jauhoja haluat/ruokavalioon sopii) sipulisilppua ja mausteita.

Pannulle voita ja lusikalla nostelet mössötaikinaa pihveiksi paistumaan.
Syödään ketsupin tai kermaviilin tai sienisalaatin kanssa.

Fiinimmän version saa kun lisää taikinamössöön juustoraastetta, tuorejuustoa, valkosipulia. Ja nauttii majoneesin tai aiolin kanssa.

Arkena oikaisen ja kalaksi käy tonnikalaa öljyssä purkki tai pari. Kaappien sisällön mukaan taikinaan sattaa hulahtaa tölkkimaissia, kikherneitä (soseuta!), hernerouhetta (liota hetki) tms mikä pihveihin voisi sopia. Leseitä, jauhoja ja kananmunaa sen verran, että pihvit pysyvät kasassa paistettaessa.

Tonnikalapihvien ohjeen sain joltakulta pakkikselta (kiitos ja kumarrus) ja vaihtelun vuoksi olen jatkosäveltänyt lisää. Nuo maistuu kylmänäkin, jos tarvitsee mukaan evääksi eikä ole lämmitysmahdollisuutta tms.

Kiitos kumarruksista! :D Heitin ton reseptin sulle kevään 2012 dieettaus -ketjussa (oli pakko zekata!=)

Laitetaan tämä nyt tännekin, jostain aikojen takaa:

Tonnikalapihvit (n. 8 kpl)
- 2 prk tonnikalaa öljyssä
- 200g raejuustoa
- 2 kananmunaa
- jonkin verran (n. 0,5 dl) korppujouhoja (jos ja KUN haluaa vältellä hiiluja, voi käyttä esim. mantelijauhoa)
- mustapippurirouhetta, chilijauhetta ja sinappia

Valmistus:
- Heitä toinen purkillinen tonnikalaa johonkin riittävän suureen kulhoon öljyineen kaikkineen, kaada toisesta tonnaripurkista päällimmäiset öljyt pois ja lisää tonnarit tästä purkista ensimmäisten joukkoon (näin tulee kokemukseni mukaan parempi rakenne kuin jos laittaisi molemmat purkit öljyineen).
- Lisää kulhoon kananmunat ja raejuusto.
- Mössää seos tasaiseksi esim. isolla puuhaarukalla / perunanuijalla.
- Lisää joukkoon mausteita oman maun mukaan (esim. 1 tl mustapippurirouhetta, 3 tl chilijauhetta ja 1 rkl sinappia) ja noin vajaan desin verran korppu/mantelijouhoja niin, että taikina saa vähän rakennetta. Sekoita.
- Muotoile näin syntyneestä "taikinasta" kämmenien välissä palloja (n. 8 kpl), paina pallo varovasti kasaan pihvin muotoon ja paista kohtuullisen kuumalla pannulla (mieluiten voissa) n. 4 min per puoli.
- Jos haluaa hifistellä, voi pallon vielä ennen muotoilua ja pannulle laittoa pyöritellä mantelirouheessa, jolloin paistopinnasta tulee rapea.

Omaan makuun noi on ainakin ihan sikahyviä, sisältää runsaasti prodea, on helppo ottaa eväsrasiassa mukaan kouluun, töihin tai mihin vaan ja maistuu taatusi kylmänäkin paremmalle kuin pelkkä tonnikala-raejuustomössö. Jos ei rasvan kanssa ole turhan tarkkaa, niin puolet raejuustosta voi korvata jonkun mieleisensä juuston raasteella/muruilla (gouda, emmental, mozzarella, aurajuusto jne.) ja taas tulee lisää makua!

Ihan alkuperäisestä reseptistä kiitokset menee kyllä Fat:lle! (Täällä: http://www.pakkotoisto.com/ravinto/96854-vhh-safkat-3/#post3223072)

Eipä toi keittäminen ole välttämätöntä tolle kalalle?

Ehkei, jos paistaa kunnolla. Lähinnä keittelen siksi, että kypsää on helpompi soseuttaa, ei tarvii ruotojen kanssa temppuilla. Esim hauki on oikein mainiota, mutta hermot menee niitten ruotojen kanssa. Ja ei kai raaka kala ole ihan vaaratontakaan (matokammo?), tonnikalaa en keittele.

_JoE_ muistin, että nimimerkissä oli J ja se oli hankala tabletin näppiksellä kirjoittaa ja että viestisi pelasti kyseisen päivänä ja monta muuta mättöpäivää sen jälkeenkin (suukkohymiön tähän olisin heittänyt, jos olisin löytänyt)

Tää on sen verran simppeliä, etten tiedä kehtaako reseptiksi kutsua, mutta erittäin hyvä ja helppo ruoka:

x kpl Lohifileitä
n. 200g tuoretta pinaattia
Nippu tuoretta vihreää parsaa

1. Huuhtele pinaatti
2. Leikkaa parsan kanta pois ja kuori parsat
3. Lohet pannulle
4. Parsa perässä
5. Lopuksi pinaatit

Parsa vaatii muutaman minuutin paistamisen ja pinaatti menee nätisti kasaan jo parissa minuutissa eli aikaa koko settiin menee lohen kypsennyksen verran. Mausteeksi
sopii oliiviöljy + sitruuna.

