Asensin Airport Expressin, mikä nyt asentui kai ihan ok. Laitoin sen käyttämään olemassa olevaa langatonta verkkoa, joka on siis wlan-modeemin verkko. Jostain syystä kun kuuntelee musiikkia iTunesista Airportin kautta niin toisto pätkii vähän väliä. Mistähän mahtais kiikastaa?
Airport Expressit on kuuluisia tosta pätkimisestään...
Tossa on monta mahdollista syytä:
-Onko samalla tai läheisillä WLAN-kanavalla muita verkkoja? saattavat häiritä
-Nyt signaali kulkee käsittääkseni koneesi -> wlan-modeemi -> airport express ---> modeemi saattaa olla pullonkaulana ja aiheuttaa pätkimistä.
-iTunesin päivitykset ovat tavanneet aiheuttaa aina välillä tota pätkimistä. Muistaakseni iTunes seiskasta - kasiin siirtyminen sai aikamoisen paskamyrskyn aikaiseksi, kun jengillä alkoi expressit pätkiä. Ysistä en osaa sanoa, onko tilanne parantunut...
-auringonpilkut, väärän väriset pyyhkeet keittiössä jne. toi pätkiminen nimittäin oli mulla aikoinaan ihan satunnaista
No ne mahdolliset ratkaisuvaihtoehdot:
- Jos vaan mahdollista, muuta WLANisi tyyppi G:stä N:ksi ja mielellään vielä pakota se 5GHz taajuusalueelle. Kasvanut siirtonopeus auttaa monesti. (Vaatii varsin uuden WLAN-purkin ja tietty kohtuullisen uuden koneen)
- Kokeile pätkiikö homma pelkästään koneen ja expressin välillä, eli tee uusi langaton verkko expressin avulla. (Tiedän, ei optimi, mutta saat selvitettyä, onko WLAN-modeemi ongelman aiheuttaja. Sama N-tyypin WLAN 5GHz taajuudella takaa tässäkin paremman toiminnan)
- Koita iTunesin sijaan streamata Airfoil nimisellä softalla (Rogue Amoeba -nimisen firman tekemä softa). Itse olen siirtynyt käyttämään pelkästään tuota iTunesin streamauksen sijaan. Airfoililla saa kaikki muutkin äänet streamattua halutessaan Airport Expressille.