Magnesium

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonza
  • Aloitettu Aloitettu
Hivenaineiden tulee imeytyä ruuansulatuskanavasta, jotta niiden syömisestä on hyötyä. Hivenaine imeytyy ruuansulatuskanavasta aina aminohappoihin (valkuaisaineen rakenneosia) sitoutuneena. Siksi aminohappokelaattimuodossa oleva hivenaine on heti imeytymiskelpoinen.
Kelaattien biologinen hyväksikäytettävyys on myös kliinisesti tutkittu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minäkin mietiskelin josko alkaisin ottaa magnesiumia, on ilmennyt suonenvetoa ja kramppeja ynnä nukahtamisvaikeuksia... Kaapissa olisi julmetun iso purkki Miralia (kisoja varten hankittu, sis. kalium 500mg ja magnesium 250mg per tabletti) joten onkohan siitä haittaa, jos tulee lisäkaliumia samalla? Ainakin silloin vedettöminä ja suolattomina päivinä oli kamala olo (kuinkas muuten) ja tuo tabletti teki olon vielä kamalammaksi. Kärsin niin ikään matalasta verenpaineesta ja syön siksi reippaasti suolaa. Kiitos vastauksistanne...

SannaK :D

Jaa, en usko että tuollaisesta tabletista haittaakaan olisi. Naisilla suositeltava tarve kaliumilla on 3,1g. Sikäli jos syöt suolasta niin paljon natriumia niin ehkä kalium olisi hyvä tuomaan niiden välille sitä tasapainoa joka hyvällä lykyllä saattaa parantaa solun sisäisen ja ulkoisen nesteen suhdetta. 98% kaliumista on solujen sisällä säädellen happo-emästasapainoa. Tuolla nyt ei ainakaan yliannostusta saa aikaiseksi. Muista nyt kuitenkin että ruokavalio jossa olis nykypäivän meiningissä vähemmän natriumia ja enemmän kaliumia laskee verenpainetta, jos sun sitä siis pitää tarkkailla. Ja tosiaan 250mg tuota Mg:ia ei ehkä valtavaa eroa entiseen tuo.

supafly sanoi:
Magnesium (syötävä) kramppieston lisäksi helppaa hermoja, vähentää jännitystä ja hermostuneisuutta. Lisää verisuonten joustavuutta.
Pureskeltavat tabletit siksi että liukenee paremmin kropan käyttöön.

MAKSETTU MAINOS: Diasporal on jauhevalmiste mikä liuotetaan veteen, imeytyy tosi hyvin.

Tätä Diasporalia käyttää muuten Markus Pöyhönenkin joka koittaa tällä estää uraa haitanneet krampit. Juttu aiheesta oli saleilla "jaettavassa" K&F lehdessä. Magnesiumsitraatin josta tämä tuote on tehty, kehutaan olevan ainut magnesiumyhdiste joka lisää elimistön magnesiumpitoisuutta sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Mielenkiintoista tutkimustulosta kyllä!
Piti muuten tilata paikalliseen mielestäni isoon apteekkiin :rolleyes: Saa imeskeltävinä tabuina sekä jauhepusseina. Otin tabut koska on varmaan edullisempi versio.
Ne kellä krampit on ongelma kannattaa varmaan kokeilla toimiiko nää paremmin :thumbs:

sam68 sanoi:
Magnesiumsitraatin josta tämä tuote on tehty, kehutaan olevan ainut magnesiumyhdiste joka lisää elimistön magnesiumpitoisuutta sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Joopa joo tuon tutkimuksen haluaisin minäkin lukea kyllä. Sitraatteja kannattaa ilman muuta suosia koska ovat oikeasti toimivia mutta että ainut toimiva??? MY ASS!
:david:

Itsellä on kanssa tollasta Diasporalia, nyt toinen paketti menossa.
Ihan hyvän makuinen jauhe, hyödyistä en vielä oikeen osaa sanoa, kun ekan paketin aikana ei juurikaan tullut painoja nosteltua ja nyt vasta aloitin tämän toisen paketin. Mulla on kanssa usein niskat jumissa, varsinkin hartiapäivän jälkeen.
Hintahan noilla on hiukan suolainen, mutta tähän asti oonkin saanut mutsin piffaan noi mulle :)

Ja tota muuten käyttää Liikasen Erkkikin, joten ei toi nyt kovin huonoa voi olla! :D

edit. jaa niin, ja tossa on tollanen imeytymisestä

Pikku vinkki magnesiumin tarpeeseen:
Osta apteekista Men Vita-purkki, saat päiväannoksesta (2 kpl) 350 mg magnesiumia sekä vitamiinit ja hivenaineet päälle. Ja koostumus pitäisi tietääkseni olla kasattu juuri magnesiumin imeytymistä ajatellen.
Eipä tarvi miettiä erikseen mitä aineksia magnesiumin kanssa pitäisi samalla ottaa, että imeytyminen olisi optimaalista. Itse olen jo käyttänyt ko tuotetta pitkään ja tyytyväisenä.

Mielenkiintoista, Tohtori Matti Tolonen kertoo Magnesiumin imeytymisestä ja hyväksikäytöstä seuraavaa: Magnesiumia käytetään eniten sulfaattina, joka on yleisin magnesium-suola sairaalakäytössä. Lisäksi Mg-oksidi (MgO) ja monet muutkin Mg-suolat imeytyvät hyvin. Eri tuotteiden välisessä imeytymisessä ei ole sellaisia eroja, kuin mainonnassa yritetään väittää.

Mielenkiintoista, Tohtori Matti Tolonen kertoo Magnesiumin imeytymisestä ja hyväksikäytöstä seuraavaa: Magnesiumia käytetään eniten sulfaattina, joka on yleisin magnesium-suola sairaalakäytössä. Lisäksi Mg-oksidi (MgO) ja monet muutkin Mg-suolat imeytyvät hyvin. Eri tuotteiden välisessä imeytymisessä ei ole sellaisia eroja, kuin mainonnassa yritetään väittää.
Itse olen aiemmin ymmärtänyt, että magnesiumin imeytymistä auttavat tietyt vitamiini- hivenaineet tietyssä suhteessa.
Ja esim. apteekin joissain selosteissa väitetään magnesiumhydroksidin oleva huomattavasti paremmin hyödynnettävissä kuin oksidin.
Ja taas kelaattimuotoista pitävät jotkin tahot kaikkein parhaiten imeytyvänä.
Vielä sellainen huomio... jos tutkitaan varsinaista puutostilaa esim. sairaalakäytössä ja urheilijan lisämagnesiumtarvetta, niin luulisi siinäkin olevan eroa. Itse uskoisin kaikkien muotojen imeytyvän lähes yhtä hyvin jos elimistössä on todellinen vajaus.
Mutta kukapa tietää mikä lienee totuus, joten omalta osaltani käytän lääketehtaan tuottamaa tasapainotettua tuotetta, josta saan vitamiinit, hivenaineet ja riittävän magnesiumin samassa tabletissa ja joka on tuotettu juuri magnesiumin tarvetta ajatellen.

(liha)pyörykkä sanoi:

On varmaan tosi että eri valmistajien tuotteiden imeytymisessä ei ole yhtä suurta eroa kuin hinnoissa. Ite kiskon Lidlin magnesiumia poreena muiden pillereiden lisukkeeksi. Ei varmasti yhtä hyvää kuin paremmat, mutta hintansa veroinen.

Onko :anssi: että tuo Tolonen ei mikään tohtori ole? Vai onko tuo jonkun aivan muun alan tohtori? Täällä pyörii huhua että ois ihan huuhaa koko jätkä...

Ahvena sanoi:
On varmaan tosi että eri valmistajien tuotteiden imeytymisessä ei ole yhtä suurta eroa kuin hinnoissa. Ite kiskon Lidlin magnesiumia poreena muiden pillereiden lisukkeeksi. Ei varmasti yhtä hyvää kuin paremmat, mutta hintansa veroinen.

Onko :anssi: että tuo Tolonen ei mikään tohtori ole? Vai onko tuo jonkun aivan muun alan tohtori? Täällä pyörii huhua että ois ihan huuhaa koko jätkä...

Niin, tuokin on hiukan tulkintakysymys tarkoittaako Tolonen eri tuotteita vai yleensä magnesiumin muotoja. Tuotteista hän puhuu, mutta luulisi kaikkien järjellä varustettujen ymmärtävän että kaksi 350mg mg-oksidia sisältävää tuotetta on identtisiä eikä niissä ole eroja imeytymisen kannalta. Itse ymmärsin asian niin että hän kommentoi eri muotojen imeytymiseroja, koska kertoo edellä mm. oksidi-muodon imeytyvän hyvin.

Laittakaas muuten vertailun vuoksia hiukan minkälaista hintaa maksatte/mg tuosta magnesiumista, ja perään muoto; eli kelaatti, oksidi, sitraatti jne. Tietää sitten vähän mitä kannattaa maksaa. Itse otan Vitamaxina, mutta paketissa ei ole mainintaa tuosta magnesiumini muodosta. Hinnasta päätellen käytetty halvinta. Ei ilmeisesti muutenkaan kovin laadukas tuote mutta itse käytänkin vain hiukan täydentämään ruokavaliota.

Men-vita on jotain 12€ pintaan purkki, jossain olen nähnyt hieman halvemmallakin, löytyy siis apteekista.
Päiväannos 2 kpl ja purkissa 60 kpl, nopealla laskutomituksella saadaan kestoksi 30 päivää.
Sis. magnesiumhydroksidia 350 mg / 2 kpl eikä siis tarvitse erikseen monivitamiinihivenainetablettia, koska sisältää myös ne.

pexxi sanoi:
Emgesan rulez! Hierojani suositteli kyseistä valmistetta...

Kuulostaa hyvältä, mutta minkä hintanen tuote on kyseessä???

Ahvena sanoi:

Tohtori Tolonen on toiminut työterveysopin professorina Tampereen yliopistossa, asiantuntijalääkärinä Sosiaali- ja terveysministeriössä sekä ylilääkärinä lääkintöhallituksessa ja Työterveyslaitoksessa. Tolonen on toiminut myös Maailman Terveysjärjestön (WHO) asiantuntijana (temporary adviser) Euroopan aluetoimistossa Kööpenhaminassa sekä päämajassa Genevessä.

Lähde: http://www.biovita.fi/suomi/tolonen.html

Lidlistä 20kpl poretabletit 200mg eikä maksa paljoo

Suositut

Back
Ylös Bottom