Ja pinaatti kannattaa ryöpätä vedessä ennen pannulle laittoa. Sisältää runsaasti nitraattia joka masussa muuttuua nitriitiksi.

Evira sanoi:
Millä tavalla tuore pinaatti tulisi käsitellä ennen syömistä ja miksi?[/B]
Pinaatti (Spinacia oleracea) sisältää runsaasti nitraattia, joka elimistössä muuttuu nitriitiksi. Tämän vuoksi sitä ei suositella syötävän tuoreena eikä syötettävän pienille lapsille. Pinaatin nitraattipitoisuuteen vaikuttaa mm. lannoitus, auringonvalon määrä sekä prosessointi. Pinaatinlehtien nitraattipitoisuutta saadaan alennettua ryöppäämällä. Keitinvesi tulee aina heittää pois. Koska nitraatti on vesiliukoinen yhdiste, se ei poistu lehdistä voissa tai öljyssä kiehauttamalla.

Salaatinomainen lehtipinaatti on maultaan huomattavasti miedompaa kuin yleisesti myynnissä oleva paksulehtinen Uuden-Seelannin pinaatti. Vaikka yleensä pinaatti kypsennetään keittämällä, lehtipinaattia voi käyttää myös raakana mm. salaateissa.

Pinaatti sisältää myös myrkyllistä oksaalihappoa, joka sitoo kalsiumia ja vaikeuttaa raudan imeytymistä. Tämänkään takia pinaattia ei suositella nautittavan runsaita määriä kerralla.
Linkki Eviran sivuille

Imperialistiset roheiiniplätyt:

50 g FAST Cook-Bake Vanilja (1 dl)
35 g vehnäjauho (0,5 dl)
1 tl leivinjauhe
1 tl vanilijasokeri
ripaus suolaa, kanelia ja muskottipähkinää/kardemummaa
kananmuna
1,5 dl maito

Sekoita kuivat aineet keskenään, lisää muna ja maito, vatkaa kakkutaikinamaiseksi. Paista pannulla, lisää marjoja/hedelmiä ennen kääntöä ja paista toinen puoli.

Noista tulee siis sellaisia jenkkityylisiä pancakeja. Tuli hyvää, vaikka itse kehunkin.

Arvot/100g 156kcal P: 18.1g, H: 11.6g, R: 3.9g, Kuitu: 0.7g

Vaihtamalle vehnäjauhot johonkin muuhun ja käyttämällä munasta vain valkuaisen saa vielä vähän rasvaa ja hiilaria pois, mutta voipi mennä vähän kuivaksi ja puisevaksi.

Oma ja tietenkin paras proteiinilätty resepti! eikä sisällä mitään vaahdottamista tai muuta työlästä!

aineet:
1dl vehnäjauhoja
500g millbona rahka
6 kananmunaa, olen koittanut keltuaisilla ja ilman eikä ole suurempaa vaikutusta tuotteeseen
steviaa
vaniliini uutetta
kardemummaa

Ja ei muuta kuin kaikki aineet vaan isoon kippoon ja kauhalla sekasin. Sitten isolle paistinpannulle 1/4 taikinasta kerralla, tällöin tulee aika paksuja lettuja jotka pysyvät hyvin kasassa eikä tarvitse viettää loppu iltaa kääntelemässä lettuja kun tulee vain 4 kappaletta. Itse olen nauttinut noita mustikoiden kanssa ja toimii!

Ravintosisältö (kolmella keltuaisella ja 5g rasvaa paistamiseen):

100g proteiiniä
60g hiilareita
40g rasvaa

Eli ihan mukava välipala annos kahdelle henkilölle, ei tekisi kyllä huonoa vetää yksinäänkin koko settiä mutta menee ehkä vähän liioitteluksi :D

Juustokakku:

200g Philadelphia 5%
150g Fage 0% (tai Skyr vanilla kelpaa kanssa)
40g prodejauhetta
0,5dl maitoa
2 kokonaista kananmunaa
Steviaa

1. Ensin tuorejuusto sekaisin vatkaimella.
2. Sitten stevia joukkoon.
3. Munat yksi kerrallaan ja yhä vatkataan.
4. Loput aineet ja vatkataan 3min
5. Laitetaan vuokaan (voi joko rasvata tai käyttää leivinpaperia)
6. Vuoka 165 asteiseen uuniin 30 min
7. Alenna lämpötilaa 90 asteeseen ja annan olla 50min - 1h
8. Nauti sokeroimattoman marjasoseen ja pähkinöiden kera!!

Tästä kehitelty muunnos vähän herkumpaan suuntaan.....

Korvaa 5% Philly sen Marabou versiolla, maitoa ja steviaa ei tarvitse lisätä, mikä tahansa turkkilainen tai kreikkalainen jogurtti toimii tässä erinomaisesti. Itse olen käyttänyt suklaan makuista jauhoa. Toimii hyvin kun tuplaa ainesmäärät, niin saa sopivan määrän massaa, joka täyttää kaupasta saatavan 26cm halkaisijaltaan olevan pyöreän uunivuoan. Erittäin hyvä vaihtoehto makeanhimon tyydyttämiseksi. Bonuksena vielä että lapsetkin tykkäävät....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom