Onko asia nyt joidenkin mielestä oikeasti niin, että jos länsimaalainen tehotuotanto jne. on väärin niin sitten noilla afrikan touhuilla ei ole merkitystä?
Onhan se hienoa, että perinteitä vaalitaan, mutta eläinten (tai ihmisten) uhraaminen jollekin huuhaa jumalille ei nyt vaan oikein enää ole tätä päivää.
Itselle riittää että saan lihani kaupan hyllystä, joten kannatan tehotuotantoa kun se vissiin on ainut toimiva tapa saada lihat lihatiskille. Ei mulla riitä aikaa tai kiinnostusta sen enempää siihen mitä kautta ne tulee kaupan hyllylle. Joskus tosin saan sukulaisilta itse metsästettyä hirvenlihaa, jossa hirveltä lähtee ampumisen jälkeen henki lopullisesti vasta sitten kun vedetään moralla kurkku auki ja päästetään veret pihalle.
Jos noi heimolaiset kasvattaa koiran ja lopulta uhraa sen jumalille ja syö sen, niin mun mielestä niillä on siihen oikeus. Tuohon onko eläimen uhraaminen tätä päivää, en halua ottaa kantaa niin kauan kuin omassa valtiossa valutellaan lapsen päälle vettä kastajaisissa tai vastaavasti poijilta leikataan esari uskonnon takia.
Kuitenkin itse melkein pidän eläimen uhraamista uskottavampana, kuin kuunnella sukupuolen vaihtanutta pappia. Vaikka se jos joku on tätä päivää!
Uskonto tuntuu aiheuttavan eniten pahaa ympäri maailman ja suurin syy on se, että sitkeästi roikutaan jossain ikivanhoissa uskomuksissa vaikka tiede on jo aika päiviä sitten todistanut ne vääriksi.
Haluuko noi heimolaiset(eri uskonnon edustajat) "meille"(kuten Rikulle ja Tunnalle) pahaa vai halutaanko "me" television katselijat noille pahaa? Ainakin tätä ketjua lukiessa syy on jossain muussa kuin uskonnossa, kun veikkaan että aika pieni osa täällä kirjottelevista on mitään kiihko uskovaisia.
Itse tiedän että varmasti suurin osa sodista on käyty uskontojen tähden, mutta tuskin sentään nämä alkuperäisuskonnot, ym. luonnon hömpötykset ovat siihen syy.
Noiden uhrauksien puolustelijat varmaan myös allekirjoittavat sitten ne "HIV paranee raiskaamalla neitsyen" uskomukset?
Voi olla, että olen "ahdasmielinen", mutta mun mielestä kaikkea ei tarvitse hyväksyä vain sen takia, että se "kuuluu kulttuuriin" tai "niin on aina tehty".
Kuten aikaisemmin sanoin löytyy kaikista uskonnoista myös epäkohtia, mutta pelkästään niitten perusteella ei mun mielestä pidä tuomita mitään kulttuuria.
Mitä tohon raiskaukseen tulee niin, menee mielestäni yli ja pahasti tuoda tuollaista edes tähän ketjuun. Ei ole mikään hivin hoito yhtään sen puolusteltavampi syy raiskaukseen kuin "teki mieli" tai "olin kännissä" .
edit:
Afrikan maissa jengi kuolee huomattavasti nuorempana kuin länsimaissa. Voisiko ehkä johtua osittain siitä, että tämä länsimainen lääketiede jne. on kuitenkin "aavistuksen" parempi vaihtoehto kuin kaikenmaailman voodootohtorit?
En mä tarkoita, että kaikki perinteet pitäisi hylätä, mutta ei se kehityskään aina pahasta ole.
Tässä olet oikeassa ja sen takia on perustettu aikamoisia järjestöjä, jotka keräävät rahaa ja koulutusta Afrikkan lääketeollisuuteen. Länsimainen tiede vain on tuhonnut aika suuren osan Afrikan luonnonvaroista, niin onko nyt sitten okei tuhota myös kulttuurit?
Ainut mikä tässäkin menee pahasti metsään on se, että tuo Togolainen(?) kylä missä Madventures vieraili ei kuulu tähän kohde ryhmään missä se apu on tarpeellisinta.